بازدید 6267

استرداد دیپلمات ایرانی به بلژیک

رسانه‌ها در حالی از استرداد دیپلمات ایرانی به بلژیک با ادعای دست داشتن وی در طرح بمبگذاری در تجمع منافقین خبر دادند که مقامات کشورمان تاکید می‌کنند این یک سناریوی دروغین برای ضربه زدن به ایران است.
کد خبر: ۸۴۱۵۴۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱ 10 October 2018

رسانه‌ها در حالی از استرداد دیپلمات ایرانی به بلژیک با ادعای دست داشتن وی در طرح بمبگذاری در تجمع منافقین خبر دادند که مقامات کشورمان تاکید می‌کنند این یک سناریوی دروغین برای ضربه زدن به ایران است.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد که آلمان اسدالله اسدی، یکی از دیپلمات‌های سفارت جمهوری اسلامی در وین پایتخت اتریش را که حدود سه ماه پیش به اتهام دست داشتن در طرح بمب‌گذاری در گردهم‌آیی گروهک تروریستی منافقین دستگیر شده بود، به بلژیک تحویل داده است.

این خبرگزاری به نقل از دفتر دادستانی فدرال بلژیک همچنین گزارش داد که آقای اسدی روز چهارشنبه ۱۰ اکتبر (امروز) در دادگاه حاضر خواهد شد.

دادگاهی در آلمان روز ۲۷ سپتامبر حکم استرداد اسدالله اسدی به بلژیک را صادر و تصریح کرد، به این علت که این دیپلمات ایرانی (هنگام بازداشت) در تعطیلات به سر می‌برده و در کشور محل مأموریتش یعنی اتریش حضور نداشته است، بنابراین فاقد مصونیت دیپلماتیک بوده و می‌توان او را محاکمه کرد.

بنابر این گزارش، بازداشت این دیپلمات پس از آن انجام شد که یک زن و مرد ایرانی در بلژیک به دلیل همراه داشتن حجم زیادی از مواد منفجره در خودروی‌شان بازداشت شدند.

ادعا می‌شود که این زن و مرد در همکاری با دیپلمات ایرانی بازداشت شده در آلمان قصد حمله به تجمع منافقین در 30 ژوئن را داشته‌اند.

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در واکنش به خبر بازداشت این دیپلمات ایرانی گفت: چه همزمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی، افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هرگونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و آماده همکاری با همه مقامات ذی‌ربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، می‌باشد.

همزمان با بازداشت این دیپلمات کشورمان، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در راس یک هیئت سیاسی و اقتصادی ابتدا به سوئیس و سپس به اتریش سفر کرده بود. به گفته بهرام قاسمی، این سناریو برای تخریب روابط ایران و اروپا در این مقطع مهم و حساس طراحی و اجرا شده و اسناد و مدارک متقن برای روشن شدن ابعاد ماجرا آماده ارائه است.

در پی دستگیری این دیپلمات کشورمان در آلمان که به درخواست پلیس فرانسه صورت گرفت، سفرای فرانسه، بلژیک و کاردار آلمان (در غیاب سفیر) نیز به وزارت امور خارجه کشورمان فراخوانده شدند و مراتب اعتراض ایران به این کشورها ابلاغ شد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران نیز در دیدار با سفیر فرانسه و کاردار آلمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی نسبت به دستگیری دیپلمات ایرانی را اعلام و با تأکید بر مصونیت دیپلمات‌ها براساس کنوانسیون وین، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط دیپلمات جمهوری اسلامی ایران شد.

وی این اقدام را سناریو و توطئه‌ای برای تخریب روابط ایران و اروپا دانست که همزمان با سفر رئیس‌جمهور کشورمان به اروپا و در آستانه اجلاس وزرای خارجه ایران و کشورهای ۱+۴ صورت می‌گیرد و هدف آن تحت‌الشعاع قرار دادن اجلاس مزبور در راستای اهداف آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌باشد.

عراقچی همچنین با اشاره به سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران در محکومیت هرگونه اقدام تروریستی، تأکید کرد: با توجه به اسناد و مدارک موجود نقش گروهک منافقین در طراحی این نمایش مضحک روشن است، کمااینکه مواد انفجاری نزد دو نفر از اعضای دستگیر شده این گروهک کشف شده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به حکم دادگاه آلمان ابراز امیدواری کرده بود که دولت آلمان به واقعیت‌ها وقوف کامل پیدا کند و دیپلمات مزبور تبرئه و به ایران عودت داده شود.

مقام‌های بلژیک در ماه ژوئیه درخواست استرداد اسدلله اسدی و مرد دیگری را ارائه دادند که با نام "مهراد الف" معرفی شده و در پاریس دستگیر شده بود.

پلیس بلژیک مدعی است که مهراد الف همدست زن و شوهری بوده که در بروکسل به دلیل حمل نیم کیلوگرم مواد منفجره و یک چاشنی انفجاری دستگیر شده بودند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان