بازدید 2466
۱

جوابیه سازمان حفاظت محیط زیست به خبر «تابناک»

کد خبر: ۸۴۱۲۸۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴ 22 October 2018
پیرو درج گفت‌و‌گویی با دکتر اسماعیل کهرم با عنوان «شکارچیان، به کلانتری مشورت می‌دهند/ آینده تاریک مناطق چهارگانه در سایه شکارفروشی»، سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان جوابیه‌ای صادر کرد که وفق قانون عینا درج می‌گردد.

به گزارش «تابناک»، متن این جوابیه که به امضای امیرعبدالرضا سپنجی، مدیرکل دفتر روابط عمومی و امور رسانه این سازمان رسیده، به شرح زیر است:

- در شرایط کنونی که غالب زیستگاه ها در بین عوارض متعدد ناشی از حضور انسان از جمله جاده، فرودگاه، پالایشگاه، سکونتگاه و ... محصورشده و تاثیر مستقیم و غیرمستقیم انسان بر آن شرایط طبیعی زیستگاه را به شدت تحت تاثیر قرار داده است، برقراری تعادل زیستی در بین زیستمندان و زیستگاهشان از اصول مدیریتی‌ای است که می‌تواند عوارض ناشی از این دست اندازی‌های غیر قابل بازگشت را به حداقل برساند. چنانچه در چند سال اخیر به دلیل افزایش بی رویه جمعیت علفخواران و در پی آن کاهش منابع از جمله آب و غذا شاهد تلفات گسترده در جمعیت چهار پایان از جمله در سیاه کوه بدون عامل شناخته شده بیماری بوده‌ایم. لذا در شرایط کنونی دستگاههای مدیریتی ناگزیر به مداخله مستقیم در کنترل و تنظیم جمعیت هاست.

- مشارکت جوامع بومی به عنوان بازوی حفاظتی در مدیریت زیستگاههای حیات وحش به ویژه در خارج از مناطق تحت مدیریت سازمان که نظارت مستقیمی بر آنها وجود ندارد، از جمله اهدافی است که نه تنها سازمان حفاظت محیط زیست بلکه سیستم های مدیریتی کلان در سطح بین المللی در پی آن است. انتفاع جوامع بومی از عایدات ناشی از حفاظت از زیستگاه ها از جمله اهرم های جلب مشارکت جوامع ساکن در داخل و با هم جوار زیستگاه هاست که در حال حاضر در قالب فرق های اختصاصی در کشور شکل گرفته و آثار مساعد آن را می توان به وضوح در افزایش جمعیت حیات وحش، حضور گونه های کمتر دیده شده در این مناطق، کاهش آمار تخلفات و کشتار بی رویه حیات وحش، افزایش انگیزه و مشارکت رضایتمندان جوامع بومی، رونق کسب و کار و اشتغال زایی مشاهده کرد.

- در خصوص وضعیت جمعیت علفخواران در سطح کشور نیز طی سال های اخیر آمار و اطلاعات لازم پس از انجام سرشماری های سراسر صورت گرفته با روش مشاهده مستقیم به صورت جامع در سراسر کشور با درج جزليات مشاهدات سرشماری کنندگان در برگه های طراحی شده توسط اساتید و کارشناسان، منتشر و در اختیار عموم قرار گرفته است و در حال حاضر آمار گونه های شاخص به تفکیک منطقه، گونه، جنس و سن موجود و قابل دسترس برای عموم است. ضمنا در خصوص اینکه میزان جمعیت برآورد شده برای وسعت ۱۶۴۸۱۹۵ کیلومتر مربعی کشور رقم بسیار کم است باید متذکر شد که با توجه به خشک و بیابانی بودن اقليم غالب کشور، بخش کوچکی از این وسعت دارای پانل های لازم به عنوان زیستگاه مطلوب جهت گونه های مورد نظر است که البته اگر توسط انسان اشغال نشده باشد و بدیهی است که از تمامی زیستگاههای باقیمانده با شرایطی که در بند اول ذکر شد تنها در سال جاری با مجموع قرق های اختصاصی تها ۱۱ منطقه واجد شرایط جهت صدور پروانه شکار تشخیص داده شده اند.

- شکار افراد پیر و غیر زایای جمعیت که معمولا به دلیل تبحر در اخفا و گریز از شکارگر کمتر در دسترس شکارچیان طبیعی قرار می گیرند و اصطلاحا به آن شکار تروفه می گویند به عنوان شکار ورزشی در مجامع و رسانه ها از سوی اساتید ملی و بین المللی حوزه حفاظت از طبیعت، از جمله جناب آقای دکتر کهرم مورد تائید و تاکید قرار گرفته است و بهره برداری از آنها در قالب صدور پروانه شکار کمک به حفظ پویایی جمعیت و در صورت بازگشت درآمد حاصل از آن به حفاظت از منطقه و کمک به جوامع بومی از جمله راهکارهای جلب حمایت مردم و حفاظت بهینه مناطق برشمرده شده است.

- اتحادیه جهانی حفاظت دستورالعمل فنون و اصول استفاده از شکار تروقه به عنوان ابزار در طرح های ابتکاری حفاظت را در اوت ۲۰۱۲ منتشر نموده است و در آن به مباحث چون پایداری بیولوژیکی، استفاده از منابع جهت بازسازی و حفاظت زیستگاه و منافع گونه ها و منافع فرهنگی اقتصادی و اجتماعی با مدیریت سازگار و تطبیقی که اصول آن برنامه ریزی، اقدام، پایش، گزارش دهی و رفع اشکالات و اقدامات مجدد است، اشاره کرده است و در آن اشاریشد، چنانچه کاملا شکار تروفه تحت نظارت و مدیریت انجام گیرد در جهت منافع زیستگاه و گونه است، طبق همین توصیه ها و همچنین مقالات علمی متعدد که در پایگاه اطلاعاتی اتحادیه بین المللی حقاظت وجود دارد در علم مدیریت حیات وحش شکار به اصلاح جنینی حیات وحش کمک می کند، موجب سلامت گله می‌شود و به پویایی زیستگاه و عدم تخریب آن کمک می کند.

- بار دیگر تأکید می دارد یکی از ماموریتهای سازمان در مدیریت حیات وحش در واقع اصلاح ساختار جنسی جمعیت های وحوش در معرض انقراض نسلی بوده که از گذشته تاكنون به شکل غیر تبلیغاتی و برنامه ریزی شده انجام می شده است و بنا به گزارش ها سالانه ادارات کل استان ها روی مناطق در معرض تهدید نسل متمرکز شده و بر این اساس مجوزهای شکار محدودی بر اساس ضوابط و دستورالعمل معین) صادر می شود.

- در آنها لازم به یادآوری است استاد ارجمند جناب آقای دکتر کهرم بارها در مجامع و جراید مختلف از جمله روزنامه اعتماد شماره ۲۷۶۹ طی بازدید خود از قرق اختصاصی منصورآباد رفسنجان مشخصا بر تاثیر مثبت غيرقابل انکار حضور جوامع بومی در حفاظت از زیستگاهها تأکید و موفقیت های آنها را نقطه عطفی در حفاظت از طبیعت برشمرده اند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اقای کلانتری دنبال اجرای طرح طوبای دیگری است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی