بازدید 2968

انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل به دور دوم کشید

کد خبر: ۸۴۰۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 08 October 2018

نامزد راستگرای انتخابات ریاست‌جمهوری برزیل هرچند با اختلاف زیادی رقبایش در صدر قرار گرفت، اما در کسب اکثریت آرا ناکام ماند و به زودی باید در دور دوم انتخابات با رقیب چپ گرای خود مبارزه کند.

به گزارش فارس، نتیجه شمارش اغلب آرا نشان می‌دهد «ژایر بولسونارو» نماینده راستگرای کنگره برزیل با اختلاف قابل توجهی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور پیشتاز است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، با شمارش ۹۹ درصد آرا بولسونارو توانسته کمی بیش از ۴۶ درصد آرا را از آن خود کند. پس از او هم «فرناندو حداد» قرار دارد که ۲۹ درصد آرا را کسب کرده است. بقیه آرا بین نامزدهای پرشمار دیگر پخش شده است. با این نتایج، از آنجا که هیچ‌یک از نامزدها نتوانسته به بیش از نیمی از آرا دست یابد، بولسونارو و حداد به دور دوم انتخابات می‌روند.

بولسونارو که خود زمانی نظامی بوده، راستگرای افراطی است و با شعار مبارزه قاطعانه با فساد مالی وارد کارزار انتخاباتی شده است. او را به دلیل مواضع نامتعارفش، به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تشبیه کرده‌اند.

او که ظهورش مایه نگرانی طبقه روشن‌فکر و چپگرایان برزیلی شده، به صراحت از دوران دیکتاتوری نظامی در سده گذشته در برزیل به نیکی یاد می‌کند. در جریان رأی‌گیری روز یکشنبه شماری از هواداران او تصاویری از خود هنگام رأی دادن در حالی که اسلحه به دست دارند، در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

در سوی دیگر، حداد لبنانی‌الاصل، شهردار سابق «سائو پائولو» قرار دارد که با شعار ادامه راه «لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور سابق برزیل و به نمایندگی از حزب کارگران به میدان آمده است. داسیلوای چپگرا هنوز هم با وجود آنکه به اتهام دریافت رشوه در زندان به سر می‌برد، از محبوبیت بسیار بالایی به خصوص در مناطق شمالی برزیل برخودار است. با این حال حداد در ارتباط با طبقه کارگر چندان موفق نبوده و همین امر موجب شده تا نتواند تمام حامیان حزب را پای صندوق‌های رای بیاورد.

در ۱۵ سال گذشته، حزب کارگران ۱۳ سال در قدرت بوده است. با این حال، در سال‌های اخیر موجی از اتهام‌زنی اقتصادی علیه داسیلوا و دیگر مقام‌های این حزب به راه افتاد و بسیاری از مقام‌های سابق راهی زندان شدند.

بولسونارو و گروه دیگری از ژنرال‌ها و افسرهای سابق ارتش برزیل که آشکارا از امکان مداخله ارتش علیه دولت برای مقابله با فساد صحبت می‌کنند، بر موج خشم مردم برزیل از فساد و رکود اقتصادی سوار شده‌اند. او نیز مانند دیگر سیاستمداران راستگرای افراطی در جهان روابط نسبتا خوبی با رژیم صهیونیستی دارد و وعده داده که با آمریکا و اروپا نیز وارد گفت‌وگو شود و ارتباط برزیل با غرب را توسعه دهد.

برزیل نزدیک به ۲۰۶ میلیون نفر جمعیت دارد و در انتخابات‌های گذشته به طور متوسط حدود ۸۰ درصد واجدین شرایط پای صندوق‌های رأی حاضر شده‌اند. هنوز میزان مشارکت در انتخابات روز یکشنبه اعلام نشده است. دور دوم انتخابات روز ۲۸ اکتبر (۶ آبان) برگزار می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر