بازدید 5369
۸

شرایط جوی خطرناک در بسیاری از شهرستان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان / افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شرق کرمان تا ۳۰ برابر حد مجاز

همزمان با وقوع بارش‌های شدید در نواحی شمال و شمال غربی کشور که امید‌ها را برای آغاز یک سال آبی مطلوب در کشور بالا برد، نواحی جنوب و جنوب شرقی کشور اسیر توفان شدید و گرد و غباری است که در بسیاری از مناطق به تعطیلی مدارس منجر شده است؛ وضعیتی که استمرار آن در روز‌های آتی می‌تواند خسارت‌های قابل تأملی را به مردم منطقه تحمیل کند.
کد خبر: ۸۴۰۴۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷ 07 October 2018
شرایط جوی خطرناک در بسیاری از شهرستان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان / افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شرق کرمان تا ۳۰ برابر حد مجازهمزمان با وقوع بارش‌های شدید در نواحی شمال و شمال غربی کشور که امید‌ها را برای آغاز یک سال آبی مطلوب در کشور بالا برد، نواحی جنوب و جنوب شرقی کشور اسیر توفان شدید و گرد و غباری است که در بسیاری از مناطق به تعطیلی مدارس منجر شده است؛ وضعیتی که استمرار آن در روز‌های آتی می‌تواند خسارت‌های قابل تأملی را به مردم منطقه تحمیل کند.

به گزارش «تابناک»؛ در ساعات و روز‌هایی که زندگی روزمره بسیاری از شهروندان شمال و شمال غربی کشور به واسطه بارش‌های شدید جوی با چالش روبه رو شده و در برخی مناطق قطع خدمات عمومی مثل آب، برق و گاز برای شهروندان مشکلاتی را ایجاد کرده است، هموطنان جنوب و جنوب شرقی کشور نیز درگیر بحران گرد غبار و توفان شدیدی هستند که مدت هاست زندگی را برای آن‌ها سخت کرده است.

خبر‌های رسیده از استان‌هایی مثل کرمان و سیستان و بلوچستان حکایت از این مهم دارد که در بسیاری از شهرستان‌های این منطقه از کشورمان به واسطه افزایش شدید غلظت آلاینده‌های جوی، شرایط برای بیشتر گروه‌های سنی ناسالم است و بسیاری از ادارات و مدارس تعطیل شده اند.

از استان کرمان خبر می‌رسد، در پی تشدید میزان گرد و غبار و سایر آلاینده‌های جوی راه‌های روستایی در تعدادی از شهرستان‌ها مسدود شده است و گرد و غبار علاوه بر کاهش دید در برخی محور‌های ترانزیتی مثل محور ترانزیتی ریگان- چابهار موجب انحراف خودرو‌ها و بالا رفتن آمار تصادفات جاده‌ای شده است.

به صورت مشخص اکنون و با توجه به سنجش حجم آلاینده‌ها در شهرستان ریگان، غلظت ذرات گرد و غبار در جو بیش از ۴ هزار پی ام است که بیانگر وضعیت خطرناک برای همه گروه‌های سنی است.

هم اکنون بسیاری از روستا‌های شهرستان‌های استان کرمان با قطعی برق رو به رو هستند و نیرو‌های امدادرسان به دلیل مسدود شدن جاده‌های ارتباطی در حال تلاش برای بازگشایی محور‌های مسدود هستند.

در همین رابطه امید سلاجقه، مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان به رسانه‌ها گفت: با توجه به شدت گرد و غبار معلق در هوا، مدارس شهر‌های کرمان، ماهان و فهرج و ریگان امروز تعطیل هستند.

وی افزود: امروز پانزدهم مهر ماه مدارس نواحی یک و دو کرمان در تمام مقاطع، مدارس شهر ماهان در تمام مقاطع و مدارس شهرستان فهرج و ریگان در تمام مقاطع تحصیلی تعطیل هستند.

همچنین اداره کل مدیریت بحران استان کرمان نیز اعلام کرد، با توجه به اعلام اداره کل هواشناسی مبنی بر پایداری آلایندگی هوا و تأیید اداره کل حفاظت محیط زیست و تصویب کارگروه ویژه آلودگی هوا، تمام مقاطع تحصیلی شهر‌های کرمان و فهرج امروز تعطیل هستند.

امیر باقری‌زاده سرپرست فرمانداری شهرستان فهرج نیز با اشاره به حجم بالای آلودگی هوا به فارس گفت: مدارس سه مقطع تحصیلی فهرج به علت شدت ریزگرد‌ها امروز ۱۵ مهر ماه تعطیل است.

وی افزود: شدت ریزگرد‌ها از بامداد امروز در شهرستان فهرج آغاز و موجب ایجاد مشکلات تنفسی برای کودکان و سالخوردگان شده و نیز کاهش شعاع دید در محور‌های مواصلاتی فهرج ـ ایرانشهر و فهرج ـ زاهدان شده است. بنا بر اعلام دستگاه پایش هوا محیط زیست غلظت ریزگرد‌ها در شهرستان فهرج، ۳۰ برابر حد مجاز است.

جدا از وضعیت مورد اشاره در استان کرمان، شرایط جوی در استان سیستان و بلوچستان نیز چندان تعریفی ندارد و بنا بر گزارش‌های رسیده، تشدید غلظت ذرات معلق در هوا در این منطقه از کشورمان نیز بسیاری از شهروندان را به دردسر انداخته است.

توفان گردوخاک با سرعت ۱۰۴ کیلومتر، بسیاری از شهر‌های استان را در بر گرفته و غلظت ذرات معلق در هوا نیز به بیش از ۱۹ برابر حد مجاز رسیده است.

‌محمود دیانتی، رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان در این باره به «ایسنا» گفت: صبح امروز، وزش توفان و گرد وخاک با سرعت ۱۰۴ کیلومتر بر ساعت موجب شد تا دید افقی در ایستگاه فرودگاهی زابل به ۹۰۰ متر کاهش یابد و غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به ۲۸۵۳ میکروگرم بر مترمکعب معادل ۱۹ برابر حد مجاز برساند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شرایط کیفی هوای زابل برای تمام گرو‌ه های سنی ناسالم است و توصیه می‌شود تا مردم از تردد‌های غیر ضروری در فضا‌های باز خودداری کنند، افزود: وزش این توفان موجب کاهش دید افقی در برخی محور‌های مواصلاتی شمال استان شده است، به طوری که بیشترین کاهش دید، از محور‌های منتهی به شهرستان زهک و هیرمند گزارش شده است.

دیانتی ادامه داد: وزش باد شدید و گردوخاک در زهک نیز سبب شد تا دید افقی در محل ایستگاه هواشناسی این شهر به ۳۰۰ متر کاهش یابد و کیفیت هوای این شهر نیز به شدت کاهش یابد.

رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: گردوخاک حاصل از توفان زابل سبب شده تا گردوغبار گسترده شهر زاهدان در مرکز استان را فرا گیرد و دید افقی این شهر به ۲۵۰۰ متر کاهش دهد. علاوه بر این، وزش باد و گردوخاک سایر شهر‌های شمالی استان شامل هیرمند، هامون و نیمروز را نیز فرا گرفته است.

دیانتی ادامه داد: فردا نیز وزش این باد شدید در نواحی شمال استان ادامه دارد. توفان علاوه بر کاهش دید افقی و کیفیت هوا در شهر‌های شمال استان موجب کاهش دید و اختلال در تردد‌های جاده‌ای در محور‌های زابل ـ زاهدان، زابل ـ نهبندان و زاهدان ـ نهبندان و زاهدان ـ بم و محور‌های مواصلاتی غرب استان نیز می‌شود.

شرایطی که به آن اشاره شد، مدارس بسیاری از شهرستان‌های استان مثل زابل و هیرمند را تعطیل کرده است و نیرو‌های امدادی نیز هم اکنون در حالت آماده باش هستند. با این حال، انتظار می رود شهروندان با رعایت نکات ایمنی و مسئولان نیز با آماده باش هر چه بیشتر به کاهش خسارات کمک کنند و تا بازگشت شرایط عادی به این مناطق، از تلاش های خود باز نایستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
راه حل
از مسئولین که امیدی نیست
خود مردم نهال مقاوم و کم اب بکارن تو این مناطق
ی گروه بشن
بی تاثیر نیست
مردم بدون دولت بهتر میتوانند زندگی کنند
برای برادران وهموطنان بلوچ خود در ریگان و زابل متاسفم که در شرلیط سخت طبیعت باید زندگی کنند
اولا رای دادین 92 و96 خودتان انتخاب کردین که هوا نداریم هواتو داریم .اون کسی که هواتونو داره بیاد کار کنه .ثانیا FITF هم امروز بزرگوارا رای دادن تصویب شد .شاید هوا بیارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۵
چه ربطی داره
اولا آقا هادی اونایی که این شعار رو دله دادن اهوازی بودن و نه کرمانی و سیستانی. درثانی آقا هادی FITF نه و FATF شما بهتره بجای اولا و درثانی کردن اول روی سوادت کار کنی.
همچنین اینکه تصویب FATF نه و CFT. باز همچنین اینکه این تصویب توسط مجلس صورت گرفته و نه دولتی که خونتو بجوش آورده! و باز همچنین اینکه تصویب CFT چه ربطی به گردوخاک هوای کرمان و سیستان داره؟؟؟
و باز و باز همچنین اینکه چرا تصویب لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم اعصاب واست نذاشته؟؟؟؟؟؟
هواشناسی وقتی مردم دارن می میرن میاد پیش بینی می کنه... امروز تازه ساعت 7 یادشون اومده تعطیل اعلام کنن حداقل 3 و4 رئز باید تعطیل باشه کرمان چشم چشم نمی بینه
کاشکی مردم سه استان سیستان وبلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان کسانی را در هیئت حاکمه جمهوری اسلامی داشتند که برای هامون و هیرمند فکر اساسی میکرد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار