بازدید 1249
۱

دولت ترامپ به دنبال رویارویی و رقابت با چین است

از نظر جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، چین باید تبدیل به یک «صاحب منفعت مسئول» شود؛ از زبان باراک اوباما رئیس جمهور قبلی، چین مایل به پذیرفتن «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» است و پیام دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی نیز به پکن طبق گفته مایک پنس معاون وی این است: آمریکا در مقابل پکن عقب نشینی نخواهد کرد.
کد خبر: ۸۴۰۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ 06 October 2018

از نظر جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور اسبق آمریکا، چین باید تبدیل به یک «صاحب منفعت مسئول» شود؛ از زبان باراک اوباما رئیس جمهور قبلی، چین مایل به پذیرفتن «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» است و پیام دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی نیز به پکن طبق گفته مایک پنس معاون وی این است: آمریکا در مقابل پکن عقب نشینی نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه مایک پنس، یکی از تندترین سخنرانی‌های انجام شده از سوی یک مقام ارشد آمریکایی علیه چین را از زمان بازیابی روابط دو کشور در چهار دهه پیش انجام داد.

پنس در صحبت‌هایش، چین را یک "تجاوزطلب نظامی"، یک "دزد با سابقه تکنولوژی‌های آمریکا" و همچنین به شکل مناقشه‌برانگیز یک "مداخله‌گر در انتخابات آمریکا" توصیف کرد. با این حال یک نشانه در خصوص این که آمریکا همچنان به چین نیاز دارد این است که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ روز دوشنبه بعد از مذاکراتی که اخیرا در کره شمالی خواهد داشت، به چین می‌رود.

پامپئو در گفت و گو با خبرنگاران همراهش در مسیر عزیمت به آسیا گفت: به رغم تنش‌های فراوان چین مصمم به حمایت از تلاش‌های ما در مورد کره شمالی است.

مایک پنس در سخنرانی خود در روز پنجشنبه گفت، آمریکا همچنان به بهبود روابط با چین امید دارد اما در عین حال یک تصویر تیره و تار را ترسیم کرد.

او اظهارکرد، آمریکا به افزایش بودجه نظامی برای مقابله با پکن ادامه خواهد داد و همچنین تهدید مجددی برای دو برابر کردن تعرفه‌های 250 میلیارد دلاری اعمال شده بر کالاهای چینی انجام داد.

جیمی فلای یک مقام سابق دولت جورج دبلیو بوش و رئیس برنامه آسیا در صندوق آلمانی مارشال ایالات متحده گفت: من فکر می‌کنم که این حاکی از یک تغییر چشمگیر در رویکرد دو حزب آمریکا نسبت به چین در مقایسه با رویکرد غالب در چند دهه گذشته است.

او خاطرنشان کرد: پنس در سخنرانی‌اش به صورت کامل همکاری در حوزه‌های ویژه‌ای نظیر کره شمالی را رد نکرده، اما به شکل صریح از ارزیابی آمریکا درباره مقاصد چین و هدف چین برای جانشین کردن خودش به جای آمریکا و پس زدن قدرت آمریکا صحبت کرد. با وجود اختلاف نظرهایی که در آمریکا در مورد ترامپ و مایک پنس وجود دارد، اما سخت‌گیری نسبت به چین در سراسر عرصه سیاسی آمریکا مورد حمایت قرار می‌گیرد. زمانی که ماه دسامبر کاخ سفید تحت امر ترامپ در راهبرد امنیت ملی خود چین را یک رقیب توصیف کرد،‌ سیاستگذاران وابسته به حزب دموکرات اعتراض چندانی به آن نکردند.

بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق وارد قماری بر سر چین شده بود و استدلال می‌کرد که وارد شدن چین به نظم تجاری جهانی و موفقیت‌های اقتصادی بیشتر باعث اصلاحات در این کشور خواهد شد، اما این قمار شکست خورد چون شی جینپینگ، رئیس جمهور کنونی چین مخالفان داخلی را سرکوب و آزادی‌های مذهبی را شدیدا کنترل می‌کند.

یک نظرسنجی که نتایجش در ماه اوت منتشر شد، نشان داد که درصد آمریکایی‌هایی که نظر مطلوبی به چین دارند به 38 درصد کاهش یافته است.

کوین راد نخست وزیر سابق استرالیا که یک کارشناس حوزه چین و مسلط به زبان ماندارین بوده و اکنون رئیس انجمن آسیا در نیویورک است در یک سخنرانی اخیرا گفته است: چندین دهه «تعامل» در روابط واشنگتن و پکن وجود داشته اما اکنون رسما و به شکل موثر از بین رفته است.

وی افزود: من نگران هستم که در نتیجه این اتفاق ما خودمان را در مسیر رویارویی راهبردی در میان مدت انداخته باشیم، چرا که هر طرفی برای برتری یافتن طی آنچه که یک بازی برد و باخت به نظر می‌رسد، رقابت می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ترامپ داره كارايي رو ميكنه كه اتفاقا سران آمريكا سخت خواستارش بودن ولي خجالت ميكشيدن انجامش بدن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی