بازدید 1724

فرصت ۲ هفته‌ای نمایندگان به غلامی برای رسیدگی به وضعیت شهریه

کد خبر: ۸۳۹۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵ 03 October 2018

نمایندگان مجلس پس از طرح سوالات خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و استماع توضیحاتش دو هفته برای اصلاح مسائل و مشکلات مطروحه به وی زمان دادند.

به گزارش مهر، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر علوم و معاونین وی و جمعی از نمایندگان به منظور طرح سوال از منصور غلامی در رابطه با پاره ای از مشکلات حوزه آموزش عالی و دانشگاهی برگزار شد.

براین اساس از میان ۵ نفر نماینده سوال کننده یک نفر از پاسخ های وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قانع و ۴ نفر دیگر به وی برای حل و فصل مشکلات ۲ هفته فرصت دادند.

وزارت علوم در آموزش مهارت‌های به دانشجویان کوتاهی می‌کند

براساس این گزارش حسن کامران دستجردی در تشریح سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بیان کرد: این وزارتخانه در مهارت آموزی به دانشجویان کوتاهی می کند در نتیجه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی برای اشتغال با مشکل مواجه می شوند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ظرفیت انجمن های علمی در تدوین دروس استفاده نمی شود، تاکید کرد: هماهنگی چندانی میان دانشگاه و صنعت وجود ندارد در حالی که می توان با عقد قرارداد میان وزارتخانه ها، آموزش های مهارتی را در اختیار دانشجویان قرار داد.

طرح جامع مهارت افزایی دانشجویان گامی در راستای اشتغال فارغ التحصیلان

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال افزود: بیش از ۷۰۰ عنوان درس، سرفصل و محتوا بازنگری شده و ابلاغ شده است.

وی با اشاره به وضعیت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، توضیح داد: در بازه زمانی کوتاه و دفعتی نمی توان تغییرات چندانی ایجاد کرد، طرح جامع مهارت افزایی و اشتغالزایی کلید خورده و از سال گذشته اجرا می شود، براساس آمارهای ارائه شده این طرح در اشتغال دانشجویان اثرگذار بوده است.

وی در تشریح طرح جامع مهارت افزایی دانشجویان، ادامه داد: در این طرح دانشجویان در کارگروه‌ها و کارگاه های آموزشی، خارج از برنامه درسی براساس علائق دوره های مهارت پذیری را می گذرانند، در واقع دانشجویان ضمن اینکه در رشته خود فارغ التحصیل می شود مهارت هایی می آموزد که می تواند به اشتغال آینده آنها کمک کند.

۵۰ درصد فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در بازار کار مشغول هستند

این عضو هیات دولت با اشاره به آمار شاغلان فارغ التحصیلان دانشگاهی، خاطرنشان کرد: براساس اطلاعات به دست آمده حدود ۵۰ درصد فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی، ۷۰ درصد کارشناسی ارشد و ۸۵ درصد دکتری در بازار کار مشغول هستند.

براساس این گزارش مقرر شد طی ۲ هفته آینده موضوعات موردنظر حسن کامران عضو کمیسیون صنایع و معادن با مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موردبررسی قرار گیرد و در صورتی که این نماینده قانع نشود سوال به صحن ارائه شود.

مربیان حق التدریس در دانشگاه فنی و حرفه ای چگونه ساماندهی می شود

محمد دامادی نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی علت سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری را نحوه ساماندهی مربیان حق التدریس در دانشگاه فنی و حرفه ای بیان کرد.

ساماندهی مربیان دانشگاه فنی و حرفه ای زمان بر است

غلامی در توضیح وضعیت حق التدریسان دانشگاه فنی و حرفه ای، گفت: با توجه به اینکه این دانشگاه از وزارت آموزش و پرورش منفک شده ساماندهی آن باید در بازه زمانی معقول انجام گیرد، ما در دانشگاه عناوینی مانند حق التدریس نداریم بنابراین باید براساس دستورالعمل های مناسب وضعیت آن ها تعیین تکلیف شود.

وی تاکید کرد: مجوز ۱۳۰۰ نفر از واجدین شرایط برای استخدام صادر شده است.

استخدام ۴۰۰ نفر از مربیان حق التدریس دانشگاه فنی و حرفه ای قطعی شده است

همچنین صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه داد: براساس قانون افرادی که پیش از سال ۹۰ تدریس می کردند و شرایط استخدام را دارا هستند با تائید هیات امنا استخدام می شوند در حال حاضر استخدام ۴۰۰ نفر قطعی شده و به مرور باقی افراد جذب می شوند.

براساس این گزارش دامادی عضو کمیسیون کمیسیون عمران مجلس از توضیحات وزیر قانع شد.

علت دریافت شهریه از دانشجویان دانشگاه های دولتی

جبار کوچکی نژاد در توضیح سوالات خود، عنوان کرد: متاسفانه قانون سنجش و پذیرش اجرایی نشده است، از سوی دیگر از دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی که به شهر دیگری منتقل شده‌اند شهریه اخذ می شود.

در حالی که در بودجه سال ۹۷، ۷ هزار میلیارد تومان اعتبار برای وزارت علوم در نظر گرفته شده است، مسلما دانشجویی که برای انتقال از دانشگاه مبدا به شهری دیگر درخواست می دهد مشکلاتی دارد، نباید با دریافت شهریه به مشکلات این دانشجویان دامن زد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی تغییر تشکیلات اداری دانشگاه پیام نور در ماه های اخیر را اقدامی غیرکارشناسی دانست.

بیش از ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه ها خارج از مسیر کنکور انجام می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوالات مطرح شده، گفت: منطقه بندی دانشگاه پیام نور براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شده، ما موظفیم اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهیم و سپس گزارشی از نتایج را به این شورا ارائه دهیم.

غلامی با اشاره به نحوه اجرای قانون سنجش و پذیرش، بیان کرد: بیش از ۸۵ درصد پذیرش دانشگاه ها خارج از مسیر کنکور انجام می شود و باقی مانده نیز در مورد رشته های پرطرفدار است.

وی ادامه داد: به آموزش و پرورش پیشنهاد دادیم شاخص هایی معرفی کند که براساس آن گزینش دانشجویان انجام گیرد، پیشنهاد این وزارتخانه تاثیر قطعی معدل در کنکور بود اما به دلیل نامه ۱۶۷ نماینده که این اقدام را بی عدالتی دانستند در جلسه‌ای مجدد موضوع بررسی شد اما به علت اصرار وزارت آموزش و پرورش به تاثیر قطعی معدل در کنکور این تصمیم به ۲۰ درصد قطعی و ۱۰ درصد مثبت تغییر پیدا کرد.

دریافت شهریه از دانشجویان انتقالی در دانشگاه دولتی مانعی برای اشتیاق زیاد دانشجویان

این وزیر کابینه دوازدهم با اشاره به علت دریافت شهریه از دانشجویان دانشگاه های دولتی، اذعان کرد: این موضوع در نشست روسای دانشگاه ها به صورت بخشنامه درآمد زیرا در برهه ای جابه جایی و انتقال دانشجویان رونق گرفت به همین دلیل برای جلوگیری از این امر دریافت شهریه از دانشجویان انتقالی در دستورکار قرار گرفت.

محمدرضا عارف خطاب به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بهتر است شهریه ای از دانشجویان در این موارد گرفته نشود.

براساس این گزارش مقرر شد جلساتی با حضور جبار کوچکی نژاد و مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای بررسی موارد مطرح شده طی ۲ هفته آینده برگزار شود در صورتی که نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری از توضیحات ارائه شده قانع نشود سوال به صحن ارجاع می شود.

علت نابسامانی آموزش عالی

عباسعلی پوربافرانی در توضیح سوال خود از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مطرح کرد: علت نابسامانی آموزش عالی چیست. طرح آمایش سرزمین اجرا نمی شود، دانشگاه ها بدون وجود زیرساخت ها در شهرها گسترش پیدا می کنند به طور مثال در شهری با ۲ دبیرستان، ۴ دانشگاه به چه کاری می آید.

نماینده مردم نائین، خور، بیابانک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کیفیت آموزشی کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: برخی واحدها ۳۰۰ دانشجو دارند در حالی که حتی یک هیات علمی نیز در این مراکز وجود ندارد، دانشگاه پیام نور در برخی شهرها ۳ هزار نفر ظرفیت دارد در حالی که ۳۰۰ نفر دانشجو جذب کرده است.

ساماندهی آموزش عالی با هدف صرفه جویی در منابع در حال انجام است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این نماینده، گفت: ساماندهی با هدف صرفه جویی در منابع انجام می شود، طرح آمایش با توجه به موجودی هیات علمی، فضای فیزیکی، جذب بیشتر دانشجو و غیره در حال نهایی شدن است.

غلامی اضافه کرد: ما به دنبال جلوگیری از موازی کاری هستیم و ارائه رشته ها براساس ظرفیت ها در دستور کار قرار دارد.

براساس این گزارش در پایان مقرر شد جلساتی میان پوربافرانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و مسئولان وزارت علوم به منظور بررسی موارد مطرح شده برگزار شود و نتیجه طی ۲ هفته آینده به کمیسیون اعلام گردد

۶۰ درصد درآمدهای حاصل از شهریه هر واحد دانشگاهی در اختیار همان واحد قرار گیرد

محمدحسین فرهنگی در ادامه با اشاره به سوال خود از وزیر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد:براساس قانون بایستی ۶۰ درصد درآمدهای حاصل از شهریه هر واحد دانشگاهی در اختیار همان واحد قرار گیرد در حالی که این قانون اجرا نمی شود.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر، اسکو مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منطقه بندی دانشگاه ها عقلانی نیست بهتر است، مطرح کرد: اگر به دانشگاه های پیام نور کمک نکنیم این دانشگاه ها از بین می روند.

براساس این گزارش در پایان مقرر شد جلساتی میان فرهنگی عضو کمیسیون صنایع و معادن و مسئولان وزارت علوم به منظور بررسی موارد مطرح شده برگزار شود و نتیجه طی ۲ هفته آینده به کمیسیون اعلام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر