بازدید 3013
۵

تورم نقطه‌ای ۲۵ درصد یا ۴۰ درصد؟

در حالی معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور را ۲۵,۷ درصد اعلام کرد، که یک اقتصاددان معتقد است، تورم نقطه به نقطه در شهریور ۴۰ درصد بوده است.
کد خبر: ۸۳۹۱۳۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ 02 October 2018

در حالی معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار تورم نقطه به نقطه برای خانوارهای کشور را ۲۵,۷ درصد اعلام کرد، که یک اقتصاددان معتقد است، تورم نقطه به نقطه در شهریور ۴۰ درصد بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، جواد حسین‌زاده در برنامه تیتر امشب گفت: در مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه به نقطه کشور از بین 475 قلم کالای مصرفی ( شهریور سال 96 تا شهریور سال 97 ) در قالب چندین گروه محاسبه و نرخ تورم اقلام بدست آمد.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار درباره مفهوم تورم نقطه به نقطه گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه، با مقایسه قیمت های کالا و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن محاسبه می شود.

او گفت: یعنی اگر کالایی در انتهای فروردین سال 95 ، صد هزار تومان قیمت داشته باشد ، قیمت آن کالا را در انتهای فروردین سال 96 ، 120 هزار تومان قیمت داشته باشد . این افزایش قیمت از نقطه اول ( فروردین 95 ) تا نقطه دوم ( فروردین 96 ) به میزان 20 درصد بوده است.

حسین‌زاده افزود: برای محاسبه تورم، باید یک کالای مشخصی را با همان مارک و همان وزن تغییرات قیمتی آن را با مقایسه قیمتی سال قبل محاسبه کنیم.به طور مثل در گروه خوارکی ها: نان، غلات، گوشت، شیر، پنیر، سبزیجات و ... نرخ تورم آن مورد محاسبه قرار گرفته است.

او افزود: تغییر سال پایه به طور معمول بین پنج تا هفت سال اتفاق می‌افتد. فاصله کم بین سال پایه‌ها واقعه خوبی نیست و هر چقدر سال پایه نزدیک‌تر باشد، به این معنی است که در قیمت‌ها تغییرات بزرگتری رخ داده است که این خود باعث تغییر الگوی مصرف خانوارها و سهم مصرف شده است.

حسین زاده گفت: درمفهوم سال پایه اقلامی که در یک بازده زمانی در نظر گرفته می شود باید ثابت باشد.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار افزود: برای بدست آمده نرخ تورم نقطه به نقطه به 75 هزار منبع اطلاعاتی مراجعه می شودو قیمت کالاها از واحد های خرده فروشی سراسر کشور گرفته می شود.سپس تغییرات قیمتی محصولات توسط کارشناسان مورد بررسی قرار می گیرد

او گفت: سهم ارزشی اجاره مسکن در سبد خانوار به طور میانگین در شهر و روستا 32درصد است.

معاون اقتصادی و محاسبات ملی مرکز آمار گفت: طرح هزینه درآمد خانوار در یک فصل با دیتیل های استاندارد و مشخص کاملا مورد محاسبه قرار می گیرد و اگر تغییرات قیمتی در کشور افزایش یابد می توانیم سال پایه را محاسبه کنیم.

احسان سلطانی کارشناس مسائل اقتصادی در برنامه تیتر امشب درباره محاسبه نرخ تورم نقطه به نقطه گفت: اتفاقات و تغییرات قیمتی در اقتصاد کشور می تواند تاثیرگذار در تعیین نرخ تورم نقطه به نقطه در کشور باشد.

او گفت: نرخ تورم هر ساله توسط بانک مرکزی و گزارش مرکز آمار ایران اعلام می شود و این گزارشات نشان می دهد که تغییر سال پایه در کشور صورت گرفته است.

این کارشناس مسایل اقتصادی گفت: نرخ محاسبه شده تورم نقطه به نقطه در مرکز آمار ایران درباره اجاره سهم مسکن با واقعیت نزدیک نیست.

او گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه شهریورماه در کشور40درصد است که در مهر ماه 50درصد می توانیم درنظر بگیرم.

سلطانی افزود: مرکز آمار ایران قیمت های نزدیک به تغییرات قیمتی را مورد محاسبه قرار می دهد، درصورتیکه در خرده فروشی ها تفاوت قیمتی زیادی وجود دارد.

او گفت: در شرایط کنونی قیمت اقلام در فروشگاه ها دلبخواهی است و خرده فروش‌ها با هر قیمتی که دلشان بخواهد محصولات را می‌فروشند.

این کارشناس مسایل اقتصادی افزود: لوازم خانگی نسبت به مشابه سال گذشته تقریبا بیش از 2 برابر شده است و چطور انتظار می رود ما نرخ تورم نقطه به نقطه را 25,7 باور کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
تورم حدود سیصد درصده . همه چیزهائی که سه ماه پیش 10 تومن بود شده سی تومن. اونوقت چطور تورم 25 یا 40 درصده ؟
مردم رو خوب گیر آوردید....تورم الان 300 درصده نه چهل درصد...همه چیز بین دو تا سه برابر گرون شده...
تورم بالای 100درصده
تورم خیلی بیشتراز۲۰۰ درصداست
اصلن تورم نداریم همش حبابه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر