بازدید 8109

آیا دانشگاه‌ها دانشجویان را بیمه می‌کنند؟

کد خبر: ۸۳۹۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 02 October 2018

رفتیم سراغ دانشگاه‌ها تا ببینیم در قانون کمکی به دانشجو پیش‌بینی شده‌ یا نه. بعد از یک جست وجوی ساده متوجه شدیم صندوق رفاه برای هزینه‌های درمانی دانشجویان یک فکر اساسی کرده. نام این کمک، «بیمه درمان تکمیلی دانش» است،

به گزارش دانشجو، مطهره مختاری؛ دانشجو در هر جای دنیا خودش است و یک عالم هزینه که به دوش می‌کشد. در گزارش قبلی بخشنامه‌هایی را که قرار بود با نام بیمه به دانشچو کمک کند را بررسی کردیم.

رفتیم سراغ دانشگاه‌ها تا ببینیم در قانون کمکی به دانشجو پیش‌بینی شده‌ یا نه. بعد از یک جست وجوی ساده متوجه شدیم صندوق رفاه برای هزینه‌های درمانی دانشجویان یک فکر اساسی کرده. نام این کمک، «بیمه درمان تکمیلی دانش» است، اختیاری‌ است ودستور اجرایش در قالب بخشنامه به تمام دانشگاه‌ها ارسال شده. یکسال بعد اصلاحیه‌ای نیزآمده و بعد از آن دیگر تمام.

قضیه مربوط به سه سال پیش است و انگار امروز دیگر نه برای مسئولین اجرای بخشنامه مهم است و نه هیچ یک از دانشجویانی از ابتدا از این بخشنامه حتی اطلاع هم نداشتند.برای بررسی نحوه اجرای آن بخشنامه‌ها به سراغ دانشگاه‌ها رفتیم.

دانشگاه تهران| مگه هر بخشنامه‌ای اجرا می‌شه؟

مسئول اجرای این بخشنامه با ذکر این که همه دانشجویان تحت پوشش بیمه حوادث هستند و دانشگاه برایش حدود 200 میلیون هزینه می‌کند، گفت: «مگه هر بخشنامه‌ای اجرا می‌شه؟»

او با توضیح کل بخشنامه‌ای که در سال 94 ابلاغ شد اضافه کرد که شرط بیمه برای بیمه کردن دانشجویان این است که بیش از 50 درصد دانشجویان دانشگاه متقاضی این بیمه باشند و از 50هزار نفر دانشجوی دانشگاه تهران فقط 50 نفر متقاضی بیمه درمان تکمیلی بوده‌اند. آنان نیز همگی برای درمان هزینه بالایی نیاز داشتند و حدود 8 میلیارد تومان هزینه بیمه کردن دانشجویان می‌شد که به دلیل همین هزینه بالا پیگیری نشد. حتی همان 50 نفر نیز بیمه نشدند.

دلیل این که کارکنان دانشگاه بیمه درمان تکمیلی می‌شوند ولی دانشجویان نمی‌شوند این است که می‌شود حق بیمه را از حقوق کارمند کسر کرد ولی اگر دانشجویی حق بیمه‌اش را پرداخت نکند دست دانشگاه به جایی بند نیست.

او از بدقولی‌های بیمه ایران گلایه کرد و گفت اگر دو میلیارد تومان داشت کل دانشجویان دانشگاه تهران را بیمه می‌کرد. آقای م گفت هر کدام از دانشجوها که امروز بیمه پایه ندارند تقصیر خودشان است چون می‌توانند در سایت بیمه سلامت ثبت نام کنند و بیمه شوند.

دانشگاه خوارزمی| اول انکار و بعد هم انکار!

مسئول دانشگاه خوارزمی در ابتدا ابلاغ بخشنامه را انکار می‌کرد و بعد از دیدن آن روی سایت و اثبات شدنش گفت نمی‌شود. ما فقط همان سال اول 40 50 نفر را بیمه کردیم و دیگر ادامه ندادیم. او مانع سر راه بیمه درمان تکمیلی دانشجویان را اول بیمه پایه نبودن بسیاری از دانشجویان و دوم عدم تمایل بسیاری از آن‌ها برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن می‌دانست چرا که قانون بیمه مرکزی می‌گوید حداقل 50 درصد اعضای مجموعه باید متقاضی بیمه درمان تکمیلی باشند تا بشود متقاضیان را تحت پوشش قرار داد. آقای «نون» برایمان توضیح داد که بخشنامه سعی داشته با اضافه کردن کارمندان به متقاضیان بیمه تکمیلی تعداد را به حد نصاب برساند ولی موفق نشده.

او گفت قرار بوده که صندوق رفاه خودش بیمه‌ای تاسیس کند مانند بیمه فرهنگیان که صرفا مختص دانشجویان باشد و این مشکل را حل بکند ولی دو سال گذشته و اقدامی نکرده‌اند.

با نماینده بیمه ایران در دانشگاه خوارزمی صحبت کردیم. او گفت تعداد 500 نفر را دور هم جمع کنید دانشگاه نیز درخواستی بدهد. ما نیز یک بیمه خوب برایتان طراحی می‌کنیم.

دانشگاه امیرکبیر| در دست پیگیری

مسئول اجرای این بخشنامه در دانشگاه امیر کبیر دل پری داشت. او گفت همان سال 94 که این بخشنامه را اجرا کردیم عده‌ای از دانشجویان با انجام رفتارهای غیر اخلاقی بیش از سقف تعیین شده در قرارداد بیمه را خواسته بودند و حتی یکی از دانشجویان 700 هزار تومان را با یک صفر به 7 میلیون تومان تبدیل کرد و با هوچی گری بیش از حق خود، پول دریافت کرد.

کارمند دانشگاه امیرکبیر گفت که اگر دوباره بساط بیمه درمان تکمیلی دردانشگاه‌ پهن شود او از این بخش می‌رود چرا که دیگر توان تحمل رفتارهای بی‌ادبانه دانشجویان را ندارد. او گفت 38 نفر طی قرارداد قبلی بیمه شدند و خودش مدت‌ها برای پیگیری کارهایشان به بیمارستان رفت و آمد داشته ولی دانشجویان قدردان نبوده‌اند ولی همه چیز دست مسئول بالادستی‌ست.

به مسئول بالادستی مراجعه کردیم. خانم مسئول گفت در حال پیگیری بیمه تکمیلی برای دانشجویان است و اطلاعیه‌اش در سایت دانشگاه قرار خواهد گرفت. از جزئیات پیگیری‌هایش نیز به هیچ نگفت.

دانشگاه شریف| بی‌اطلاعی محض

اجازه ورود به دانشگاه را به زور گرفتیم. کارمندان اداره رفاه فقط گفتند که بیمه تکمیلی نداریم و از گذشته چیزی به یاد نمی‌آوردند وهیچ اطلاعات دیگری به ما ندادند. کارمندان بیمه در اداره رفاه کارکنان نیزهیچ اطلاعی نداشتند. اصلا آنجا مشکل دانشجو آنقدر بی‌اهمیت بود که درباره‌اش صحبت هم نمی‌کردند.

درخواست کنید تا بیمه شوید

مسئول بیمه در دانشگاه تهران به دانشجویان توصیه کرد که سعی کنند از طریق پدرانشان بیمه تکمیلی شوند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که به اجبار صندوق رفاه وزارتخانه، همه دانشجویان ایران تحت پوشش بیمه حوادث هستند.

اگر بیمه تامین اجتماعی هستید خدمات بیمارستان میلاد را دست کم نگیرید. بیمارستان بقیه الله برای بیمه خدمات درمانی‌ست. اگر با دفترچه‌تان به بیمارستان طرف قرارداد مراجعه کنید هزینه‌هایتان به شدت کاهش می‌یابد. دارندگان دفترچه بیمه سلامت هم که همین الان در سایت قابل ثبت نام است طبق گفته مدیرعامل سازمان بیمه سلامت باید تنها به مراکز دولتی مراجعه کنند. هر چند تجربیات برخی افراد حاکی از حذف این بیمه است.

تقریبا هیچ یک از ورودی‌های سال‌های 94 و 95 از وجود بیمه دانش خبر نداشتند. ضعف اطلاع رسانی در چنین مسائلی مشهود است ولی دانشجویان باید پیگیر تسهیلات دانشگاهشان برای حمایت از دانشجو باشند.

آقای میم که در دانشگاه تهران کار می‌کرد می‌گفت هزینه بیمه تکمیلی کردن همه دانشجویان آنقدر بالاست که می‌شود با همان پول کل مردم ایران را بیمه تکمیلی کرد. توصیه همین آقای میم و آقای نون که در دانشگاه‌های تهران و خوارزمی پیگیر مسائل بیمه بودند این بود که دانشجویان پیگیر بیمه پایه خود باشند تا همین مانعی برای قدم بعدی نباشد. دانشجویان باید سعی کنند ملاحظه کارمندان را نیز بکنند تا دیگر شاهد اتفاقاتی شبیه آن‌چه کارمند دانشگاه امیرکبیر می‌گفت نباشیم.

اما مسئله اصلی که دیگر کار کارمند و دانشجو نیست و به صندوق رفاه مربوط است و راه‌کارهای مختلفی دارد. آن چه از توصیه‌های مسئولین کف دانشگاه‌ها بر می‌آید تاسیس بیمه‌ای مختص دانشجویان است که وظیفه‌اش صرفا بررسی و حل مشکلات بیمه دانشجویان باشد. شاید راه حل بتواند اجباری کردن بیمه درمان تکمیلی مانند بیمه حوادث باشد. خلاصه کلید حل این مشکل به دست مسئولین است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار