بازدید 30666

اولین عملیات برون‌مرزی پهپادهای سپاه با «صاعقه»

کد خبر: ۸۳۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱ 01 October 2018

سپاه امروز به طور رسمی اعلام کرد که در عملیات علیه تروریست‌ها، ۷ فروند پهپاد نیز مواضع آنها را درهم کوبیده است. این "اولین عملیات رسمی" پهپادهای رزمی سپاه در خارج از کشور به شمار می‌آید.

به گزارش تسنیم، سپاه پاسداران انقلاب امروز در یک عملیات موشکی - پهپادی با عنوان عملیات "ضربت محرم"، مواضع تروریست‌های تکفیری تحت حمایت آمریکا را درهم کوبید.

سپاه پاسداران در این عملیات از دو سلاح استفاده کرد که در یک بخش، از موشک‌های بالستیک ذوالفقار و قیام بهره برده و 4 فروند موشک ذوالفقار و 2 فروند موشک بالستیک قیام را به سوی مواضع تروریست‌ها شلیک کرده است.

اولین عملیات برون‌مرزی پهپادهای سپاه (صرفا شناسایی)

در عین حال، تاکنون دو بار سپاه اعلام کرده بود که در عملیات‌های برون مرزی خودش، از پهپاد شناسایی استفاده کرده است. اولین بار که به طور رسمی سپاه آن را اعلام کرد، 28 خرداد ماه سال 96 سپاه پاسداران اعلام کرد که پهپادهایش برای ثبت لحظات اصابت موشک‌ها با مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه، از پهپاد شناسایی استفاده کرده است.

برهمین اساس، چند فروند پهپاد نیروی هوافضای سپاه با طی مسیری بیش از 300 کیلومتری، به بالای سر اهداف رفته با موفقیت توانستند به‌طور زنده، لحظه اصابت موشک‌های بالستیک شلیک‌شده از ایران را به مرکز فرماندهی عملیات در داخل ایران ارسال کنند.

تصاویر دوربین پهپادهای سپاه در عملیات لیلة القدر و محل اصابت موشک‌ها

پهپادهایی که در این بخش از عملیات مورد استفاده قرار گرفته است، همگی ایرانی بوده و از جمله پهپادهای عملیاتی سپاه، مستقر در سوریه بوده‌اند که فیلم‌های ضبط‌شده توسط این پهپادها هم تا ساعتی دیگر منتشر خواهد شد.

درا ین عملیات، سپاه پاسداران 6 فروند موشک بالستیک قیام و ذوالفقار به مواضع تروریست‌های داعشی در استان دیرالزور شلیک کرده بود.

دومین عملیات برون‌مرزی پهپادهای سپاه (صرفا شناسایی)

در دومین عملیات پهپادی که سپاه رسما آن را اعلام کرد، پهپادهای سپاه بالای سر مقر فرماندهی و کمپ آموزشی تروریست‌های حزب دموکرات حضور یافته و به طور انلایت تصاویر لحظات اصابت موشک‌ها را به مرکز فرماندهی عملیات ارسال کرده است.

در جریان این عملیات، سپاه پاسداران 7 فروند موشک بالستیک فاتح 110 نسخه B را از فاصله 220 کیلومتری به سوی 2 هدف شلیک کرده بود.

لحظه اصابت موشک سپاه به مقر فرماندهی حزب تروریستی دموکرات از دید دوربین پهپاد سپاه

موشک‌های فاتح 110 بی در واقع محصول اواسط دهه 80 شمسی ایران (حدود سال 1384) بوده و دومین نسل از موشک‌های بالستیک ایران به شمار می‌روند که سر جنگی هدایت پذیر دارند. ایران، بعد از نسل دوم فاتح 110، دو نسل دیگر از فاتح را تحت عنوان فاتح 110 C و D رونمایی کرده و سپس نسخه‌های جدیدی از این موشک‌ها را تحت عنوان فاتح 313، ذوالفقار و فاتح مبین عملیاتی کرد.

اولین "عملیات رزمی" برون‌مرزی پهپادهای سپاه

سپاه پاسداران امروز سومین عملیات موشکی خود علیه تروریست‌ها را در خاک سوریه با موفقیت انجام داد. این عملیات که هنوز اطلاعات دقیقی از آن منتشر نشده است، در واقع اولین عملیات برون‌مرزی پهپادهای رزمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که به طور رسمی هم اعلام شد.

آنطور که سپاه اعلام کرده، پس از شلیک موشک‌های بالستیک و اصابت آنها به مقرهای تروریست‌ها در بوکمال در شرق سوریه، 7 فروند پهپاد رزمی نیروی هوافضای سپاه نیز مواضع و مقرهای تجمع و پشتیبانی تروریست‌ها را "بمباران" کرده‌اند.

سپاه اعلام نکرده که از چه پهپادهایی در این عملیات استفاده کرده اما تصاویری که منتشر شده نشان می‌دهد که سپاه در این بخش از عملیات ضربت محرم، از پهپادهای بمب افکن صاعقه اهداف برای "بمباران" استفاده کرده‌ است.

پهپاد صاعقه، یک پهپاد دوربرد بوده و قادر به حمل 4 بمب‌ هوشمند و نقطه زن است که با استفاده از این بمب‌ها می‌تواند اهداف را با دقت بالا مورد اصابت قرار دهد. "پهپاد صاعقه" از کلاس پهپادهای سیمرغ یا همان آرکیو 170 ایرانی است.

پهپاد صاعقه در واقع اولین پهپاد بمب‌افکن ایرانی است.

بمب‌هایی که پهپاد صاعقه به سوی مواضع تروریست‌ها رها کرد، در واقع همان بمب‌های 342 مشهور بود که پیشتر توسط سپاه رونمایی شده بود. این بمب‌ها، در واقع هم‌خانواده موشک‌های سدید هستند که پهپادهای صاعقه و شاهد 129 قادر به حمل و پرتاب آنها هستند.

خط تولید بمب‌های 342

سه‌گانه‌های 2000 کیلومتری؛ "پهپاد M-6" زوج جدید شاهد و فطرس شد

پهپاد صاعقه

- برد: نامشخص

- ماموریت: شناسایی - رزمی

- سلاح: بمب‌های سدید 342

- مداومت پرواز: نامشخص

- بکارگیرنده: سپاه پاسداران

- وضعیت: تولید انبوه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر