بازدید 4284

مرکل: سیاست خارجی ترامپ بسیار خطرناک است

کد خبر: ۸۳۸۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۹ 30 September 2018

صدر اعظم آلمان در سخنانی انتقاد شدیدی به حملات رئیس جمهور آمریکا به سازمان ملل و رویکرد چند جانبه گری وارد کرده و سیاست خارجی وی را بسیار خطرناک توصیف کرد.

به گزارش تسنیم به نقل از "ان تی وی" آلمان، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان در سخنانی انتقاد شدیدی به سخنرانی اخیر "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل وارد کرده و سیاست خارجی وی را بسیار خطرناک توصیف کرد.

ترامپ روز سه شنبه گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر بر بی توجهی و بی اعتنایی عمیق خود به سازمان های بین المللی تاکید کرده و گفت: ما ایدئولوژی جهانی شدن را رد می کنیم و به دکترین وطن پرستی احترام می گذاریم. به این ترتیب ترامپ سازمان ملل را که همکاری های بین المللی را تبلیغ می کند زیر سوال قرار داد.

مرکل این رویکرد ترامپ را رد کرده و به جای آن خواستار حفظ سازمان ملل متحد و توسعه سنجیده آن شد. وی تاکید کرد که طبیعتا سازمان ملل متحد کامل نیست اما ما سال های طولانی اصلاح شورای امنیت را آرزو می کنیم. اما اینکه ما چیزی را نابود کنیم قبل از اینکه چیز جدیدی را توسعه دهیم بسیار خطرناک است. چنین اقدامی می تواند نظم صلح ما را سریع تر از آنچه که ما تصور می کنیم نابود کند.

مرکل همچنین تاکید کرد که ترامپ بر خلاف او چند جانبه گری را راه حل مسائل نمی داند. بر خلاف او ترامپ هیچ شرایط برد-بردی را نمی شناسد بلکه همواره تنها فرصت را برای برنده می بیند.

مرکل همچنین بر موفقیت اتحادیه اروپا به عنوان یک ائتلاف چند جانبه تاکید کرده و ارز مشترک یورو را تضمینی برای صلح دانسته و گفت: از آنجایی که در حال حاضر بسیاری چیزها زیر سوال قرار می گیرد دوران خطرناکی است.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان هم اخیرا بر لزوم چند جانبه گری تاکید کرده و سیاست اول آمریکای ترامپ را مورد انتقاد قرار داده وگفته است: . ما به استراتژی نیاز داریم که سازمان های بین المللی را شایسته عمل نگه داریم. هدف ائتلاف چند جانبه گراها (که مدنظر برلین است) هم همین است. ما باید بیشتر و به صورت تنگاتنگ تر با یکدیگر همکاری کنیم. این مسئله مطرح است که رای های آن هایی که به چند جانبه گرایی اعتقاد دارند را در سازمان های موجود تقویت کنیم.

"هایکو ماس"، وزیر امور خارجه آلمان در سخنرانی خود در برابر مجمع عمومی سازمان ملل هم خواستار تقویت فوری سازمان ملل و مذاکرات واقعی برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل شد.

وزیر امور خارجه آلمان دنیا را در بحران چند جانبه گری ارزیابی کرده و مجدداً خواستار همکاری‌های چندجانبه ضمن مخالفت با موضع رئیس جمهور آمریکا در این راستا شده و تاکید کرده است که هیچ تناقضی بین چند جانبه گری و استقلال وجود ندارد.

مرکل بارها این مسئله را آشکار کرده است که حملات به چند جانبه گری را به عنوان تهدیدآمیزترین تحول برای یک نظم جهانی پایدار می داند. وی با توجه به این شرایط خواستار تقویت اروپا شده و اظهار داشت: اروپا می تواند ارزش ها ، مواضع و علایق خود را تنها در صورتی دنبال کند که ما یک سیاست امنیتی و خارجی مشترک را دنبال کنیم. البته بعد از انتخابات اروپای سال آینده همچنین تغییرات ساختاری در این اتحادیه ضرورت دارد که از جمله آن می تواند کوچک کردن کمیسیون اروپایی باشد.

صدر اعظم آلمان همچنین تاکید کرد که از طریق اصلاحات مالیاتی رئیس جمهور آمریکا، اروپا تحت فشار قرار گرفته است .

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل