بازدید 1456

ضیافت شام پر مناقشه روسای جمهور ترکیه و آلمان

رئیس‌جمهوری آلمان با پیش کشیدن مسائل حقوق بشری در ترکیه موجب شد تا رجب طیب اردوغان آلمان را به میزبانی تروریست‌ها متهم کند. سفر رئیس‌جمهوری ترکیه با هدف بهبود روابط پر تنش میان آنکارا و برلین انجام شده بود.
کد خبر: ۸۳۸۱۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۱ 29 September 2018

رئیس‌جمهوری آلمان با پیش کشیدن مسائل حقوق بشری در ترکیه موجب شد تا رجب طیب اردوغان آلمان را به میزبانی تروریست‌ها متهم کند. سفر رئیس‌جمهوری ترکیه با هدف بهبود روابط پر تنش میان آنکارا و برلین انجام شده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، شامگاه جمعه ضیافت شام به افتخار رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌ جمهوری ترکیه در برلین به محل جدال تبدیل شد. فرانک والتر اشتاینمایر، رئیس‌جمهوری آلمان در سخنرانی خودش از وخامت اجرای قوانین و وضعیت حقوق بشری در ترکیه انتقاد کرد و در مقابل، اردوغان آلمان را به میزبانی از "صدها هزار" تروریست متهم کرد.

اشتاینمایر سخنانش را با ستایش روابط دیرینه میان دو کشور و نقش ترکیه در پذیرش یهودیان و آلمانی‌های تحت پیگرد در دوران نازی‌ها آغاز کرد. او سپس به اوضاع کنونی ترکیه پرداخت و گفت که هزاران شهروند ترکیه‌ای با افزایش خودکامگی در دوران اردوغان مجبور به مهاجرت شدند.

اشتاینمایر تاکید کرد: هشتاد سال پیش آلمان‌ها پناهی در ترکیه یافتند و امروز شمار نگران‌کننده‌ای از مردم ترکیه در حال فرار از رشد سرکوب‌ها علیه جامعه مدنی هستند.

رئیس‌جمهوری آلمان در ادامه سخنانش گفت: به عنوان رئیس کشور آلمان، نگران آن اتباع آلمانی هستم که در ترکیه به دلایل سیاسی زندانی هستند و همچنین نگران روزنامه‌نگاران ترک و اعضای اتحادیه‌ها، وکلا، نخبگان و سیاستمدارانی هستم که هنوز در زندان به سر می‌برند.

وخامت شرایط حقوق بشری در ترکیه و بازداشت اتباع آلمانی به شدت روابط برلین و آلمان را تیره کرده است.

اشتاینمایر ابراز امیدواری کرد که آزادی، مقررات و حقوق بشر بار دیگر پس از کودتای ناکام علیه اردوغان، به ترکیه بازگردد.

به دنبال این سخنان، رئیس‌جمهوری ترکیه آلمان را بابت میزبانی از هزاران تروریست از پ‌ک‌ک و جنبش گولن سرزنش کرد. اردوغان تاکید کرد: هزاران عضو پ‌ک‌ک که اتحادیه اروپا آن را به عنوان گروه تروریستی می‌شناسد، آزادانه در آلمان تردد می‌کنند. متاسفانه صدها هزار تن از اعضای سازمان تروریستی فتو (جنبش گولن) آزادانه در آلمان زندگی می‌کنند.  

رئیس‌جمهوری ترکیه همچنین از آلمان بابت میزبانی از دن دونبار، روزنامه‌نگار سرشناس ترکیه‌ای گلایه کرد. او در ترکیه بابت انتشار گزارشی درباره انتقال سلاح برای شورشیان سوری به جاسوسی محکوم شد. اردوغان تاکید کرد: زمانی که روزنامه‌نگاران اقدامی مرتبط با تروریسم مرتکب می‌شوند و در یک دادگاه ترکیه‌ای محکوم می‌شوند، دیگر چگونه می‌شود که فردی از او دفاع کند؟ ولی او اینجا نقش خوبی گرفته است.   

در جریان کنفرانس خبری روز جمعه اردوغان با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم یک روزنامه‌نگار ترک که به محدودسازی رسانه‌ها در ترکیه اعتراض داشت از سالن بیرون برده شد.

اردوغان همچنین در این کنفرانس خبری از آلمان خواست تا دونبار را تحویل دهد. این روزنامه‌نگار سابقا سردبیر روزنامه اپوزیسیون "جمهوریت" بود.

سفر سه‌ روزه اردوغان به آلمان با اعتراض هزاران نفری در خیابان‌ها روبرو شد. رئیس‌جمهوری ترکیه امروز شنبه مسجد جدیدی در شهر کلن را افتتاح می‌کند.

آلمان و ترکیه در تلاش برای احیای روابطی هستند که در دو سال گذشته تیره شده است. علاوه بر تداوم اختلافات بر سر حقوق بشر در ترکیه، سفر اردوغان به حوزه‌های منافع اقتصادی دوجانبه، رایزنی بر سر جنگ سوریه و بحران مهاجرتی متمرکز است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر