بازدید 2866
لاوروف:

خروج‌آمریکا از‌برجام تخلف از وظایف‌شورای‌امنیت‌بود

کد خبر: ۸۳۷۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷ 27 September 2018

وزیر خارجه روسیه، تحریم های یکجانبه را عاملی برای آسیب رساندن به یکپارچگی و اعتبار شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و گفت: آمریکا بر اساس ادعاهای بی پایه از برجام خارج شد که تخلف از وظایف آنها در شورای امنیت بود.

سرگئی لاوروف روز پنج شنبه در نشست سطح وزیران شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع کره شمالی و به ریاست مایکل پمپئو برگزار شد، این مطلب را اظهار کرد.
آمریکا ریاست دوره ای شورای امنیت را در ماه سپتامبر بر عهده دارد.
وی افزود: ما معتقدیم که اعتمادسازی بین دو کره یک ضرورت در فرآیند دیپلماتیک است. ساختن خط آهن و راه ارتباطی بین دو کشور قدم مهمی است که باید پیگیری شود. ما از شورای امنیت می‌خواهیم که از تصمیمات دو کره که در راستای تصمیماتی بوده است که ما اتخاذ کردیم حمایت کند.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: اینکه تحریم ها علیه کره منجر به تنبیه جمعی شود پذیرفتنی نیست. عدم وجود اعتماد بین واشنگتن و پیونگ یانگ مانع از اقدامات و همکاری هایی شده است که دو طرف می توانند برای بهبود وضعیت در پیش بگیرند. ما باید به ایجاد سیستمی فکر کنیم که زدودن کره از سلاح شیمیایی را تضمین کند.
لاوروف ادامه داد: این مایه تاسف است که در زمانی که به سمت صلح می رویم، همکاران غربی ما قدم در راه سخت تر کردن تحریم ها بر کره گذاشته اند. با توجه به اینکه کره در راستای برچیدن تاسیسات هسته ای اقدام کرده است غیر منطقی است که از چنین سیاستی حمایت کنیم.
وی اضافه کرد: چرا برخی از همکاران غربی ما در شورای امنیت لجوجانه اقدامات مثبت پیونگ یانگ در برچیدن تاسیسات هسته ای را انکار می کنند؟ باید دقت کنیم که هر مذاکره ای دو طرفه است. اگر طرفی اقدام می کند باید از سوی دیگر واکنشی باشد.
وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: اگر کره قدمی در راستای برچیدن تاسیسات هسته ای برمی دارد، باید قدمی از سوی دیگر در راستای کم شدن تحریم ها وجود داشته باشد. این اقدامات منجر به نتایج نامطلوبی همچون آنچه در داستان توافق هسته ای ایران اتفاق افتاد و امریکا بر اساس ادعاهای بی پایه از این توافق خارج شد، می شود. این اقدام آمریکا تخلف از وظایف آنها در شورای امنیت بود.
لاوروف با تاکید بر اینکه شورای امنیت باید ابزاری برای حل مسائل در کره و نه مانع آن شود، گفت: استفاده بیش از حد از تحریم های سازمان ملل همین الان باعث شده است که بیشتر سازمانهای بین المللی و کشورهای عضو نتوانسته اند به خوبی در راستای رساندن کمک های انسانی به کره اقدام کنند.
وی اظهار کرد: افزایش تحریم ها فراتر از موضوع برنامه موشکی و هسته ای کره می رود و مردم را تحت فشار قرار می دهد.
وزیر خارجه روسیه یادآور شد: چیزی که بیشتر از این پذیرفتنی نیست، دسته دیگری از تحریم هاست که خود آمریکا و برخی متحدانش علاوه بر تحریم های شورای امنیت اعمال کرده اند. چنین اقداماتی نه تنها به حق حاکمیت کشورهای عضو و اعتبار آنها و همچنین قرارهای تجارت آزاد بین الملل آسیب می زند بلکه یکپارچگی و اعتبار شورا را زیر سوال می برد.
لاوروف ادامه داد: ما بارها گفته ایم که این ابزارها منجر به ایجاد رقابت غیرعادلانه و ایجاد فضای رعب در فضای تجارت بین الملل شده است. ما به شدت از شورای امنیت برای یافتن راه حل مشکلات کره حمایت می کنیم و فکر می کنیم لازم است که شورا اقدام مثبتی برای استفاده از فرصت استثنایی امروز انجام دهد.
وی اضافه کرد: توصیه می شود محدودیت ها علیه کره بازبینی شوند و در جاهایی که تغییر مثبت هست، تصمیم درست گرفته شود. یک اقدام خوب این است که درخواست ها برای بستن قراردادهایی با کره از سوی کشورها و شرکت ها را در نظر بگیریم و اجازه دهیم همکاری های اقتصادی شکل بگیرد.
آمریکا روسیه را متهم می کند که بر خلاف تحریم ها، با کره شمالی تبادل تجاری دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل