بازدید 3591

70 هزار اروپایی «ایران؛ مهدن تمدن» را دیده‌اند

۱۹۶ شیء تاریخی ایرانی، در هفت گالری طبقه بندی شده شامل «شروع استقرار در ایران در دوران پارینه‌سنگی»، «یک‌جانشینی و استقرار در روستاها»، «شهرنشینی»، «دوره عیلام و ماد»، «دوران طلایی، دوره هخامنشی، نوزایی ایران و دوره‌ی پارت و ساسانی» و دوره «ایران و اسلام» از ۷۰ نقطه باستانی کشور انتخاب و به نمایش درآمده‌اند.
کد خبر: ۸۳۷۳۰۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ 26 September 2018

موزه ملی ایران بعد از حدود نیم قرن غیبت در فضاهای فرهنگی هلند، سه ماه پیش با انتخاب گزینشی ۱۹۶ اثر از ۷۰ نقطه‌ی باستانی کشور، این‌بار «ایران: مهد تمدن» را در موزه درنتس هلند به نمایش در آورد.

به گزارش ایسنا، موزه درنتس شهر آسن در استان درنته در شمال هلند، باو جود کوچکی و داشتن جمعیتِ کم، به واسطه‌ی قدمت بیش از ۱۶۰ ساله اش، اوایل امسال در تفاهم‌نامه‌ای با موزه ملی ایران اقدام به برگزاری نمایشگاه موزه‌ای دو طرفه کردند؛ موزه‌ای که آثاری از دوره‌های پیش از تاریخ تا هنر معاصر را نمایش می‌دهد.

در این تعهد دو طرفه ایران نخست تعهد خود را انجام داد و ۲۶ خرداد نمایشگاهی با عنوان «ایران؛ مهد تمدن» با نمایش ۱۹۶ شیء تاریخی از دوره پارینه‌سنگی قدیم تا دوره صفوی از موزه ملی ایران در هلند به نمایش درآمدند.

آثار به نمایش درآمده از نظر ایرانی‌ها آن‌قدر ارزش داشتند که حتی برخی از آن‌ها برای نخستین بار از کشور خارج شدند و قدیمی‌ترین اثر آن را متعلق به غار "دربند رشی" در گیلان با قدمت بیش از ۲۰۰ هزار سال عنوان کردند.

به گواه بازدیدکنندگان ایرانی، استقبال از این نمایشگاه در برخی روزها آن‌قدر زیاد بوده که برای دیدن آثار ایران باید به صف می‌ایستادند.

چیدمان خوب نمایشگاه، ویترین‌های مناسب و آثار مناسب انتخاب شده برای نمایش قطعا هر کدام دلیل محکمی برای استقبال گرم هلندی‌ها و حتی ایرانی‌های خارج از کشور برای حضور درا ین نمایشگاه بوده استY به اندازه‌ای که از زمان افتتاح «ایران؛ مهد تمدن» تا امروز حدود ۷۰ هزار و ۳۴ نفر از این نمایشگاه در موزه درنتس هلند دیدن کرده‌اند، در این شرایط قطعا تا پایان زمان نمایشگاه در۲۷ آبان یعنی بعد از مدت زمان پنج ماه، این آمار افزایش چشمگیری خواهد داشت، همان‌طور که دست­اندرکاران موزه پیش­ بینی کرده‌­اند تا روزهای پایانی بیش از ۱۵۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

۱۹۶ شیء تاریخی ایرانی، در هفت گالری طبقه بندی شده شامل «شروع استقرار در ایران در دوران پارینه‌سنگی»، «یک‌جانشینی و استقرار در روستاها»، «شهرنشینی»، «دوره عیلام و ماد»، «دوران طلایی، دوره هخامنشی، نوزایی ایران و دوره‌ی پارت و ساسانی» و دوره «ایران و اسلام» از ۷۰ نقطه باستانی کشور انتخاب و به نمایش درآمده‌اند.

مسئولان ایرانی موزه در گزینش آثار برای نمایش در هلند تلاش کرده‌اند تا بازدیدکنندگان تصویری عمومی از تمدن و هنر ایران از دوره نو سنگی تا سال‌های پایانی دودمان صفوی به دست آوردند، بنابراین کوزه‌هایی با نقش حیوانات، زیورآلات، لوح‌های گِلی به خط میخی و ظروف نقره‌ای ساسانی با نقش نوازندگان هر یک دوره‌ای از تاریخ ایران را پیش چشم بیننده می‌گذارد.

حتی فضای گالری‌های نمایشگاه بر اساس معماری بازار ایرانی طراحی شده است، همان‌طور که وینسنت فان فیلسترن، سرپرست نمایشگاه پیش از این در مورد فضای نمایشگاهی موزه درنتز برای نمایش آثار ایرانی اعلام کرد: «مسئولان موزه در تلاش بوده‌اند تا فضایی برای بازدیدکنندگان پدید آورد تا در زمان تماشای آثار حس کنند در یکی از بازارهای سنتی اصفهان قدم می‌زنند. به همین خاطر در نمایشگاه به گستردگی از فرش‌های ایرانی استفاده شده است.»

از سوی دیگر در کنار نمایشگاه، در سالن معرفی، فیلم مستندی درباره ایران به مدت ۱۳.۵ دقیقه پخش می­‌شود، همچنین کاتالوگ نمایشگاه با ۱۷ مقاله از پژوهشگران ایرانی و سایر کشورها در ۲۰۸ صفحه و به زبان هلندی منتشر شده است و نسخه فارسی آن نیز قرار است توسط موزه ملی ایران منتشر شود.

اما نکته‌ی جالب توجه در تفاهم‌نامه‌ی امضا شده بین این دو مرکز فرهنگی، برگزاری نمایشگاهی از سوی هلند در ایران نیز بود، موزه درنتس حتی قبل از پایان نمایشگاه ایران در مکان خود، به تعهدش عمل کرد و با انتقال ۳۳۰ اثر باستانی‌ و تاریخی‌اش به ایران برای مدت ۶ ماه، کمتر از یک هفته‌ی دیگر فرهنگ خود را در قالب نمایشگاه «باستان‌شناس و فرهنگ هلند به روایت موزه درنتس» به مردم کشورمان نشان می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر