بازدید 9742

اپوزيسيوني از ربات‌ها

سارا معصومي
کد خبر: ۸۳۴۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴ 17 September 2018

چگونه منافقين شبكه‌اي از حساب‌هاي جعلي عليه ايران را هدايت مي‌كنند؟

ظهور دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در كاخ سفيد سياست‌هاي خاك‌خورده و محكوم به شكست بسياري را از دل تاريخ سياسي امريكا بيرون كشيده و دوباره به عنوان استراتژي نخست چهل‌و‌پنجمين رييس‌جمهور امريكا به جامعه جهاني عرضه كرده است. در روزهايي كه عقل جمعي جامعه جهاني به اين نتيجه رسيده كه سياست‌هاي يكجانبه‌گرايانه محكوم به شكست است، سكاندار كاخ سفيد شعار «امريكا اول است» را سر مي‌دهد و در مقطعي از تاريخ سياسي جهان كه دولتمردهاي شرق و غرب به اين نتيجه رسيده‌اند كه نمي‌توانند با دخالت سياسي يا حمله نظامي ساختار قدرت را در يك كشور به نفع گزينه‌اي مطلوب‌تر تغيير دهند، دونالد ترامپ و چهره‌هاي تندرويي كه وي در يمين و يسار خود جمع كرده به صراحت پشت تريبون قرار گرفته و از سياست تغيير رژيم در برخي كشورها سخن مي‌گويند. دونالد ترامپ با همراهي چهره‌هايي چون جان بولتون، مشاور امنيت ملي و مايك پمپئو، وزير خارجه در يك سال و نيم گذشته از حضور در قدرت، سياست خارجي تهاجمي و تخريبي را در پيش گرفته‌اند، متحدان اروپايي را منت‌دار خود كرده‌اند، رقباي شرقي را قدرتمندتر از پيش كرده‌اند و البته تا آنجا كه ممكن بوده يا از توافقنامه‌هاي بين‌المللي خارج شده يا نداي اين خروج را سر داده‌اند.

در اين بازه زماني ايران يكي از اصلي‌ترين نقطه تمركزهاي دولت ترامپ بوده است. رييس‌جمهور امريكا سياست گنگ و مبهمي را در قبال تهران دنبال مي‌كند. از يك سو با خروج از توافق هسته‌اي سطح تنش را به بالاترين ميزان موجود مي‌رساند و از سوي ديگر از مذاكره مستقيم و بدون پيش‌شرط با ايراني‌ها استقبال مي‌كند. از يك‌سو حافظه تاريخي افكار عمومي در سطح بين‌المللي شعارهاي پرطمطراق وي را به ياد دارد كه دخالت امريكا در غرب آسيا را اشتباه مي‌خواند و از سوي ديگر امروز سياست‌هايي را در پيش مي‌گيرد كه هر ناظر بيروني را به سمت اين نتيجه‌گيري سوق مي‌دهد كه واشنگتن به دنبال تغيير نظام در ايران است و براي رسيدن به اين هدف از هر ابزار سياسي يا اقتصادي استفاده مي‌كند.

سياست‌هاي همراهان دونالد ترامپ در كاخ سفيد در حمايت از گروهك تروريستي منافقين (مجاهدين خلق) در شش ماه گذشته توجه بين‌المللي بسياري را به سمت اين گروهك جلب كرده است. حضور چهره‌هاي نزديك به ترامپ در همايش‌هاي منافقين و بازنشر سخنان جان بولتون در گذشته‌اي نه چندان دور كه منافقين را بهترين گزينه براي جايگزيني جمهوري اسلامي در ايران خوانده بود اين سوال را در بسياري از رسانه‌هاي بين‌المللي ايجاد كرده كه گروهكي محصور در آلباني چه چيزي براي عرضه دارند و از چه جايگاهي در داخل ايران برخوردار هستند؟

منافقين كه در 4 دهه گذشته به واسطه ترورهاي هدفمند چهره‌هاي انقلابي در ايران و همچنين همراهي با صدام‌حسين در هشت سال جنگ تحميلي به گروهي منفور در چشم ايراني‌ها تبديل شده‌اند از فرصت حضور دونالد ترامپ در كاخ سفيد و سياست‌هاي ايران ستيزانه وي كمال استفاده را مي‌كنند. يكي از اصلي‌ترين سوژه‌هايي كه در چندماه اخير شبكه‌ها و رسانه‌هاي بين‌المللي به سراغ آن رفته‌اند اين است كه سخنان چهره‌هايي چون دونالد ترامپ و بنيامين نتانياهو در حمايت از آنچه افكار عمومي در ايران مي‌خوانند تا چه اندازه در داخل ايران خواهان و خريدار دارد. همزمان اعتراض‌هاي مردمي كه عمدتا به دليل انتقاد از وضعيت معيشتي در گوشه و كنار كشور شكل مي‌گيرد به سوژه‌اي براي استفاده جريان‌هاي اپوزيسيون نظام در خارج كشور بدل شده است. در فضاي توييتر به شكل محسوس‌تر و مشخص‌تر حساب‌هاي كاربري بي‌نام و نشاني ساخته شده‌اند كه يا به خبرسازي‌هاي منفي درباره ايران مي‌پردازند يا خبرهاي موجود را به شكل تحريف يا اغراق شده راهي ذهن مخاطب مي‌كنند. اقدام‌هايي از اين دست تنها يك هدف را دنبال مي‌كند: تشديد فشار اقتصادي بر ايران، ايجاد شكاف ميان مردم و حاكميت، بي‌اعتمادكردن افكار عمومي به نظام و در نهايت استفاده از افكار عمومي تحريك‌شده در مسير تغيير نظام.

مجاهدين خلق در آلباني چه مي‌كنند؟ فعاليت‌هاي اين گروه در 30 كيلومتري پايتخت آلباني چه تاثيري بر افكار عمومي در ايران دارد؟ نزديكان دونالد ترامپ با چه متر و معياري اين گروه منفور و از معادله‌هاي سياسي دورمانده در 4 دهه اخير را جايگزيني براي حكومت فعلي ايران مي‌خوانند؟ دو رسانه كانال 4 فعال در بريتانيا و الجزيره فعال در قطر در 10 روز گذشته در دو گزارش مجزا به فعاليت‌هاي منافقين پرداخته‌اند. خبرنگار كانال 4/channel4 بخش عمده‌اي از گزارش خود را به فعاليت‌هاي منافقين در آلباني و امنيتي بودن شديد فضا پيرامون كمپ نظامي كه اين گروه براي خود دست و پا كرده اختصاص داد و البته اشاره‌اي هم به مغز متفكر منافقين در فضاي مجازي براي تحريك افكار عمومي كرد. گزارش الجزيره در موضوع فعاليت‌هاي منافقين در فضاي مجازي وارد جزييات شد و از ربات‌هايي پرده برداشت كه به عنوان نمايندگان منافقين در فضاي مجازي اقدام مي‌كنند.

تيرهاي مجازي از تيرانا به سمت تهران

خبرنگار انگليسي «كانال 4» با سفر به آلباني، دوربين خود را تا نزديك‌ترين مكان قابل دسترس به كمپ نظامي منافقين در حومه پايتخت اين كشور برده و گزارش خود را اينگونه آغاز مي‌كند: در يكي از دورترين حومه‌هاي پايتخت آلباني يك كمپ نظامي بزرگ در حال ساخت‌و‌ساز است؛ كمپ نظامي كه قرار است مقر جديد مجاهدين خلق باشد، گروه اپوزيسيون ايراني كه به نظر مي‌رسد به خوبي سازمان‌يافته و جمعيت قابل توجهي را در دل خود جا داده است. فكر و ذهن اين گروهك در همه اين سال‌ها معطوف به يك هدف بوده است: تغيير نظام در تهران. مجاهدين خلق دوستان خوبي در كاخ سفيد دارد كه اميدوار است بتواند به كمك آنها به آرزوي خود كه تغيير نظام در ايران است، برسد.

در بخش‌هايي از اين گزارش به سخنراني جان بولتون در ماه مارس 2017 در آلباني و در جمع منافقين اشاره مي‌شود. بولتون در آن مقطع زماني هنوز عنوان مشاور امنيت ملي رييس‌جمهور امريكا را به خود اختصاص نداده بود اما در جمع منافقين تاكيد مي‌كند كه سياست دولت امريكا در قبال ايران بايد تغيير نظام باشد. گزارشگر كانال 4 در ادامه اين گزارش، اشاره‌اي به سياست‌هاي سختگيرانه مريم رجوي و ديگر چهره‌هاي رده بالاي منافقين در داخل اين حلقه كرده و مي‌گويد كه اعضاي منافقين توسط هسته اصلي مورد شستشوي مغزي قرار مي‌گيرند و مجازات‌هاي سنگيني در انتظار اعضايي خواهد بود كه به قوانين و آرمان‌هاي گروه خيانت كنند.

در ادامه اين گزارش زماني كه گزارشگر تلاش مي‌كند راه خود را به داخل كمپ منافقين باز كند با مقاومت يكي از نگهبان‌هاي ايراني روبه‌رو مي‌شود كه خبرنگار انگليسي «كانال 4» را به كار و جاسوسي براي ايران متهم مي‌كند و مانع از فيلمبرداري گروه مي‌شود. خبرنگار اين شبكه زماني كه با مخالفت برخي گاردهاي آلبانيايي كه از سوي شركتي خصوصي به استخدام منافقين درآمده‌اند روبه‌رو مي‌شود، اين سوال را مقابل دوربين مطرح مي‌كند كه ما در خاك آلباني هستيم اما نمي‌دانم چرا به ما اجازه نزديك‌تر شدن به كمپ مجاهدين را نمي‌دهند؟

در بخش‌هاي ديگري از اين گزارش تصاويري از همراهي مجاهدين با صدام حسين در جنگ تحميلي پخش مي‌شود و گزارشگر مي‌گويد: مجاهدين در آن سال‌ها در كنار رهبر وقت عراق و مقابل مردم خود ايستادند و دقيقا به همين دليل بسياري از ايراني‌ها آنها را خيانتكار مي‌دانند. در آن مقطع اين گروه فعاليت‌هاي خود عليه ايران را از داخل يك كمپ نظامي در عراق هدايت مي‌كرد و البته كه دولت امريكا آنها را در زمره گروه‌هاي تروريستي قرار داده بود.

بخش‌هاي ديگري از اين گزارش 10 دقيقه‌اي كانال 4 به بازگوكردن فعاليت‌هاي يك عضو سابق گروهك منافقين بازمي‌گردد كه از كانادا به پايتخت آلباني آمده تا بتواند دخترش را كه ادعا مي‌كند 20 سال پيش توسط گروهك منافقين ربوده شده، ببيند. مصطفي محمدي، مردي كه گفته مي‌شود سابقه كار براي مجاهدين را در كارنامه خود در گذشته دارد در مقابل دوربين به گزارشگر كانال 4 مي‌گويد: من آدم سياسي نيستم فقط مي‌خواهم دخترم را ببينم. وي سپس به تصوير دخترش كه در دست دارد اشاره كرده و با بغض مي‌گويد: فقط 10 دقيقه، فقط 10 دقيقه اجازه بدهند او را ببينم.

هواداران نامرئي مريم رجوي

5 دقيقه پاياني اين گزارش به تلاش‌هاي مجاهدين در فضاي مجازي براي تحريك افكار عمومي اشاره شده و گزارشگر با مردي به اسم حسن صحبت مي‌كند كه به نوعي سرباز جنگ نرم مجاهدين خوانده مي‌شود و مي‌گويد كه وظيفه‌اش درج اخبار جعلي منفي پيرامون ايران يا حمله به مدافعان نظام يا اصلاحات در ايران در فضاي مجازي بوده است. درحالي كه ساير اعضاي مجاهدين در داخل كمپ اجازه استفاده از اينترنت يا ارتباط با جهان بيرون را ندارند، حسن در زمره كساني است كه ماموريت تعريف شده‌اش از سوي سازمان كار در فضاي مجازي است. يكي از كارهايي كه وي به‌طور روزانه بايد انجام بدهد ساخت اكانت‌ها (حساب‌هاي كاربري) جعلي در حمايت از مريم رجوي است. در اين حساب‌هاي كاربردي به‌طور مرتب اظهارات، موضع‌گيري‌ها و تصاوير مريم رجوي پخش مي‌شود و به‌طوركلي حسن تلاش مي‌كند ميزان حمايت از مريم رجوي در فضاي مجازي را بيش از آنچه هست نشان دهد. يكي ديگر از وظايف حسن و همكاران او در بخش فضاي مجازي سازمان اين است كه درباره قدرت نفوذ مجاهدين در ايران اغراق و ادعا كنند كه برخي اعتراض‌هاي عمومي پراكنده در گوشه و كنار ايران در چندماه اخير توسط سازمان مجاهدين هدايت شده و به نوعي مردم درخواست مريم رجوي را با حضور خود در خيابان استجابت كرده‌اند. حسن به گزارشگر كانال 4 مي‌گويد ما حساب‌هاي كاربري بسياري مي‌سازيم و آنها را طرفدار مريم رجوي نشان مي‌دهيم. اين حساب‌هاي كاربري متعلق به هيچ فرد خاصي نيستند. زماني كه خبرنگار از حسن سوال مي‌كند پس شما يك «ترول» هستيد؟ وي با پوزخندي مي‌گويد: بله.

حسن در بخش‌هاي ديگري از سخنانش پرده از قوانين و مقررات سختگيرانه داخل كمپ برمي‌دارد و به گزارشگر «كانال 4» مي‌گويد: از وقتي كه از طريق فضاي مجازي با بيرون مرتبط شده‌ام متوجه شدم كه زندگي اصلا آن چيزي نيست كه در داخل كمپ به ما مي‌گويند. وي از جداسازي زنان از مردان در داخل كمپ حرف مي‌زند و از اينكه مافوق‌ها در سازمان به شكل روزانه اعضا را وادار به اعتراف عمومي و در ملاء عام درباره نيازهاي جنسي خود مي‌كنند.

در پايان اين گزارش، گزارشگر به مشكلات درون سازماني مجاهدين اشاره كرده و مي‌گويد: دشمن اين گروه آرميده در آلباني بيش از آنكه در ايران باشد در داخل همين كمپ است. اعضا پير مي‌شوند و به اين دليل كه اجازه فرزندآوري در اين سال‌ها را نداشته‌اند از نسل جديد اعضا خبري نيست. گزارشگر سپس به قبرستاني كه اعضاي مجاهدين در آن دفن شده‌اند رفته و حين فيلمبرداري از قبرهاي آنها مي‌گويد: اين افراد يا بر اثر كهولت سن يا بيماري فوت كرده‌اند. شايد بعضي از آنها تا آخرين لحظه به راهي كه آمدند ايمان داشتند و شايد هم جرات فرار نداشتند. به هرحال فرسنگ‌ها دورتر از خانه خود بدون آنكه براي آخرين بار خانواده‌هاي خود را ببينند در آلباني مردند و خاك شدند.

سختگيري بر ايران، سكوت در برابر كاربران جعلي ضدايراني

شبكه «الجزيره» 10روز پس از گزارش «كانال 4» انگليس به سراغ مجاهدين رفته و البته گزارش را بر فعاليت اين گروه در فضاي مجازي متمركز كرده است. در مقدمه گزارش الجزيره به اقدام اخير شبكه‎هاي اجتماعي فيسبوك و توييتر در انسداد صدها حساب كاربري ايراني اشاره شده است. قريب به 20 روز پيش فيسبوك و توييتر صدها حساب كاربري ايراني و روسي را با ادعاي جعلي بودن آنها مسدود كردند. فيسبوك در مجموع ۶۵۲ صفحه و حساب كاربري ايراني را كه ادعا مي‌شود به رسانه‌هاي دولتي ايران تعلق داشته‌اند به اتهام هماهنگي براي انجام رفتارهاي غيرمعتبر مسدود كرد. توييتر هم با طرح اتهامات مشابه از مسدود كردن ۲۸۴ حساب ايراني خبر داد و البته از مرتبط دانستن آنها با نهادهاي دولتي ايران پرهيز كرد. اين اقدام در حالي از سوي فيسبوك و توييتر انجام شد كه خبرگزاري امريكايي آسوشيتدپرس قريب به يك ماه پيش مدعي شد عرصه تقابل‌جويي ايران براي انتقام از اقدام واشنگتن، فضاي سايبري خواهد بود. ايران در كنار كره شمالي، روسيه و چين از اولويت‌هاي تهديد سايبري امريكا محسوب مي‌شود و امريكايي‌ها تحت فشار قرار دادن ايران در اين زمينه را از چندي پيش آغاز كرده‌اند. گزارشگر الجزيره با اشاره به خصومت ورزي 4 دهه‌اي ميان ايران و امريكا به اين اقدام توييتر و فيسبوك در بستن اكانت‌هايي كه ادعا مي‌شود به دولت ايران وابسته هستند اشاره كرده و تاكيد مي‌كند كه در آنسوي ميدان نيز اكانت‌ها و حساب‌هاي كاربري دروغيني هستند كه از پايتخت آلباني تخريب سياسي نظام ايران در فضاي مجازي را دنبال مي‌كنند اما مسدود نمي‌شوند.

در گزارش مكتوب الجزيره كه در حقيقت نسخه نوشتاري گزارشي است كه از اين شبكه پخش شده آمده است: چگونه سربازهاي جنگ نرم روزنامه‌نگاران، چهره‌هاي دانشگاهي و فعالان ايراني را كه به دنبال گفت‌وگو به جاي جنگ براي اصلاحات هستند هدف قرار مي‌دهند؟ در حالي كه اكانت‌هاي بسياري با اين ادعا كه متعلق به دولت ايران هستند، بسته مي‌شوند در آن سوي ميدان تخريب دولت ايران در فضاي مجازي آغاز شده و بسياري به دنبال پاسخ اين سوال هستند كه چه كسي پشت اين ماجرا است؟ صدها و شايد هزارها حساب كاربري در فضاي مجازي به راه افتاده‌اند كه در تمام آنها جمهوري اسلامي ايران را مخالف با غرب نشان مي‌دهند و از دور شدن نظام از مردم سخن مي‌گويند.

بازي منافقين اين‌بار در زمين ترامپ

در ادامه اين گزارش، آزاده معاوني خبرنگار در پاسخ به پرسش الجزيره درباره منشأ اين اكانت‌هاي جعلي و موج به راه افتاده عليه نظام ايران در فضاي مجازي مي‌گويد: «همه‌چيز از انتخاب دونالد ترامپ آغاز شد. زماني كه مشخص شد سياست دولت جديد تشديد تنش با ايران است، موجي از حساب‌هاي كاربري جديد با عناوين جعلي ساخته شدند. اين حساب‌ها به سراغ افرادي در فضاي مجازي رفتند كه درباره ايران مي‌نوشتند يا دغدغه آنها ايران بود.»

معاوني در ادامه سخنانش مي‌گويد: «هدف اصلي فعاليت‌هاي منافقين در فضاي مجازي، آماده كردن افكار عمومي در غرب براي تغيير نظام در ايران به وسيله دخالت خارجي است.»

تولد صدها حساب كاربري ضدايراني در 4 ماه

الجزيره به نقل از يك كارشناس فضاي مجازي و آشنا به سازوكار توييتر مي‌نويسد: اگر به دنبال كارآمد بودن عملكرد ربات‌ها در فضاي مجازي هستند به حساب‌هاي كاربري بسياري نياز داريد و اين بدان معنا است كه بايد تعداد بالايي حساب در يك روز، يك هفته يا يك ماه بسازيد. اكثر حساب‌هايي كه با هشتگ ايران آزاد (#FreeIran) يا تغيير رژيم ايران (#Iran_Regime_Change) از اواخر دسامبر تا ماه مه در فضاي مجازي فعال شده‌اند در يك بازه زماني 4 ماهه ايجاد شده‌اند. اين بدان معنا است كه بخش اعظمي از فعاليت‌هايي كه ذيل اين هشتگ‌ها صورت مي‌گيرد توسط ربات‌ها است و نه اشخاص حقيقي پشت كامپيوتر نشسته.

در ادامه گزارش الجزيره آمده است: بسياري از اين حساب‌هاي كاربري تنها چند صد دنبال‌كننده (followers) دارند و عكس‌هاي پروفايل آنها نيز يك فرد خاص نيست. بسياري از حساب‌هايي كه عليه نظام ايران توييت مي‌كنند به مجاهدين خلق (منافقين) نزديك هستند. الجزيره براي گفت‌وگو با مقام‌هاي منافقين در اين زمينه درخواست‌هايي را مطرح كرد كه آنها به هيچ كدام از اين درخواست‌ها پاسخ مثبت ندادند. در پاسخ منافقين به الجزيره آمده كه ايران از روزنامه‌نگاران به عنوان پوشش‌هايي براي فعاليت‌هاي جاسوسي خود استفاده مي‌كند؛ لذا اين سازمان نمي‌تواند به درخواست‌هاي مطبوعاتي پاسخ مثبت بدهد!

ربات‌ها اپوزيسيون شدند

برخي اعضاي جداشده از مجاهدين كه همچنان در تيرانا پايتخت آلباني زندگي مي‌كنند درباره اينكه چگونه اين گروه از حساب‌هاي مجازي جعلي در توييتر براي تبليغ تغيير نظام در ايران استفاده مي‌كند، با «الجزيره» صحبت كردند. حسن حيراني از اعضاي سابق منافقين در اين باره مي‌گويد: مي‌توانم با اطمينان بگويم هزارها حساب جعلي كه در توييتر به راه افتاده و عليه نظام ايران تبليغ مي‌كنند توسط 1000 تا 1500 عضو منافقين اداره مي‌شوند. اين حساب‌ها و افراد پشت سر آنها به خوبي سازمان دهي شده‌اند و دستورالعمل‌هاي كاملا مشخصي درباره اينكه چه بايد بكنند در اختيار دارند.

واحد تحت استخدام مجاهدين در توييتر هنگام آغاز اعتراض‌هاي عمومي در ايران در دسامبر 2017 به‌شدت فعال شد و به افرادي كه مسووليت هدايت ربات‌ها را برعهده داشتند گفته شد كه به اين اعتراض‌ها ماهيت ضدنظام بدهند نه اينكه آنها را اعتراض‌هاي معمولي در انتقاد از وضعيت معيشتي بدانند.

هشتگ‌هاي دستوري

حسن شهباز يكي ديگر از اعضاي مجاهدين در گفت‌وگو با الجزيره مي‌گويد: در مقاطع زماني متفاوت، مافوق‌هاي ما به ما مي‌گويند كه از چه هشتگي در توييت‌هاي خود استفاده كنيم تا بيشتر ديده شده و دست به دست شوند. شغل ما اين بود كه فيلم‌هاي موجود از تظاهرات در ايران را در سطح وسيعي پخش كنيم و البته تفسيرهاي سياسي مدنظر سازمان از اين تظاهرات را به عنوان چاشني به آنها اضافه كنيم. شهباز در اين باره به الجزيره مي‌گويد: به صورت روزانه به ما گفته مي‌شد كه در فضاي مجازي روي چه موضوعاتي كه در داخل ايران داغ هستند تمركز كنيم؛ موضوعاتي مانند قيمت‌هاي بالا، فقر يا آمار بيكاري. ما بايد با توييت كردن درباره اين مسائل توجه افكار عمومي چه در داخل و چه در خارج ايران را به اين موضوعات جلب مي‌كرديم و در تمام توييت‌ها كلماتي را انتخاب مي‌كرديم كه نظام ايران را مقصر بحران‌هاي موجود در كشور جلوه دهد.

شهباز در بخش‌هاي ديگري از سخنان خود مي‌گويد: يكي ديگر از مسووليت‌هاي ما اين بود كه به سراغ چهره‌هايي برويم كه حامي نظام ايران هستند يا آنها كه مخالفت‌هاي نرمي با نظام دارند و حرف‌هاي‌شان در فضاي مجازي مقبول جمع قابل توجهي است. مثلا به سراغ چهره‌هايي مانند تريتا پارسي كه منتقد سياست‌هاي دولت فعلي امريكا در قبال ايران است مي‌رفتيم و او را مزدور يا عروسك جمهوري اسلامي خطاب مي‌كرديم كه با پولي كه از ايران مي‌گيرند در امريكا خوشگذراني مي‌كنند. حسن حيراني از ديگر اعضاي سابق مجاهدين در اين باره به الجزيره مي‌گويد: ما بايد روزنامه‌هاي متفاوت در كشورهاي مختلف را مطالعه مي‌كرديم و مي‌ديديم كه كدام مقام سياسي مثلا در امريكا جان بولتون عليه نظام ايران صحبتي كرده است. مسووليت ما اين بود كه سخنان وي را از طريق كاربرهاي جعلي دست به دست كنيم به گونه‌اي كه تصور شود هواداران وي در داخل ايران از صحبت‌ها يا رويكرد ضدايراني او استقبال كرده‌اند. براي ما مهم نبود كه گوينده اين سخنان نتانياهو يا ترامپ يا بولتون است. آنچه براي ما مهم است اين بود كه سخنان وي را در سطح وسيع مورد پسند ايراني‌ها نشان دهيم.

مقابله با اصلاحات به نفع براندازي

يكي ديگر از مسووليت‌هايي كه اين سربازهاي جنگ نرم در خدمت مجاهدين برعهده داشتند مقابله با روزنامه‌نگاران، چهره‌هاي دانشگاهي و فعالان سياسي است كه خواهان حل اختلاف‌ها با نظام ايران از طريق گفت‌وگو و نه جنگ و رويارويي مستقيم هستند. تريتا پارسي از ايراني‌هاي مقيم امريكا كه مخالف سياست‌هاي تحريمي ترامپ عليه تهران است در اين باره به الجزيره مي‌گويد: به دليل رويكرد سياسي كه دارم با حمله‌هاي توييتري بسياري از اين جنس روبه‌رو شده‌ام. اين پديده بسيار رايجي است اما بزرگ‌ترين قرباني چنين حركت‌هايي در فضاي مجازي اين است كه ما نمي‌توانيم بحث‌هاي منطقي و واقعي درباره وضعيت در ايران در نتيجه فعاليت اين ربات‌ها داشته باشيم.

يك كارشناس فضاي مجازي در اين باره به الجزيره مي‌گويد: امروز ديگر اين‌طور نيست كه آنچه در فضاي مجازي رخ مي‌دهد در همان فضا باقي بماند. موج‌هاي به راه افتاده در فضاي مجازي راه خود را به رسانه‌هاي واقعي باز مي‌كنند. امروز ما شاهد پروپاگانداها و اخبار جعلي بسيار زياد هستيم. با اين اخبار جعلي در زمان بسيار اندك مي‌توان موجي
راه انداخت كه گويا واقعا اپوزيسيون پرجمعيتي عليه نظام ايران در داخل وجود دارد كه در حقيقت و در عالم واقع اينطور نيست.

خبرنگار الجزيره در بخش‌هاي پاياني اين گزارش مي‌گويد: جدا از اينكه افكار عمومي در ايران مجاهدين را به دليل حمايت از صدام حسين در طول جنگ تحميلي خائن مي‌داند، بريتانيا در سال 2008، منافقين را از ليست گروه‌هاي تروريستي خارج كرد و اتحاديه اروپا نيز در سال 2009 اين كار را كرد. امريكا سال 2012 رسما منافقين را از ليست گروه‌هاي تروريستي خارج كرد و زماني كه دولت عراق اعلام كرد تمايلي به حضور بيشتر نيروهاي مجاهدين در خاك خود ندارد اين امريكا بود كه براي بازاستقرار آنها در آلباني پيشقدم شد.

این یادداشت نخستین بار در روزنامه اعتماد منتشر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل