بازدید 8320

دانش‌آموزان یک مدرسه معادله محرومیت را تغییر دادند

کد خبر: ۸۳۴۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 17 September 2018

دبیرستان شبانه‌روزی شهید مطهری سراوان، مدرسه‌ای است که در کنکور ۹۷، ۳۰ دانش‌آموزش موفق به کسب رتبه کمتر از هزار شدند، اتفاقی که بار دیگر بر ضرورت تغییر نگاه و حمایت از استعدادهای دانش‌آموزان در مناطق محروم و مدارس دولتی صحه گذاشت.

به گزارش تسنیم، خبر کوتاه بود و عجیب، 30 دانش‌آموز سراوانی در کنکور 97 رتبه زیر هزار کسب کردند؛ این خبر خلاف روالی بود که پیشتر از سیستان‌وبلوچستان و محرومیت‌هایش مخابره می‌شد، اینبار اما خبر موفقیت دانش‌آموزان یک مدرسه شبانه‌روزی در شهرستان سراوان تمام معادلات قبلی را به هم می‌ریزد.

همواره از محرومیت‌های سیستان‌وبلوچستان صحبت بود از کودکان بدون شناسنامه و شاخص‌های پایین عدالت آموزشی که باعث می‌شد این استان در بحث شاخص‌های کیفی رتبه آخر جدول را به خود اختصاص دهد و با اختلاف بسیار در مقایسه با سایر استان‌ها،‌محرومترین استان کشور در شاخص‌های کیفی آموزش باشد.

این بار اما دانش‌آموزان سراوانی ثابت کردند با وجود تمام محرومیت‌ها حرفی برای گفتن دارند و استعداد اگر باشد محرومیت هم به زانو در می‌آید؛ صحبت از دانش‌آموزان مدرسه‌شبانه‌روزی نمونه دولتی شهید مطهری سراوان است، همان دانش‌آموزانی که در فضای مجازی با هشتگ ژن خوب معروف شدند.

مدرسه شهید مطهری چند سالی است در کنکور خوش می‌درخشد و امسال هم 30 دانش‌آموز آن رتبه‌های زیر هزار را کسب کردند همچنین چهار رتبه زیر 100، سه رتبه دو رقمی و یک رتبه تک رقمی توسط دانش آموزان این مدرسه اوج استعداد در محرومیت را به جلوه کشید.

پای صحبت‌های مدیر مدرسه

نظر محمد اربابی مدیر مدرسه نمونه دولتی شبانه روزی شهید مطهری سراوان می‌گوید: در چند سال گذشته با توجه به تاثیر معدل در کنکور تلاش کردیم دانش‌آموزان مدرسه در بحث مطالعه کتاب‌های درسی و کسب معدل خوب موفق باشند تا این مسئله امتیازی برای قبولی در کنکور باشد. امسال برای کنکور سه کلاس در گروه ریاضی، انسانی و تجربی داشتیم، دانش‌آموزان تجربی 30 نفر بودند که 16 نفر در رشته پزشکی، یک نفر داروسازی و بقیه پیراپزشکی پذیرفته شدند در گروه انسانی هم آقای عبدالله رئیسی رتبه دو منطقه 3 را به خود اختصاص داد و رشته دبیری دانشگاه فرهنگیان را انتخاب کرد.

رتبه دو رشته انسانی، معلمی را انتخاب کرد

وی درباره عبدالله رئیسی گفت: او جزو دانش‌آموزان ممتاز ورودی مدرسه بود و زمانی که معدل 19 را کسب کرد، کادر مدرسه تصور می‌کردند که رشته تجربی یا ریاضی را انتخاب خواهد خواهد کرد اما انسانی را انتخاب کرد چون می‌گفت از مطالعه دروس رشته انسانی لذت می‌برد و حالا هم به دلیل علاقه به شغل معلمی و خدمت به دانش‌آموزان منطقه خود رشته دبیری دانشگاه فرهنگیان زاهدان را انتخاب کرده است.

نکته جالب درباره مدرسه شهید مطهری، شبانه روزی بودن آن است. مدارس شبانه‌روزی که در سال‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه بودند این بار با موفقیت دانش‌آموزانش سرآمد شده است. در اینباره اربابی عنوان کرد: دبیرستان شهید مطهری، نمونه دولتی و شبانه‌روزی است یعنی دانش‌آموزان روستایی از مناطق دوردست در آزمون ورودی مدرسه شرکت کرده و پس از پذیرفته شدن درخوابگاه‌ها اسکان داده می‌شوند.

حمایت خیران از دانش‌آموزان مدرسه

اربابی ادامه داد: وقتی صحبت از محرومیت می‌شود،‌ نام استان سیستان‌وبلوچستان در راس است و این مسئله به دلیل کمبودها و عدم توسعه استان در سال‌های متمادی ایجاد شده است اما هیچگاه نمی‌‌توان محرومیت را درباره استعدادها به کار برد. استعداد قابلیت خدادادی است و افراد توانمند با قرار گرفتن در شرایط مناسب می‌توانند استعدادها و توانایی خود را شکوفا کنند در بحث دانش‌آموزان مدرسه ما هم استعداد دانش‌آموزان با حمایت معلمان و خیران بر محرومیت‌ها چیره شد. اعتبارات دولتی محدود است و اگر بخواهیم کار ویژه انجام دهیم برنامه ویژه می‌خواهد بنابراین تلاش کردیم در کنار سرانه دولتی برای مدارس شبانه‌روزی از حمایت خیران بهره‌مند شویم و موسسات خیریه و مردم‌نهاد در این زمینه پای کار آمدند با توجه به اینکه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در روزهای پنجشنبه و جمعه به دلیل بعد مسافت با خطرات و هزینه‌های بسیاری همراه بود خیران به ما کمک کردند تا بچه‌ها در خوابگاه مدرسه بمانند و در بحث مسائل تغذیه‌ای و خوابگاهی حمایت کردند.

وی بیان کرد: در ایام نوروز دوره اعتکاف علمی داشتیم که تمام این مسائل با همراهی خیران و کادر مدرسه انجام می‌شود و باید به این مسئله تاکید کنم که علت موفقیت مدرسه، احساس مسئولیت اجتماعی بود یعنی دانش‌آموزان فارغ التحصیل سال‌های گذشته در قالب گروه جهادی رهپویان دانش به بچه‌های مدرسه خدمات ارائه می‌کنند، خیران و کادر مدرسه با احساس مسئولیت و دلسوزی از دانش‌آموزان حمایت کردند و نتیجه آن درخشش بچه‌ها در کنکور بود که همین‌ها می‌توانند به استان محروم سیستان‌وبلوچستان برای رفع محرومیت‌ها کمک کنند.

دانش‌آموزان مدرسه شبانه‌روزی شهید مطهری سراوان، مثال مشت نمونه خروار هستند یعنی تنها نمونه‌‌ای کوچک از استعدادهایی که در بخش‌های مختلف کشور هستند اما بی‌توجهی‌ها مانع از پیشرفت آنها می‌شود، اصرار بر عدالت آموزشی، حمایت از مناطق محروم و مدارس دولتی تنها بر این موضوع تاکید دارد که مانع هرز رفتن استعدادهای طبقات ضعیف جامعه شویم.نکته مهمی که این روزها زیر سایه سنگین بی‌توجهی به آموزش‌وپرورش و مدارس دولتی به فراموشی رفته است و بالطبع مشهودترین نتیجه آن هرز استعداد فرزندان طبقات ضعیف جامعه، طبقاتی شدن آموزش و انحصار رشد و پیشرفت به داشتن پول و سرمایه است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
هزار آفرین
آفرین بر جوانان سیستان ,انشالله روز به روز به درجات بالاتر برسید و امیدوارم آینده ای را ببینم که در عرصه های علمی کشور نام سیستان فقط یادآور فقر و محرومیت نباشه .
انشالله
آفرین براین دانش آموزان . آفرین بر معلمین و مدیران دبیرستان. آفرین بر سرایدار و کادر خدماتی .
من هم یکی از همین روستاییان البته در استان محرومی دیگر از کشور بودم که در نمونه دولتی شبانه روزی درس خوندم و در نهایت دکترایم را از دانشگاه شریف گرفتم الان هم هیئت علمی داتشگاه هستم. اگر چنین مدرسه ای وجود نداشت احتمالا من کنکور موفق نمیشدم و یا حتی وسط دبیرستان ترک تحصیل می شدم.
در سالهای اخیر بحث سر حذف دبیرستانهای تیزهوشان بود که این دبیرستانها متفاوت از نمونه های دولتی شبانه روزی هستند چون تیزهوشان معمولا خوابگاه ندارد و اکثر دانش آموزان شهری هستند ولی نمونه ها خوابگاه دارند و اکثر دانش اموزان روستایی و معمولا از طبقه های خیلی پایین اقتصادی هستند.
این دبیرستان الگوی خوبی است و باید از روش آنها در نقاط دیگر کشور استفاده کرد.
حال اگر کنکور حذف میشد..این دانش اموزان الان چه کاره بودند....با حذف کنکور فقط فرزندان اقا زاده ها حق تحصیل خواهند داشت
درود بر همت بلندتان
دست مریزاد
از دولت باید تشکر کنیم که امکانات شبانه روزی برای بچه های محروم ولی با استعداد قرار داده است این بچه ها از امکانات محروم بودند چون فاصله روستاها از یکدیگر گاهی به صد کیلومتر می رسد که فقط چند خانوار با امکانات حداقلی زندگی می کنند دولت محترم دانش اموزان نخبه را دریک مکان اموزشی جمع نموده و خدمات خوبی به انها می دهد البته که این دانش اموزان هم هزینه دولت را هدر نداند و با تلاش خود افتخار افرین شدند
آفرین آفرین آفرین. بعد از مدتها خبرهای تکان دهنده اقتصادی و معضلات معیشتی هموطنان در جای جای این مرز و بوم عزیز خبر امیدوار کننده و خوشحال کننده ای شنیدیم که جای شکر گذاری به درگاه خداوند دارد. نوجوانان عزیز هموطنمان در سیستان علی رغم محرومیت های ناخواسته و جبری کاری کردند کارستان که هم باعث خوشحالی سایر هموطنان و هم شرمندگی مسئولین از بابت کوتاهی و عدم رسیدگی به منطقه سکونت آنها شده. این افتخار سترگ را هم به بچه های تلاشگر مدرسه شبانه روزی شهید مطهری سراوان و کادر آموزشی زحمتکششان و هم به اون دانش آموزان و کادر آموزشی مدرسه ای در منطقه قصر قند سیستان که اسمش را نمیدونم اما شنیدم با تلاششون کاری کردند کارستان تبریک و تهنیت میگم . منتظر شنیدن خبر حمایت های بیشتر خیرین بزرگوار و موفقیت های بیشتر این عزیزان در آینده خواهیم بود. ممنونیم ممنونیم ممنونیم
امیدوارم بدون سهمیه باشد ...........
این اتفاق باید تلنگری باشه به مدیران عافیت طلب که همه دغدغشون سپری کردن روز کاری بدون مشکل و بحرانه و واسه فردا و سال بعد و دهه بعد هیچ برنامه ای ندارن .
جوانان مستعد همه جای ایران هستند اما
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل