بازدید 6431
۸
سوالی که اطلاعیه سازمان سنجش به وجود می‌آورد؛

دلیل واقعی تاخیر اعلام نتایج ارشد آزاد چیست؟!

پس از آنکه مسئولان دانشگاه آزاد مدعی شدند تاخیر در اعلام نتیجه آزمون ارشد این دانشگاه در سال ۹۷ نتیجه قصور مسئولان وزارت علوم است، امروز سازمان سنجش بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن، به صراحت به ادعای مطرح شده توسط مسئولان دانشگاه آزاد پاسخ داده شده است.
کد خبر: ۸۳۴۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۸ 16 September 2018
پشت پرده عدم اعلام نتایج ارشد دانشگاه آزاد
نتایجی که قرار بود هفته قبل منتشر شود، پس از چند نوبت تاخیر بالاخره در آستانه انتشار قرار گرفت، بی آنکه کسی توضیح دهد علت این تاخیرِ مشکل ساز چه بود؛ سوالی که قصد داریم در خصوص آن کنکاش کنیم.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه مسئولان دانشگاه آزاد مدعی شدند تاخیر در اعلام نتیجه آزمون ارشد این دانشگاه در سال ۹۷ نتیجه قصور مسئولان وزارت علوم است، امروز سازمان سنجش بیانیه‌ای صادر کرد که در بخشی از آن، به صراحت به ادعای مطرح شده توسط مسئولان دانشگاه آزاد پاسخ داده شده است.

ماجرا از این قرار است که ۱۹ شهریور، موعد اعلام نتایج کنکور ارشد ۹۷ دانشگاه آزاد اسلامی تعیین شده بود، اما در آن روز مراجعین به در بسته خوردند و دریافتند که فعلا خبری از اعلام نتایج این کنور تحصیلات تکمیلی نیست.

این اتفاق در حالی رخ می‌داد که برخی از داوطلبان تحصیلات تکمیلی سرنوشت تحصیلی شان را در گرو این اعلام نتایج می‌دیدند؛ آن دسته از داوطلبانی که موفق به قبولی در کنکور ارشد دانشگاه‌های دولتی نشده بودند یا در دوره شبانه یا دانشگاه‌های علمی کاربردی پذیرفته شده بودند و ترجیح می‌دادند در دانشگاه آزاد در رشته‌ای دیگر یا در شرایطی بهتر ادامه تحصیل دهند.

مساله‌ای که برای برخی داوطلبان بسیار مهم و حتی حیاتی بود. مثل آن دسته از داوطلبان که ترجیح می‌دهند در دانشگاه آزاد در شهر خود ادامه تحصیل دهند تا در شهر دیگری در دانشگاه پیام نور یا شبانه، درس بخوانند. یا آن دسته از داوطلبان که ترجیح می‌دهند در رشته مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهند تا رشته‌ای که شرایط بهتری برای تحصیل در آن دارند، اما چندان مورد علاقه شان نیست.

وضعیتی که تاخیر در اعلام نتیجه آزمون ارشد دانشگاه آزاد و پایان مهلت ثبت نام در دانشگاه‌های دولتی و علمی کاربردی، آن را به شدت بغرنج می‌کرد و موجب شد چرایی تاخیر در اعلام نتایج آزاد برای بسیاری، سوال و ابهام شود. تاخیری که به رقم خوردن شایعات فراوان دامن زد و موجب شد ابهامات فزونی بگیرند.

پیرو این ابهامات، «تابناک» در صدد کشف چرایی این تاخیر در اعلام نتایج برآمد و یکی از مسئولان ارشد دانشگاه آزاد در پاسخ مدعی شد: «دانشگاه آزاد چند روزی است که نتایج نهایی را برای تأیید نهایی به سازمان سنجش ارسال کرده است و عدم اعلام نتایج بخاطر کوتاهی‌هایی است که در این مجموعه صورت می‌گیرد.»

وی در ادامه تاکید کرد: «متأسفانه علی رغم آمادگی دانشگاه آزاد برای اعلام نتایج نهایی و ثبت نام از دانشجویان پذیرفته شده، مسئولان وزارت علوم و سازمان سنجش از تأیید نهایی نتایج امتناع می‌کنند و به نظر می‌رسد آن‌ها منتظر هستند با توجه به همپوشانی این نتایج با نتایج دانشگاه‌های سراسری مثل غیر انتفاعی حداکثر دانشجویان در دانشگاه‌های غیر انتفاعی ثبت نام کنند.»

ادعا‌هایی جالب توجه که امروز قویا توسط سازمان سنجش آموزش کشور رد شد تا این سازمان در اطلاعیه خود تصریح کند: «با توجه به وصول نتایج رشته‌های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در روز شنبه مورخ ۹۷/۰۶/۲۴ بدین‌وسیله به اطلاع کلیه داوطلبان ... می‌رساند که نتایج نهایی رشته‌های ذیربط در روز دوشنبه مورخ ۹۷/۰۶/۲۶ ... اعلام خواهد شد.»
 
دلیل واقعی تاخیر اعلام نتایج ارشد آزاد چیست؟!

تکذیب صریح ادعای مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی که نشان می‌دهد برخلاف ادعای ایشان، نتایج کنکور ارشد ۹۷ آزاد، دیروز به سازمان سنجش واصل شده نه زودتر. یعنی تاخیر به وجود آمده در اعلام نتایج، در نتیجه قصور مسئولان دانشگاه آزاد بوده نه فرد یا نهادی دیگر.

تکذیبیه‌ای که البته نمی‌تواند به این سوال پاسخ دهد که چرا دانشگاه آزاد اسلامی به تاخیری تن داده که می‌تواند منافعش را به خطر انداخته و کاهش دهد، اما حکایت از آن دارد که پشت پرده تاخیر در اعلام نتایج، هنوز مشخص نشده است. پشت پرده‌ای که امیدواریم در سایه شفاف سازی مسئولان سازمان سنجش و همچنین مدیران دانشگاه آزاد اسلامی برملا شود تا دست کم راه تکرار قصور‌های صورت گرفته برای آینده بسته شود.

در پایان گفتنی است «تابناک» آمادگی دارد توضیحات مسئولان سازمان سنجش و وزارت علوم و همچنین مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در این خصوص را دریافت و جهت تنویز افکار عمومی، منتشر نماید.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
اخه ارشد ازاد هم اينقدر ناز داره تا هست مدرك هست
وزارت علوم می خواهد صندلی های خالی بیشتری را در دانشگاههای دولتی و زبانم لال در دانشگاههای غیرانتفاعی متعلق به برخی معاونت ها و افراد بانفوذ در وزارت علوم پر شود و باقی اگر کسی ماند دانشگاه آزاد بیاید. عجب مملکت گل و بلبلی!!!
در زمانی که شرایط ثبت نام در آزمون ارشد آزاد در سامانه اعلام گردید، واریز کردن مبلغ چند ده هزار تومانی به عنوان هزینه ثبت نام در این آزمون از داوطلبان اخذ گردید و البته قویا عنوان گردیده بود که زمان اعلام نتایج در زمان بندی مشخص و دهه اول شهریور ماه صورت خواهد گرفت.
اما نه در زمان مناسب و اعلامی اسامی افراد اعلام گردید و هم مبالغ میلیاردی از داوطلبان اخذ گردید و این در حالی است که بسیاری از افراد با وجود این تاخیر، علاوه بر آسیب های روحی و فشارهای روانی بسیار، بدلیل عدم از دست دادن فرصت حضور در یک رشته ارشد، مجبور به ثبت نام و واریز وجوه میلیون تومانی در دانشگاههای غیر انتفاعی و حتی الکترونیکی، شبانه، پیام نور و پردیس شدند.
حالا ما که گرفتار زدوبندهای این دو سازمان شده ایم چکار کنیم
چه کسی مسئول هزینه های مادی و روحی داوطلبان در این بلبشوی مدیریتی است ؟
در زمانی که شرایط ثبت نام در آزمون ارشد آزاد در سامانه اعلام گردید، واریز کردن مبلغ چند ده هزار تومانی با عنوان شرط هزینه ثبت نام در این آزمون، از داوطلبان اخذ گردید و البته قویا عنوان گردیده بود که زمان اعلام نتایج در زمان بندی مشخص و دهه اول شهریور ماه صورت خواهد گرفت. اما نه در زمان مناسب اعلامی، اسامی افراد اعلام گردید و هم اینکه مبالغ میلیاردی از داوطلبان اخذ گردید.
این در حالی است که بسیاری از افراد با وجود این تاخیر، علاوه بر آسیب های روحی و فشارهای روانی بسیار، بدلیل جلوگیری از دست دادن فرصت حضور در یک رشته ارشد، مجبور به ثبت نام نهایی و واریز وجوه میلیون تومانی برای ثبت نام در دانشگاههای غیر انتفاعی، الکترونیکی، شبانه، پیام نور و حتی پردیس شدند.
حال این حق برای شکایت و لزوم رسیدگی شفاف و قانونی با عنوان حق پایمال شده چند ده هزار نفری (شاید هم چند صد هزار نفری) داوطلبان از مسببین این خیانت به اعتماد افراد کاملا وجود دارد که علاوه بر پاسخگویی شفاف به این وضعیت، خسارتهای مادی و روحی وارده به خیل عظیمی از جوانان و افراد را جبران نمایند (هرچند هیچ وقت چنین اتفاقی نخواهد افتاد). بخصوص آنکه حجم مبالغ میلیاردی واریزی بابت ثبت نام در این آزمون، اکنون و با وجود این تاخیر در اعلام نتایج بمانند یک کلاهبرداری آشکار مفهوم دارد و باید در اولین اقدام، نسبت به عودت این وجوه که با وجود تعداد بالای شرکت کنندگان رقم چند ده میلیاردی میباشد، به ثبت نام کنندگان اقدام لازم صورت پذیرد.
سایت تابناک، شما به عنوان صدای اعتراض مردم و یک رسانه، حق بیان این اعتراض و پیگیری آن را میتواند داشته باشد.
اف بر کسانی که باعث سر در گمی و ناراحتی مردم و خصوصا جوانان می شوند.
سرنوشت خیلی از بچه هارو خراب کردن با این تاخیر از جمله خود من. مجبور میکنن پسرا برن خدمت یا غیرانتفاعی ثبتنام کنن. واقعا متاسفم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر