بازدید 3112

تلاش مشترک ایران و اروپا برای حل بحران یمن

کد خبر: ۸۳۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ 14 September 2018

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه دستاوردهای سفرش به سه کشور اروپایی سوئیس، بلژیک و فرانسه را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، حسین جابری انصاری در پایان سفر به این کشورها ابتدا درباره سفرش به ژنو گفت: هدف از این سفر شرکت در دومین دور رایزنی‌‌‌های نمایندگان عالی‌رتبه کشورهای ضامن روند آستانه یعنی ایران، روسیه و ترکیه با نمایندگان ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بود.

دستورکار گفت‌وگوهای ژنو کمک به تشکیل و راه‌‌‌اندازی کمیته قانون اساسی سوریه است

وی با بیان اینکه دور قبلی این گفت‌وگوها چند ماه قبل برگزار شده بود و این دور برای تکمیل آن گفت‌وگوها انجام شد، اظهار داشت: ما در جمع‌‌بندی این نشست تصمیم گرفتیم حداقل یک دور دیگر رایزنی‌‌‌‌ها را در یکی، دو ماه آینده برای تکمیل مباحثی که تاکنون انجام داده‌‌‌ایم در ژنو داشته باشیم.

مذاکره‌‌‌کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌‌المللی صلح سوریه ادامه داد: دستورکار این گفت‌وگوها و رایزنی‌‌‌‌ها کمک به تسهیل تشکیل و راه‌‌‌اندازی هرچه سریعتر کمیته قانون اساسی سوریه است؛ هم ضوابط فهرست اعضای این کمیته و نحوه شکل‌‌‌گیری آن و هم آیین کار این کمیته و کمک به اینکه بتواند بعد از راه افتادن مبنی و چارچوبی برای گفت‌وگوهای شفاف و جدی سوری - سوری شود و به عنوان یک گام جدی در مسیر راه حل سیاسی بحران سوریه پیگیری شود.

تثبیت شرایط و تکمیل پروسه از طریق اقدامات سیاسی در سوریه اولویت ایران است

جابری انصاری با بیان اینکه گفت‌وگوهای خوبی در این دو دور داشتیم، تصریح کرد: برخی مباحث باقیمانده که تصمیم گرفته شد، هیات کارشناسی سه کشور ضامن در مشورت و رایزنی نزدیک با تیم فنی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه مقدمات نشست بعدی ما را فراهم کنند؛ تا در آن نشست ما بتوانیم مسائل باقیمانده را در ارتباط با راه‌‌‌‌اندازی کمیته قانون اساسی سوریه نهایی کنیم.

وی با بیان اینکه فکر می‌‌‌کنیم بعد از تحولات بزرگ میدانی و نظامی که در صحنه سوریه اتفاق افتاده، تثبیت شرایط و تکمیل این پروسه از طریق اقدامات سیاسی ضروری که باید انجام شود، باید در دستورکار قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر در اولویت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و بخشی از این هدف‌‌گیری در قالب این گفت‌وگوها و رایزنی‌‌‌ها در چارچوب روند آستانه و در رایزنی نزدیک با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در حال پیگیری است؛ امیدواریم به زودی با راه افتادن کمیته قانون اساسی سوریه یک بستری برای گفت‌وگوهای دولت و معارضه سوریه و گشودن مسیر جدید برای آینده مبتنی بر انتخاب مردم سوریه و توافق بین دولت و معارضه سوری فراهم شود.

تلاش مشترک ایران و اتحادیه اروپا برای حل بحران یمن

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی به سفرش به بروکسل و مقر اتحادیه اروپا اشاره کرد و ابراز داشت: در این سفر گفت‌وگوهایی را با دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه، خانم اشمیت داشتیم؛ در این دیدار درباره مسائل منطقه‌‌ای به ویژه با تمرکز بر بحران‌‌‌های یمن و سوریه و راههای همکاری بین دو طرف ایران و اتحادیه اروپایی برای تسهیل پایان دادن هرچه سریعتر به این بحران‌‌ها به طور مفصل گفت‌وگو کردیم.

جابری انصاری افزود: بخش مهمی از گفت‌وگوی ما متمرکز بر بحران یمن و تلاش مشترک برای کاهش ابعاد فاجعه انسانی خاموشی که در یمن در جریان است بود.

تشریح رایزنی‌های ایران با چهار کشور اروپایی درباره یمن

وی با اشاره به دور سوم گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران با اتحادیه اروپا و نمایندگان چهار کشور اروپایی انگلستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا بیان کرد: این گفت‌وگوها تاکنون در دو دور قبلی در مونیخ و رم برگزار شده بود و این دور سوم گفت‌وگوها بود که با تمرکز بر مسئله یمن برای یافتن راه‌های کمک به اعاده صلح در یمن و پایان دادن به فاجعه انسانی جاری در این کشور انجام شد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان اضافه کرد: در دور دوم گفت‌وگوها در رم دو طرف جمع‌‌‌‌بندی مشترکی را داشتیم و بنا بود ما با دولت صنعا و جنبش انصارالله یمن موضوع را پیگیری و طرف مقابل هم با ائتلاف حمله‌‌‌کننده به یمن به ویژه عربستان و امارات و همینطور دولت هادی این موضوعات را پیگیری کنند. مهمترین گامی که در این پیگیری‌‌‌‌ها توافق کرده بودیم اعلام توقف آتش‌‌‌باری و متعاقبا آتش‌‌‌بس بود که حداقل در ماه مبارک رمضان صورت بگیرد.

سرسختی ائتلاف و شرط‌بندی عربستان مانع آتش‌بس در یمن شد

جابری انصاری در تشریح بیشتر این مسئله یادآور شد: ما بلافاصله بعد از گفت‌وگوهای دور دوم در پیگیری با دولت صنعا و انصارالله موارد را انجام دادیم؛ آنها با همه گام‌‌‌های هفت‌‌‌گانه‌‌‌ای که توافق کرده بودیم به استثنای یک مورد آن موافقت کردند از جمله اعلام آمادگی برای توقف آتش‌‌باری و متعاقبا آتش‌‌‌بس. متاسفانه طرف اروپایی به دلیل سرسختی ائتلاف و شرط‌‌‌بندی عربستان و ائتلافی که مدیریت می‌‌‌کند بر روی پیروزی جنگی در بحران یمن، موفق نشد توافق طرف مقابل را جلب کند و این گام‌‌‌هایی که توافق کرده بودیم به نتیجه نرسید.

وی ادامه داد: گفت‌وگوهای روز چهارشنبه ما در بروکسل دور سوم بود؛ در این گفت‌وگوها همه توافقات قبلی را یادآوری کردیم و توافق کردیم گام‌‌‌های مشترکی برای حمایت از ماموریت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن برای اعاده صلح و ثبات در این کشور با همدیگر برداریم.

ئتلاف است که باید بپذیرد که برای یمن راه‌‌حل جنگی وجود ندار

ائتلاف باید بپذیرد که برای یمن راه‌‌حل جنگی وجود ندارد

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون نقش مثبتی در موفقیت‌‌‌‌های آقای گریفیث ایفا کرده است و همچنان به نقش‌‌‌آفرینی مثبت خود ادامه خواهد داد، عنوان کرد: ما صراحتا در این گفت‌وگوها به طرف اروپایی گفتیم که تا زمانی که شرط‌‌‌بندی عربستان و ائتلاف تحت رهبری این کشور بر پیروزی جنگی هست - امری که اتفاق نخواهد افتاد - عملا راهی برای خروج از بحران وجود ندارد.

جابری انصاری افزود: این ائتلاف است که باید بپذیرد که برای یمن راه‌‌حل جنگی وجود ندارد؛ امکان پیروزی نظامی وجود ندارد و راهی جز راه‌‌حل سیاسی و گفت‌وگوهای جدی ما بین طرف‌‌های یمنی برای توافق ملی به منظور خروج از بحران هم وجود ندارد و در این مسیر به تلاش‌‌‌های خودمان ادامه خواهیم داد.

سفر به پاریس برنامه‌ریزی‌شده بود

وی به رایزنی درخصوص سوریه در بروکسل نیز اشاره کرد و گفت: در گفت‌وگوهای بروکسل به درخواست طرف اروپایی یک مقدار نتایج اجلاس اخیر سران روند آستانه در تهران را هم تشریح کردیم.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به سفرش به فرانسه اظهار داشت: این سفر، سفر توافق شده و برنامه‌‌‌ریزی شده قبلی بود؛ یکی دو بار حتی به دلایل اجرایی به تاخیر افتاده بود اما در این زمان توافق شده انجام شد.

گفت‌وگوها در پاریس بسیار جدی، جزئی و خوب بود

جابری انصاری با یادآوری رایزنی‌هایش در پاریس تصریح کرد: صبح، صبحانه کاری با روسای گروه‌‌‌های دوستی مجالس ملی و سنای فرانسه داشتیم که در ارتباط با مجموعه همکاری‌های متنوع مردمی و پارلمانی مابین دو کشور در فضای دوستانه‌‌‌‌ای مشورت‌ها صورت گرفت. ملاقات‌‌های کاری با سنمو، نماینده ویژه رئیس‌‌‌جمهور فرانسه در امور سوریه و همینطور با مشاور دیپلماتیک الیزه داشتیم که این دو ملاقات در مجموعه ریاس‌‌‌ جمهوری فرانسه انجام شد و فرصتی برای رایزنی مفصل در ارتباط با مسائل بحران سوریه و مسائل منطقه‌‌‌ای دیگر مورد اهتمام دو کشور از جمله بحران یمن بود.

وی اضافه کرد: هدف از این رایزنی‌‌‌‌ها که بعد از ظهر هم در ملاقات طولانی با دبیرکل وزارت امور خارجه فرانسه ادامه یافت، به طور مفصل و مشخص در ارتباط با بحران سوریه و یمن و زمینه‌‌‌‌های گسترش همکاری بین ایران و فرانسه برای کمک به پایان یافتن هرچه سریع‌تر این دو بحران بود و در این باره، گفت‌وگوهای بسیار جدی، جزئی و خوبی انجام شد و امیدوارم این گفت‌وگوها بستر مناسب را برای ارتقای همکاری‌های دو کشور در حوزه مسائل منطقه‌‌ای فراهم کند.

سیاست قطعی ایران پایان هرچه سریع‌تر بحران‌‌‌های جاری در منطقه است

مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات بین‌المللی صلح سوریه با تاکید بر اینکه سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران پایان هرچه سریع‌تر بحران‌‌‌های جاری در منطقه است، خاطرنشان کرد: از اینکه بسیاری از بازیگرانی که به دنبال راه‌‌‌حل‌‌‌های نظامی بودند در بستر واقعی حوادث به این جمع‌‌‌‌بندی رسیدند که راه‌‌‌حل نظامی نه در سوریه و نه در یمن و نه در دیگر بحران‌‌‌های مشابه وجود ندارد و باید راه‌‌‌حل‌‌‌های سیاسی مبتنی بر گفت‌وگو و تفاهم بین طرف‌‌‌های درگیر در دستورکار قرار گیرد؛ خوشحال هستیم.

جابری انصاری ادامه داد: روند تحولات سوریه به سمتی رفته که مبارزه با تروریزم موفقیت‌‌‌های بزرگ داشته است. این روند باید با اقدامات سیاسی همراه شود.

دیر یا زود باید جنگ یمن خاتمه پیدا کند

وی با اشاره به بحران یمن ابراز داشت: جنگ و فاجعه جدی انسانی در بحران یمن همچنان ادامه و شرط‌‌‌بندی اشتباه ائتلاف حمله‌‌کننده به یمن همچنان وجود دارد. واقعیت‌‌های یمن و واقعیت‌‌های منطقه‌‌ای و بین‌‌المللی چنین اجازه‌‌‌ای را به عربستان و ائتلاف تحت رهبری این کشور نخواهد داد؛ دیر یا زود باید جنگ یمن هم خاتمه پیدا کند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی در پاسخ به این سوال که آیا در دیدار با مسئولان فرانسوی درباره مسائل دوجانبه از جمله حضور اعضای گروهک منافقین در فرانسه نیز گفت‌وگویی صورت گرفت؟ بیان کرد: مسائل مختلف دوجانبه هم بخشی از گفت‌وگوهای ما بود. هرچند گفت‌وگوهای ما متمرکز بر مسائل منطقه‌‌‌ای بود اما به طور طبیعی در تماس‌‌هایی در این سطوح که بین دو کشور انجام می‌‌‌شود، مسائل دوجانبه همه مطرح می‌‌‌‌شد و یکی از این موضوعات هم که در حاشیه این گفت‌وگوها مطرح شد، همین موضوع مورد سئوال شما (گروهک منافقین) بود.

منافقین و بدخواهان به دنبال تخریب روابط ایران و فرانسه هستند

به گزارش ایلنا به نقل از صداوسیما، جابری انصاری افزود: برخی بدخواهان وجود دارند که به دنبال تخریب روابط ایران و فرانسه هستند و در مقدمه این نیروها سازمان منافقین هستند که از همه امکانات و ابزارهای خود برای صحنه‌‌‌سازی و صحنه‌‌‌پردازی‌‌‌های خود استفاده می‌‌کنند تا بتوانند این میل و گرایش فرانسه در دوره ریاست‌‌‌جمهوری مکرون به سیاست‌‌‌های مستقل بین‌‌المللی را که در یک بستر بسیار مناسب برای افزایش همکاری‌ها ما بین ایران و فرانسه فراهم شده با بحران‌‌‌آفرینی و خلق مشکلات توهمی را کور و منحرف کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: با هوشیاری مسئولان دو کشور ایران و فرانسه و افزایش عملی سطح همکاری‌ها و تعامل در حوزه‌‌های مختلف دوجانبه و چندجانبه و به ویژه در زمینه مسائل منطقه‌‌ای راه را بر بدخواهان بسته شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان