بازدید 8472
۸
پیمانه اقتصادی؛

از «جهش تاریخی شاخص بورس با حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران» تا «واکنش قابل تأمل وزیر نفت درباره قاچاق سوخت»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تجربه کمترین ارزش سهم در چهارده ماه اخیر، طلای سیاه در مرز ۸۰ دلار، عبور قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۷۶ دلار، بازار جهانی نفت با سیاست های آمریکا دچار کمبود می شود، وزیر اقتصاد روسیه خواهان فروش دلار و خرید روبل شد، اوج مصرف برق کشور به ۴۸ هزار مگاوات رسید و تصمیم جدید پکن برای تولید کنندگان فولاد را در بر دارد.
کد خبر: ۸۳۳۶۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 13 September 2018

از «جهش تاریخی شاخص بورس با حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران» تا «واکنش قابل تامل وزیر نفت درباره قاچاق سوخت»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تجربه کمترین ارزش سهم در چهارده ماه اخیر، طلای سیاه در مرز ۸۰ دلار، عبور قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۷۶ دلار، بازار جهانی نفت با سیاست های آمریکا دچار کمبود می شود، وزیر اقتصاد روسیه خواهان فروش دلار و خرید روبل شد، اوج مصرف برق کشور به ۴۸ هزار مگاوات رسید و تصمیم جدید پکن برای تولید کنندگان فولاد را در بر دارد.

جهش تاریخی شاخص بورس با حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با افزایش 6483 واحدی معادل 4.36 درصد به رقم 155 هزار و 61 واحد رسید. این در حالی است که در چهار روز گذشته نیز شاهد رشد 10864 واحدی کل بورس بودیم.

همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش 1895 واحدی معادل 4.36 درصد به رقم 45 هزار و 342 واحد رسید. شاخص کل هم وزن بر همانند روزهای قبل، با رشد 743 واحدی معادل 3.02 درصد، عدد 25 هزار و 341 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 526 واحدی معادل 3.02 درصد به رقم 17 هزار و 922 واحد رسید.

شاخص سهام آزاد شناور نیز 6831 واحد افزایش معادل 4.29 درصد را رقم زد و به سطح 166 هزار و 246 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 5130 واحد افزایش معادل 4.63 درصد به رقم 115 هزار و 920 واحد رسید و شاخص بازار دوم بر خلاف روز قبل، با 11210 واحد افزایش معادل 3.87 درصد همراه بود و عدد 300 هزار و 723 واحد را به نمایش گذاشت. حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران، ارزش معاملات خرد را به سطحی بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان رساند. حذف سقف رقابت برای محصولات فولادی و امیدواری به آزادسازی قیمت کالاهای پایه پتروشیمی مهم‌ترین محرک‌های رشد سهام در معاملات پایان این هفته بود.

از «جهش تاریخی شاخص بورس با حضور چشمگیر سرمایه‌گذاران» تا «واکنش قابل تامل وزیر نفت درباره قاچاق سوخت»

تجربه کمترین ارزش سهم در چهارده ماه اخیر

روز چهارشنبه، در حالی‌ که اعتماد به نفس سرمایه‌گذاران با دور جدیدی از تهدیدات تعرفه‌ای که مناقشات تجاری آمریکا ـ چین را تشدید می‌کند، کاهش یافته است، سهام آسیایی به پایین‌ترین سطح چهارده ماهه خود افت کرد. گستره‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، بدون سهام ژاپن، ۰.۳ درصد از ارزش خود را از دست داد و به پایین‌ترین سطح از جولای ۲۰۱۷ تا کنون رسید. شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ، ۰.۴ درصد افت کرد و کامپوزیت شانگهای ۰.۳ درصد پایین آمد. شاخص نیکی ژاپن ۰.۴ درصد نزول کرد و سهام استرالیا ۰.۱ درصد از ارزش خود را از دست داد، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی هم با افتی ۰.۳ درصدی روبه رو شد. حال‌ و هوای بازارها با افزایش تنش‌های لفظی بین مقامات چین و آمریکا که مناقشات تجاری دو طرف را تشدید کرده است، افت کرد و توجه به دارایی‌های ریسکی‌تر (سهام) را کاهش داد. همچنین به نقل از مهر، در بازارا ارز، دلار ۰.۱ درصد در برابر سبد ارزهای مهم جهان تضعیف شد و به نرخ ۹۵.۱۷۴ واحد رضایت داد.

طلای سیاه در مرز ۸۰ دلار!

در پی کاهش ذخایر استراتژیک نفت آمریکا و تشدید نگرانی‌‌ها از کاهش عرضه طلای سیاه به خاطر تحریم‌های نفتی علیه ایران، قیمت نفت روز چهارشنبه پس از ماه‌ها به مرز 80 دلار در هر بشکه رسید.

به نقل از رویترز، نفت خام برنت که روز سه شنبه را با هر بشکه 78 دلار و 83 سنت به پایان رسانده بود، دیروز برای چهارمین دور متوالی افزایش یافت و به بهای 79 دلار و 6 سنت معامله شد. این رشد قیمت از اواخر ماه می که مرز 80 دلار را رد کرده بود، بی سابقه است. معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با 35 سنت افزایش با رقم 69 دلار و 60 سنت برای هر بشکه انجام شد. این شوک قیمت در پی انتشار آمار هفتگی ذخایر نفت آمریکا که نشان از افت شدید سطح ذخایر این کشور بود رخ داده است. بنا به گزارش مؤسسه آمریکن پترولیوم (API)، دخایر نفت ایالات متحده با افت 8.6 میلیون بشکه ‌ای در هفته منتهی به هفتم سپتامبر به رقم 395.9 میلیون بشکه رسید.

قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۷۶ دلار عبور کرد

بر اساس اعلام دبیرخانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی اوپک روز سه شنبه به ۷۶ دلار و دو سنت برای هر بشکه رسید. قیمت این شاخص در روز پیش از آن (دوشنبه ۱۹ شهریور ماه) ۷۵ دلار و ۲۰ سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل انواع نفت خام تولیدی در پانزده کشور عضو این سازمان است.

بازار جهانی نفت با سیاست های آمریکا دچار کمبود می شود

رویترز روز چهارشنبه نوشت، نگرانی معامله گران نفت خام در هفته های اخیر از تاثیر احتمالی تحریم های ایالات متحده علیه ایران و در دسترس بودن نفت خام در پایان سال جاری (2018) افزایش یافته است. «جان کمپ» تحلیلگر بازار رویترز در این نوشتار تحلیلی افزود: مسیر نمودار نرخ پیش فروش نفت خام به شدت به پیش بینی های دلالان از عرضه کافی و در دسترس بودن نفت خام که از مسیرهای دریایی منتقل می شود، پس از اعمال دوباره این تحریم ها از اوایل نوامبر (آبان) ارتباط دارد.

رویترز ادامه داد: رشد سریع مصرف، محدودیت تولید کشورهای عضو اوپک (سازمان کشورهای صادر کننده نفت) و متحدانش و همچنین بروز اختلال های پیش بینی نشده در تولید ونزوئلا و برخی کشورهای آفریقایی، همگی به کاهش میزان ذخیره سازی نفت خام مازاد کمک کرده است. به نقل از ایرنا، به عقیده گزارش نویس رویترز،تصمیم اوایل ماه مه (اردیبهشت) واشنگتن به ازسرگیری تحریم های صادرات نفت خام ایران از اوایل نوامبر (آبان ماه) در پیش بینی کمبود نفت در بازار نفت تاثیر داشت و سبب شد که بهای نفت برای ماه های نوامبر تا دسامبر تا بیش از 50 سنت برای هر بشکه افزایش یابد، اما با شروع افزایش تولید اوپک از مه به این سو به رهبری عربستان سعودی و تولید کنندگان غیراوپکی متحد آن به رهبری روسیه، این افزایش قیمت به سرعت مهار شد.

وزیر اقتصاد روسیه خواهان فروش دلار و خرید روبل شد

ماکسیم اورشکین وزیر توسعه اقتصادی روسیه در حاشیه مجمع اقتصادی شرقی در وادیوستوک گفت: کاهش اخیر ارزش روبل روسیه فرصت مناسبی برای خرید بیشتر روبل است. وی به روس ها توصیه کرد که دلارهای خود را بفروشند و در مقابل روبل خریداری کنند. از ماه جولای به بعد روبل در مقابل دلار ۱۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است. وزیر توسعه اقتصادی روسیه گفت: شما نسبت به جمله معروف «وارن بوفت» آشنا هستید که می گوید؛ بترسید از زمانی که دیگران حریص هستند و در مقابل برخی دیگر می ترسند. زمانی که همه چیز خوب و هر کسی در مورد چیزی حریص است به معنای آن است که برعکس آن دارایی چشم انداز انداکی دارد. وزارت توسعه اقتصادی روسیه در پیش بینی از اقتصاد کلان این کشور در سال آینده میلادی اعلام کرد که انتظار می رود هر ۶۴ روبل به یک دلار برسد که حدود ۱۰ درصد از ارزش فعلی روبل بیشتر خواهد بود. اورشکین تأیید کرد که در میان مدت نرخ مبادلاتی دلار به ازای ۶۳ یا ۶۴ روبل برسد. به نقل از ایبنا، در روز دوشنبه ارزش روبل در مقابل یورو و دلار به کمترین سطح خود در بیش از دو سال اخیر رسید که علت اصلی آن به تحریم های آمریکا بر می گردد و در کل روند اعمال تحریم ها از سوی ایالات متحده می تواند ارزش ارز بازارهای نوظهور را در ترکیه، آرژانتین، آفریقای جنوبی، هند و دیگر اقتصادی های در حال توسعه کاهش دهد.

اوج مصرف برق کشور به ۴۸ هزار مگاوات رسید

بر اساس گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران، با کاهش نسبی دما در اکثر نقاط کشور، پیک مصرف برق در روز سه‌شنبه بیستم شهریورماه، ۴۸ هزار و ۵۹۲ مگاوات بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود دو هزار مگاوات کاهش داشته است. همچنین میزان مصرف برق صنایع در روز سه شنبه چهار هزار و ۳۴۰ مگاوات و میزان ذخیره نیروگاه‌ها نیز یک هزار و ۶۸۱ مگاوات بوده است. گفتنی است، تولید روزانه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور شامل نیروگاه‌های برق‌آبی، بادی و خورشیدی برای روز سه شنبه چهار هزار و ۱۰۱ مگاوات بوده است.

پکن برای تولید کنندگان فولاد تصمیم جدید می‌گیرد

عصرمعدن نوشت: در حالی که موقعیت بیشتر سرمایه‌گذاران با افزایش خطرات در حال از بین رفتن است، پکن به اجرای محدودیت‌های خروجی محصولات فولادی و آلومینیومی آنهم به طور انعطاف پذیر فکر می‌کند. یک منبع آگاه در این باره گفت: چین در نظر دارد به ایالات شمالی خود اجازه دهد تا درباره کاهش تولید انرژی توسط صنایع سنگین برای کنترل انتشار گازهای گلخانه‌ای در طول زمستان تصمیم‌گیری کنند. این امر در مقایسه با طرح اولیه پیش‌نویس که خواهان کاهش 50درصدی تولید فولاد و 30درصدی در آلومینیوم اولیه در برخی مناطق بوده، مشابه اقدامات زمستان گذشته است. از سوی دیگر بیشترین معامله ژانویه در بورس آتی شانگهای 2.7 درصد معادل 4050 یوان (589 دلار) به ازای هر تن کاهش یافته است. نورد گرم نیز با کاهش 1.8 درصدی به 3،980 یوان در هر تن و در ادامه با کمترین قیمت 3،913 یوان مواجه شد. محدودیت‌های تولید محصولات فولادی در چین به عنوان بخشی از مبارزه آن با محدود کردن آلودگی هوا، باعث تجمع شدید در قیمت فولاد از سال گذشته شد و میلگرد را به اوج فروش رساند، به گونه ای که در ماه اوت به اوج خود رسید.

بازار اوراق مسکن؛ کم‌نوسانی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 2 درصدی به قیمت 64 هزار و 501 تومان معامله شدند. از ابتدای تابستان شاهد تداوم روند کم‌نوسان «تسه»ها هستیم. در شهریور میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن در سطح 65 هزار تومان قرار گرفت. بر خلاف انتظار برای افزایش تقاضای مسکن در فصل اوج تقاضا، از ابتدای تابستان افت تعداد معاملات مسکن و کاهش «تسه»ها رقم خورد. همچنین شاهد کاهش شتاب رشد قیمت‌ها (۱/ ۶ درصدی در مرداد در مقابل ۷ درصد در تیر) بودیم. پایین بودن سطح پوشش تسهیلات مسکن نیز عامل فشار بر تقاضای مسکن است. آمار بانک مرکزی افزایش ۳/ ۹ درصدی منابع صندوق یکم بانک مسکن (صندوق تسهیلات وام به «خانه‌اولی»ها) در ۴ ماه اول سال جاری را نشان می‌دهد. در ماه‌های اخیر پیشنهاد افزایش سقف وام، در کنار تخصیص وام به واحدهای ۱۵ تا ۲۰ ساله ارائه شده است.

گل به خودی ترامپ در خودروسازی

فایننشال تایمز در گزارشی با هشدار درباره افزایش هزینه خرید خودرو در آمریکا به‌دنبال اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی، نوشت: تعرفه‌های ۲۵ درصدی سبب اضافه شدن ۶ هزار و ۷۰۰ دلار بر قیمت یک خودروی ۳۰ هزار دلاری وارداتی به ایالات‌متحده آمریکا خواهد شد. موسسه تحقیقات خودرو‌سازی هم در تحقیقات خود اعلام کرده ‌است که این تعرفه‌ها منجر به افزایش هزینه چهار هزار و ۴۰۰ دلاری به خودروهای وارداتی و دو هزار و ۳۰۰ دلاری به خودروهای خارجی مونتاژ شده در آمریکا می‌‌شود. از سوی دیگر، این موضوع منجر به افزایش ۷۳ میلیارد دلاری مالیات دهندگان آمریکایی نیز خواهد شد. از همین رو به نظر می‌رسد با توجه به توان خرید طبقه متوسط، دولت ترامپ با کاهش حداقل ۲۹ درصدی مالیات (از این ناحیه) مواجه خواهد شد. سنای آمریکا نیز در گزارشی به بررسی تبعات اعمال تعرفه‌های تجاری بر خودروهای وارداتی به آمریکا پرداخته است. براساس این گزارش، اعمال تعرفه‌های ۲۵درصدی بر خودرو و قطعات وارداتی به آمریکا، در تضاد با اولویت‌های اصلی دولت ترامپ درباره افزایش فرصت‌های شغلی، رقابت‌پذیری تولید‌کنندگان، رهایی از مالیات و امنیت صنعت خودروی این کشور است. /دنیای اقتصاد

افزایش حقوق‌ یعنی ایجاد تورم

یک استاد دانشگاه با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر افزایش دوباره حقوق کارمندان در سال جاری این اقدام را ضروری، اما بسیار حساس توصیف کرد. محمود باغجر، استاد دانشگاه شهید بهشتی، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به نظریه مارپیچ تورمی دستمزد و قیمت اظهار کرد: واقعیت این است که هر چه دستمزدها بیشتر شود، قیمت تمام شده محصولات برای تولیدکنندگان هم بیشتر می‌شود و همین مسأله در نهایت باعث ایجاد تورم و افزایش قیمت محصولات هم خواهد شد.

واکنش قابل تأمل وزیر نفت درباره قاچاق سوخت

بیژن زنگنه روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، درباره کمبود بنزین سوپر اضافه کرد: بنزین به میزان کافی وجود دارد، امکان دارد که یک جایگاهی بنزین سوپر کافی نداشته است. وزیر نفت درباره قاچاق سوخت نیز تصریح کرد که حجم قاچاق زیاد شده است. «این موضوع مختص به قاچاقچیان نیست و همه هستند.» وی درباره عرضه محصولات پتروشیمی در بورس نیز گفت: آنچه اکنون در بورس رخ داده، ارتباطی به پتروشیمی ها ندارد؛ مسایل مربوط به تنظیم بازار است که باید برای آن تصمیم گیری شود، زیرا اکنون در حق مصرف کنندگان نهایی اجحاف می شود. وزیر نفت در عین حال نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها را منطقی دانست و گفت: میزان آن به قیمت صادرات نیست؛ اکنون نرخ گاز صادراتی حدود 20 سنت است. زنگنه ادامه داد: نرخ تسعیر ارز پتروشیمی ها براساس نرخ رسمی است و آنها محصولات خود را براین اساس می فروشند. /ایرنا

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸
افراد رانتی از بازاری به بازار دیگر سرازیر می شوند و سودهای نجومی می کنند اما افراد نخودی فقط زیان می اندوزند سهامداری که سال 92 سهام پالایشی خریده هنوز به نصف پولش نرسیده اما برخی در ده روز صددرصد سود کرده اند
((افزایش حقوق‌ یعنی ایجاد تورم))
یک سوال:دولت 1/7 میلیارد دلار پرداختی آمریکا را در دولت اوباما کجا هزینه کرده است؟
دکترین اقتصادی دولت چیست؟
چرا باید حقوق همه اضافه شود؟حقوق پزشکان و قضات و دیوان محاسبات و شرکت نفت و سازمان بازرسی و مجلسیه و خیلیهای دیگر تا چند سال هم اضافه نشود اتفاقی نمی افتد .حوق بقیه را اضافه کنند که البته عدد زیادی هم نخواهد شد.از طرفی وقی پول دست مردم باشد کارفرماه هم فروش بیشتری کرده و پول بیشتری در می آورند و مشکل پرداخت حقوق ندارند.
پاسخ ها
مهندس عسلویه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
برام جالبه که کارکنان نفت رو کنار پزشک و قاضی و وکیل ذکر میکنین!
محض اطلاعتون نه تنها حقوق ما اضافه نشده بلکه طی چند سال اخیر به همت اعتراض. اشخاصی مثل شما جناب زنگنه از همه چیز ما زدن ما سالی 2200 ساعت موظفی کار میکنیم 5 تومن حقوق میگیریم در صورتی که بقیه حتی 1000 ساعت هم سرکار نیستن
آلودگی و استرس و دوری از خانواده و امکانات و سرطان ش پیشکش ز
بزرگترین پامپ و دامپ تاریخ بورس. اگر سهام دارید بفروشید الان و خارج شوید. این ها همش نقاشی نمودارها توسط کسانی است که میخواهند تا قطره آخر نقدینگی مردم رو‌ بیرون بکشند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
بله وقتی دید مردم این باشه میمونههمین ایران میمونه
آزادسازي قيمت بورس فراري دادن سرمايه داران و عدم سرمايه گذاري خرد با توجه به ريسك بالا و رخنه به بازار حقيق و كمبود هرچيزي خواهد شد اينم از بورس مي گفتن فضاي امن جهت رقابت و سود هست. قبلا نهايتا 5 درصد بالاتر خريد مي كردي به اميدي اينكه يه سودي داشته باشد يا ضررش كمتر از 5 درصد هست الان مي خري 2 برابر كه نميشه هيچي ولي ممكنه از نصف هم كمتر بشه
جناب زنگنه فرمودن ؛ قاچاق سوخت مختص به قاچاقچیان نیست و همه هستند . ای کاش ایشون که سن و سالی ازشون گذشته ، قبل از صحبت کردن ، کمی در مورد سخنان خود تعقل نموده و ایراد سخن میکردند چون اگر نمیتوانند در خصوص حل مشکلات کشور و برخورد با تعدادی قاچاقچی شناخته شده گام مثبتی بردارند ، حداقل با سخنان خود ، به عموم ملت شریف ایران که اکثرا با سیلی صورت خود را سرخ نگهداشته اند توهین نکنند و همه ی ملت را قاچاقچی خطاب نکنند .
این جهش بورس حاصل بی ارزش شدن پول ملی است پس ..

این اشک دیده من و خون دل شماست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل