بازدید 22987

دلایل تهوع صبحگاهی در هفته ششم بارداری

کد خبر: ۸۳۳۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴ 11 September 2018

در هفته ششم بارداری تهوع صبحگاهی آزاردهنده میتواند هر روز شما را اذیت کند. دلیل این مشکل افزایش سطح هورمون HCG است که صبح‌ها به اوج خود می‌رسد اما میتواند تمام روز شما را درگیر کند.

به گزارش تابناک، افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون باعث می‌شود ماهیچه‌های دستگاه گوارش ضعیف شده و ریفلاکس معده را ایجاد کند. نخوردن هیچ ماده غذایی و خالی نگهداشتن معده حالت تهوع را تشدید می‌کند.

البته باید بدانید همه خانم‌های باردار دچار تهوع صبحگاهی نمی‌شوند و شاید فقط هرازگاهی احساس تهوع داشته باشند. اما همانطور که در هفته پنجم بارداری گفته شد در موارد دوقلویی حالت تهوع شدت بیشتری پیدا می‌کند. نکته مهم اینجاست که به خاطر داشته باشید در هفته ششم بارداری هر چقدر که تهوع بارداری یا تهوع صبحگاهی باعث ایجاد حس بدی در شما شود به هیچ وجه به جنین آسیبی وارد نمی‌شود و حتی نشانه سلامت بارداری است.

حساسیت باعث تهوع صبحگاهی هفته ششم بارداری می شود

در برخی خانم‌ها در هفته ششم بارداری وقتی مغز دستور تهوع صادر می‌کند حساس‌تر عمل می‌کند و به هورمون‌های عامل حالت تهوع واکنش سریع‌تری نشان می‌دهد. اگر خانمی مغز حساسی داشته باشد و مثلا هنگامی که در ماشین می‌نشیند دچار تهوع می‌شود احتمالا در بارداری بیشتر دچار تهوع صبحگاهی می‌شود.

استرس و خستگی تهوع صبحگاهی را تشدید می کند

معمولا استرس اولین اثر خود را بر سیستم گوارش فرد می‌گذارد. بنابراین عجیب نیست که علائم تهوع بارداری در هفته ششم بارداری با استرس بدتر شود. از سوی دیگر خستگی ذهنی یا جسمی هم می‌تواند تهوع بارداری را تشدید کند و جالب است بدانید که تهوع شدید خود باعث خستگی می‌شود.

تهوع در اولین بارداری بیشتر است

تهوع صبحگاهی که گاهی به آن ویار بارداری هم گفته می‌شود در خانم‌هایی که اولین بارداری‌شان را تجربه می‌کنند رایج‌تر و شدیدتر است. به همین دلیل است که گفته می‌شود عوامل جسمی و روانی می‌تواند بر این مشکل دخیل باشد. از نظر جسمی بدن خانمی که برای اولین بار بارداری را تجربه می‌کند نسبت به خانمی که این دوره را قبلا گذرانده، نسبت به افزایش ناگهانی هورمون‌ها و تغییرات دیگری که بارداری با خودش به همراه دارد، کمتر آماده است. به همین دلیل مشکلات گوارشی خانمی که برای اولین بار باردار است بیشتر می‌شود. خانم‌هایی که بارداری دوم یا سوم را تجربه می‌کنند با مراقبت از کودک بزرگتر معمولا حواس خود را پرت می‌کنند و حتی تهوع را فراموش می‌کنند. البته این یک موضوع کلی نیست و قرار نیست همه خانم‌های بارداری در بارداری‌های بعدی تهوع نداشته باشند و حتی دیده شده که برخی خانم‌ها در بارداری‌های بعدی تهوع شدیدتری را تجربه کرده‌اند.

تهوع صبحگاهی در هفته ششم بارداری به ارث می رسد

تحقیقات مختلف نشان داده است که زنانی که مادرانشان دچار تهوع صبحگاهی می‌شدند، با احتمال بیشتری تهوع صبحگاهی را با شدت زیاد تجربه می‎کنند. برای بیشتر خانم‌های باردار حالت تهوع بین هفته‌های ششم تا چهاردهم بارداری اتفاق می‌افتد. هرچند برخی زنان باردار این علائم را حتی تا سه ماهه دوم بارداری هم دارند و اگر دوقلو یا چندقلو باردار باشند حتی ممکن است این حالت تا سه ماهه سوم بارداری ادامه داشته باشد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار