بازدید 2940

نفت در نخستین ساعات کاری هفته گران شد

در پی توقف حفاری‌های جدید ایالات متحده و افزایش نگرانی‌ها از آینده‌ی تحریم‌های نفتی این کشور علیه ایران، نفت خام در بازارهای جهانی در نخستین ساعات کاری امروز دوشنبه با رشد قیمت همراه شد.
کد خبر: ۸۳۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ 10 September 2018

نفت در نخستین ساعات کاری هفته گران شددر پی توقف حفاری‌های جدید ایالات متحده و افزایش نگرانی‌ها از آینده‌ی تحریم‌های نفتی این کشور علیه ایران، نفت خام در بازارهای جهانی در نخستین ساعات کاری امروز دوشنبه با رشد قیمت همراه شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی» و به نقل از رویترز، موسسه آمار Baker Hughes اعلام کرد شرکت‌های نفتی این کشور عملیات حفاری دو میدان نفتی را هفته پیش متوقف کرده‌اند و بر این اساس تعداد در حال حاضر 860 دکل‌‎های حفاری نفت فعال در آمریکا وجود دارد.

امروز دوشنبه، شاخص نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) برای تحویل آینده با 21 سنت رشد (0.3 درصد) به ازای هر بشکه 67 دلار و 96 سنت معامله شد.

نفت خام برنت نیز با 30 سنت افزایش (0.4 درصد) به 77 دلار و 13 سنت در هر بشکه رسید.

با وجود اینکه شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا از سال 2016 همواره رو به افزایش بوده، این روند از ماه می امسال و با سقوط یکباره قیمت نفت به شکل معکوس در آمده و از تعداد آن کاسته شده است.

این در حالی است نگرانی از تحریم‌های جدید نفتی علیه ایران دوباره به افزایش قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی دامن زده است.

به گفته موسسه تحقیقاتی FGE، بسیاری از مشتریان اصلی نفت ایران از جمله هند، ژاپن و کره جنوبی در حالی که هنوز دو ماه به اعمال تحریم‌ها باقی‌مانده در حال یافتن گزینه‌های جایگزین برای نفت این کشور هستند.

این موسسه افزود، بهرحال دولت‌ها می‌توانند با یکدیگر مذاکره کنند. آن‌ها می‌توانند به تهدیدپهای ترامپ عمل کرده یا در مقابل آن ایستادگی کنند. اما به طور کلی، شرکت‌های زیادی به ما گفته‌اند که ریسک ادامه خرید نفت از ایران در اولویت ایشان نیست.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 8 می به طور یکجانبه آمریکا را از توافق برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد. بخشی از این تحریم‌ها اوایل ماه میلادی گذشته به اجرا درآمد، در حالی که سایر تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های نفتی پس از چهارم نوامبر اجرا خواهد شد.

مشتریان اصلی نفتی ایران از جمله چین و هند و همچنین شرکای اروپایی آمریکا به این اقدام تراپ واکنش نشان داده‌ و مذاکرات بین برخی مقامات این کشورها از جمله هند با مقامات آمریکایی در حال برگزاری است. در پی این مقاومت، وزارت خارجه این کشور طی بیانیه‌ای اعلام کرد که به کشورهایی که واردات خود از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، معافیت خواهد داد. بدون این معافیت، کشورهایی که پس از این تاریخ همچنان به واردات از ایران ادامه می‌دهند ممکن است با خطر قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا روبه‌رو شوند. هند به دنبال معافیت از تحریم‌های آمریکا بوده، با این حال تمایلی به کاهش واردات خود از ایران را هم ندارد.

به گفته یک مقام بی نام هندی، این کشور در این مذاکرات بر این نکته تاکید دارد که به شدت به واردات نفت برای مصارفش نیاز دارد و ۸۳ درصد این نفت از منابع خارجی تامین می‌شود. از این میان تقریبا ۲۵ درصد از ایران وارد می‌شود که قابل اعتماد و از نظر قیمت، حائز اهمیت است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل