بازدید 31530
دومین جلسه دادگاه اخلالگران بازار ارز؛

محاکمه «سلطان سکه» با ۱۷۰ هزار تراکنش مالی/ دسترسی برخی متهمان به اطلاعات محرمانه/ خرید و فروش سکه «پوشش» اقدامات دیگر بوده

پس از محاکمه تعدادی از متهمان خرد این پرونده، نوبت به محاکمه عوامل دانه درشت اخلال در بازار ارز و سکه رسید تا حمید مظلومین و ۴ متهم دیگر که یکی از آن‌ها پسر مظلومین است به دادگاه انقلاب تهران منتقل شوند.
کد خبر: ۸۳۱۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 08 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات اخلالگران بازار ارز، متهمانی در دادگاه حضور یافتند که در میانشان مردی طلایی با ۱۷۰ هزار تراکنش مالی هم حضور دارد.

مشروح نخستین نشست این دادگاه را اینجا بخوانید.
به گزارش «تابناک»، پس از محاکمه تعدادی از متهمان خرد این پرونده، نوبت به محاکمه عوامل دانه درشت اخلال در بازار ارز و سکه رسید تا «حمید مظلومین» و ۴ متهم دیگر که یکی از آن‌ها پسر مظلومین است، به دادگاه انقلاب تهران منتقل شوند تا در شعبه دو دادگاه ویژه دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی زرگر به اتهاماتشان رسیدگی شود.

حمید مظلومین همان فردی است که در چهاردهم تیرماه از سوی فرمانده انتظامی تهران بزرگ خبر دستگیری وی منتشر شد و «سلطان سکه» لقب گرفت، چون به گفته سردار رحیمی وی گردش حسابی به ارزش خرید دو تن سکه داشته است.

به گزارش فارس، با دستگیری مظلومین مشخص شد وی همان فردی است که در سال‌های ۹۰ و ۹۱ هم در جریان اخلال در بازار ارز و سکه دستگیر و حتی به اتهام افساد فی الارض برایش پرونده صادر شده بوده است؛ هرچند در آن زمان مظلومین موفق می‌شود با هماهنگی‌های انجام گرفته با وزارت اطلاعات و بانک مرکزی از اتهامات خود رهایی یابد و خود را عامل بانک مرکزی جا بزند.
 
حال باید دید در جریان رسیدگی به پرونده فعلی مظلومین که این بار هم وی به اتهام افساد فی الارض مجرم شناخته شده است دادگاه چه حکمی برای وی صادر خواهد کرد.

گفته می‌شود، بنا بر بررسی‌های صورت گرفته باند وحید مظلومین ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ فقره حساب انجام داده‌اند که رقم این تراکنش‌ها بالغ بر ۱۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
 
متهمان خسارت‌های مستقیم و غیرمستقیمی به نظام اقتصادی کشور وارد کرده‌اند
 
حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد زرگر در آغاز جلسه رسیدگی به اتهامات شبکه فساد وحید مظلومین در شعبه دوم دادگاه ویژه رسیدگی به اخلالگران اقتصادی، اظهار کرد: این دادگاه برای رسیدگی به اتهام نوزده تن از متهمانی که در ارتباط با ارز و سکه فعالیت داشتند تشکیل شده و با توجه به خسارات‌ مستقیم و غیرمستقیم اخلال در نظام اقتصادی این افراد، به اتهامات آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

وی افزود: اگر بانک مرکزی به وظیفه ذاتی خود در راستای اجرای دستورالعمل تصویب شده عمل می‌کرد و بر صرافی‌ها نظارت کافی داشت، یقینا ما شاهد تشکیل این گونه دادگاه‌ها نبودیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین زرگر اضافه کرد: متأسفانه براساس آن چیزی که در قانون به عنوان تکلیف برای بانک مرکزی مشخص شده است، بانک مرکزی نظارت کافی و شایسته بر صرافی‌ها نداشته و این امر را رها شده باقی گذاشته که خود زمینه‌ساز مشکلات بسیاری برای کشور شده است.

ریاست دادگاه اضافه کرد: اگر بانک مرکزی تنها به همین وظیفه عمل می‌کرد و حدود وظیفه صرافی‌ها را به آن‌ها متذکر می‌شد و آموزش‌های لازم را به اتحادیه‌ها می‌داد، این اتفاقات نمی‌افتاد.
 
دسترسی متهمان به برخی اطلاعات

مرتضی تورک، نماینده دادستان تهران در توضیح اتهامات متهمان گفت: برخی از متهمان به اطلاعات محرمانه دسترسی داشته اند. این افراد با اقدامات متقلبانه و مجرمانه ارز دریافتی را به صورت خارج از شبکه خرید و فروش می‌کرده اند.

نماینده دادستان تهران گفت: این افراد در شرایطی که کشور در حال جنگ اقتصادی بوده است اقدامات سوءاستفاده گرانه‌ای داشته اند.

وی ادامه داد: مظلومین در سال ۷۱ بازداشت شده بود در آن زمان دلار یکباره چندین برابر شد و مدتی در بازداشت بود. متهم در سال ۹۰ و ۹۱ و حوادث آن سال‌ها باز هم به عنوان یکی از ارکان اخلال در نظام کشور شناسایی و بازداشت شد و ۷ ماه در بازداشت بود.

نماینده دادستان تهران گفت: برخی از مدیران بانک مرکزی با اعمال نفوذ‌های خود در همان سال شرایطی را فراهم کردند تا متهم بتواند از جرایم خود تبرئه شود.
 
تورک با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که دشمن بعد از شکست در جبهه‌های فرهنگی و سیاسی به سمت جنگ اقتصادی آمده است، اظهار کرد: در اجرای مواد ۲۶۸ و ۲۷۹ از قانون آیین دادرسی کیفری، کیفرخواست شبکه فساد وحید مظلومی و محمداسماعیل قاسمی قرائت می‌شود.
 
سوابق متهم به دهه هفتاد بازمی‌گردد

وی افزود: از همان ابتدای انقلاب اسلامی، دشمنان برای شکست مردم از هیچ اقدامی فروگذار نکردند و ابتدا راهکار مقابله را در عرصه فرهنگی دیدند و بعد از شکست در این عرصه، هم‌اینک راهکار را در جنگ اقتصادی دیدند و شدیدترین اقدامات را علیه این ملت به کار بستند تا بین مردم و نظام فاصله انداخته و حمایت مردم از نظام را کمرنگ کنند.

تورک اضافه کرد: نفوذ در بخش‌های مختلف اقتصادی در دستورکار دشمن قرار گرفت و هر چند همواره با شکست و ناکامی مواجه شدند، هزینه‌های بسیاری برای نظام و مردم ایجاد کردند و مهمترین هدف آن‌ها ناامیدی مردم و ناکام نشان دادن نظام در تأمین امنیت اقتصادی بوده است.

نماینده دادستان تهران ادامه داد: متأسفانه برخی اشخاص خواسته یا ناخواسته با انجام برخی اقدامات از طریق سوء مدیریت و اهمال در انجام وظایف یا احتکار، تبانی و تعطیلی اصناف و کارخانجات آب به آسیاب دشمن ریختند و برخی نیز عامدانه در این طریق گام برمی‌دارند و به گونه‌ای سیری‌ناپذیر سفره مستمندان را کوچک می‌کنند.

وی گفت: یکی از این افراد وحید مظلومین است که با فعالیت غیرقانونی ۱۴ هزار میلیارد تومان در بازار ارز و سکه معاملات داشته و نه تنها در این دوره اخیر، بلکه در دهه هفتاد و هشتاد هم به دنبال صید ماهی خود از آب آلوده دشمن بوده است و با روش‌های مکارانه، قیمت ارز و سکه را به صورت عمده بالا و پایین کرده است.

نماینده دادستان تهران بیان داشت: مظلومین با در اختیار داشتن منابع اطلاعاتی از مراجع تصمیم‌ساز در نظام اقتصادی اخلال ایجاد کرده و هزاران تن را مضطرب و نگران ساخته است.
 
ماجرای ارتباط مظلومین با یکی از مدیران بانک مرکزی
 
معاون دادستان تهران خلاصه‌ای از سوابق پرونده وحید مظلومی عنوان کرد و گفت: وحید مظلومی فرزند حبیب‌الله ۴۱ ساله فردی است که سال‌ها در بازار سکه فعالیت دارد. وی در سال ۱۳۷۱ به دلیل اخلال در بازار دستگیر شده بود و از سوی وزارت اطلاعات مدتی را در بازداشت بوده است. وی پس از ۲۵ سال در بازار سکه مداخلاتی داشته است.

معاون دادستان تهران اظهار داشت: پس از نابسامانی‌های سال ۹۱ و ۹۲ متهم به عنوان یکی از عواملی بود که در اخلال بازار سکه حضور داشت و حدود ۷ ماه در بازداشت بود؛ پرونده‌ای در آن زمان برای وی تشکیل شد و در دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی مستنداتی علیه وی احراز شد. متهم در حالی که در حال خروج غیرقانونی از مرز مریوان بود دستگیر شد. همچنین خانم بهرامی از دیگر افرادی بودند که قصد فرار از کشور را داشتند. مشخص شده است ندا مظلومین تعدادی چک سفید امضا را در اختیار وی قرار می‌دهد.

تورک گفت: محمداسماعیل قاسمی فرزند وحید و حدود ۱۱ تن دیگر متأسفانه در اقدامی غیرقابل تحمل در اخلال بازار سکه و ارز دخالت داشتند که حکم وی و همدستانش صادر و مستندات کامل و گزارش‌ها ضمیمه پرونده‌ها شده است.

وی افزود: یکی از افرادی که از مدیران بانک مرکزی بوده و متهم جلساتی با او برگزار کرده است، بعد از بازنشستگی خدماتی را به مظلومین می‌دهد که پرونده وی همچنان مفتوح است. فعالیت‌های مظلومین در برخی حوزه‌های تصمیم‌ساز از جمله بانک مرکزی باعث شده است تا وی در شغل و صنف خود فردی ماهر شود. وی از تمام گریزگاه‌های قانونی گذشت و باعث شد تا ماموران پلیس و قضات سردرگم شوند.

معاون دادستان در ادامه گفت: در این میان شناسایی افراد اصلی و کسانی که از طرف ایشان در بازار اقدام به خرید و فروش سکه کردند و همچنین افرادی که از راه‌های غیرنقدی و با استفاده از سایت‌ها اقدام به کسب مال کرده‌اند در دستور کار مقامات قضایی و اطلاعاتی قرار گرفت و از سوی معاون دادستان دستور‌های قضایی لازم صادر شد.
 
خرید و فروش سکه پوششی برای اقدامات مجرمانه در بازار ارز بوده است
 
نماینده دادستان تهران ادامه داد: همچنین تعدادی حواله از حمید مظلومین کشف می‌شود که در اختیار وزارت اطلاعات قرار می‌گیرد. متهم جرم خود را در زمینه سکه می‌داند و در اخلال در بازار ارز خود را دخیل نمی‌داند، ولی از سوی وزارت اطلاعات اتهامات به وی وارد است. لازم به ذکر است که متهم عضوی از شبکه قاچاق ارز بوده و با استفاده گسترده از حساب‌های افزاد دیگر اقدام به اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌کند.

معاون دادستان تهران افزود: شاهین سیمرغ شماره تلفن محمدرضا مظلومین را دریافت کرد و صد‌ها پیامک درباره معاملات ارزی از وی استخراج شد.

تورک گفت: مشخص شد متهم دو راهکار را برای پیشبرد اهداف خود انجام داده است. همزمان با فعالیت در حوزه ارز، فعالیت‌های سکه‌ای را به عنوان پوشش قرار داده و با استفاده از حساب‌های اقوام فعالیت‌ها را گسترش داد. متهم حساب عمه همسر خود که زنی خانه‌دار است را در اختیار محمد قاسمی قرار می‌دهد، به گونه‌ای که در بانک‌های صادرات، ملت و ملی تعاملات وجود دارد.

وی گفت: بین زمان دستگیری محمدرضا قاسمی و وحید مظلومین فاصله‌ای افتاد و تمامی مستندات از بین رفت. در تاریخ ۲۰ خرداد ۹۷ که محمدرضا مظلومین آزاد شد همه مستندات را در اختیار پدرش قرار داد. متهم اظهار می دارد اگر از سال ۹۲ به بعد از شخصی حتی بانک مرکزی از من خریداری ارز کرده را قبول دارم.

معاون دادستان تهران با بیان اینکه محمداسماعیل قاسمی به عنوان اخلالگر بازار دستگیر شده بود، گفت: با یک حساب به نام اقدس مهرافسا حدود ۳۰۰ هزار سکه خریداری و مشخص می‌شود دو مورد از حساب‌های مهرافسا در اختیار قاسمی قرار گرفته است.
توسط ستاد مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد مستنداتی از وحید مظلومین به دست آمده و مشخص است چنانچه اگر مدرکی دال بر غیرقانونی بودن کار آن‌ها باشد دستگیر می‌شوند. لذا ۴۰ تا ۵۰ تن از افرادی که با وی کار می‌کردند از قوانین اطلاعات کافی داشتند و توانستند سهم عظیمی در بازار سکه داشته باشند. متهم از افرادی نام برده که در دستگاه‌های دولتی حضور دارند.

تورک افزود: ۱۷۰ هزار تراکنش مالی در قالب ۲۱۹ حساب انجام شده که مجموع آن ۱۴ هزار میلیارد است و اغلب تراکنش‌ها مربوط به افراد نزدیک و خانواده متهم است.
 
باند مظلومین حداقل ۴۱ عضو داشته که سببی و نسبی با هم در ارتباط بوده اند
 
مرتضی تورک در ادامه قرائت کیفرخواست متهمان اظهار کرد: وحید مظلومین در مسیر پنهان‌کاری خواسته خود معلم خصوصی فرزندش به نام احسان فرزام‌نیا را مجاب می‌کند که دو خط تلفن همراه به نام خود خریداری کرده و در اختیار مظلومین قرار دهد برای آن که مظلومین برای اقدامات مجرمانه خود از این دو خط تلفن استفاده کند.

وی افزود: با توجه به وفاداری بالای اعضای این باند نسبت به یکدیگر به محض دستگیری مظلومین سیمکارت‌هایی که به نام فرزام‌نیا خریداری شده بود، سوزانده می‌شود و بسیاری از اطلاعاتی که می‌توانست راهگشا و مفید باشد از بین می‌رود. فرزام‌نیا پس از دستگیری اقرار کرد به درخواست محمدرضا حاتمی اقدام به این کار کرده است.

نماینده دادستان تهران اضافه کرد: در بررسی حساب‌های بانکی و تراکنش‌های صورت گرفته در گام اول ۸ تن از اعضای اصلی گروه شناسایی شدند که شخص اول وحید مظلومین با ۳ حساب بانکی، محمداسماعیل قاسمی با ۱۹ حساب، محمدرضا مظلومین با ۹ حساب، اقدس مهرافزا با ۸ حساب، حسین مظلومین ۱۸ حساب و خانم فرزانه مهرافزا هستند.

تورک ادامه داد: با توجه به این تراکنش‌های ۴۱ نفر عضو شبکه شناسایی شدند و مشخص شد وجوه حاصل از فعالیت گروه در حساب‌های متعدد جابه‌جا شده و این ۴۱ تن اعضای شناسایی شده در بیشتر موارد با این ۸ عضو اصلی رابطه سببی، نسبی و یا دوستانه داشتند.

وی بیان کرد: در بررسی‌های میدانی و اسناد و مدارک مشاهده می‌شود وحید مظلومین گاه از حساب‌های خود استفاده نکرده و با بررسی شبانه‌روزی بیش از ۱۰ هزار تراکنش بانکی مشخص شد افرادی که نام آن‌ها در ادامه می‌آید در جابه‌جا کردن پول‌ها در حساب‌های متعدد نقش داشتند.

نماینده دادستان تهران گفت: اقدس مهرافزا پیرزنی ۷۰ ساله است که حساب‌های خود را در اختیار محمداسماعیل قاسمی قرار می‌داد که به یکباره از مردادماه سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حساب‌های این فرد جابه‌جایی صورت می‌گیرد که طرف حساب‌های وی صرافی‌های مجاز و شرکت‌های صادرات و واردات بوده‌اند و طبق اطلاعات به دست آمده، آدرس برخی افراد طرف حساب در مناطق غربی و استان سیستان و بلوچستان بوده که از سوی خانم مهرافزا به حساب آن‌ها وجه واریز شده است و در بین آن‌ها اتباع عراقی هم وجود داشته که نشان‌دهنده فروش ارز به قاچاقچیان است.

تورک تصریح کرد: طرف حساب قرار دادن زنان خانه‌دار حکایت از پیچیده کردن فعالیت پولشویی در اقدامات مجرمانه این افراد است که تحقیقات در این خصوص ادامه دارد.
 
پسر مظلومین مراودات مالی گسترده‌ای با صرافی‌ها، شرکت‌ها، قاچاقچیان و حتی خانم‌های خانه‌دار داشته است

نماینده دادستان تهران در ادامه گفت: با نگاه اجمالی به تراکنش‌ها و تنظیم گراف از این تراکنش‌های مالی ادعای وحید مظلومین در خصوص فعالیت وی در عرصه سکه و جواهر رد و مشخص می‌شود بر اساس مستنداتی که به پیوست به دادگاه تقدیم شده است اکثر فعالیت‌های این گروه ارزی بوده و سکه در مرحله بسیار پایین‌تری قرار دارد.

نماینده دادستان تهران در ادامه قرائت کیفرخواست به حساب‌های بانکی محمدرضا مظلومین پسر وحید مظلومین اشاره کرد و گفت: این فرد ادعا می‌کند پول‌چرخان پدرش بوده است، اما وی مراودات مالی گسترده با صرافی‌ها، شرکت‌ها، قاچاقچیان و حتی خانم‌های خانه‌دار داشته و مشابه حساب خانم مهرافزا فعالیت پول‌چرخانی برای گروه را انجام می‌داده است.

تورک اضافه کرد: حسین مظلومین که مؤثرترین فرد در گروه بوده است، علاوه بر فعالیت‌های مجرمانه خود وظیفه نظارت و کنترل حساب‌های دیگر اعضا را هم داشته و با ۳۲ حساب بانکی ۶ هزار و ۳۵۵ میلیارد ریال گردش مالی داشته است.

وی ادامه داد: رضا مردمیدان‌حاجی شاگرد مغازه محمداسماعیل قاسمی ۴۴ حساب در اختیار داشته و تراکنش‌های گسترده‌ای در سال ۹۶ داشته که عمده تراکنش‌های وی با افراد فعال در حوزه ارزی بوده که برای نظام قضایی و اطلاعاتی افرادی شناخته‌شده هستند.

نماینده دادستان تهران با بیان اینکه محمداسماعیل قاسمی که از اعضای مؤثر این باند بوده است همکاری و شراکت خود با مظلومین را انکار می‌کند، گفت: اسناد و مدارک و بررسی حساب‌های اقدس و فرزانه مهرافزا و بررسی ارتباطات و مبالغ واریزشده به این حساب‌ها نشان‌دهنده رابطه و مراودات مالی وی با مظلومین است. قاسمی نیز با خانم‌های خانه‌دار و افراد مرزنشین پول‌چرخانی می‌کرده است.

تورک گفت: به دلیل تشابه نوع فعالیت از بیان ادامه کیفرخواست در مورد اشخاص دیگر برای کنترل وقت دادگاه خودداری می‌شود، اما با توجه به مطالب فوق آنچه مسلم است مظلومین با تشکیل این شبکه به طرز ماهرانه‌ای در حوزه ارز و سکه فعالیت داشته و هر چند منکر فعالیت ارزی خود است، مدارک تشکیل گروه و فعالیت وی در این حوزه کاملاً مسجل است.

وی تصریح کرد: با دقت در مطالب فوق و تعریف‌هایی که در خصوص گروه‌های مجرمانه وجود دارد، وجود هدف اقتصادی، سلسله مراتب، استمرار عمل، فعالیت‌های فراملی و حس اسرار نشان‌دهنده گروهی بودن ارتکاب جرم توسط متهمان است.

نماینده دادستان تهران ادامه داد: مظلومین طبق تجربیات گذشته ضمن انکار فعالیت ارزی خود تراکنش‌های خود را صرفاً طلایی می‌دانند در حالی که هر کسی دستی در بازار ارز و سکه داشته باشد با نگاه به جریان فعالیت‌ها و تراکنش‌ها متوجه خواهد شد این فعالیت‌ها ارزی بوده و طلا بخش کمی از این مبادلات را تشکیل داده است.

تورک خاطرنشان کرد: گردش مالی گروه نشان می‌دهد با یک حساب سرانگشتی اعضای گروه در سال گذشته ۸ هزار میلیارد تومان گردش حساب داشتند بنابراین اگر این گردش حساب‌ها مربوط به فعالیت‌های سکه و طلا بوده باشد مظلومین باید روزانه ۳.۵ میلیارد تومان فروش طلا انجام داده باشد که به عبارتی یعنی در یک سال ۹ تن طلا خرید و فروش کرده است.

وی تصریح کرد: در خصوص ادعای تعلق این تراکنش‌های مالی به خرید و فروش سکه باید روزانه ۲۴۰۰ سکه تمام‌بهار آزادی توسط وی فروخته شود تا این گردش مالی به دست آید که این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست و البته گزارش‌های اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز موجود است.
 
متهمان کاملا آگاهانه اقدام به اخلال در نظام اقتصادی کشور کرده‌اند
 
تورک در ادامه قرائت کیفرخواست با بیان اینکه اغلب فعالیت‌های مظلومین و تراکنش‌های وی در بخش مبادلات ارزی بوده است، اما وی همواره ادعا می‌کند که در کار خرید و فروش عمده سکه است، اظهار کرد: باید اعلام نمود مظلومین تصور غلطی از مجوز فعالیت در بخش مسکوکات دارد، زیرا مجوز مسکوکات با مجوز مصنوعات متفاوت است.

وی افزود: انجام هرگونه عملیات صرافی منوط به کسب مجوز از بانک مرکزی است و تنها واحد‌هایی که مجوز فعالیت صرافی داشته باشند، می‌توانند مسکوکات طلا را در این حجم خرید و فروش کنند.

نماینده دادستان تهران اضافه کرد: مظلومین با تشکیل شبکه مجرمانه منسجم که برخی از افراد آن شناسایی و دستگیر شده و برخی هم متواری هستند اقدام به فعالیت هم در موضوع ارز و هم در موضوع سکه کرده است و با کمک ایادی خود اقدام به تغییر در قیمت سکه و ارز کرده و همگام با اهداف دشمنان خارجی در عرصه اقتصادی التهاباتی ایجاد کرده که اثر آن طی ماه‌های گذشته کاملاً محسوس بوده است.

تورک تصریح کرد: اقدامات مظلومین به حدی بوده که وی را در بازار ارز و سکه مرجع و مرشد می‌شناختند و هیچکس جرأت تخطی از دستورات وی را نداشته است تا حدی که ساعت فعالیت، واریز و قیمت سکه را تعیین می‌کرده است. مظلومین در ابتدا در بازار با لقب ملا و اواخر با لقب سلطان شناخته می‌شده است.

وی ادامه داد: مظلومین در زمان دستگیری توسط نیروی انتظامی به مأموران پرخاش کرده و به آن‌ها می‌گوید بروید و افتخار کنید که سلطان سکه را دستگیر کرده‌اید.

نماینده دادستان تهران گفت: مظلومین علاوه بر خرید و فروش ارز و سکه وارد بازار فردایی ارز و سکه شده که شباهت به قمار دارد و در این بازار به صورت شفاهی و لفظی سکه خرید و فروش می‌شود و مابه‌التفاوت قیمت در زمان مشخص به عنوان سود محسوب می‌شود. این معاملات فردایی در افزایش قیمت‌ها تأثیر بسیاری داشته است.

تورک خاطرنشان کرد: مظلومین قدرت بالایی داشته با اطلاعاتی که از مراجع رسمی کسب می‌کرده است قیمت‌ها را جابه‌جا می‌کرده، یکی از این افراد که به مظلومین اطلاعات می‌داد سالار آقاخانی است.

وی بیان کرد: مظلومین با خرید و فروش کاغذی یا فردایی در بازار به اشخاص زیادی خسارت وارد کرده که شکایات بازاریان نیز علیه وی موجود است.

نماینده دادستان تهران اضافه کرد: مظلومین منکر خارج کردن منابع ملی از کشور است، اما همان گونه که ذکر شد و در گراف‌ها هم موجود است، یکی از مسیر‌های پول‌چرخانی اعضای این گروه از طریق مناطق آزاد یا حساب‌های افرادی است که در کار قاچاق ارز فعالیت دارند و یا فرستادن به حساب‌های صرافی‌هایی است که در مناطق آزاد بوده و محدودیت صرافی‌های دیگر را ندارند و به این ترتیب وجوه فراوانی از کشور خارج شده و در حساب‌های خارجی نگهداری می‌شود.

تورک ادامه داد: بخشی از مبالغ در اختیار قاچاقچیان کالا قرار گرفته که تحقیقات در خصوص آن ادامه دارد، اما در خصوص ارتباط مظلومین و قاسمی با دشمنان و معاندان هنوز دلیلی پیدا نشده و البته این ادعا رد هم نشده است.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است این افراد کاملاً آگاهانه و با توجه به شرایط اقتصادی کشور اقدام به تشکیل این گروه کرده و به صورت عمده اقدام به اخلال در نظام اقتصادی کشور در قاچاق سکه و ارز کرده‌اند.

نماینده دادستان تهران گفت: با توجه به چند نوبت دستگیری مظلومین وی عالم بر مؤثر بودن اقدامات خود بوده با مجموعه جرایم وی برای دادستانی تهران در حد افساد فی‌الارض مسلم است.

تورک در ادامه اسامی متهمان پرونده، شغل و اتهامات آن‌ها را قرائت کرد و گفت:‌ متهم ردیف اول، وحید مظلومین فرزند حبیب‌الله است شغل طلافروش، متولد ۱۳۴۱، متأهل، فاقد سابقه مؤثر کیفری، متهم است به افساد فی‌الارض از طریق سردستگی و تشکیل شبکه فساد با انجام معاملات غیرقانونی و قاچاق عمده ارز.

وی ادامه داد: متهم ردیف دوم، محمداسماعیل قاسمی معروف به محمد سالم، شغل سکه‌فروش، متولد ۱۳۵۲، متأهل و فاقد سابقه کیفری مؤثر متهم است به افساد فی‌الارض از طریق مشارکت از طریق تشکیل شبکه فساد با انجام معاملات غیرقانونی ارز به صورت عمده.
 
پایان جلسه دادگاه

با نظر حجت الاسلام قاضی زرگر نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات باند مظلومین به پایان رسید.

در این جلسه مرتضی تورک کیفرخواست صادر شده از سوی دادستانی تهران را قرائت کرد و پس از پایان قرائت کیفرخواست با نظر قاضی زرگر جلسه اول دادگاه به پایان رسید.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۰
الان باید باور کنیم همه این اختلالات اقتصادی بخاطر همین چند نفر بود ؟ یعنی اقتصاد یک کشور اینقدر آسیب پذیره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
موقعی که میگن فتف و شفافیت یعنی همین که تمام تراکنش های مدیریت بشه و با یک سیستم باشه و الان معلوم است چرا بعضی ها اینقدر با fatf مخالفند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
خب شاید بپرسین این طرف سال 71، 15 سالش بیشتر نبوده
در حالی که همون سنی هست که اکثرا مردا دست به معامله میزنن
اگه عامل اصلی ایشونه پس چرا قیمت سکه کنترل نشده؟؟؟
این چه جوریه یاد من هم بدین:
مظلومین موفق می‌شود با هماهنگی‌های انجام گرفته با وزارت اطلاعات و بانک مرکزی از اتهامات خود رهایی یابد و خود را عامل بانک مرکزی جا بزند.
امیدواریم مبارزه با فساد جدی باشد ولی بکار بردن حروف الفبا برای نامبردن مفسدان نشان از فرمایشی بودن محاکمه دارد.
خندهُ چندش آور و تهوع آور برخی محکومان در دادگاه نمک بود بر زخم اقتصادی مردم.
محاکمه بدون اغماض باید باشد.
لااقل نام اکامل و محاکمه واقعی را نشان دهید تا شبهه ای پیش نیاید.
از چه کسانی میترسید که نام نمی برید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
چرا تراکنش های بانکی زیر نظر گرفته نمی شود
الان 80 میلیون ایرانی را تبدیل به دلال خودرو، سکه، دلار کردید. به خدا مشکل جای دیگری است. البته این آقا و رفقاش باید محاکمه شوند. اما ریشه مشکل به سیاست هایی مربوط است که ملت را مجبور به دلالی میکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
مشکل آنجاست که خود مسئولین هراز چند وقتی قیمت دلار را بالا می برند
!?!?!?!?!?!?!?
قطعا و یقیقا اگر اطمینان حاصل شود این فرد بیگناه است باید آزاد شود
چرا با اسم بردن از این فرد و سایر متهمان آبروی آنها رو می برید؟ از خدا شرم کنید که آبروی مومن از کعبه بالاتر است
لکن اکثر مشکلات مربوط به طلا و ارز تقصیر خرده مالکان و مردم عادی هست که اندک سرمایه خود را تبدیل می کنند
پاسخ ها
مولا
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
چندین ساله که اینا و امثال اینا مملکتو به نابدی کشیدن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۹
به نظر شما اینا مومن هستند خوبه خودت میگی مومن
لطفا دپوي ارز توسط صرافي بانکي مشهور و وابسته به نهادي خاص چرا پيگيري نمي گردد لطفا به دانه درشتهاي وابسته به مسئولان و رده قدرت رسيدگي کنيد البته چاقو دسته خودش را نمي برد.
لطفا واژه های حقوقی را درست بکار ببرید. عبارت "به اتهام افساد فی الارض برایش پرونده صادر شده بوده است" یا عبارت " این بار هم وی به اتهام افساد فی الارض مجرم شناخته شده است " غلط است زیرا پرونده تشکیل شده درست است و هم اکنون نیز رسیدگی نشده است تا مجرم شناخته شود و تا رأی قطعی نشود اشخاص را مجرم نمی دانند بلکه متهم هستند
واي خدا كجاي قانون گفته خريد و فروش سكه ممنوع هست بابا شما مملكت از دستتون در رفته به زمين و زمان گير ميديد فردا ميايد ميگيد كسي اگه بيشتر از 1 نون خريد هم بگيريدش و محاكمه اش كنيم
شاید فامیل نزدیکه.....
41 ساله سال ۷۱ میشده ۱۴ یا ۱۵ ساله.یه چیزی غلطه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
در متن خبر اشتباه نوشتن 41ساله در حالیکه در ادامه مشخص شده متولد سال 1341 و 56 ساله هستم که در سال 71 هم سی ساله بودن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
متولد 1341 است
فرید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
اگر تا آخر مطالعه کرده باشید
هیچ کاری با این آقا نمی توانید بکنید فقط زورتان به اشخاص بدبخت و افتاده می رسد
25 سال از 41 سال عمرش توی کار سکه بوده
یعنی از دوران دبیرستان؟

ما نسل سوخته ایم اینا از نسل پدرسوخته
با سلام و احترام..به نظر من بازهم مظلومین دانه درشت و نفر اصلی نیست..نفر اصلی در بانک مرکزی یا وزارت اطلاعات است که شرایط را فراهم کرده است..ببیند پشت پرده چه کسی است تا او محاکمه نشود یا جریان پشت پرده ...اوضاع همین است
سلام
یعنی متهم در سال 71 که 14 سال داشت دستگیر شد بعد در سال نود که 35 سال داشت دستگیر شد و در سال نود وهفت که 41 سال دستگیر شد. همه اتهامات یک جور ند. احتمالا تبرئه خواهند شد.
دانه درشت هایش کجا رفته اند این ها که باز هم.ریزند
فکر نمیکنین که باید اون کسایی که اطلاعات رو در اختیار اینا قرار میدادن بیشتر مستحق محاکمه هستن؟
سال 71 که فقط 14 سال داشته
پاسخ ها
فرید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
متولد 1341 است .
فرافکنی نکنید.سلطان سکه چیه؟مگه خریدسکه ممنوع بوده که اینوبازداشت کنید؟پول داشته عشقش کشیده خریده.تریاک که نخریده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
منم اگر مطمین بودم قرار سکه اینقدر جهش قیمتی پیدا کنه مسلمه زندگیم رو میفروختم و تبدیل به سکه می کردم پس اینجای کار اشکال داره یعنی لابی گری اقتصادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
بله اما این پول رو از کجا آورده؟
چا نوک اتهام به سمت افراد مختلف است آیا نمی شود همه را به محاکمه کشان یا این یک ترفند فرافکنی برای توجیه این فرد است.
۲۰ سال ایشان با ارتباطاتی که داشته مشغول فساد و تباهی و مال اندوزی و در سنگر دشمن خوابیدن بوده و دوبار هم حالا چطوری از دست قانون فرار کرده !؟
خوب حالا خواهیم دید که با او چه خ اهد شد و ایا رابطین او را هم که در دستگاههای حساس هستند دستگیر و ریشه کنی میگردند یا نه ؟
چون هرگون برخورد رو بنایی و نکندن ریشه ها دوباره رشد و در قالب افراد دیگر به فساد در آینده خواهند پرداخت .
یعنی کسی که تو سیستم بانکی تراکنش بالا داشته باشه، مشکل داره!!!؟؟
بخدا همین کارا در باره افراد خلافکار انجام بشه هم ریشه فساد مالی از بین میره هم‌ملت دعاگو خواهند بود. زنده باشین
مگه میشه!!
این بابا که سال 71 فقط 16 سالش بوده!!!!!!!!
اگر اموالش مصادره و به خانواده هايي كه مسكن ندارند تقسيم بشه يك درصد از اميد از دست رفته مردم تبديل به اميدواري ميشه وسلاطين ارز وسكه ومسكن و اختلاس يك درصد مواظب ميشوند گير نيفتند
اعدامش کنید
اگر این ها اعدام نشن ان هم در اسرع وقت ان هم در میدان اصلی شهر با حضور مردم نشان می ده که دادگاه کاملا صوری است
چرا در این مورد به این مهمی اهمال شده اونوقت تاوان اونو ملت باید پرداخت کنن یک مدیر چفدر باید ازاد باشد که ارتباطات با مفسدان اقتصادی داشته باشد مگه نهادهای نظارتی چکاره اند
این آقای وحید مظلومی که الان 41 ساله و هم سن بنده است، در سال 1371 ایشون 15 سال سن داشتند چگونه در این سن و سال در بازار سکه و ارز کشور اخلال کردند و مدتی هم توسط وزارت اطلاعات دستگیر و بازداشت شدند !!!!!
این ها همه از بی درو پیکری نظام اقتصادی کشور است که هرکسی می تواند از آن سوء استفاده کند .
حتما بنده خدا دور میزده خب فکر بد نکنید تحریم میگم خب وا
حالا که اتهام این فرد و افراد زیرنظر او محرز شده و دیگر قضات و نیروی انتظامی سردرگم نیستند منتظر تصمیم دستگاه قضا هستیم.
چقدر زشتتتتتت
چرا باهاش برخورد نکردن، چرا واقعا؟؟؟
این اون آرمان شهری بود که چهل سال پیش برامون وعده وعید دادن؟
من از حقم نمیگذرم. بخدا نمیگذرم. ار تو هم تابناک نمیگذرم که پیام های منو منتشر نمیکنی. حالا ببین کی بهت گفتم!! اون دنیا هم هست، حداقل خدا به وعده وعیدهاش پایبنده.
من از حقم نمیگذرم، تا قرون آخرشششش
گر حکم شود مست گیرندد
در شهر هرآنک هست گیرند
اینکه ایشان این مبلغ را از کجا آورده؟! بکنار که دادگاه هم به آن ورود نکرده
اما هر کسی این حق را دارد که سرمایه خود را حفظ نماید با خرید آنچیزی که خرید و فروش آن آزاد هست
اتفاقا اگر قرار بر محاکمه باشد باید ابتدا به سکن سراغ بانک ها و موسسات دولتی رفت
نتیجه این بگیر و بند ارز و سکه باید پایین آمدن انها باشد چرا این اتفاق نمیافتد؟
این دفعه هم یکی دیگه میاد وساطت میکنه و آزاد میشه
به این دلخوش نباشید حداکثر مانند شهرام جزایری میشود
بادرود:تابناک تادیرنشده چاپ کن تابگوش مسولین برسد،تنهاراه برون رفت ازفسادموجودفقط وجودیک آقای خلخالی دیگردرکشوراست تابتواندریشه اینگونه زالوصتان رابخشکاند
پاسخ ها
مجتبی
| Netherlands |
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
بیسواد
دیدگاهی که میلتون فریدمن و کسانی از هواداران وی مطرح کردند این بود که وقتی اتفاق یا تحول اقتصادی یا سیاسی خاصی در جامعه رخ می دهد فضایی بوجود می آید که مقاومت اجتماعی در قبال اعمال اصلاحات کاهش می یابد.
این بار هم از خلاهای قانونی استفاده کرده و به کانادا و یا جای بهتری نقل مکان ( نه فرار )خواهد کرد
وحید مظلومی فرزند حبیب‌الله ۴۱ ساله فردی است که سال‌ها در بازار سکه فعالیت دارد. وی در سال ۱۳۷۱ به دلیل اخلال در بازار دستگیر شده بود !!!!!!!!!!!
یعنی ایشون در سال 71 در سن 15 سالگی بازداشت شد؟؟؟؟
وای به روزی که بگندت نمک
محض دستگیری مظلومین سیمکارت‌هایی که به نام فرزام‌نیا خریداری شده بود، سوزانده می‌شود و بسیاری از اطلاعاتی که می‌توانست راهگشا و مفید باشد از بین می‌رود.
مگه سابقه مکالمات و پیامک ها در مخابرات موجود نیست؟؟؟؟؟؟
محاكمه سلطان سكه : يكي بود يكي نبود .................................
من و همه مردم منتظر حکم عادلانه برای این جنایتکاران اقتصادی هستیم چرا که جرم اینها صد برابر بیشتر از قتل می باشد
عجیب است . اگر سال 71 بازداشت شده یعنی از 15 سالگی؟
اینکه این آقا تا چه اندازه مجرم است به دادگاه و قاضی مربوط است لیکن بطور کلی ساختارها و شرایط ایجاد شده در سیستم تجاری و اقتصادی کشور باعث رشد و تکثیر چنین افرادی میگردد. هر چقدر این ساختارها و شرایط شفافت تر و سالمتر باشند امکان رشد افراد فاسد کمتر خواهد بود.
لذا بهتر است مسيولین محترم به جای بگیر و ببندها که بیشتر جنبه ظاهری دارد به اصلاح زیرساختها و قوانین و مقررات همت گمارند.
این همه فعالیت گسترده بدون حمایت از داخل تشکیلات دولتی امکان ندارد
اگه الان ۴۱ساله است میگه سال ۷۱بازداشت شده یعنی ۲۶سال پیش یعنی ۱۵سالش بوده که اخلالگر ارزی بوده؟
جایی از گزارش دادستان آمده روزی 3.5 میلیارد خرید فروش سکه داشته بهتر است از مسئولین سوال شود بابت این مقدار خرید فروش متهم چه میزان مالیات پرداخت کرده است.بنده یک کارمند هستم قبل از پرداخت حقوق باید مالیات را پرداخت کنم ولی واقعا میخواهم بدانم این فرد بابت این حجم معامله چه میزان مالیات پرداخت کرده است . خواهش میکنم پیگیری کنید
عدم وجود سیستم شفاف مالی یکی از آفات نظام اقتصادی کشور می باشد.
خوب حالا ببینیم این دفعه چه جوری آزاد میشن؟
معاون دادستان تهران خلاصه‌ای از سوابق پرونده وحید مظلومی عنوان کرد وگفت: وحید مظلومی فرزند حبیب‌الله ۴۱ ساله فردی است که سال‌ها در بازار سکه فعالیت دارد. وی در سال ۱۳۷۱ به دلیل اخلال در بازار دستگیر شده بود و از سوی وزارت اطلاعات مدتی را در بازداشت بوده است. وی پس از ۲۵ سال در بازار سکه مداخلاتی داشته است.


یعنی 16 سالش بوده که اخلال ایجاد کرده و دستگیر شده؟
عجب!!!
چه جالب . داشتن میتازوندن کسی هم نبوده بهشون بگه خرتون به چند من
آقاجون طرف الان 41 سالشه این بابا سال71 باسن 15 سالگی چکاره بوده که تونسته دربازارونظام اقتصادی این مملکت نفوذ کرده باشه بابا برو سراغ اصل کاریا مردمو چی فرض کردید
و فردای آن روز جلسه پایان یافت و همه شاد و خوشحال به خانهایشان برگشتند .....
ببینیم چند تاشون اعدام میشن
بابا خودتونو مسخره کردین. خلاف این یارو چیه؟ سکه فروختن خریده. کاملا رسمی
نگران نباشید. این بار هم مثل دفعات قبل بالاخره راه فرار از محکومیت را پیدا می کنند.
مشکل اصلی سیاست غلط دولت درپیش فروش سکه است نه خرید سکه توسط افراد
هرچند این سیاست توسط باند مافیای بانک مرکزی اجرایی می شود ونهایتا منجر به فساد می شود
جهت قضاوت عاذدلانه و بدور از اعمال نفوذ ،لازم است دستگاه نظارت کننده ومقامات ذیربطش نیز محاکمه شوند.
ما که نفهمیدیم دقیقا چی کار می کرده؟ یه کم واضح تر توضیح بدید.
خب چی شد؟ الان با محاکمه این اخلالگرا دلار میشه 3500 تومن؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۷
نه عزیزم چون دولت خودش گرون کرده
معاون دادستان تهران خلاصه‌ای از سوابق پرونده وحید مظلومی عنوان کرد وگفت: وحید مظلومی فرزند حبیب‌الله ۴۱ ساله فردی است که سال‌ها در بازار سکه فعالیت دارد. وی در سال ۱۳۷۱ به دلیل اخلال در بازار دستگیر شده بود و از سوی وزارت اطلاعات مدتی را در بازداشت بوده است. وی پس از ۲۵ سال در بازار سکه مداخلاتی داشته است.
خدای من با یک حساب دو دو تا چهار تا یعنی ایشون که الان 41 سالشه در سال 1371 میشه 15 ساله یعنی بازار سکه ما انقدر خرابه که یک بچه 15 ساله توش تاثیر میزاره!!!!!!!!!!!!!!!!!
اگر افرادی مانند سلطان سکه که در چنگال قانونند ما انتظار باید داشته باشیم که اوضاع اقتصادی و نوسانات ارزی کاهش پیدا کند
شما زشتتون است بگید با 170 هزار تراکنش مالی . اگر خواسته باشید تراکنش مالی را حساب کنید باید هر چی سبزی فروش و بقال است دستگیر بشه
قطعا برخی از مسولین بانک مرکزی با این افراد همدست بوده اند. اگر مردید اونهارو بگیرید. گرفتن آدمهای معمولی که با باند قدرت متصل نیستند کار سختی نیست.
باید به این دادستان افرین گفت
وای به حال مملکتی که چند نفر میتونن اقتصادشو با خرید و فروش ارز و سکه. بهم بریزند.....!!
خدا رو شکر از روزی که این فرد بازداشت شده سکه شده ۵۰۰ هزار تومان !!!!! مردم رو چی فرض کردید؟؟؟؟؟
از جمشید بسم الله چه خبر
خب؟؟ اينا دستگير شدن چرا قيمت سكه هر روز بيشتر ميشه باز؟؟ فكر نمي كنيد اخلاگر كساني دانه درشت ترترتر هستند؟؟!!!!!!
اشدمجازات براي كساني كه بمردم ضرر ميزنند
لطفا بفرمائید یک نوجوان 16 ساله پول خرید این مقدار طلا.
سلام.مشکل اصلی بانک مرکزیه که از طریق اونا امثال بابک زنجانی و مظلومین و .. بوجود میان .
حالا شما حدس بزن چندین نفر دیگر مثل ایشان هستند
فاضل خداداد رو که حقش اعدام نبود، اعدام کردند.
این ها فرعی یات است به اصلی یات بپردازید، بهمان محرمین !
یعنی این اقا زمانی که فقط 16 سال داشته اخلال در سیستم اقتصادی ایجاد کرده؟؟!
یعنراین صورت یه نابغه هست
مسئله اصلی این جاست این میزان پول را ازکجا آورده
خاطره شب های سیما با دادگاه جزایری زنده شد همه چی الکیه .
چون پشت این باند فساد وزارت اطلاعات وبانک مرکزی ایستاده اند تبرئه می شوند
یارو رفته اینهمه سکه خریده.خوب نباید اونیکه اینهمه سکه فروخترو هم بگیرن.
باور کردیم مرسی ...
خیلی جالبه طرف از سال 77 داره دزدی میکنه اونم در این حد 20 سال و کسی کاری نکرده خیلی جالبه !!!!!!!!!!!
سلام. اول كه اين هاسوئ استفاده چي بوده اند و اخلال گر آن هايند كه در بانك مركزي به وسيله اين دلال ها بازار را تنظيم مي كرده اند.
با سلام، دوستان این بنده خدا متولد 1341، یعنی میشه الان 56 ساله پس سال 71 میشده 30 ساله نه 15 یا 16 ساله. بعدشم مطمئن باشین اون سالها به حدی از سن قانونی رسیده بوده که بازداشت و ... شده.
تکلیف مردهایی که همسراشون هم طلاق گرفتن و هم طلا میگیرن چیه؟
حکم یک همجون زالوصفت ها فقط مفسد فی الارض واعدام هست تا بقیه جرات نکنن اوضاع مملکت را اینچنین اشفته نمایند
کجای کار ایشون تخلف بوده
تا‌وقتی‌که‌دست‌دزد‌قطع‌نشودبا‌اینگونه‌محاکمات‌فقط‌او.را‌مشهور‌می‌کنید‌
ما انتظار داشتیم نام اقا زاده ها سلطان شکر سلطان قند سلطان پولکی سلطان چای و .... هم مطرح شود ولی ناامید شدیم
کاربران عزیز :چرا یه عده افراد کم سواد یا بی اطلاع از یه سری مسائل از سلطان سکه و یا دیگر دلالان بی مروت و بی دین دفاع میکنن.
چرا قبل از اینکه اتهام ثابت بشه، اسم اونا فاش میشه، چهره اونها در تلویزیون نمایش داده میشه،
اگه بعضی هاشون در دادگاه تبریه بشن، کی دوباره میتونه آبروشون رو برگردنه؟
این کار تا حالا سابقه نداشته که متهمین قبل از محاکمه اینقدر در صدا و سیما نمایش داده بشن.
به نظر میاد که می خوان با محکوم کردن عده ای تمام تقصیرات بازار رو گردن اونا بندازن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار