بازدید 9182
سؤال از رئیس‌جمهور و نکاتی که باید به آن توجه کرد؛

چرا امروز روز مبارکی برای «دموکراسی» بود؟/ دولت فرصت جبران پیدا کرد

این همدلی، همراهی و وحدت، مسأله ای است که می تواند مقدم بر راهکار و اقدامی برای کشور در شرایط فعلی راهگشا باشد. امروز وکلای ملت، برخی مشکلات اساسی مردم و کشور را خطاب به رئیس جمهور و قوه مجریه و عالی ترین مقام اجرایی کشور هم بخش زیادی از اقدامات خود و همکارانش در دولت را برای رفع این مشکلات بیان کرد. به هر حال، نمایندگان ملت چهار اقدام را ناکافی دانستند، حالا رئیس جمهور و دولت فرصت دارند برای رفع این مشکلات گام های جدی تری بردارند تا شاهد کاسته شدن معضلات پیش روی مردم باشیم.
کد خبر: ۸۲۸۹۵۵
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۲ 28 August 2018

مسأله سؤال از رئیس جمهور، موضوعی است که امروز برای دومین بار در تاریخ انقلاب اسلامی شاهد آن بودیم. این اتفاق بر اساس اصل هشتاد و هشتم قانون اساسی افتاد که صراحت دارد: «در هر مورد كه حداقل يك چهارم كل نمايندگان مجلس شوراي اسلامي از رئيس‌جمهور و يا هر يك از نمايندگان از وزير مسئول، درباره يكي از وظايف آنان سؤال كنند، رئيس‌جمهور يا وزير موظف است در مجلس حاضر شود و به سؤال جواب دهد و اين جواب نبايد در مورد رئيس‌جمهور بيش از يك ماه و در مورد وزير بيش از ده روز به تأخير افتد، مگر با عذر موجه به تشخيص مجلس شوراي اسلامي.»

به گزارش «تابناک»؛ نخستین بار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بیست و چهارم اسفندماه سال ۱۳۹۰ «محمود احمدی نژاد» را به عنوان اولین رئیس جمهور در تاریخ انقلاب مورد سؤال قرار دادند، بدین ترتیب که طرح ۷۹ تن از نمایندگان برای سؤال از رئیس جمهوری، شامل سؤالاتی در مورد ده مورد اقدامات دولت و تصمیمات احمدی‌نژاد بود که این گروه از نمایندگان پاسخ به آن‌ها را «برای رفع ابهامات و حسن تفاهم مجلس دولت و آگاهی ملت» لازم دانسته و گفته بودند که از پاسخ نمایندگان رئیس جمهوری که پیشتر به کمیسیون‌های مجلس ارائه شده بود، قانع نشده‌اند.

هیأت رئیسه مجلس در ۱۸ بهمن ماه ۱۳۹۰ طرح سؤال از احمدی‌نژاد را اعلام وصول کرد؛ هر چند تا روز قبل از اعلام وصول سؤال از رئیس جمهور به دلیل اینکه شماری از امضاکنندگان طرح امضای خود را پس گرفته بودند، هنوز حضور احمدی‌نژاد در مجلس قطعی نبود. ماجرا از این قرار بود که «روح‌الله حسینیان، حمید رسایی و مرتضی آقاتهرانی» با زیر سؤال بردن طراحان موفق شدند چند نماینده را قانع کنند تا امضاهایشان را پس بگیرند.

به هر حال نمایندگان مجلس با محوریت «علی مطهری» سؤالات خود را از احمدی نژاد پیرامون موضوعاتی نظیر شرایط نامطلوب اقتصادی و وضعیت مترو که احمدی نژاد و دولتش حاضر نبودند، بودجه لازم را برای پیشرفت در پروژه های ساخت و ساز مترو اختصاص دهند، مجلس و نگاه رئیس جمهور به آن که بر خلاف نظر امام (ره) آن را در رأس امور نمی دانست، یازده روز خانه نشینی به معنای انحراف از قانون و عدم تبعیت از دستور رهبری، حجاب اسلامی و نگاه رئیس جمهور به این مقوله و طرح موضوع مکتب ایرانی به جای مکتب اسلامی توسط رئیس دفتر وقت رئیس جمهور، پرسید.

پاسخ های احمدی نژاد که با زیر سؤال بردن مجلس و برخی نمایندگان و همچنین شوخی با جایگاه نمایندگی در مجلس همراه شد، مورد اعتراض وکلای ملت قرار گرفت و «علی لاریجانی» پس از پایان سخنان رئیس جمهور توضیحات احمدی نژاد در مورد سؤال های مطرح را مردود و تفسیر او از قانون اساسی را رده شده دانست. همین موضوعات چالش های بعدی را بین این دو قوه به همراه داشت و مشکلات زیادی را بعدها ایجاد کرد.

البته پس از تجربه بد سؤال از رئیس جمهور در اواخر سال 90، نمایندگان مجلس مواد ۱۹۶ و ۱۹۷ آیین نامه داخلی مجلس را درباره نحوه طرح سؤال از رئیس جمهور را در ابتدای سال 91 و در اردیبهشت همان سال اصلاح کردند. تا «به موجب ماده 196 بر اساس اصل 88 قانون اساسی در صورتی که حداقل یک چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره وظایف رئیس‌جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس‌مجلس تسلیم کنند. رئیس مجلس موضوع را در اسرع وقت موضوع را به کمیسیون‌های تخصصی مربوط ارجاع می نماید. هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سؤال کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه خواهد کرد تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.»

بر اساس اصلاحی که نمایندگان در آیین نامه داخلی ایجاد کردند، «پس از یک هفته از طرح سؤال کمیسیون یا کمیسیون ها حداقل یک چهارم همه نمایندگان مجلس از سؤال خود منصرف نشده باشند، رئیس مجلس موظف است در اولین جلسه سؤال یا سؤالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سؤال یا سؤالات ظرف 48 ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد. در تبصره یک آمده است، تعداد سؤالات نباید از 5 سؤال بیشتر باشد. براساس تبصره 2 آمده است پس از ارسال سؤال یا سؤالات برای رئیس‌جمهور، کاهش امضاها سبب خروج از دستور نمی گردد.»

همچنین در ادامه این اصلاحیه ها، متن ذیل جایگزین ماده 197 آیین‌نامه داخلی مجلس شد: «مطابق ماده 197 نیز رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ماه از تاریخ دریافت سؤال یا سؤالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سؤال یا سؤالات مطروحه نمایندگان پاسخ دهد مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی. مدت طرح سؤال یا سؤالات از طرف نمایندگان منتخب سؤال کنندگان حداکثر 30 دقیقه و مدت پاسخ رئیس‌جمهور حداکثر یک ساعت است که طرفین می‌توانند وقت خود را به دو بخش تقسیم کنند.»

«در این صورت همه سؤالات و پاسخ‌ها در بخش اول وقت هر یک دو طرف بیان می‌شود و در بخش دوم، ابهامات سؤال کنندگان و پاسخ‌های رئیس‌جمهور مطرح می‌شود. به موجب تبصره 1 این ماده پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سؤالات از نظر قانع‌کننده بودن یا نبودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود. چنانچه دو سوم از نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند، آن سؤال به قوه قضاییه ارسال می‌شود.» این همه اصلاحاتی بود که مجلس برای بروز تجربه تلخ اولین سؤال از رئیس جمهور انجام داد تا بتواند با قاطعیت بیشتری سؤال از رئیس جمهور را مطرح کند و پس از آن نیز همچنان ابزار نظارتی خود را حفظ کند.

در ماجرای دومین تجربه سؤال از رئیس جمهور، مدتی بود که برخی نمایندگان مجلس پیگیر تقدیم آن به هیأت رئیسه و اعلام وصول آن بودند، اما به هر دلیلی این اتفاق نمی افتاد و برخی مخالفت ها در درون پارلمان با این قضیه را شاهد بودیم. این مسأله در کنار طرح استیضاح برخی وزیران و به نتیجه نرسیدن آن یا بررسی استیضاح برخی وزیران در مجلس و رأی آوری چند باره آنها باعث شده بود حرف و حدیث هایی پیرامون مجلس، نمایندگان و عملکرد آنان در افکار عمومی شکل بگیرد و این رویه با انتقاد جدی همراه شود.

مقایسه رفتار روحانی با احمدی‌نژاد در مقابل سئوال نمایندگان!/ چرا امروز روز مبارکی برای «دموکراسی» بود؟/ دولت فرصت جبران پیدا کرد

بر همین اساس، نمایندگان مجلس تلاش کردند که اعاده حیث جدی از خود و جایگاه پارلمان داشته باشند، لذا دو وزیر کابینه دوازدهم را به مسلخ استیضاح بردند و رأی اعتماد خود را از آنان پس گرفتند و همچنین خیلی جدی در ماجرای سؤال از رئیس جمهور ظاهر شدند و 4 پاسخ از 5 پاسخ «حسن روحانی» را قانع کننده ندانستند تا کار برای بررسی بیشتر به دستگاه قضایی سپرده شود و مجددا به مجلس بازگردد برای تصمیم گیری وکلای ملت.

البته بر خلاف برخی پیش بینی ها و جوسازی ها، رئیس جمهور هم تلاش کرد در شرایطی که کشور تحت فشارهای جدی از سوی خارجی ها به ویژه آمریکایی هاست، بر خلاف اولین تجربه ای که مجلس نسبت به سؤال از رئیس جمهور داشت، وارد طرح مسائل تنش برانگیز و جنجال ساز نشود و صرفا در چارچوب سؤالات مطرح از سوی نمایندگان مجلس پاسخ داده و تلاش کرد که آنها را قانع کند.

همانطور که «حسن روحانی» هم گفت، «امروز، روز مبارکی برای دموکراسی بود.» چون مجلس در راستای انجام وظایف نظارتی اش از رئیس جمهور پرسید و او نیز در کمال آرامش هم برای ایجاد وحدت بین دو قوه تلاش کرد و هم اینکه پاسخ هایی که لازم بود ارائه کرد؛ هرچند نمایندگان تنها یک پاسخ روحانی را قانع کننده دانستند و برای بررسی و نظارت بیشتر موضوع را به قوه قضائیه ارجاع دادند، اما قانون به خوبی اجرا شد، بی هیچ تنش، درگیری و جنجالی؛ برای همین می توان نمره خوبی به هر دو قوه در جریان سؤال از رئیس جمهور داد.

این همدلی، همراهی و وحدت؛ مسأاه ای است که می تواند مقدم بر هم راهکار و اقدامی برای کشور در شرایط فعلی راهگشا باشد. امروز وکلای ملت برخی مشکلات اساسی مردم و کشور را خطاب به رئیس جمهور و قوه مجریه بیان کردند و عالی ترین مقام اجرایی کشور هم بخش زیادی از اقدامات خود و همکارانش در دولت را برای رفع این مشکلات بیان کرد؛ به هر حال نمایندگان ملت چهار اقدام را ناکافی دانستند، حالا رئیس جمهور و دولت فرصت دارند برای رفع این مشکلات قدم های جدی تری را بردارند تا شاهد کاسته شدن معضلات پیش روی مردم باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۹
یعنی تخم مرغ از فردا ارزون میشه؟ یعنی دریای خزر بر میگرده؟ یعنی دلار میشه 7 تومن یا روز گول زدن مردم بوده؟؟؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
ما چه قدر بدبختیم که راضی شدیم به دلار ۷۰۰۰ تومان دلاری۴ ماه قبل از عید ۳۵۰۰ بود ؟؟؟ش
ناشناس
| France |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
نه عزیز این همه دولت و مجلس و سران قوا عوض شدن تغییر مثبتی برای مردم اتفاق افتاده؟؟؟؟ از این به بعد هم بدتر خواهد شد چون مشکل از جای دیگریست که همیشه نقش اپوزیسیون دارد
با این همه تخلف، فساد اطرافیان ، گرانی ، عدم تبعیت از رهبری در برجام و دیگر موارد و به پرتگاه کشاندن مملکت، روحانی باید برود
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
صد درصد موافقم
سیاق متن،متین،وحدت آفرین عاقلانه وحکیمانه بوده است.ممنون از نویسنده،احسنت، راه نجات وحدت وهمدلی قوای سه گانه ،همه باید خادم ملت باشند،الحمدلله
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
من که از مقامات کسی رو نمی شناسم خادم ملت ایران باشه
" دو سوم از نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالی قانع نشده باشند،",,اما چنین رویه ای در مجلس اتفاق نیفتاد به عنوان نمونه در خصوص رای گیری اولین سوال نتایج "123 رأی موافق، 138 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در صحن علنی"بکه با احتساب بحث دو سوم از نمایندگان حاضر نتیجه همخوانی ندارد واین مهم در مورد سوال چهارم نیز به همین شکل و فقط سوال 3و 5 از فرمول فوق تبعیت میکند منشا اختلاف چیست ؟
روحانی باید برود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
تو گفتی اونم رفت
تظاهر به اصلاح نمي تواند راهگشاي خواسته هاي مردم باشد اين ترفندها کهنه شده ملت از رانتخوران و انحصارگران و اختلاسگران داخلي رنجورند و دشمن اول ملت در همين داخل است مردم فريب نخواهند خورد توليدات داخل هم به بهانه تحريم دو برابر شود اينها حاصل زد و بند و انحصار وابستگان به قدرتند پرايد 40 ميليوني معني ندارد جوان بيکار لااقل با اقساط يک خودرو مي خريد تا مسافر کشي کند حالا بايد برود دنبال دزدي و فساد.
باسلام
جلسه جذبه نداشت.
از بین سوال کنندگان فقط آقای دهقان برای بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
از نظر من هر نماينده اي كه بعد نزديك سي سال تو مجلس باشه كارمند يك اداره است با سود و مزاياي بسيار بالا و مسئله ديگه وكيل مردم بودن نيست
در صورت لياقت بايد به مناسب بالاتري مثل معاونت و وزارت ميرسيد و در غير اين صورت دنبال بماند
اگه چندسال پیش همه با سکوت نگاه ریشه کنی کشور توسط احمدی نژاد و وزرایش نبودند الان نه تحریم بود و نه گرانی و.... عده ای بی بلیط آن زمان به پست هتای بالا رسیدند و الان حتی به قیمت نابودی کشور حاضر به رسیدن به مقامند. اینها کشور را نابود میکنند حتی فکر سیاسی ندارند الان وقت گروکشی نیست!
پاسخ ها
ماهورا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
حلالم کن اومدم مثبت بدم اشتبایی دستم خورد :(
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
خيلييييييييييييييييييييييي نخ نما شدين كي ميخوايين قبول كنيد با انتخابتون مملكت رو سالها به عقب برگردونديد
جوک سال!
روز دموکراسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
نمایش دمکراسی ، دموکراسی نیست. لطفاً حریم الفاظ را رعایت کنید.
به امید استیضاح و محاکمه ی وزیر پزشکان.
ظاهرا قانون اجرا شد اما خواست های مردم چه شد ؟ گرانی ها و بیکاری و فقر و نداری و ....... که برطرف نشد .
تابی هم وکیل الدوله شد
مشاغل پیش پا افتاده محمود احمدی نژاد قبل از شهردار و رئیس جمهور شدن با پستهای کلیدی حسن روحانی قبل از ریاست جمهوری وی قابل مقایسه نیست
ظاهرا مجلس فقط جلوی محمود سئوال داشت
الان دیگه خیلی باادب شدند به احترام دولت پراید40میلیونی
احمدی نژاد رولطفا با روحانی مقایسه نکنید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
با اینکه به شدت منتقد احمدی نژاد هستم اما به نظرم صدها برابر بهتر از روحانی بود
لب پاسخ رييس جمهوري بعد از تعارفات معمول و إبراز و ارزوي همدلي و وحدت و و اعتماد بين ألقوه اي و نهايتاً مردم در چند فراز انهم گذرا داده شد . رييس جمهوري شرايط اقتصادي و ارز و معيشتي مردم را به دو مقطع زماني إرجاع دادند. اول تا ديماه ٩٦ و دوم به بعد از ان . بعني اتفاقات و اعتراضات مردمي و به دنبال ان خروج امريكا از برجام و تبعات اين خروج . از جمله بي اعتمادي مردم اعم از خاص تا عام به شرايط معيشتي و اقتصادي و كسب و كار كه همگان حتي با يك اشاره نيز همه را ميفهمند.
نمايندگان ان طور كه منقول در همين مقاله شده در جهت حفظ شأن و عزت و منزلت مجلس قانع نشدند تا سرنوشت سؤال در دور باطلي از رفت و امد بين قوا بيفتد و البته با اينصورت اگر مجلس هم در زمينه سؤالها ي خودشان از رييس جمهوري مسئوليتي يا كم كاري داشت رو سفيد شد.
بدون انكه بخواهم از رييس جمهوري جانبداري كنم ولي اگر هرکسی هم بياد براي بهبود شرايط منطبق با سؤالها كاري نميتونه بكنه. امريكا هوشمندانه تحريمها را دو مرحله اي كرد تا حالت خوف و رجا را بر بازار كشور براي مدتي نگاه دارد و با اعلام قبلي همه فشار را براي اثر بخشي تحريمها بكار برده و ميبرد. از اين طرف هم همه راههاي اقتصادي براي حل مسدود شده و راه حل سياسي هم ممنوع . تقصير و يا قصور رييس جمهوري چيست؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
اگر رييس جمهور و وزراي ايشون دست از كاخ آرزوهاشون (برجام) برداره ميبينه كه همين نزديكي راه حل هاي خوب اقتصادي وجود داره. اگر از توليد داخلي حمايت بشه و هر كشوري كه تحريم آمريكارو درباره ايران اطاعت كرد از بازار مصرف داخلي خارج بشه بجاش توليد همون كالا در داخل تقويت بشه هم مشكل ارز هم مشكل بيكاري هم مشكل قاچاق هم مشكل ركود و .... حل ميشه البته پدر داماد و پدر عروس و برادر و برادرزاده عزيزان مسئولين به مسئولان كشور اجازه نميدن كه اونچچچچچچچچنان رونق اقتصادي ايجاد بكنن.
مطهری حالا کجایی با وضع مملکت
ﺑﻌﻠﻪ ﻫﻤﻴﻨﻂﻮﺭ ﺩﻝ ﺧﻮﺩﺗﻮﻥ ﺭﻭ ﺧﻮﺵ ﻛﻨﻴﺪ.
راستی شیب ملایم که اقای رییس جنهور به ان افتخار می کرد وبه شدت هم انرا دنبال می کرد چه شد الان با این جهش ظرف یک ماهه به نک قله اورست رسیدند ماشاالله به این دولت تدبیر و امید به بهانه های واهی پول ملی را بی ارزش وارز خارجی را گران بها کردند طبقه حقوق بگیر در ورطه نابودی است حالا اقای نوبخت وعده بسته حمایتی می دهد انگار ما بچه ایم می خواهند پستانک دهانمان بگذارند تا ما انرا عین سماق بمکیم من یک باز نشسته ام هنوز تفاوت حقوق اردیبهشت را تامین اجتماعی به حساب. ما واریز نکرده. موقع واریز اصل حقوق هم همیشه نگرانیم که ایا پرداخت می شود یا نه حتما باید رسانه ای شود ودر بوق کرنا کنند انگار از ارث خودشان است من نمی دانم این مسؤل صندوق تامین اجتماعی کیست وای به حال حقوق بگیر وای
مردم سرکارند
امروز روز مبارکی برای دموکراسی نبود . اگر برخورد جناحی در مملکت حاکم نبود و همه برای مملکت کار میکردند اوضاع به مراتب بهتر بود . .روحانی و تیمش جدا از بقیه نیستند و همه در یک کشتی نشسته اند .
جدی گرفتید که دموکراسیه
از کی تا حالا یک نمایش و فیلم بازی کردن اسمش شده دموکراسی!؟
نمایندگان بی کفایت..دولت بی کفایت ...نتیجه گرانی.فقر.فحشا ..رانت ..
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
بقیه رو تابناک سانسور کرده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۷
نتیجه منطقی و علمی نظارت استصوابی شورای نگهبان همینه
دموکراسی؟!
بنا به گفته خود رئیس جمهور محتوای سخنرانی قبلا هماهنگ شده بود...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
بله درست است .
جان عزیزانتون لطفا خواهشا واژه دموکراسی رابکار نبرید. نمک پاشیدن به زخم مردم هست
عامو شماها چتونه؟ مبارک کدومه؟ دموکراسی ... کدوم اش کدوم کشک؟ تمام این فرایند های به ظاهر زیبا هیچ کدوم باعث نشده وضع مردم بهتر بشه و برعکس بدتر هم شده ...
تمام نهادها فقط کارشون شده ظاهر سازی ... فیلم . تئاتر ...
همین جریان هم باعث شد وضع بدتر بشه
بیخود ادای مردم سالاری از خودشون در میارن
مثل اینکه باز هم ما مشکل ایجاد کردیم
آخه مردم چرا احساسات خود رو کنترل نمی کنید
ببینید نتیجه اش گرونی بی سابقه اجناس، بی ارزشی
واحد پول مون، وخامت وضعیت منطقه، دلخور شدن
رییس جمهورمون ..... شده !!!!!!!!!!!!!!!!!!
رییس جمهور هم که حساس خخخخخخ
به نظر من کاملا نمایشی است برای گول زدن مردم. زمان این استیضاح مورد قبول مردم است که اثر مفید در موضوعات داشته باشد نه اینکه دل خوش کنک باشد.
چون بد آید هر چه آید بد شود / یک بلا ده گردد و ده ، صد شود .
گرمی از آتش فتد مهر از فروغ / فلسفه باطل شود ، منطق دروغ
آقای روحانی لطفا برای فهم و شعور مردم احترام قایل شو.
خیلی حرف ها تو این دل هست که به خاطر وجود نداشتن همون دموکراسی که شما اینجا دارید بهش افتخار میکنید .نمیتونیم بیرون بریزیم ولی یه روز...
روحانی باید خیلی صریح حرف میزد و موانع سر راه خود را معرفی میکرد در ضمن وقتی دمکراسی مبارک میشه که همه ارکان در راس توضیح بدهند و نقش خودشان را روشن کنند
دموكراسي كيلويي چند
تا وقتي نظارت استصوابي مشخص ميكنه كي كانديد بشه ديگه دموكراسي يك شوخي بيمزه است
همه بظاهر منتخبين از بين بد وبدتر انتخاب شدند يعني همه بد هستند
دموکراسی ؟ ایران ؟
مردم دیگه حالشون ازین نمایش ها بهم میخوره
مردم نون ندارن بخورن و تو شک و بهتن اونوقت شما میگین دموکراسی ؟
سلام
مجلس سر منشا مشکلات ست. ای کاش تعطیل می شد
خاطرتان جمع , نمایندگان فقط وقتشان را مثل همیشه تلف کردند و آب از آب تکان نخواهد خورد
فقط رای نمایندگان باید شفاف باشد
دیروز روز مبارکی برای نمایش دمکراسی بود !!
این یک نمایش سیاسی برای جمع اوری رای نماینده ها در سال اخرشون بود.
تا دیر نشده و شورش گرسنگان و در گیری های قومی بر سر اب در کشور بپا نشده دست از لجبازی های کودکانه بردارید و نخبگان واقعی و کاردان را از سراسر دنیا جمع کنید و عفو و فراخوان عمومی به همه ایرانیان دلسوز بدهید و با کمک همه این خطر بزرگ که میتواند یکپارچگی وطن را نشانه بگیرد را زودتر حل کنید .
روز دموکراسی??? هه الان باید بخندیم یا گریه کنیم به این واژه بیگانه با نظام ایران
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار