بازدید 7185
توافقنامه تجاري آمريکا - مکزيک جايگزين مي شود

ترامپ: از شر پيمان نفتا خلاص شديم

کد خبر: ۸۲۸۸۱۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸ 28 August 2018

رئيس جمهور آمريکا گفت در گذشته آن را نفتا می خواندند اما ما آن را توافقنامه تجاری آمریکا و مکزیک نامگذاری می کنیم و بدین ترتیب از شر نام نفتا خلاص می شویم.

به گزارش خبرگزاري صداوسيما به نقل از رويترز؛ ­رئیس جمهور آمریکا پس از توافق با مکزیک بر سر پیمان نفتا و جایگزین کردن آن با توافقنامه ای جدید در گفت و گوی تلفنی با همتای مکزیکی خود این دستاورد را تبریک گفت و آن را توافقنامه تجاری آمریکا - مکزیک نامگذاری کرد.

دونالد ترامپ در دیدار با گروهی از مقام های دولت خود و نمایندگان رئیس جمهور مکزیک در کاخ سفید با اشاره به پیمان نفتا گفت "در گذشته آن را نفتا می خواندند اما ما آن را توافقنامه تجاری آمریکا و مکزیک نامگذاری می کنیم و بدین ترتیب از شر نام نفتا خلاص می شویم. نفتا مفهوم و برداشت احساسی خیلی بدی دارد زیرا سال های سال به آمریکا به شدت آسیب زد و توافق کنونی توافقی واقعا خوب برای دو کشور است و ما خیلی خیلی به آن امید داریم."

ترامپ افزود فکر می کنم رئیس جمهور (انریکه پنا نیه تو، رئیس جمهور مکزیک) پشت خط است."

ترامپ در این گفت و گوی تلفنی که همزمان زنده پخش شد به همتای مکزیکی خود بابت دستیابی به توافق تجاری با آمریکا تبریک گفت و افزود "این توافق به واقع دستاوردی عالی است، همه ی ما به سختی تلاش کردیم. نمایندگان باهوش و با استعداد شما هم اکنون اینجا روبروی من نشسته اند، من فکر کردم پیش از آنکه خبر این دستاورد پخش شود ما بایستی به یکدیگر تبریک بگوییم و می دانم که ما در آینده ای نه چندان دور در نشست رسمی خبری با هم خواهیم بود."

رئیس جمهور مکزیک گفت آقای رئیس جمهور ما علاقمند هستیم که کانادا هم بتواند در این توافق گنجانده شود و ما را همراهی کند. گمان می کنم گفتگوهایی در جریان خواهد بود که در آن، مسائل حساس دوجانبه بین کانادا و آمریکا به بحث گذاشته می شود.

ترامپ گفت ما تصمیم خواهیم گرفت آیا کانادا را هم وارد این توافق کنیم یا توافق جداگانه ای با این کشور ببندیم. اگر آنان بخواهند به توافق برسند ساده ترین توافق کم و بیش به نتیجه رسیده است و تنها باید به اجرا گذاشته شود.

انریکه نیه تو افزود نکته ای وجود دارد که باید اشاره کنم و آن، حضور و مشارکت متعهدانه ی دولت رئیس جمهور منتخب مکزیک در گفتگوهای آتی است. همانگونه که پیشتر هم گفته شد ما هم اکنون در حال اسباب کشی هستیم. این امکان وجود داشته است که جبهه ای به شدت متحد بین گروه های مذاکره کننده ی این دولت ایجاد کنیم. افراد را رئیس جمهور منتخب مکزیک بر می گزیند و ایشان در جریان هر آنچه اتفاق می افتد قرار می گیرد.

رئیس جمهور آمریکا در پایان گفت "پس از رسیدن به توافق با مکزیک، با کانادا وارد گفتگو می شویم اما باید خاطر نشان کنم کانادا بخش کوچکتری از این قرارداد است و مکزیک شریک تجاری بسیار بزرگتری در مقایسه با کاناداست. هم اکنون داریم این توافق را نهایی می کنیم. ما توافقنامه ای با مکزیک و کانادا داریم. من این توافق را لغو خواهم کرد. چه زمانی این اتفاق خواهد افتاد دقیق نمی توانم بگویم. بستگی به این دارد که برنامه ی زمانی کنگره چگونه باشد اما توافق کنونی را لغو خواهم کرد و توافق تازه را اجرایی می کنیم. گفتگوها با کانادا نیز بزودی آغاز می شود. آنها خیلی بد به این گفتگوها نیاز دارند. اما در نهایت با کانادا هم به توافق می رسیم حال یا تعرفه بر خودروها خواهد بود یا توافقنامه ای که با گفتگو به دست بیاید. صادقانه بگویم تعرفه بر خودرو خیلی ساده تر است اما کانادا توافقنامه را ترجیح می دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار