بازدید 4081

اصل موفقیت در طراحی سایت و کسب‌وکار اینترنتی

کد خبر: ۸۲۸۵۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵ 27 August 2018

در شرایط فعلی اقتصادی کشور یکی از دغدغه های مردم شناسایی روش هایی برای حفظ سرمایه و جلوگیری از کاهش ارزش آن است. اما افرادی که روحیه کارآفرینی دارند به دنبال فعالیت در کسب و کارهایی هستند که برای حال حاضر و در سال های آینده از رشد و سود مناسبی برخوردار باشند. از دیدگاه کارشناسان یکی از چند گزینه اصلی، بهره گیری مناسب از پتانسیل های فضای مجازی و اینترنت است. این روش بدلیل کاهش قابل ملاحظه سرمایه اولیه مورد نیاز و نیز ظرفیت ۴۰ میلیون کاربر اینترنت یک بستر کاملا مستعد برای رشدهای نمائی و چندبرابری است. اما در همین شرایط عده زیادی به سمت فضای مجازی آمده و با طراحی سایت شکست خورده اند.

در این گفتگو با آقای دکتر مهرداد سیجانی قصد داریم با روش های موفقیت و دلایل شکست آشنا شویم. آیا واقعا طراحی سایت و اپلیکیشن راهکار خوبی برای پول سازی است. حدود بودجه مورد نیاز برای این کار چقدر است. چه عواملی در موفقیت و شکست من تاثیر جدی دارند. دکتر مهرداد سیجانی، مدیرعامل گروه شرکت های فناوری اطلاعات فراکارانت، مدرس دانشگاه و عضو هیئت مدیره دو دوره سازمان نظام صنفی رایانه ای به این سوالات پاسخ داده اند.

در سه سال اخیر حضور در فضای مجازی علی الخصوص طراحی سایت و فروشگاه و اپلیکیشن با استقبال بسیار مواجه شده است. آیا واقعا حرکت به این سمت ثمربخش و سود آور است یا یک تب است که فروکش می کند؟
سیجانی: راه اندازی یک کسب و کار در فضای مجازی و یا حرکت یک کسب و کار سنتی به سمت اینترنت قطعا سودآور است و سودآوری آن به دلایل متعدد با سایر روش های موجود کارآفرینی قابل قیاس نیست اما راه و روش های خاص خود را دارد.
این عادت وجود دارد که زمانی که موفقیت یک عده را در یک حوزه می بینیم تنها به پوسته ظاهری آن توجه کنیم و بدون در نظرگیری روش و مسیر به طور هیجانی رفتار کنیم. ناشی از این رفتار هم عده ای فورا روش های کپسولی موفقیت را در قالب کپی عملکرد به متقاضیان بی اطلاع پیشنهاد می دهند. خوب طبیعتا افراد حرفه ای در مدیریت و کسب و کار در این راه موفق می شوند و یک عده زیادی هم به امید موفقیت مقداری از پول و وقت خود را از دست می دهند.

اصل موفقیت در طراحی سایت و کسب و کار اینترنتی چیست؟
سیجانی: ما برای رفع این مشکل دو راه حل تضمین کننده موفقیت داریم.
اول اینکه مراحل و خط سیر حضور در فضای مجازی را مرحله به مرحله و کامل طی کنیم.
دوم اینکه کار را به شرکتی بسپاریم که حرفه ای کار می کند .

این مراحل چیست؟
سیجانی: اول باید به این سوالات پاسخ بدهیم. چه می خواهم، هدف من چیست، مخاطب من کیست، رقبای من چه کسانی هستند، چه چیزهایی برای مشتریان دارم، آن ها چه چیزی نیاز دارند و فرق من با رقبا چیست؟
پاسخ به این سوالات به شکل صحیح خود موضوع یک پروژه مدیریتی و همراه با تحقیقات بازار است اما امکان فشرده سازی این مرحله با استفاده از مشاورین مجرب و مسلط وجود دارد
مرحله بعد تدوین استراتژی مناسب برای عملیاتی شدن  اهداف با رویکرد استفاده از ظرفیت فضای مجازی خواهد بود ؛ حالا می خواهد طراحی سایت باشد، حضور در شبکه اجتماعی یا اپلیکیشن موبایل این مرحله از استراتژی محتوا شروع می شود و به بایدهای طراحی سایت می رسد و روش های جذب مخاطب را در دیجیتال مارکتینگ تعیین می کند وسپس ویژگیهای هاست و سرور را هم با توجه به جامعه هدف تعیین می نماید.

یعنی شما معتقدید ورود به این عرصه راه و روش خاصی دارد. خوب در این صورت اگر این ظرفیت برای همگان مناسب نیست با اصل تاثیرگذاری جدی آن در اقتصاد در تناقض قرار نمی گیرد؟
سیجانی: شما در واقعیت هیچ کسب و کاری را با دیدن ظاهر آن انتخاب نمی کنید. چه بسیار افرادی که با شنیدن سودآوری قابل توجه کسب و کارهای مرتبط با خوراک و غذا به سمت تاسیس انواع واحدهای صنفی غذائی رفته اند. مقداری هم سرمایه گذاری کرده اند و پس از مدتی آن را با زیان تعطیل کرده اند. هر کار راه و روشی دارد و نیازمند انجام دقیق مراحل آن است.

هنوز هم معتقدم کسب و کارهای حوزه فضای مجازی بدلیل نیاز بالای جامعه، بازار هدف وسیع و آماده و سرمایه اولیه مورد نیاز کم تر از سایر کسب و کارها بهترین راه رشد و موفقیت است.
متاسفانه ما به جای کاری که باید انجام دهیم خیلی وقت ها کاری را انجام می دهیم که می توانیم.

وقتی می خواهیم در فضای مجازی موفقیت کسب کنیم به جای برنامه ریزی استراتژیک، بررسی داشته ها، بررسی بازار و تدوین استراتژی محتوا ؛ مستقیم می رویم سراغ طراحی سایت آنهم بشکل دم دستی به شرکت یا شخصی که کمترین هزینه را پیشنهاد میکند یا بهتر ما را متقاعد میسازد موارد زیادی دیده شده که به ارایه کننده خدمت ثبت شرکت یا چاپ کاتالوگ و کارت ویزیت هم سپرده اند

در بررسی که از بهترین شرکت های طراحی سایت به عمل آوردیم اکثر سفارشات با مشکل تامین محتوا روبروست و این یعنی سفارش دهنده حتی در این مرحله هنوز نمی داند چه می خواهد ولی می خواهد سایت یا اپلیکیشن داشته باشد و دوست دارد موفق شود.

متاسفانه کمتر شرکت طراحی سایتی را می یابید که دانش ارائه این خدمات مشاوره مدیریتی را به شکل کامل داشته باشد. در این مرحله شما به یک مشاور حرفه ای نیاز دارید. خروجی این مرحله تقریبا تکلیف مجری پروژه را مشخص می کند.

ما بدلیل نیاز مشتریانمان در فراکارانت به ارایه خدمات فاز مشاوره به طور جدی وارد شده ایم و اعتقاد داریم انجام صحیح این مرحله از پریدن به مرحله اجرای پروژه بسیار مهم تر است. شرط لازم برای ارائه این مشاوره وجود دانش آکادمیک به همراه تجربه طولانی در این صنعت است.
به هر روی خروجی این بخش باید تکلیف صفر تا صد کارهایی که لازم است انجام شود را تعیین کرده باشد.
با انجام این کار انتخاب یک مجری و یا حتی تقسیم پروژه بین چند مجری به راحتی قابل انجام می شود.

در خروجی های این مشاوره پاسخ های دقیق و قانع کننده ای برای سرمایه گذار و مالک کسب و کار تهیه می شود و مسیر حرکتی پروژه در مراحل طراحی سایت شامل تکمیل محتوا، فرآیندهای تعاملی آن با مخاطب و نیز برنامه های دیجیتال مارکتینگ کاملا مشخص است. یعنی نمی شود این مرحله را انجام نداد.

شاید عده بسیار محدودی بدلیل وجود شم تجاری و یا شانس و یا کپی از طراحی سایت دیگران بدون انجام این مراحل وارد مرحله طراحی سایت و سپس هم خرید هاست و راه اندازی شوند و توفیقاتی هم کسب کنند اما پایه این کسب و کار لرزان است و نمی دانند فردا در برابر اقدامات جدید رقیب چه کنند.
هزینه ای که در این مرحله می کنیم اولا احتمال شکست پروژه را به حداقل می رساند و ثانیا هزینه اجرای پروژه را کاملا کاهش می دهد.

هزینه اجرای پروژه چطور کاهش می یابد؟

ادامه مطلب را در اینجا مطالعه بفرمایید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل