بازدید 12667
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

نباید نگران ضرب الاجل بود/ تا یک ماه آینده در مورد FATF به تصمیم نهایی خواهیم رسید

در روزهای اخیر، اظهارنظرها درباره FATF به موضوع داغ محافل خبری و غیر خبری تبدیل و حتی گفته شد، FATF ترکمنچای دوم است. گاهی صحبت از حضور نام ایران در «لیست سیاه» این سازمان می شود. دولت و مجلس به شدت به دنبال پیوستن به FATF هستند، ولی برخی نهادها و افراد سیاسی نیز با همین شدت مخالفت کرده و این موضوع را بر خلاف منافع ملی تلقی می کنند.
کد خبر: ۸۲۷۲۹۱
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵ 22 August 2018

 نباید نگران ضرب الاجل بود/ تا یک ماه آینده در مورد FATF به تصمیم نهایی خواهیم رسیددر روزهای اخیر، اظهارنظرها درباره FATF به موضوع داغ محافل خبری و غیر خبری تبدیل و حتی گفته شد، FATF ترکمنچای دوم است. گاهی صحبت از حضور نام ایران در «لیست سیاه» این سازمان می شود.

به گزارش «تابناک»؛ دولت و مجلس به شدت به دنبال پیوستن به FATF هستند؛ اما برخی نهادها و افراد سیاسی نیز با همین شدت مخالفت کرده و این موضوع را بر خلاف منافع ملی تلقی می کنند.

بنا بر این گزارش، ایران تنها چند ده روز تا پایان ضرب الاجل تعیین شده برای وارد شدن به لیست سیاه فاصله دارد و برای این منظور، دولت همه تلاش خود را می کند تا مخالفان را به نوعی اقناع کند، چون اعتقاد بر این است که در صورت وارد شدن به این لیست، ایران علاوه بر تحریم های صورت گرفته از سوی آمریکا، دچار یک نوع خودتحریمی دیگر خواهد شد.

حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: گروه اقدام مالی حدود چهل توصیه دارد که از این چهل توصیه، چهار کنوانسیون مربوط به ایران می شود و از چهار کنوانسیون، مشکلات یکی از آنها کامل حل شده و سه کنوانسیون دیگر هنوز مشکلاتی دارند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی گفت: این سه کنوانسیون عبارتند از کنوانسیون مرتبط با پولشویی، دومی لایحه مبارزه با اقدام مالی تروریسم یا همان CFT که در دستور کار کمیسیون بود و یکشنبه آینده نیز قرار است این موضوع در کمیسیون بررسی شود و دیگر هم موضوع پالرمو است که در حال حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی ادامه داد: به نظر من، برای کشور از بابت این موضوع نه ضرب الاجل مهم است و نه هیچ تهدید دیگری، بلکه تنها چیز مهم برای ما، منافع ملی کشورمان است. ما در قالب منافع مالی کشور خودمان در این باره تصمیم خواهیم گرفت. خوشبختانه هر سه این کنوانسیون ها نیز حق شرط را برای ما محفوظ دانسته اند. ما این حق را داریم که شرایطی بگذاریم و گاهی هم شرایطی را نیز گذاشته ایم، ولی در برخی موارد، این حق شرط را نیز ناکافی دانسته ایم، ولی در نهایت بر این باورم که پس از گردش کار لازم، سرانجام این کار صورت خواهد گرفت و در قسمت هایی هم که مشکلاتی وجود دارد، باید نشست مشترک برگزار کرد تا کامل رفع شود.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: بنابراین این سه کنوانسیون تنها سه مورد از چهار موردی است که گفته شده و به این معنا نیست که ما یک ضرب الاجلی را احساس کنیم و حتما کار را به انجام برسانیم، بلکه سعی خواهیم کرد این کار را بر اساس منافع ملی خود به سرانجام برسانیم و از مصدوف سازی مناسبات کشورمان با سایر کشورها بهانه زدایی کنیم و از حق شرط خود نیز بیشترین بهره را خواهیم گرفت.

این نماینده مجلس افزود: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران بن بست وجود ندارد و تمام طرح ها و لوایح در صورتی که اصرار شود، به مجمع می رود و در آنجا به سرانجام می رسند و هیچ قانونی سرگردان نمی ماند، ولی من به شما می گویم، حداکثر تا یک ماه آینده کشور در مورد FATF به تصمیم نهایی خواهیم رسید. هم اکنون ما در لیست خاکستری در حال کار کردن با این کشورها هستیم، ولی در کل نباید نگران ضرب الاجل بود و انشاءالله به زودی مشکلات حل خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۲۳
در اصل ۱۵۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده که:
«جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ سعادت‏ انسان‏ در کل‏ جامعه‏ بشری‏ را آرمان‏ خود می‏ داند و استقلال‏ و آزادی‏ و حکومت‏ حق‏ و عدل‏ را حق‏ همه‏ مردم‏ جهان‏ می‏ شناسد. بنابراین‏ در عین‏ خودداری‏ کامل‏ از هرگونه‏ دخالت‏ در امور داخلی‏ ملت‌های‏ دیگر، از مبارزه‏ حق‏‌طلبانه‏ مستضعفین‏ در برابر مستکبرین‏ در هر نقطه‏ از جهان‏ حمایت‏ می‏‌کند.»

اگر خوب نگاه کنیم می‌بینیم امکان پذیرفتن تعهدات FATF از طرف ایران امکان‌پذیر نیست.این‌جور بحث‌ها هم که باید لایحه رو دولت ارائه کنه،مجلس تصویب کنه،قوهٔ قضاییه کاری انجام بده،شورای نگهبان اظهارنظر کنه و غیره، بیشتر شبیه شوخی هست.چون به صورت بنیادین FATF با قانون اساسی جمهوری اسلامی و افکار و منشی که حکومت داره در تضاد قرار می‌گیره.
اون تعهداتی رو که FATF می‌خواد ، ایران هیچ‌وقت اجرا نمی‌کنه. البته ممکنه قوانینی رو (همون طور که قبلاً این کار رو کرده‌اند) به تصویب برسونند و مدعی شوند که تعهدات درخواستی FATF رو تمام و کمال به اجرا درآورده‌اند! ولی واقعیت این هست که این گونه نیست.
باید منتظر موند و دید آیا FATF همون طور که گفته ایران رو دوباره وارد لیست سیاه خودش می‌کنه و حتی توصیه برای اقدامات مقابله‌ای در برابر ایران داره یا این بحث مماشات و وقت دادن‌های بیهوده باز هم ادامه خواهد داشت.
فلسطین و لبنان و یمن و ...منافع ملی ما هستند و نه ۸۰ میلیون ایرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
چه ربطی داشت سیاست زده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
از کجا فهمیدی؟
وقتی مرزهای امنیتی شما گسترش یابد شما ازمسیر جنگ دور می شوید
و مغز نخودیت این چیز ها براش سنگین است که بفهمد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
دوست عزیز کشورهایی که شما گفتی بعد از عراق جون جون و سوریه جون جون جونی اولویت ما هستن
باشه
این که می خواهیم به سازمان های جهانی بپیوندیم ولی قوانین اون ها رو هم رعایت نکنیم شبیه تهیه گزارش ورزشی خبرنگاران صدا و سیما توسط دوربین موبایل بخاطر نخریدن حق پخش تلوزیونیه ... تکلیفمون رو روشن کنیم اول بهتره ...
در دنیای امروز نمیتوان ایزوله باقی ماند. توسعه اقتصادی با درهای بسته ممکن نیست، حتی یک کشور نمی توان مثال زد که در تاریخ معاصر به توسعه رسیده باشد و همچنان ایزوله باقی مانده باشد! تعادل در روابط خارجی ضرورت دارد.
من مانده ام که چرا کشور ما به امریکا حمله نمی کند؟ بسه دیگه خواهشا بزنید ناوهای امریکایی رو در خلیج نیل گون فارس داغون کنید. چرا کاخ سفید را هدف تجهیزات سنگین خود قرار نمی دهیم جوانان ما در جنگ تخمیلی 8 ساله با تمام ابرقدرتهای شرق و غرب و ایادی و مزدور های آنان جنگیده و وادار به شکست مفتضاحانه نمودن. چرا فرمانده سپاه می ترسد من بودم همین امروز حمله به کاخ سفید را در دستور کار خود قرار داده و کاخ سفید را به ویرانه سیاه تبدیل می نمودم..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
شما از همه احمق های دنیا احمق تر هستی.
ناشناس
| United States |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
چی میزنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
الهم الشفع مرضانا. یکی قرصای اینو بده بخوره..خدا به خانوادش صبر بده
لیست امیدی های سینه چاک FATF و شفافیت ، در خواست شفافیت رای نمایندگان را امضا نکردن!!!
اینا نگران اقازاده هاشون هستند که دنبال تصویب FATF افتادن!!
کلا نگران نباشید
هیچ وقت
عجله هم نکنید هرگز
مطمئنا نمایندگان و مسئولین براساس منافع ملی آنهم در وقت اضافه ، مانند افزایش حقوق کارگران که در واپسین ساعات صبح اولین روز تعطیلی 15 روزه ی اول سال جدید تصویب میشود تا بدور از چشم رسانه ها ومردم باشد ، قهرمانانه تصویب خواهند کرد.
نا گفته نماند آنهایی که تحریمها را کاغذ پاره میدانستند ،بدشان نمی آید کهFATF را هم کاغذ پاره بدانند ،چون همانطور که دود تحریمها فقط چشمان مردم را آزرد، دودFATF هم به چشم آنها نخواهد رفت.
برجامی دیگر....................
خدا کند تا امضا نکنند تا زودتر تکلیف روشن بشه .
واقعا دیگه خسته شدیم .
چرا باید یک اقلیت با سرنوشت ۸۰ میلیون ایرانی بازی کنند ؟! چه کسانی منافعشان در بازی کثیف پولشویی است ، چرا یک بار برای همیشه با این افعی ۷ سر فساد مقابله نمیشه ؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
بازی کثیف در اینده است با تصویب این لایحه که بر سرتون می زنند و تحریم
حالا چه با لیست سیاه، چه بی لیست سیاه، مردم که به خاک سیاه نشسته اند؛
وقتی شما نمی توانید نقل و انتقال بانکی برای دلار داشته باشید این مصوبه به چه دردی می خورد
نمایندگان مردم ایران ،
مواظب باشید چیزی تصویب کنید که مردم فلسطین و یمن و سوریه و... منافعشان به خطر نیوفته.
چرا مصر در FATF هست و در لیست سیاه نیست .. وضعیتش خرابه
ترکیه در FATF هست ودر لیست سیاه نیست و لیرش سقوط می کنه .
عراقم که توی لیست سیاه نیست .. چرا الان اینشکلی شده ؟
ونزوئلا یادم رفت ..
چرا ؟ ... آهان چون من بیسوادم .... فیلیپین ؟ ... اندونزی؟ کشورهای آفریقایی؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل