بازدید 9436
چرایی توقف مذاکرات رئیس‌جمهور برای تغییرات در دولت؛

هیچ لابی سیاسی و تصمیم شخصی ارجح بر منافع مردم نیست!/ چرا روحانی باید زودتر تیم اقتصادی‌اش را عوض کند؟

مطمئنا دولت باید در بخش اقتصادی کابینه، تغییرات جدی هم در ارتباط با افراد و هم در رابطه با تفکر حاکم بر این بخش انجام بدهد تا بتواند حداقل به سمت ایجاد ثبات اقتصادی در کشور و جلوگیری از نوسانات کمرشکن اقتصادی که تاکنون هم آسیب های جدی و زیادی را بر پیکره اقتصاد، سفره مردم و معیشت آنان وارد کرده است، حرکت کند. این اقدام می تواند موج مثبتی را به نفع دولت و کابینه در افکار عمومی ایجاد کرده و اثرات مثبتی در جامعه به جای بگذارد.
کد خبر: ۸۲۷۲۵۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰ 22 August 2018

به دنبال تشدید مشکلات اقتصادی و اظهارنظر کارشناسان پیرامون اینکه دولت باید تغییراتی را در تیم اقتصادی و تفکر حاکم بر آن انجام دهد، بحث های بسیاری در محافل سیاسی، اقتصادی و رسانه ای درباره تغییرات احتمالی درگرفت و حتی گمانه زنی های غیر رسمی نیز درباره وزرایی که احتمالا جای خود را به افراد جدید خواهند داد، مطرح شد؛ اما پس از استیضاح و برکناری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گویا تمامی روندهای مربوط به مذاکره برای تغییرات در دولت متوقف و منتفی شده است.

به گزارش «تابناک»؛ انجام تغییرات در کابینه، موضوعی نیست که تنها کارشناسان و رسانه ها پیرامون آن ابراز عقیده کنند و احتمال انجام آن را بدهند، بلکه تصمیم گیران در قوه مجریه هم با توجه به مشکلات موجود در کشور به آن واقف بودند و باور داشتند که حتما باید تغییراتی ـ هم در ارتباط با افراد و هم در رابطه با تفکر حاکم بر تیم اقتصادی دولت ـ صورت بگیرد؛ هرچند گویا چند وقتی است که این باور تغییر کرده و دیگر جایی در تفکرات مدیران عالی و تصمیم گیران قوه مجریه به ویژه رئیس جمهور ندارد.

هچند پیشتر «محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهور و یکی از چهره های تأثیر گذار در دولت، رسمی انجام تغییرات در کابینه را تأیید کرد و البته توضیح داده بود که «هنوز هیچ کس از چند و چون تغییرات خبر ندارد و قرار است صرفا شخص رئیس جمهور در این رابطه تصمیم گیری و آن را رسما اعلام کند.»؛ اما از زمان بروز بحران اقتصادی در نتیجه ناکارآمدی عملکرد، اقدامات و تفکرات برخی مدیران دولتی به ویژه در بین اقتصادیون حدود شش ماه می گذرد، ولی گویا قرار است مدار بر همان پاشنه قبلی بچرخد!

خبرها حاکی از آن است که رایزنی ها و تلاش های حسن روحانی رئیس جمهور برای تغییر پنج تن از اعضای کابینه که طی دو ماه گذشته انجام شده، تنها خروجی اش تغییر «ولی الله سیف» از ریاست کلی بانک مرکزی و نشاندن «عبدالناصر همتی» به جای اوست؛ اما گویا در ارتباط با سایر تغییرات نظیر تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر راه و شهرسازی و ... رایزنی ها متوقف شده و تصمیم خاصی به عنوان خروجی نهایی رایزنی ها گرفته نشده است.

برخی فشار و سهم خواهی گروه های سیاسی برای نشاندن گزینه های خود بر کرسی وزارت و معاونت ریاست جمهوری، عدم تصمیم رئیس جمهور برای تغییر تفکر اقتصادی حاکم بر این وزارتخانه ها و معاونت، مشکلات ناشی از عملکرد مدیران سابق و عدم قبول مسئولیت از سوی برخی چهره های شاخص که برای این مسئولیت ها در نظر گرفته شده بودند، برنامه دولت برای کنار گذاشتن وزیران ناتوان از سوی مجلس و تلاش دولت برای جمع کردن بساط تغییرات با کنار رفتن ربیعی از ترکیب کابینه و اضافه شدن همتی به عنوان رئیس کل جدید بانک مرکزی را از جمله دلایل کمرنگ شدن مباحث مربوط به تغییرات در کابینه ارزیابی می کنند.

همچنین سؤال از رئیس جمهور هم موضوعی است که گفته می شود تا حدود زیادی اذهان دولتمردان را به خود متمرکز کرده و هنوز جمع بندی نهایی در خصوص اینکه روحانی در صحن علنی مجلس چگونه پاسخگو باشد که جو مثبت حاکم بین مجلس و دولت حفظ شود و البته حواشی بر متن غلبه نکند، هم صورت نگرفته است؛ تا جایی که شنیده شده دولتی ها برای کمرنگ کردن موضوع سؤال حتی تلاش کرده اند استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی پیش از حضور رئیس جمهور در صحن علنی مجلس انجام شود تا در نهایت بتوانند جلسه سؤال را از این طریق تحت الشعاع قرار بدهند.

به هر جهت، اینکه رئیس جمهور و دولت به مطالبات کارشناسان، نخبگان، رسانه ها و مردم در خصوص به کارگیری افراد توانمند در بدنه دولت و کنار گذاشتن وزیران و معاونانی که ناکارآمدی آنان و همچنین عدم توانایی شان در اداره امور حوزه تحت مسئولیتشان به اثبات رسیده است بی توجهی کند، می تواند فضای سنگین تری را در ادامه برای قوه مجریه ایجاد کند و البته به دلیل به کارگیری چنین افرادی بر مشکلات مردم و کشور بیفزاید.

اگر دولت در این راه جدیت از خود نشان ندهد، بار سنگین مشکلات همچنان که در شش ماهه دوم سال اول دولت دوازدهم بر دوش مردم و کشور احساس شد، باز هم جامعه و به ویژه قشرهای آسیب پذیر را تحت فشار قرار خواهد داد؛ از همین روی، انتظار می رود که «حسن روحانی» مطابق با آنچه در شعارهای انتخاباتی اش مطرح کرده، مطابق خواست و میل مردم و نظر کارشناسان عمل کند و منافع ملت و جامعه را بر هر نظر شخصی، لابی و فشار سیاسی ارجح بداند.

مطمئنا دولت باید در بخش اقتصادی کابینه، تغییرات جدی هم در ارتباط با افراد و هم در رابطه با تفکر حاکم بر این بخش انجام بدهد تا بتواند حداقل به سمت ایجاد ثبات اقتصادی در کشور و جلوگیری از نوسانات کمرشکن اقتصادی که تاکنون هم آسیب های جدی و زیادی را بر پیکره اقتصاد، سفره مردم و معیشت آنان وارد کرده است، حرکت کند. این اقدام می تواند موج مثبتی را به نفع دولت و کابینه در افکار عمومی ایجاد کرده و اثرات مثبتی در جامعه به جای بگذارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۳۵
انتشار یافته: ۳۲
ازتغییر کابینه صحبت می کنید ازجایگزین ان که چه روش اقتصادی داشته باشد کوچکترین نشانه ای دیده نمی شود .پیشنهاد با دستور کار خوب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
می خواهند مردم باور کنند سیستم مشکل ندارد و اشکال در 4 نفر در دولت است الان سیف رفت چیزی درست شد؟؟؟
دولت ورشکسته است وتغییر وزیر هیچ تاثیری ندارد.
از کوزه همان برون تراود که دراوست مگر روحانی کار اقتصادی کرده بود که مدیران اقتصادی را بشناسد روحانی یک دیپلمات است و به قول خودش حقوق دان پس مشکل ازچارت سازمانی کشوراست که نخبگان ومدیران قوی را ازملت میگیرد وتبدیل به لژیونر ویا اپوزوسیون ویا خانه نشین میکند چرا نیشتر را به دمل نمیزنید وتب را علت میدانید تب از عوارض فساد دمل است تابی جون بچاپ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
مدیریت روحانی بر دولت اشکالات فراوانی داشته ولی اینکه بگوییم چون کار اقتصادی نکرده پس نمی تواند مدیریت دولت را داشته باشد فکر اشتباهیست . مگر قرار است هر کس رییس دولت شد اصطلاحا همه فن حریف باشد و همه ی
تخصصها را داشته باشد ؟
حرف اول این کار را مدیریت میزند و لا غیر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
لازم نیست اینقدر شعار بدین مردم چکاره اند شما بتاز
وقتی همه میدونند با تغییر کابینه هیچ تغییری در وضعیت زندگی مردم نمیشه ک خود روحانی هم اهل این حرفا نیست ، چه اصراری به تغییر دارید ، باز میخواهید سر ملت رو با ابن حرفا گرم کنید ؟! کار از این حرفا گذشته ، چند ماه دیگه صبر کنید تا بفهمید خیلی زود دیر میشود ؟؟!!
ملت میگن مشکل از رانتده اتوبوسه ، شما دنبال تعویض لاستیک ماشین هستید ؟! از خواب بیدار شوید ، ملت دارند بد جور فقیر میشن ؟! کشور به سرعت داره ونزولایی میشه ، کار و کاسبی به کلی خوابیده ، خیلی از خانواده ها دارند از پس اندازشون گذر زندگی میکنند ، نگاهی به امار چک های برگشتی بکنید ،تا بفهمید تو کشور چه خبره
جناب علم الهدی فهمیده این پیچ خطرناک بعدی رو به سلامتی رد کنیم به ونزولا میرسیم و باید مثل مادورا حکومت کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
تاچشت دربیاد
یک نفر دیگر که جز تیم اقتصادی نیست ولی ضربه بزرگی به اقتصاد کشور وارد آورده است وزیر پزشکان قاضی زاده هاشمی است که با طرح تحول جیب پزشکانی که مالیات نمیدهند (با گرفتن یک درصد از مالیات بر ارزش افزوده) از جیب فقرا در می آورد و وارد جیب پزشکان ثروتمند همکار خود می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
دانشگاههای برگزار کننده این طرح ورشکست شدند. اما وزیر بهیچوجه مسوولیت آن را نمی پذیرد.
تغییر کابینه هیچ دردی را دوا نمی کند. باید دید چرا کار به اینجا کشیده است. به گفته خود بزرگان کشور از 15 همسایه 10 همسایه با ما دشمن هستند، و سایر همسایگانمان نیز تنها از سر ضرورت و نفع شخصی و اینکه در خاکشان با دشمنانشان بجنگیم و با پول خودمان هزینه جنگ و دستمزد نیروهایشان را بدهیم نیم نگاهی به ما دارند. سایر شرکایمان چند گروه شبه نظامی هستند که با کمترین تغییری در صف دشمنانمان قرار می گیرند. سرمایه گذاری های سودآور در کشور کلا متوقف شده است و بسیاری از سرمایه گذاران قبلی به خاک سیاه نشسته اند، روابط ما با خارج از روزگار صفوی هم کمتر شده است، و هم و غم همه بزرگان فقط پرداخت حقوق های بخور نمیر برخی و دستمزدهای نجومی برخی دیگر شده است و چاپ ثروت جای تولید آن را گرفته است، ضمن اینکه در هر گوشه ای مافیایی در کمین ته مانده هست و نیست بر باد رفته مردم نشسته است. و همه اینها نتیجه نهایی سیاست خارجی است که نه با توان ملی ما تناسبی دارد و نه با منافع ما همخوان است، و در این شرایط تنها کاری که هر حکومتی می تواند انجام دهد چاپ پول و پرداخت دستمزدهای حداقلی به انبوه کارمندان (جدای از برخی نورچشمی ها) است و اینکه اول سال را به نحوی به آخر سال برساند. و نتیجه این سیاست امواج بزرگ تورمی است که هر از چند سال بر سر ما مردم بیچاره هوار می شود. بیش از هر اقدامی باید سیاست خارجی ما تغییر می کرد، تا از هزینه دهی بیخود و بی جهت ما می کاست، باید به یاد داتشه باشیم که آمریکا، این غول عظیم اقتصادی نیز زیر بار هزینه هایش در خاورمیانه کمر خم کرد و قدرت یابی ترامپ نتیجه اعتراض های وی به این شرایط بود. و البته اینکه بزرگان در آرمانگرایی های صرف خود نباید بر سرنوشت مردم اینگونه خط قرمز بکشند و آنها را به هیچ هم نگیرند، چیزی که در ایران امروز به شدت رایج است و حتی برخی به شرایط ناگوار صدر اسلام و رفاه مطلق ما نسبت به آن روزگار اشاره می کنند. ولی در کل هیچ چشم اندازی برای تغییر سیاست های نادرست دیده نمی شود.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
واقعا تحليل زيبايي بود همه ميدونم مشكل كار كجاست .......
کدوم منفع :| چه کشکی چه دوغی :|
فقط حرف میزنن و مردم و بهونه میکنن :|
کرباسیان وزیری نالایق
متاسفانه نگاه امنیتی روحانی کار دستش داده و باعث شده خودش اولین فدایی این دیدگاه باشد و مدام مورد حمله و بعضا تهدید به استخر شود.ایشان مدام در حال ملاحظه کاری نسبت به این و آن و موضوعات بخاطر مسائل امنیتی است.لذا کلا فرمان کار از دستش در رفته.اگر اینچنین نبود نیازی هم نبود که برای حضورش در مجلس تلویحا تهدید به افشاگری کند.
البته منتقدین حاضر نیستند از این زاویه عملکرد روحانی را تجزیه تحلیل کنند چون نتیجه ی این نوع انتقاد را دوست ندارند.
تعویضی که منجر به جایگزین شدن افراد بدتر شود فایده ای ندارد
اتفاقا وزرایی که انتخاب شدند قرار بوده همین کارهایی را انجام بدهند که اکنون مشغول آن هستند. راه حل بحران اقتصادی واگذاری شرکتهای دولتی و خصولتی به بخش تعاونی و درگیر کردن همه مردم در اقتصاد است و نه واگذاری آن به بخش خصوصی کنند این تنها راه حل برای خاتمه دادن به بیکاری و حتی رونق اقتصادی است. اما متاسفانه بند ناف دولت ها در ایران به بازار و بازاری و تاجر و بازرگان متصل است یعنی هموار کردن یک اقتصاد نئو لیبرال جهان سومی.
دولت فعلی ضعیف ترین دولت پس از دولتهای بازرگان و بنی صدر است.
شاید هم ضعیف تر از دولت احمدشاه قاجار.
هیچ کاری نخواهد شد
مطمئن هستم
هر کاری هم که تا الان شده، نمایشی بوده، بی اثر
تا آخر هم همین خواهد بود. نمایشی برای سرگرمی من و شما
و مردم واقعا در این نمایش مردند، می‌میرند و خواهند مرد
هر دولت دیگری سر کار بیاید و قتی ببیند نهادهای قدرتمندی در ایران وجود دارند که به هیجکس حساب هم پس نمیدهند و به جای دولت و ملت تصمیم میگیرند یا تصمیملتشان را به دولت دیکته میکند عطای رئیس دولتی را به لقایش میبخشد
تغیر دولت و ریس جنهور هم تغیری در وضع مردم ایجاد نمیکنه چون تصمیم گیران کسانی دیگر هستند
حال که اینقدر انرژی صرف شد و ربیعی استیضاح شد ثمره آش چی شد ؟ غیر از افتضاح و سبک وزنی برخی از نمایندگان) چه خبریتی برای کشور داشت ؟ یکماه مجلس درگیر استیضاح شد و یکماه هم هست که تو خماری کار خودش سر در گریبان گرفته و هیچ کس هم جرات ندارد بگوید عجب نماینده های انیشتنی داشتیم ، عوض استیضاح پته همو بیرون ریختند . و در حین حضور روحانی در مجلس هم خواهیم دید که وزن مجلس چقدر است
متاسفانه علی رغم وعده های دروغین روحانی درسال 92 تنها دغدغه ای که دولت روحانی وشخص نوبخت درسازمان برنامه وبودجه ندارد وضعیت وخیم اقتصادی کارمندان وکارگران وبازنشستگان است حضرات درپرتو دریافتیهای نجومی کوچکترین مشکل معیشتی همچون بازنشستگان وکارمندان وکارگران ندارند که اگر غیرازاین بود با رفع تحریمها وبالارفتن قیمت جهخانی نفت وافزایش تولید نفت وآزادشدن 150میلیارددلاراموال بلوکه شده اکثریت به زیرخط فقر وفلاکت نرفته بودند واقلیتی بادریافتیهای ناعادلانه در رفاه کامل نبودند
ازچندماه مانده به شروع تحریمهای نوبت اول وبمجرد خارج شدن آمریکا از برجام تورم لجام گسیخته وبالارفتن ارزش دلار وسایر ارزها درمقابل پول ملی شروع شد وچون روحانی کابینه ناکارآمد وبی کفایت داشت دلار3000تومانی به بالای ده هزارتومان وسکه بالای 4میلیون رسید وقیمت مایحتاج زندگی ملت حتی ازدوره 8سال دولت احمدی نژاد پیشی گرفت وروحانی ونوبخت همچنان بر رونق اقتصادی وتکرقمی شدن تورم اصرار کذب میکنند
متاسفانه تیم اقتصادی روحانی دردوردوم بسیارضعیفترازدوراول بود بطوریکه در کوتاهترین زمان اقتصاد کشوررا ورشکسته وارزش پول ملی رادرمقابل ارزهای دیگر بی ارزش نمودند و وکمراکثریت ملت ایران رازیر فشاراقتصادی خردنمودند وباعث نارضایتی اکثریت ملت گردیدند در هیچ دوره ای حتی در زمان اوج جنگ تحمیلی اقشارآسیب پذیر اینقدردرزیر فشاراقتصادی له نشده بودند باید بخاطر ناکارآمدی وبی کفایتی کل کابینه عوض شود
کاندید شدن ورای مجدد روحانی اشتباه محض بود اودرمدت 4سال صدارت باناکارآمدی وبی کفایتی علی رغم رفع تحریمها وبالارفتن قیمت جهانی نفت وتولید بیش ازسه میلیون بشکه نفت وآزادشدن بیش از150میلیارددلارازاموال بلوکه شده کوچکترین اقدامی جهت بهبود اقتصادی بازنشستگان وکارمندان بعمل نیاورد وکمراقشارآسیب پذیر رازیرفشاراقتصادی خم نمود باید هرچه سریعتربرکنار ومدیری کارآمد وامتحان پس داده زمام اموررابدست بگیرد وگرنه باادامه چنین وضعیتی اکثریت ملت ناراضی خواهندشد
تابناک ، مردم از آقای نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور توضیح می خواهند که چرا به سیف دستور داده بود که قیمت دلار را تا 8 هزار تومان بالا ببرد ، شخص رئیس جمهور نیز در باره باید توضیح دهد.
متاسفانه لابی گری از همه دستورات قوی تر است هرکس انرا به سمت خودش میکشد هرکدام منافعی دارند که هیچ ربطی به مردم هم ندارد برای خودشان است ومنتش سر مردم باید دستور بداند که کابینه ترمیم شود تا وقتی چند نفر پیر که به هیچ وجه حاضر در تغییر روش وفکر نیستند همین اش است وهمدین کاسه وما بیخود منتظر اصلاح امور
بحران خیلی گسترده تر از این هست که با عوض شدن چند وزیر و معاون برطرف شود...
همه مردم امیدشونو از دست دادن ...
دست از مسخره بازیهای سیاسی بردارین دیگه
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار