بازدید 3937

راه‌های پیش روی اقتصاد ایران از دید بلومبرگ

بلومبرگ به مقامات ایرانی برای بهبود وضعیت اقتصادی ۵ توصیه کرد.
کد خبر: ۸۲۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ 12 August 2018

بلومبرگ به مقامات ایرانی برای بهبود وضعیت اقتصادی ۵ توصیه کرد.

به گزارش ایسنا، عقب‌نشینی قابل انتظار دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا از برجام باعث شده است تا تهدیدهایی متوجه اقتصاد این کشور شود. از دید اقتصاددانان و کارشناسان اما راه‌حل‌هایی برای به حداقل رساندن آسیب‌ها وجود دارد:

کاستن از سیاست های کنترل ارزی سختگیرانه

بانک مرکزی ایران اخیرا اعلام کرده است تعیین قیمت ارز مبادله‌ای را به بازار خواهد سپرد، هر چند نرخ ارز تخصیص یافته به دارو و کالاهای اساسی را خود تعیین خواهد کرد. این تغییری در سیستم قبلی است که از ماه فروردین به اجرا گذاشته شد و سعی شد جلوی مبادلات سوداگرانه و سودجویانه گرفته شود.

یکی دیگر از برنامه‌ها، تضمین بانک مرکزی به مردم برای سپرده‌های ارزی خود و پرداخت اصل و سود این سپرده‌ها به همان ارز یا نرخ رقابتی ریالی است.

تسهیل مبادلات با دوستان

کشورهای نظیر ترکیه، روسیه و چین به احتمال بسیار زیاد بازار ایران را کاملا ترک نخواهند کرد و به مقامات توصیه می‌شود توافق نامه‌هایی با این کشورها برای مبادله با ایران به ارز های یکدیگر امضا کنند.

پرداختن به مشکلات نظام بانکی

سیستم استقراضی ایران در بحران است چرا که وام های معوق و سرمایه گذاری سنگین در دارایی های با قدرت نقدشوندگی پایین نظیر مسکن آن را با مشکلاتی مواجه کرده است. بانک مرکزی ایران تاکنون صدها میلیون دلار برای نجات برخی موسسات مالی هزینه کرده است. در زمان رفع تحریم ها در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که نظام بانکداری در ایران فاصله زیادی از بانکداری جهانی دارد و همین می تواند بدون در نظر گرفتن تحریم ها مانع اتصال ان به بانکداری جهانی شود.

نیازی نیست دولت همه کاره باشد

بخش خصوصی ایران نیاز به آزادی بیشتری دارد. دولت باید تجارت و مالکیت بر بنگاه‌های اقتصادی را در سریع ترین زمان ممکن به بخش خصوصی واگذار کند که کارایی بیشتری دارد.

رسیدن به اجماع در سیاست گذاری

سیاست‌هایی نظیر کنترل ارزی به دلیل آن که نیازمند انگیزه سیاسی هستند راحت‌تر به مرحله اجرا در می‌ایند اما تغییرات عمیق تر و اصلاحات ساختاری نیازمند رسیدن به اجماع دستگاه های مختلف حکومتی و اراده برای تغییر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر