بازدید 10468

آغاز تعطیلی زنجیره‌ای جشنواره‌های سینمایی، نخستین نشانه‌های بی‌پولی

سرنوشت جشنواره فیلم مقاومت در انتظار اغلب جشنواره‌های سینمایی به ویژه جشنواره‌های موضوعی است و اغلب جشنواره‌ها در سال جاری و سال آینده به کلی تعطیلی می‌شوند و دیگر جشنواره‌ها نیز مجبور به کاهش وسعت و زمان برگزاری‌ هستند. این اتفاق مشخصاً برگرفته از فضای اقتصادی کشور و کاهش تخصیص اعتبارات فرهنگی به دستگاه‌های مختلف و اولویت‌بندی منابع عمومی است...
کد خبر: ۸۲۳۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 08 August 2018

شرایط اقتصادی به سمت و سویی حرکت می کند که جشنواره‌های سینمایی موضوعی، دومینووار در حال تعطیل شدن هستند و در همین راستا، پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، تنها یک روز و در قالب مراسم اهدای جوایز برگزار خواهد شد؛ اتفاقی که در طول سال جاری و سال آینده برای اغلب جشنواره‌های سینمایی رخ خواهد داد و قریب به اتفاق آنها، یا کوچک و یا به کلی تعطیل خواهند شد.

به گزارش «تابناک»؛ پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت در شرایطی قرار بود در هفته نخست آذرماه برگزار شود که شرایط اقتصادی و عدم تأمین منابع مالی، منجر به کاهش زمان این مراسم به یک روز شده و صرفاً مراسم اهدای جوایز برگزیدگان این جشنواره برگزار می‌شود؛ جشنواره‌ای که در دوره‌های پیشین به شکل وسیع و با حضور طیف وسیعی از مهمانان خارجی برپا شده بود و اکنون دیگر تأمین مالی برای چنین رویدادی فراهم نیست.

سرنوشت جشنواره فیلم مقاومت در انتظار اغلب جشنواره‌های سینمایی به ویژه جشنواره‌های موضوعی است و اغلب جشنواره‌ها در سال جاری و سال آینده به کلی تعطیلی می‌شوند و دیگر جشنواره‌ها نیز مجبور به کاهش وسعت و زمان برگزاری‌ هستند. این اتفاق مشخصاً برگرفته از فضای اقتصادی کشور و کاهش تخصیص اعتبارات فرهنگی به دستگاه‌های مختلف و اولویت‌بندی منابع عمومی برای مقابله با اقدامات خصمانه اقتصادی آمریکا و وابستگانش علیه اقتصاد ایران است.

آغاز تعطیلی زنجیره‌ای جشنواره‌های سینمایی نخستین نشانه‌های بی‌پولی

شهاب حسینی، برگزیده جشنواره پیشین مقاومت

جشنواره‌های موضوعی هر روز بر شمارشان افزوده می‌شود و اوضاع به گونه ای شده که مسئولان و عوامل برگزاری این جشنواره ها، گاه از یک جشنواره به جشنواره دیگر نقل مکان می‌کنند و بدین ترتیب، برگزاری جشنواره به حرفه عده‌ای تبدیل شده است؛ هر چند بر شمار این جشنواره‌ها افزوده و از بازدهی و کارآمدی چنین رویدادهایی کاسته می‌شود و چنین دورهمی‌های پرهزینه‌ای صرفاً بودجه عمومی را بر باد می‌دهند.

این جشنواره‌ها در واقع دنباله‌هایی بر جشنواره فیلم فجر هستند و عمدتاً فیلم‌هایی را که در جشنواره فجر اکران می‌شوند، دوباره اکران می‌کنند و یک عنوان موضوعی نیز برای این ریخت و پاش در نظر می‌گیرند. از جمله این جشنواره‌ها می‌توان به جشنواره سیمرغ، جشنواره سلامت، جشنواره فیلم سبز، جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، جشنواره فیلم کودک و نوجوان و... اشاره کرد که با توجه به ابعاد کوچک سینمای ایران به لحاظ شمار و تنوع تولیدات سینمایی در هر سال برگزاری سالیانه یا حتی دو سالانه‌شان نیز توجیه محتوایی ندارد.

بنابراین، تعطیلی جشنواره‌های موضوعی اتفاق بدی نیست و تغییر معادلات اقتصادی کشور، حداقل تأثیر مثبتش در جلوگیری از ولخرجی‌هاست؛ اما بدون شک جشنواره فیلم مقاومت جزو جشنواره‌های موضوعی است که نسبت به جشنواره‌های فوق الاشاره حرفی برای گفتن داشت و قرار گرفتن این جشنواره در ابتدای صف این دومینوی کوچک‌سازی جشنواره‌ها، دست‌کم یک کج‌سلیقگی است و انتظار می‌رفت در این شرایط سیاسی و فرهنگی، جشنواره‌ای با نام «مقاومت» که محور آن توجه به آثار با محوریت مقاومت است، با بی‌مهری مواجه نشود.

از سوی دیگر اگر قرار است جشنواره مقاومت یک روزه شود، قطعاً باید جشنواره‌های سیمرغ، سلامت، سبز، فیلم و عکس فناوری و صنعتی و... نیز به همین ترتیب کوچک سازی شود؛ هرچند به نظر می‌رسد دستگاه‌های دولتی متأثر از فضای اقتصادی و بدون فشار افکارعمومی نیز به سمت تعطیلی یا کوچک سازی این رویدادها خواهند رفت و این کوچک‌سازی بر جشنواره‌های اصلی نیز تأثیرگذار خواهد بود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۰
حیف پول برای این موضوعات
بابا مردم از گرسنگی دارند می میرند و دنبال یک تیکه نان خشک در سطلهای زباله می گردند حالا شما دنبال تعطیلی جشنواره هستید؟؟؟؟ بسوزه سر جشنواره همین جشنواره ها ملت را بدبخت و ذلیل کرد

شکاف در جامحه دریده شده بطوریکه پولدار پولدارتر شده و ضعیف ها در حال مرگ ونابودی هستند ایا این عدالت است؟؟؟؟
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
هموطن عزیز احساست را درک میکنم و میگم شکاف عمیق تر شده واز شکاف گذشته و گسل شده
البته یک کار مثبت شده باشد همین تعطیلی جشنواره های زاید است. یعنی چی ده تا جشنواره فیلم! خوب یکدونه همان جشنواره فیلم فجر کفایت می کند.
اگه چشاتون رو باز کنید نخستین نشانه بی پولی این نیست.
اونوقت آقای حاتمی کیا کجا جایزه بگیره.
موضوع تعطیلی یک رویداد فرهنگی اتفاق بدیه، اما به همون اندازه صرفه جویی در اموال دولتی خوب.
بهتر بود که این جشنواره ها از منابع خصوصی و با نگاه اقتصادی خودکفا تشکیل بشود.
در این صورت هم فرهنگ ضرر نمی کنه هم اقتصاد
کاش یسری همایشهای بی فایده
مثل همایشهای سلامت که خروجی مناسبی ندارن و میلیاردی خرج میندازن هم کنسل میشد
بى پولى نيست امكان جابجايى پول نداريم تحريم شديم
این جشنواره ها تنها محل حیف و میل کردن بدون حساب و کتاب بودجه بیت المال هست ایکاش که زودتر همه تعطیل بشن و در قالب یک جشنواره تجمیع .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر