بازدید 15448

لطفا با خانواده به سینما نروید!

کد خبر: ۸۲۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳ 08 August 2018

فصل اکران این روزهای سینمای ایران با استقبال مخاطبان و البته فروش بالا همراه شده است. البته فیلم‌های درحال اکران و جریان غالب آنها حواشی قابل توجهی نیز دارد.

به گزارش صبح نو. در هر فصل اکران، بسته به تعدادسالن‌های سینما چند فیلم به روی پرده می‌رود. شورای تصمیم‌گیرنده بنا به فرمول‌هایش (که البته تاحدودی سلیقه‌ای است) گزینه‌های اکران را انتخاب می‌کند.

اکران 97‌ در ابتدا با سرعتی کم آغاز شد؛ به طوری که برخی افت جدی فروش نسبت به زمان مشابه در سال قبل را پیش‌بینی‌کردند. اما به مرور فیلم‌های درحال نمایش جا افتادند و تماشاگران دوباره به سالن‌ها سرازیر شدند. یکی از نکات مورد توجه برای انتخاب فیلم‌ها در شورای صنفی نمایش، تنوع ژانر و موضوع است. از ابتدای سال اراده خوبی در جهت ایجاد ترکیبی متنوع در سبد اکران وجود داشت. ژانرهای اجتماعی، کمدی، کودک، دفاع مقدس و... در چینشی قابل قبول درکنار هم قرار گرفتند تا مخاطبان با سلایق و ذائقه‌های مختلف امکان انتخاب داشته باشند. اما درعین وجود این شرایط، به مرور نتایج جالبی رقم خورده که به وضوح دیده می‌شود. تعداد فیلم‌های کمدی افزایش پیدا کرد و می‌توان گفت نیمی از فیلم‌های اکران شده در سال جاری در ژانر کمدی تعریف می‌شوند. البته این حواشی صرفاً به حضور کمی این فیلم‌ها محدود نمی‌شود و این روزها حواشی مهم‌تری نیز پیدا کرده‌اند.

در سال‌های اخیر، تم جدیدی دربین کمدی‌سازها شکل گرفت و آن ساخت فیلم در خارج از کشور با حضور بازیگران زن غیر ایرانی بود. برزیل و... از جمله کشورهای مورد علاقه کمدی‌سازها بود که چند فیلمی هم خروجی همین جریان شد. هرچند که این تم همچنان در برخی از فیلم‌ها وجود دارد اما به دلیل بالارفتن هزینه‌های تولید در خارج از کشور و برخی مسائل دیگر این دسته از فیلمسازان همان تم را این‌بار در داخل ایران پی گرفتند. فیلم‌هایی با ترکیب رقص، آواز و شوخی‌های جنسی، شاکله بسیاری از فیلم‌های درحال اکران سینمای ایران را تشکیل می‌دهند. هزارپا، من دیوانه نیستم، دم سرخ‌ها، دشمن زن و تگزاس از جمله فیلم‌های فصل جاری هستند. جالب است که برخی از این آثار توسط فیلمسازان موجه ساخته شده است! هزارپا در حالی به فروش 20میلیارد تومانی رسیده که به عقیده بسیاری از منتقدان حاوی حجم زیادی از شوخی‌های جنسی است.

کارگردان این فیلم درباره این مسأله گفته بود: «من صریح پاسخ شما را می‌دهم. شما اگر درخیابان راه بروید، متوجه می‌شوید که در فضای جامعه ما چگونه است! شعار ندهید! ما فیلمی ساخته‌ایم که داستان چند آدم از کف خیابان را روایت می‌کند. این‌ها نمی‌توانند مثل پروفسورها یا لفظ قلم حرف بزنند. کافیه خودتان روزی پیاده در خیابان راه بروید تا میزان فحش‌هایی را که برخی از مردم به زبان می‌آورند، متوجه شوید. مطمئناً اگر آ‌نها را بشنوید، عرق شرم بر صورتتان خواهد نشست!»

کار سختی نیست! کافی است به سینما بروید و هنوز فیلم شروع نشده، اوضاع این روزهای سینمای ایران را متوجه بشوید. حتی فیلم‌هایی مثل «آهوی پیشونی سفید2» با موضوع کودکان و «لازانیا» که هنوز اکران نشده‌اند هم تیزر تبلیغاتی‌شان، تکلیف مخاطب را روشن می‌کنند که قرار است چه چیزی را تماشا کنند! حال و روز تابستان97‌سینمای ایران آن طور که باید مساعد نیست. اگر چند فیلم محترم را کنار بگذاریم، با دو دسته فیلم کمدی مواجه می‌شویم. تعدادی «شانه تخم‌مرغی»، برخی «فیلم‌فارسی» که آقای فرح‌بخش استادش است و نمونه‌هایی مثل هزارپا که آن‌قدر شوخی جنسی دارند که ناامیدتان کنند. گویا مدیران سیاست‌گذار سینما با این شرایط مشکلی ندارند و دغدغه‌شان صرفاً فروش در سینماست. شاید هم خبر ندارند و خودشان به سینما نمی‌روند! مگر می‌شود اهل سینما باشی، هزارپا، دشمن زن و تگزاس ببینی و خجالت نکشی؟ با این اوضاع هرچه می‌توانید فیلم فرنگی اکران کنید. لااقل ادعای فرهنگ ایرانی ندارند؛ ضمناً، با خانواده به سینما نروید!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۴
مشکلش چیست؟!
نگاهتان به سینما مثل عوایل دوران عکاسی است که مربوط به گروه خاص بود. سینما مخاطب 80 میلیونی دارد که میزان زیادی از آنها بدشان نمی آید گاهی هزارپا ببیند و گاهی دنیای تو ساعت چند است. بهتر است به فکر این باشیم که کار خود را به بهترین نحو انجام دهیم، مخاطبش خودش تصمیم می گیرد.
پاسخ ها
سروش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
کاش با دقت بیشتری مطلب لطفا با خانواده به سینما نروید را می خواندی؟ یه مشت اراجیف کوچه بازاری و رقص را مخلوط کرده اند اسمش را گذاشته اند طنز.
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
این دلیل نمیشه که هر کی هرچی خواست بسازه و نمایش بده
من فیلم هزارپا رو به اتفاق همسرم در سینما دیدم، واقعا خندیدم اما برای کودکان و نوجوانان که با پدر و مادراشون اومده بودنند ناراحت شدم. کوچکترین ایراد این فیلم این بود که با شوخیهای جنسی بیش از حدش حرمت بین این بچه ها و والدینشون رو میشکونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
همین شماها هستید که در ورزشگاهها فحش می دهید و می گویید مشکلی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
اوایل درست است
برو بابا...از دنیا عقبی..همه میرن ...فیلم شده نامبر وان تو فزوش
چند تا خانواده با هم رفتیم هزارپا رو دیدیم. بعد از سالها (واقعا سالها) انقدر خندیدم که اشک از چشمام پایین میومد. کسی توی خانواده ما شاکی نبود. شوخیهایی که میفرمایید برای بچه ها اصلا قابل فهم نبود. دست بردارید.
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
برای بچه های شما قابل فهم نیست، برای بچه های کف خیابون خیلی هم قابل فهم و درکه!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
بچه میفهمد حس میکند و بو می کشد بعدها که بوی مشابه به دماغش خورد می فهمد شما انروز در سالن سینما از چه می خندید..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
شوخي شوخي جدي ميشه بعد بايد بشيني گريه كني
متاسفانه تمامی فیلمهای کمدی، فقط طنز جنسی دارن و هیچ محتوایی دیگر ندارند...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
شوخي ها خيلي ركيك نيست و بسيار سر بسته است. بهتره جو بي خود درست نكنيم
وقتی فیلمی رکورده فروش رو میزنه ینی به شدت مورد نیاز و توجه و علاقه جامعه بوده...چه شما خوشت بیاد چه خوشت نیاد!!
خیلی جالبه از یک طرف رقص و این چیز ها در کشور ممتوع است و از یک طرف الگو سازی از طریق نمایش این فیلم ها در سینما
این است که هر کسی ساز خودش را میزند
حالا اگر مثلا رقص ممنوع است در کشور ولی در این فیلم نمایش می دادند که فرهنگ سازی کنند که به این طرف کشیده نشوند مخاطب یک چیزی
شوخی هایی که گفتدجنسی ،فقط کسانی آنرا می فهمند که خودشان اهل دل باشند.وگرنه شوخیها اصلا صریح و بی پرده نبود.ضمن اینکه بنظر من بسیار دقیق وهوشمندانه و به جا عنوان می شدند.
برای دغدغه های جامعه می توان فیلمهایی با تم فلسفی را ساخت و بالطبع مخاطب خود را خواهد داشت.
بنظرمن بازیگران هزار پا همگی خوب از عهده کار درآمدند و بسیار مسلط و روان بازی کردند.من برای تفریح وسرگرمی و خندیدن این فیلم را بسیار مناسب دیدم. گاهی لازم است آدم از خودش بیرون بیاید.
باحیا بودن خانواده ایرانی امتیاز ما است. آن را از دست ندیهم. روزی می رسد که از این همه لجاجت برخی هنرپیشه ها در رواج فرهنگ بی حیایی شرمگین می شویم. اقتصاد و ارامش که نداریم، حداقل حیا داشته باشیم. برخی مردم دنیا غبطه با وفایی خانواده ایرانی را می خورند. این قدر خودمان را به آن را نزنیم.
سطح سلیقه مخاطب ایرانی اونقدر نازل شده که به این جور چیزها خیلی حریصانه میخنده و لذت میبره و همین باعث شده که فیلمسازان هم برای فروش بیشتر ، ساخت چنین فیلم های سطحی و بی محتوایی رو دستور کار خودشون قرار بدن. تخم بد این ماجرا رو هم فیلم اخراجی ها کاشت. خیلی از نمایش های به اصطلاح کمدی موزیکال هم سالهاست که چنین محتوای سخیفی رو دارند و سرشار از شوخی های زشت و شرم آور هستند .
فشار به کی اومده؟ فیلم هزار پا نقد جامعه امروزی ماست و لا غیر . چرا از واقعییت های جامعه ای که خودمون ساختیم فراری هستین . دستپخت خودمونه.
پس میشینیم خونه و سریالهای غم انگیز تلویزیون را نگاه میکیم !!!!!
باید در سینما ها تخته شود تا مردم عزاداری کنند هم برایشان بهتر است هم روحیاتشان عوض میشود
چطور فیلم لیلی با من است یا مارمولک و... می تواند هم بخنداند و هم چالش برانگیز باشد، بنظرم بعضی نویسنده ها و کارگردان ها بلد نیستند جز از طریق شوخی های جنسی ملت را بخندانند. اقای داودی از فیلم عشق موتور 2000 رسیده اند به هزار پا، واقعا جای تاسف است از این عقب گردها .
در جواب برخی عزیزان که بیان کردنند که برای خندیدن نمایش چنین فیلمهایی ایراد ندارد
من چند فیلم که بدون شوخی های زننده (در واقع به هر قیمتی برای کسب سود و گیشه) ما رو خندوندنند رو مثال میزنم

آینه بغل
من السالوادور نیستم
خوب بد جلف
سنتپتزربورگ
و....
پس لازم نیست که به هر قیمتی بخواهیم گیشه رو بدست بیاریم
در چند مورد از قبیل اینگونه اظهار نظر کردم. متاسفانه برخی بی ادبانه و غیرمحترمانه پاسخ داده اند. علی ای حال در مورد این خبر باید بگویم نتیجه مطالعات بنده راجع به کشورهایی که به فرهنگ و نسل آینده خود اهمیت می دهند نشان می دهد که آنها خیلی مراقب هستند. متاسفانه در کشور ما اوضاع به لحاظ فرهنگی رها شده است و آینده اجتماعی خوبی متصور نیست. ان شاء الله خداوند تفضل نماید.
اگر بخواهیم فیلمهای کف خیابانی ببینیم چرا باید هزینه کنیم ماهواره که خیلی بهتره! اساسا خروجی سینما باید چی باشه؟ چیزی که هرروز در کف فضای مجازی و حقیقی می بینیم؟وظیفه سینما چیه؟ ارضای افکار عمومی یا جایگزینی فرهنگ برتر؟ سینما کالای فرهنگی تولید می کند یا بی فرهنگی؟
فیلمهای امروزی برای جذب مخاطب پر از صحنه های لهو و لعب و مطربی هستند. شاکله همه آنها را صحنه های خلاف شئونات اسلامی و عرف جامعه ایرانی تشکیل می دهد. خیلی وقته اینجوری شده. خدا رحم کنه به فرهنگ و هویت ایرانی ما. فیلمها از لحاظ فنی و تکنیکی هیچ پیام و محتوائی ندارند. محتوای آنها فقط بزم، رقص و مطربی است.
من با نظر نويسنده موافق هستم بهتره بجاي اين فيلم ها بريم سريال پدر را نگاه كنيم و زار زار گريه كنيم.
شما سينما نرو . شما فيلم نبين . بشين تو خونه و از سخنراني هاي استاد رائفي پور و رحيم پور ازغدي حظ كافي ببر . فقط لطفا براي بقيه تكليف تعيين نكن .
والا بچه ها متوجه شوخي ها كه اصلا نشدن به كنار ، يه سري بزرگها هم متوجه نشدن لطفا سخت نگيريد.
آمریکا و غرب فیلم میسازن تا فرهنگشون رو اشاعه بدن ما هم فیلم میسازیم تا فرهنگ اونا رو اشاعه بدیم!!! وجالبه همین عناصر سینما از بازیگر تا کارگردان تو فضای مجازی دم از فرهنگ و .... میزنن و میگن چرا مردم مملکت فرهنگ ندارن!!! بابا شما ها مردم رو به این وضع دچار کردین!!! همشونم خودشون رو هنرمندددددد!!! و با فرهنگ میدون!!!! جالبه کافیه همین الان داخل اینترنت کلمه هنرمند رو جستجو کنین همش همین عناصر سینما رو نشون میده انگار هنر فقط سینماست!!!
اگر بناست هر چیزی را که در جامعه اتفاق میافتد فیلم کنیم و نمایش دهیم پس فیلم تجاوز جنسی وادم کشی و..... را درست کنید و نمایش دهید.کارگردان ایا این فیلمها را هم در کنار دختر خودت میبینی
آقای نویسنده اگر حتی در این حد هم تحمل شوخی رو ندارید و در این حد پاستوریزه هستید لطفا فکری به حال روش فکری خودتون بکنید که کاملا از جامعه به دورید. هزارپا بعد از مدتها تونست خنده رو به چهره غمزده این مردم بیاره که از هر دیوارش یک غم میباره. آقای نویسنده حداقل آمار فروش این فیلم رو ببین تا بفهمی مردم این جامعه چه سلیقه ای دارند.
باسلام و عرض خسته نباشید همه دست اندر کاران سایت تابناک گل
بنده تا اینجای سال که 141 روز گذشته 11بار به اتفاق خانمم و پسر 7 ساله سینما رفتیم باز هم میرویم
اين سينماگر خيلي حرف نادرستي زده. سينما بايد فرهنگ سازي كنه الان تو سينماي بسياري كشورهاي پيشرفته تنبيه بدني بچه نشون دادنش تو فيلم جرمه چون عادي سازي اين امر زشت ميشه. شايد هزار تا فحشا و تجاوز جنسي تو جامعه باشه خوبه تو سينما نشون بدن؟ اين كلمه ... خوردي و.....خوردم رو هم اينقدر تو ديالوگهاي سينما مي شنويم كه ديگه حالمون بهم خورده.
خداییش مقایسه کنید فیلم های فاخر و ماندگار دهه 60 رو با فیلم هایی که الان ساخته میشه!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار