بازدید 4814

محکوم کردن ایرانی‌ها به پرمصرفی با آمار شبهه‌دار!

کد خبر: ۸۱۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹ 25 July 2018

درحالی که مسئولان صنعت برق همواره تاکید دارند سرانه مصرف برق در کشور بالاتر از استانداردهای جهانی است، چندی پیش آماری از سوی شورای جهانی انرژی در مورد سرانه مصرف برق در کشورهای مختلف منتشر شد که نشان می‌داد ایران جزو کشورهای کم مصرف برق در بین دیگر کشورها است، اما بر اساس تعبیر جدیدی که سخنگوی صنعت برق از آمار دارد، انگشت اتهام هنوز به‌سوی مصرف‌کنندگان نشانه رفته است.

به گزارش ایسنا، بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای جهانی انرژی، میزان سرانه مصرف برق در ایران ۲.۹ مگاوات در ساعت برای هر نفر است و تنها کشورهایی مانند مصر (۱.۷) و عراق (۱.۲) کمتر از ایرانی‌ها برق مصرف می‌کنند؛ این درحالی است که میانگین سرانه مصرف برق در جهان ۳.۱ مگاوات ساعت به ازای هر نفر است و کشورهایی مانند قطر (۱۷)، کانادا (۱۵)، کویت (۱۴) و سوئد، آمریکا و عربستان (حدود ۱۳) به مراتب برق بیشتری از ایران مصرف می‌کنند.

اما در این میان، محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی صنعت برق تعبیر جدیدی را درباره مصرف برق کشورها مطرح می‌کند. او در پاسخ به این سئوال که چرا باوجود مصرف نسبتا پایین برق در ایران که براساس آمارهای ذکر شده حتی از میانگین مصرف جهانی هم کمتر است، همواره مسئولان تاکید داشته‌اند که مصرف برق در ایران را بالا بخوانند؟ این استدلال را مطرح می‌کند که چون برخی از کشورهای بالایی این جدول از برق هم برای وسایل روزمره و هم برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کنند و ایرانی‌ها برای این کار از گاز استفاده می‌کنند برای پیدا کردن مصرف واقعی برق در ایران باید مصرف گاز و برق را با یکدیگر تجمیع‌شده حساب کرد!

به نظر می‌رسد منظور سخنگوی صنعت برق مقایسه میزان مصرف مجموع انرژی ایران با کشورهای دیگر است که طبیعتا هم کارشناسان داخلی و هم کارشناسان خارجی به پرمصرفی ایرانی‌ها در حوزه انرژی تاکید دارند، اما اگر فقط مقایسه مصرف برق کشورها با یکدیگر مدنظر باشد، تجمیع مصرف برق و گاز با یکدیگر اساسا درستی اطلاعات مدیران صنعت برق را زیر سئوال می‌برد.

به گفته سخنگوی صنعت برق، کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، کل انرژی خانگی خود را با استفاده از مصرف برق تامین می کنند در حالی که خانوارهای ایرانی از دو انرژی گاز و برق برخوردار هستند. وی با بیان اینکه در اروپا و آمریکا، وسایلی از جمله اجاق گاز و تجهیزات گرمایشی، برقی هستند اما در ایران این تجهیزات از سوخت گاز استفاده می کنند، گفت:به دنبال این تحلیل های اشتباه، ما مصرف گاز و برق هر خانوار ایرانی را تجمیع و با مصرف برق خانوارهای اروپایی و آمریکایی مقایسه کرده ایم که نتیجه این مقایسه نشان می دهد مصرف ما بسیار بیشتر است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: طبق تحلیل صورت گرفته در سال ۱۳۸۶ میزان معادل گازی که به برق تبدیل می شود برابر با ۱۰ هزار کیلووات ساعت است که حدود سه برابر میزان برق مصرفی در کشور است و اگر این میزان را با حدود ۳ مگاوات ساعت مصرف برق سرانه جمع کنیم، مجموع ۱۲.۹ مگاوات ساعتی سرانه مصرف برق هر نفر، ایران را در رتبه‌های بالای مصرف سرانه برق در جهان جای می‌دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۱۸
مجموع انرژی مصرفی سرانه در اکثر کشورهای جهان هم از ایران بالاتر است و این را با یک جستجوی ساده در اینترنت می توان فهمید. تازه عددی که خود این آقا برای تجمیع داده هم از برق بعضی کشورهای لیست مذکور پایین تر است. در ایران همیشه مردم متهم هستند.
من به شما قول میدهم امار مصرف گاز هم اشتباه غیر واقعی است کشوری که نیمی از آن سه تا چهار ماه سرد است و از گاز بیشتر برای پخت و پز استفاده میشود این آمار نمیتواند واقعی باشد مگر گاز صنعتی و نیروگاهها و خودروها را هم
حساب کرده باشند آمار اتلاف برق در خطوط را واقعی بدهند تا معلوم شود مقصر کیست
واقعان جالبه سرانه مصرف ما 2 ؟؟؟؟؟؟؟ قطر 17 کانادا 15 و..... ای خدا با اینهمه مصرف پایین باز متهم به پر مصرفی هستیم ؟
در مورد مصرف آب هم همینه. همه میدانند که بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است. وقتی که خود مسئولین اعلام میکنند برای به عمل آوردن یک کیلو هندوانه حدود 500 لیتر آب مصرف میشود، چرا در بخش خانگی به دنبال صرفه جویی هستیم.
اگر همان زمان از انرژی های تجدید پذیر مانند خورشید و باد برای تولید برق و گرمایش استفاده میکردیم و این همه هزینه برای تولید برق از سوختهای فسیلی نمیکردیم، الان این مشکلات نبود. وقتی که بادهای 120 روزه سیستان میاد ما به جای عزا گرفتن از این موهبت الهی برای تولید برق استفاده نمیکنیم چه کسی مقصر است؟
بهتر است مسئولین مدیریت کشور را درست انجام دهند. هر چند الان بسیار دیر شده است ولی میگن ماهی را هر وقت از آب بگیری تاره اس.
اين كه واضحه مصرف ما بالاست. تازه كشورهايي كه نام بردي به نسبت جمعيتشون صنعت قوي هم دارند و بيشتر مصرف در صنعتشونه
آمارها فقط با تحلیل دقیق ارزشمند هستند. این که مردم گاز مصرف می کنند و مسوولان آن را معادل برق محاسبه می کنند وقتی ارزش دارد که پارامترهایی مثل قیمت تمام شده گاز نسبت به برق و سهولت تامین گاز را در نظر بگیریم و از طرف دیگر پر مصرف بودن را یک بار به حساب مصرف کننده بگذاریم. نه این که تابستان مصرف کننده را به مصرف غیر متعارف برق متهم کنیم و زمستان همین اتهام را در مورد گاز مطرح کنیم. به عبارت دیگر اگر دولت فکر می کند بهتر است برق را جایگزین گاز کند باید با برنامه ای مشخص در طول زمانی معین این تغییر در نوع مصرف ایجاد شود. مردم ما اگر از اروپایی ها فهیم تر و متمدن تر نباشند کمتر هم نیستند. یک بار برای همیشه مسوولان ضعف مدیریت خود را به نبودن خرد جمعی در مصرف وصل نفرمایند تا مسایل حل شود.
عزیز شما چرا کامل خبر نمیدی!! تو خیلی کشورا برق منبع اصلی انرژی نه مثل ما که گاز هم داریم! لطفا یا کامل تحلیل کنید یا نکنید!
حالا اونش مهم نیست که ما اگه گازو باهاش جمع کنیم چقدر میشه!!! مهم اینه که چرا تولید برق کشور اینقدر پایینو ضعیفه که با اینکه کمتر از مصرف جهانیه بازم کمبود برق داریم!!!!
در ضمن گاز رو خدا خواسته به ما بده که استفاده کنیم!!!
اینم مثل مقایسه قیمتها با سایر نقاط جهان بدون در نظر گرفتن درآمد سرانه است!!!
ظاهرا مسئولین به هر روشی متوسل می شوند تا افزایش غیر عادی قیمت برق و قصور آنها در افزایش ظرفیت شبکه را گردن مردم بیندازند حتی اگر این روش مقایسه مصرف گاز با برق کشورهای دیگر باشد وقتی در کاری منطق از بین برود اوضاع می شود این
بیشتر مصرف برق تو کشور ما، تو بخش خانگیه ولی تو کشور های دیگه تو بخش صنعته. اینه تفاوت
در دنیا تنها یک انرژی به مازل ارسال می شود و ان برق است.
گاز و ... به نیروگاه ها جهت تولید برق می رود انوقت ممکنست برق مصرف کننده ایرانی بالا باشد ان هم با وجود شبکه توزیع فرسوده!!!!
اب هم که قدیمی بودن شبکه ابرسانی جایی برای صحبت نمیگذارد
گار که همچون بمبی به منازل در روستاها رفته است و خطرات فراوان دارد و کجاست پدافند غیر عامل!!!
بی خود نیست که تو هیچ کشوری لوله کشی مویرگی گاز ندارن از بس بازده اش کم است.
نکته جالب: یه بار من حساب کردم مصرف برق یه زودپز برقی در ایران به مراتب ارزونتر و کمتر از قیمت مصرف گاز یه زودپز گازی هست!!!!!!!!
گناه مردم چیه که نیروگاهها گازی هستند و پرمصرف درکشورهای دیگه از انرژی آب-خورشیدی- بادو هسته ای برای تولید برق استفاده که سرانه برق پایین میاد حالا در کشور ما هنوزم از نیروی بخار که مصرف سوخت بالاست استفاده وتقصیرشم گردن مردم میذارن
کاملا درست گفته : "چون برخی از کشورهای بالایی این جدول از برق هم برای وسایل روزمره و هم برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کنند و ایرانی‌ها برای این کار از گاز استفاده می‌کنند برای پیدا کردن مصرف واقعی برق در ایران باید مصرف گاز و برق را با یکدیگر تجمیع‌شده حساب کرد"
هیچ کشوری توی دنیا از گاز برای خودرو و کلی مصارف دیگه هم استفاده نمیکنه، ضمنا برق نیروگاه ها هم با گاز تولید میشه اینا رو از امارتون کم کنید،راندمان شبکه توزیع رو هم در نظر بگیرید میبینید خیلی هم ملت کم مصرفی هستیم
با سلام و احترام
آماری که نگارنده محترم متن فوق به آن اشاره فرموده اند سرانه مصرف برق کشورها بوده و از تقسیم کل مصرف برق هر کشور در یک سال تقسیم بر کل جمعیت آن کشور بدست می آید و با سرانه مصرف خانگی هر کشور که می تواند مبنای مقایسه و تحلیل مصرف خانوارها در دنیا باشد متفاوت است و این مورد دوم می بایست مبنای تحلیل نگارنده محترم قرار گیرد و لذا استفاده از آمار سرانه مصرف کشور ها جهت این تحلیل اساسا اشتباه می باشد. طبق آمار سرانه مصرف خانگی در ایران حتی با وجود مواردی از قبیل مصارف دیگر غیر از روشنایی مانند گرمایش در سایر کشورها باز هم از متوسط سرانه مصرف خانگی در دنیا بیشتر است.
به عنوان مثال دو کشور به طور مساوی در یکسال 10میلیون مگاوات ساعت برق مصرف می کنند و هردو جمعیت یکسان یک میلیونی دارند طبق آمار مذکور سرانه هر دو کشور عدد 10 بوده و بر اساس تحلیل نگارنده محترم متن شما، مردم هر دو کشور به طور میانگین در یک سطح دسترسی و مصرف برق قرار دارند. اما در واقع به این صورت نیست چون در حقیقت برق تولیدی فقط جهت مصرف خانگی نیست و ممکن است در کشور اول 65 درصد برق تولیدی صرف صنعت ، کشاورزی ، خدمات عمومی و تجاری گردد و 15 درصد هم تلفات شبکه داشته باشند و در کشور دوم 50 درضد صرف موارد غیر خانگی شود و 5 درصد تلفات شبکه داشته باشند.در این حالت در شرایط واقعی سرانه کشور اول 2 و سرانه کشور دوم 4.5 بدست می آید.
ضمن اینکه در همان جدولی که نگارنده محترم مدنظر داشته اند و در شبکه های اجتماعی هم زیاد بازنشر داشته است اگر ملاحظه بفرمایید افغانستان در شرایط برابر با ایران و در وضعیت خیلی بهتر از مصر قرار گرفته است در حالی که با کمی بررسی متوجه می شوید که وضعیت دسترسی مردم به برق در افغانستان حتی در کابل بسیار کم و محدود می باشد و کل میزان مصرف برق این کشور که عمدتا هم از طریق واردات از کشورهای همسایه تامین می شود کمتر از 1500 مگاوات ساعت است .
تو امارات و قطر هم جای گاز از برق استفاده میکنن که سرانه مصرفشون چند برابره ؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی