بازدید 52120

رشته ریاضی از سکه افتاده است

کد خبر: ۸۱۸۶۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰ 22 July 2018

بر اساس اعلام سازمان سنجش کشور رشته ریاضی به سومین رشته پرطرفدار درکنکور سراسری رسیده است. آن‌طور که مسئولان آموزشی کشور اعلام کرده‌اند امسال 144 هزار و 550 نفر در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند و این درحالی‌ است که درسال‌های گذشته طرفداران رشته ریاضی بعد از علوم تجربی و علوم انسانی قرار می‌گرفتند.

به گزارش روزنامه ایران، همچنین براساس آمارها، در حالی حدود 65 درصد متقاضیان امسال ورود به دانشگاه‌ها داوطلب حضور در گروه آزمایشی تجربی هستند که فقط یک سوم این داوطلبان در رشته‌های علوم تجربی پذیرفته می‌شوند. این درحالی است که تعداد داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی روی هم رفته کمتر می‌شود.

این بی‌علاقگی را البته باید در بین دانش‌آموزان جست‌و‌جو کرد چرا که در این سال‌ها بسیاری از دانش‌آموزان به خاطر آینده شغلی‌شان می‌خواهند پزشک شوند. موضوعی که حالا مسئولان آموزش و پرورش هم به آن اشاره می‌کنند و تأکید دارند که صندلی‌های برخی از مدارس در رشته ریاضی خالی مانده است. بر اساس آمارهای وزارت آموزش و پرورش، 18درصد دانش‌آموزان در رشته ریاضی، 35درصد دانش‌آموزان در رشته انسانی و 47درصد دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند. اگر چه مسئولان آموزش و پرورش سیاست‌های متفاوتی نظیر طرح «هدایت تحصیلی» را برای رفع این معضل اجرا کردند اما هیچ کدام از این برنامه‌ها نتوانسته عطش حضور در رشته‌ تجربی را کم کند.

علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش درباره بی‌علاقگی دانش‌آموزان به رشته ریاضی می‌گوید: در چند سال اخیر علاقه دانش‌آموزان از رشته ریاضی به سمت رشته علوم تجربی رفته است این تمایل هم به خاطر بازار کار است. هم‌اکنون دانش‌آموزان می‌دانند که بازار کار در رشته ریاضی کم شده است و البته پزشکان بازار کاری خوبی در کشور دارند به همین علت آنها ترجیح می‌دهند در رشته علوم تجربی تحصیل کنند. البته در دوره مدرسه علاقه خانواده‌ها هم به تحصیل فرزندانشان در رشته تجربی بسیار بالاست. اصرار اولیا برای تحصیل فرزندانشان در رشته تجربی به دلیل تصور آنها از تأمین اشتغال و رفاه در آینده است در صورتی که همه دانش‌آموزان رشته علوم تجربی در این رشته مشغول به کار یا در دانشگاه قبول نمی‌شوند. به گفته زرافشان در برخی از استان‌ها و در برخی از مناطق شهری صندلی‌های مدارس در رشته ریاضی خالی می‌مانند و ما مجبوریم که از نیروی انسانی و فضایی که برای این رشته در نظر گرفته‌ایم در جای دیگر استفاده کنیم.

وی تأکید می‌کند: سابق بر این در رشته ریاضی افراد باهوش شرکت می‌کردند البته علاقه دانش‌آموزان هم دراین رشته بالا بود اما هم‌اکنون شانس خیلی از دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته ریاضی بالا رفته است. در سوی دیگر دانش‌آموزان فکر می‌کنند حالا که رشته تجربی را انتخاب کردند حتماً در آینده پزشک می‌شوند و می‌توانند درآمدهای بالایی را کسب کنند این درحالی است که در زمان کنکور با چالش‌های بسیاری مواجه می‌شوند که در زمان انتخاب رشته به آن فکر نکرده‌اند.

ریاضی بازار کار ندارد

به گفته کارشناسان، یکی از اصلی‌ترین عوامل تأثیرگذار بر اینکه آمار شرکت کنندگان کدام گروه بالاتر از بقیه شود میزان درآمدی است که از قبل فرصت‌های شغلی هر گروه برای فارغ‌التحصیلان ایجاد می‌کند. هم‌اکنون این دیدگاه در میان خانواده‌ها حاکم است که رشته ریاضی بازار کار ندارد؛ موضوعی که سعید سهراب‌پور مشاور بنیاد نخبگان به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از معضلات رشته ریاضی استقبال کم دانش‌آموزان در دبیرستان‌ها است. وضعیت به گونه‌ای است که از سال 90 تا کنون میزان شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری کارشناسی حدود 15.9 درصد کاهش پیدا کرده و بیشتر به سمت رشته‌های تجربی و پزشکی سوق پیدا کرده‌اند. البته مسائل مادی موجب شده تا بسیاری از داوطلبان رشته تجربی را انتخاب کنند.

در کنکور سال 97 حدود 650هزار نفر در رشته علوم تجربی شرکت کرده‌اند که همگی آنها هم که پزشک نمی‌شوند ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش رشته‌های پزشکی حدود 8 هزار نفر است. یعنی فقط 8 هزار نفر می‌توانند در رشته‌های پزشکی قبول شوند. داوطلبان فکر می‌کنند که اگر پزشک شوند درآمدی 12 میلیونی در ماه دارند و البته درست هم فکر می‌کنند، اما دانشجوی نخبه در رشته ریاضی اگر از بهترین دانشگاه‌های دنیا هم دکترا بگیرد وقتی استاد تمام دانشگاه شریف شود فقط ماهی 4میلیون تومان درآمد دارد. سهراب‌پور به رشته‌های پردرآمد تجربی اشاره می‌کند و می‌گوید: در حال حاضر رشته‌های علوم تجربی از بازار کار بهتری نسبت به رشته‌های ریاضی و انسانی برخوردار است. پزشکی، علوم آزمایشگاهی، داروسازی، دندان‌پزشکی و فیزیوتراپی از رشته‌هایی هستند که هم بازار کار خوبی دارند و هم درآمد بالایی دارند. در این میان در رشته ریاضی فقط کامپیوتر است که بازار کار خوبی دارد.

وی می‌گوید: در دهه 60 و 70 علاقه 100 نفر اول کنکور برق دانشگاه شریف بود اما در سال‌های اخیر گرایش 100 داوطلب برتر کامپیوتر و مکانیک شده است این یعنی نیاز بازار کار تغییر کرده است و در نتیجه گرایش داوطلبان هم متفاوت شده است.

سهراب‌پور با بیان اینکه خیلی از کسانی‌که در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند بی‌انگیزه هستند، می‌گوید: دانش‌آموزانی که وارد رشته ریاضی می‌شوند دیگر مثل دانش‌آموزان دهه 60 و 70 نیستند، آنها انگیزه جدی برای تحصیل در این رشته ندارند. علاوه بر این، کنکوری‌ها بیشتر به جای اینکه به صورت استدلالی در ریاضی عمل کنند، به سمت مهارت‌های تست‌زنی سوق یافته‌اند که این موضوع موجب کاهش سطح علمی ورودی‌های ریاضی شده است. البته کاهش کیفیت ورودی‌های مقاطع مختلف تحصیلی ریاضی، افزایش کمیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی ریاضی و عدم تضمین آینده شغلی از مهمترین مشکلات این رشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۷
انتشار یافته: ۳۲
حالا که تقریبا همه نخبه های دانش آموزی به سمت پزشکی روانه شده اند بهتر است ظرفیت این رشته زیاد شود تا در طول زمان توازن به رشته ها برگردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
اگه پزشکان محترم اجازه دهند ظرفیت این رشته ها اضافه شه کم کم این مشکل هم حل میشه ولی متاسفانه اونها نمی خوان براشون رقیب ایجاد بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
عجب نظری دادی ظرفیت اینم زیاد کنن بشه مثل رشته ای مهندسی همه پزشکا بیکار بمونن واقعا تو عقل کلی باید حسادت از روی رشته پزشکی برداشته بشه باید ظرفیت پزشکی کم باشه تا افراد باهوش به پزشکی برن چون شغل حساسیه برای رشته های ریاضی هم باید رشته های مهندسی که تو هر شهر تو دانشگاه ازاد و پیام نور پذیرش می کنن رو کلا لغو کنن
متاسفانه کشور در همه زمینه ها با بحران مواجه شده است.
خوب معلومه تو شرکت نیمه دولتی که من مشغول به کار هستم همکار دکتری مکانیک از دانشگاه شریف داریم که نخبه سطح یک نیز می باشد با ده سال سابقه کار دریافتیش به 5 میلیون هم نمیرسه البته با اضافه کاری در حالی که اون موقع با رتبه ای که آورده بود راحت میتونست پزشکی و بعد تخصص بگیره و کل درآمد ده سال کاریش و تو یک سال در بیاره و شاید هم خیلی بیشتر . بازار کار رشته های مهندسی مخصوصا در بخش های خصوصی اصلا تغریفی نداره و این قشر از جامعه با سیلی صورت خودشون و سرخ نگه میدارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
ممکنه فردی رتبه یک کنکور هم باشه ولی توانایی درآمد زایی نداشته باشد
افراد زیادی در رشته های ریاضی داریک که با مهندسی های ساده درآمدهای خوبی دارند و برعکس
در ایران بچه ها به دلیل عدم مهارت فقط چشمشون به یک مدیر بالا سری هست که سر ماه پول بگیرن
الآن شغل های آزاد درآمدهای به مراتب بهتر دارند
این یعنی اینکه سیاست کشور در این خصوص در آینده کشور را قطعا دچار مشکل می کند.
دقيقا من مهندس دهه هفتاد هستم.
واقعا بي كاري موج مي زند. تازه بسيار با پارتي با مدرك مهندس كشاورزي و ليسانس مديريت به راحتي به جاي كارشناسي مهندسي در مشاغل مديريتي مشغول مي شوند.
پس چرا فرزند من خودش را در عذاب بياندازد كه ليسانس شريف بگيرد و دست آخر كنار ليسانس مديريت فلان دانشگاه درجه 4 كار كند؟
معلومه وقتی درآمد یک پزشک عمومی از استاد دانشگاه شریف بیشتر باشه همه طالب رشته های پزشکی می شوند....
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
استاد دانشگاه شریف هم بیاد شیفت ۲۴ساعته بده روزی۲۰۰تا مریض ببینه مسوولیت جون ادما رو به عهده بگیره باکوچکترین اشتباهش ۳۰۰میلیون دیه بده تا درامدش بره بالا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
آقای ناشناس
توجیه نکن عزیز جان
قبول کن که حقوق پزشکان به نسبت میانگین جامعه و رشته های همتراز به طور کاملا محسوسی بالا و چشمگیر است!
یک تحصیل‌کرده با مدرک دکتری تخصصی مهندسی عمران حداقل ۳ بار در کنکورهای مختلف پذیرفته شده و روی هم رفته ۱۰ تا ۱۲ سال در دانشگاه درس خوانده است و یک پایان نامه فوق‌لیسانس و یک رساله دکتری را تدوین و دفاع نموده است. یک پزشک چی؟؟؟ ۷ سال دکتری حرفه‌ای خوانده است. بدون رساله!
درآمد یک پزشک عمومی را با یک دکترای مهندسی عمران مقایسه کنید تا عمق بی عدالتی در کشور مشخص شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
حرف مفت که کنتور نمیندازه. کی گفته دوره عمومی پزشکی پایان نامه نداره؟ دکترای حرفه ای چیه؟ تعداد واحدها رو مثل اینکه شما نمی دونی! ببینم 7 به اضافه چهار به اضافه سه بابت سالهای تحصیل در دوره عمومی و تخصصی و فوق تخصصی میشه چقدر؟ بعد به اضافه دو به اضافه دو الی چهار به اضافه سه الی چهار سال بابت سنوات خدمت در مناطق محروم میشه چقدر؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
اول که پزشک هم پایان نامه دارد و پایان نامه ما خیلی سختتر از شماست چون جمع اوری و کسب رضایت از تعداد زیادی بیمار خیلی سختتر از پایان نامه شماست و پزشک عمومی تا فارغ التحصیلی یه بار کنکور علوم پایه یه بار کنکور پره انترنی میده و دوره پیوسته نیست خیلی
بیش از شما کنکور میده تا فارغ التحصیل شه ضمنا پزشک دستمزد کاری رو که انجام میده میگیره حقوق ثابت نداره و پول مفت نمیگیره بابت مثل شغل ازاده هر خدمتی که انجام بده دستمزدش میگیره شرکتای مهندسی هم همینطور دستمزدی که یه مهندس عمران و معمار یا نقشه کشی بابت طراحی یه خونه میگیره از تعرفه عمل قلب بازم بیشتره این یاد بگیر اقای مهندس هیچ جای دنیا به کسی پول مفت نمیدن و هر کس دستمزد کاری رو که انحام میده میگیره دستمزد هر کس بسته به ساعت کاری و مسووولیت کاری و ریسک کاری که انجام میدی داره که در مورد پزشکی و مهندسی اصلا قابل مقایسه با هم نیستن شما هم مثل مهندسای خارجی باشید و تولیدات موثر داشته باشید تا درامدتون بالا باشه بعضی مهندسای ایرانی بابت هیچ کار انتظار درامد دارن تمام تجهیزات مهندسی ما وارداتی هستن ولی در مورد سیستم پزشکی پیشرفت ما تقریبا همپای دنیا بوده و شاخصای بهداشتی ما در حد کشورای توسعه یافته هست ساعت کاری و میانگین ویزیت بیمار در کشور ما بسیار بیشتر از کشورای دیگه هست و ما پزشکان حاصل دسترنج خودمون میخوریم و انتظار درامد بدون کار نداریم ه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
بابا شما پزشکان هم که همش با این کشیک ها و درس خوندن و ... توجیه کنید!!!
چرا نمی خواهی قبول کنی؟
اینجا ایرانه
تو آمریکا دستمزد سالانه یک پزشک 200 تا 300 هزار دلاره اما دستمزد کارگر خط تولید هم 40 هزار دلاره یعنی 1 به 6
اما در ایران دستمزد پزشک سالی 700 میلیون و درامد یک کارگر سالی 30 میلیونه یعنی 1 به 20
!!!!
درآمد بخش پزشکی هیچ جای دنیا مثل ایران نیست و به همین دلیل بخش پزشکی ای ان خواه ناخواه دچار فساد مالی است
به مهندسین و فارغ التحصیلان علوم انسانی هم مثل پزشک ها حقوق بدید درست میشه, علوم انسانی تازه بیشتر هم باید بگیرن, علوم انسانی خیلی مهمه!
استاد تمام دانشگاه شریف 4 میلیون می گیره هیچ هیات علمی دکترایی در هر کدام از دانشگاههای کشور کمتر از 6 یا 7 میلیون نمیگیره استاد تمام حداقل ماهی 10 میلیون حقوقشه
من خودم جزو ۱۵۰ نفر اول رشته ریاضی بودم ولی انتخاب رشته نکردم رفتم سربازی و بعد از سربازی تجربی شرکت کردم و رتبه حدود ۵۰۰ تجربی شدم و الان خدا رو شکر با مدرک پزشکی درامد بدی ندارم در ضمن فقط در بخش خصوصی کار می کنم و علاقه ایی به استخدام هم ندارم
پاسخ در بی عدالتیه
وقتی که پزشکان محترم با رو میزی و زیر میزی ماهیانه بالای 15 میلیون تومان درآمد دارند به نظر شما این درآمد وسوسه انگیز نیست؟؟
این حداکثر درآمد یک پزشک نیست و خیلی بیشتر از این ارقام میتونه باشه
حالا شما این درآمد مقایسه کن با فردی که دکترای تخصصی کامپیوتر داره و در دانشگاه به عنوان عضو هیئت علمی داره کار میکنه
واقعا این بی عدالتی تاسف برانگیز و خجالت آوره
به هیچ وجه آینده شغلی و موفقیت در گرو تحصیلات دانشگاهی نیست . اینجا ایران است و شرایط احراز شغل اصلا معنا ندارد . من پزشک سراغ دارم که راننده آژانس است و در عوض سیکل سراغ دارم که دندانپزشک است .
علتش بیکاری در رشته های ریاضی هست چون تولید و صنعت تو کشور ما معنی نداره و این یعنی رکود رشته های مهندسی همه ترجیح میدن برن رشته تجربی چون احتمال کار گیر اوردنش بیشتره حالا چه با درامد کم چه زیاد حداقل با احتمال کمتری بیکار میمونن هر چند رشته های بیمارستانی هم در حال اشباع شدن هست و تا چند سال دیگه هیچ فرقی بین تجربی و ریاضی نخواهد بود مجدد
یه مثال میزنم ببینید شغل های مهندسی به چه وضعیتی رسیدند من سال 86 عسلویه کار میکردم دریافتیم بود نزدیک دو ونیم میلیون تومان یک متر خونه تو سعادت آباد خیابان صراف ها بود 1.5 میلیون به عبارتی با هر ماه حقوق تقریبا یک و نیم متر آپارتمان میشد خرید الان قیمت خونه همونجا شده 15 میلیون و حقوق یک مهندس دو سه سال سابقه تو عسلویه (اگه کار گیرش باید ) شده 3.5 میلیون به عبارتی با هر ماه حقوق 0.23 متر مربع خونه میشه خرید 6.5 برابر عقب تر از تورم خوب ملت حق دارن اسم رشته های مهندسی رو نیارن
تقصیر ما دهه شصتی ها بود که رفتیم رشته ریاضی.
سلام. این مطلب رو میخواهم باهاتون سهیم بشم:
من فارغ التحصیل 20 سال سابقه کامپیوتر شریف / علم و صنعت هستم.
90 درصد دوستانم در آمریکا و کانادا و اروپا هستند.
اعزام دوره دکتری به خارج هم به دلایلی در آن زمان نرفتم.
شرکت داشتم و ورشکست شدم و البته مشکلات خودم را در حوزه مالی و مدیریت فهمیدم.
فعلا کارمند، شناگر، دونده، دوپرخه سوار هستم و 6 میلیون حقوق می گیرم.
خیلی طرح های بزرگ و کلان برای سازندگی در سر داشته و دارم که دارد آب می شود (دارم تقویت می کنم)
در کشور ما متاسفانه بر خلاف بقیه کشورهای پیشرفته، بجای پیشگیری سیستماتیک بوسیله مهندسان، از شیوه های درمان و پرهزینه در زمان بحران و توسط پزشکی صورت می گیرد و افراد تمام دارایی عمرشان را برای چندسال آخر تقدیم پزشکان محترم می کنند.
ترامپ هم که متاسفانه مهندسی کشور را هدف گرفته نه پزشکی و درمان را.
یک اپیدمی دیگر اینکه اگر پزشک شدی، احتمالا محل کارتان ایران است با سه چهار هزار دلار درآمد که باید برای خانواده در خارج بفرستی!!
توجه به علوم و مهندسی یک جور عاقبت اندیشی منطقی است ولی توجه به علوم درمانی و آن هم با وصله و پینه و عمل جراحی و داروهای قوی، یک جور نزدیک بینی و احساسی برخورد کردن است.
اگر همه پیر و جوان ورزش کنند و رفتار زندگی درست داشته باشند، کفه ترازو برعکس می شود.
نکته آخر : قرار نیست خوشبختی و موفقیت به سراغ ما بیاید. باید آن را ساخت. این سازندگی با مهندسی بیشتر امکانپذیر است. بیایید خوشبین و مثبت اندیش باشیم و دایم در چالشهای یادگیری و مهارت آموزی قرار گیریم...
(:
طرف به هزار زحمت و استرس در ژورنالهای درجه یک مهندسی و علوم (فیزیک، شیمی، ریاضی) چند مقاله چاپ کند تا بلکه به او دکتر بگویند و از آخر کارش گیر سیستمهای عجیب و غریب باشد تا بلکه ماهی سه-چهار میلیون بگیرد؟ در حال حاضر فقط می توان در این رشته ها به اجر اخروی دلخوش بود.
ما که خوندیم پشیمانیم
من خودم پزشکم ولی با توجه به علاقه فرزندم وشرایط سخت کاری رشته های پزشکی فرزندم رشته ی ریاضی رو انتخاب کرد امیدوارم چرخ صنعت در این مملکت بچرخه وشاهد رشد صنعت در این مرز وبوم باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
شما مارا چی فرض کردی؟
شرایط سخت کاری پزشک!!!!
شما وقتی رفتی عسلویه توی گرمای ۵۰ درجه دورازخونه کار کردی اونم نه با کارانه نجومی بلکه با دو برابر حداقل حقوق اون وقت می فهمی شرایط سخت یعنی چی.
با نگاه کردن به لیست مشاغل مورد نیاز کشورها در خصوص مهاجرت و ... میبینید که رشته های فنی هر ساله از لیست حذف و رشته های تجربی بیش از سال پیش جایگزین ان میشود . پس از الان جوونا دارن میرن تجربی که بعدا راحت برن . اینه دلیلش
با اینکه درآمد رشته های مهندسی در ایران کمه، اما من از تحصیل تا مقطع دکترای شریف در یکی از رشته های مهندسی بسیار خوشحالم. هدف از تحصیل یک بعدش درآمد و بازار کاره و بعد مهمترش به نظر من رضایت از رشته تحصیلی و لذت و حظ علمی و معنوی هست که آدم بدست میاره. من عاشق و شیفته ریاضیات و فیزیک هستم و از تواناییها، قدرت تجزیه و تحلیل و تخصصی که در رشته تحصیلیم بدست آوردم و تاثیر اون روی شخصیت و طرز فکرم بشدت راضی هستم و اون رو با هیچ پولی عوض نمیکنم. لذت علمی به هیچ وجه قابل مقایسه با مادیات نیست و هر کس صرفاً بخاطر درآمد یک رشته و نه علاقه علمی وارد رشته ای بشه، خیلی موفق نخواهد بود.

در طول تاریخ هم، دانشمندان بزرگ دنبال عشقشون یعنی دانش بوده اند و نه لزوماً درآمد از راه تخصصشون.
سلام من یک دبیر ریاضی با سابقه هستم خدا را شکر علاقه به تدریس در این رشته باعث شده در کارم موفق باشم اما متاسفانه با حقوق خیلی کم زندگی رابه سختی می گذرانم و شاهد کم شدن دانش آموزان در این رشته ریاضی هستیم واقعا باید افسوس خورد که بچه های مستعد این رشته باید به خاطر شرایط زندگی در آینده به رشته تجربی پناه ببرنند انشاءالله در آینده نه چندان دور دولت مردان فکری برای این چالش بزرگ بکنند و اوضاع بهتر بشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر