بازدید 22087
اگر قرار به ندیدن باشد؛

قتل مقابل دادگاه هم برای دیده شدن کافی نیست!

«همسرم را دوست داشتم و حتی وقتی فهمیدم او قبل از ازدواج با من با چهار مرد دیگر هم ازدواج کرده و جدا شده ‌است، باز هم تصمیم گرفتم با او زندگی کنم، اما وقتی حرف از جدایی زد، چیزی نفهمیدم و او را به قتل رساندم»؛ این‌ها گفته‌های مردی است که حالا «قاتل» لقب گرفته و البته پشیمان است!
کد خبر: ۸۱۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲ 21 July 2018

«قتل»؛ ظاهرا این لغت برایمان خیلی ساده و دم دستی شده، ولی قتل مقابل دادگاه چیزی نیست که بتوان ساده انگاشتش و از اشکالاتی که فریاد می‌زند، صرف نظر کرد.

به گزارش «تابناک»؛ چند روز پیش، خبر قتل یک زن توسط همسرش درست مقابل دادگاه خانواده منتشر شد و روز گذشته با راه یافتن ویدیوی این قتل به رسانه‌های اجتماعی، اخبار آن دوباره بر سر زبان‌ها افتاد؛ خبری شوک آور که نمی‌شود از یادش برد و از کنار پرسش های به وجود آمده به واسطه آن به سادگی گذشت.

«همسرم را دوست داشتم و حتی وقتی فهمیدم او قبل از ازدواج با من با چهار مرد دیگر هم ازدواج کرده و جدا شده ‌است، باز هم تصمیم گرفتم با او زندگی کنم، اما وقتی حرف از جدایی زد، چیزی نفهمیدم و او را به قتل رساندم»؛ این‌ها گفته‌های مرد است و وقتی که صحبت‌های دیگرش را می‌شنویم، می‌بینیم که زن و شوهر هر دو مشکل اعصاب و روان داشته اند و در بیمارستان با هم آشنا شده اند.

یکی از زوایای این مسأله همین مشکل روان است. طبق آمار‌های منتشر شده، حدود ۲۳ درصد ایرانی‌ها از اختلالات روانی رنج می‌برند، در حالی که یکی از مهمترین مشکلات در کشورمان، نبود پایش در مورد مشکلات روان است.

تقریبا بیشتر برنامه‌های سلامت کشور فقط به سلامت جسمی اختصاص دارند و در این بین توجه به سلامت روان جامعه مورد غفلت قرار گرفته است. حتی در مواردی هم که به سلامت روان جامعه توجه می‌شود، حجم ناکارآمدی برنامه‌ها به حدی است که افراد به مداوای کامل نمی‌رسند و یکی از نتیجه‌های آن همین می‌شود که بیماری اعصاب و روان عامل اصلی قتل همسر می‌شود.

اگر به گفته‌های فرد مذکور توجه کنیم، می‌بینیم چند روز بعد از قتل همسرش ابراز ندامت کرده و همین گویای این است که قتل به یک اختلال روان به درستی کنترل نشده ربط دارد، زیرا در این قتل برنامه‌ریزی طولانی مدتی به چشم نمی‌خورد.

چیزی که محرز است این که برنامه‌های مشاوره، روان درمانی و روانپزشکی در کشور ما به شدت ناکارآمد هستند و اگر این نکته را هم به مباحث قبلی اضافه کنیم که ۳۱ درصد قتل‌ها توسط بستگان و افراد درجه یک خانواده روی می‌دهد، لزوم برنامه‌های کارآمد در حوزه پایش روان، به ویژه در سطح خانواده بیشتر از قبل می‌شود.

سلاح سرد را جدی بگیرید

زاویه دیگری از این مسأله به ناکارآمدی قوانین در پیشگیری از جرم با سلاح سرد بازمی‌گردد؛ هرچند در کشور ما برخلاف سایر کشور‌های غربی، حمل سلاح گرم جرم است، مشکل اصلی ما سلاح سرد است که بیشتر آمار جنایت هم با آن صورت می‌گیرد. بر اساس بررسی‌ها، از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۵ حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد از قتل‌های رخ داده در کشور با سلاح سرد رقم خورده‌اند و همین مسأله، خود لزوم بازنگری جدی در قوانین مربوطه را ایجاب می‌کند.

از سوی دیگر، در ناخودآگاه هر فردی، هنگامی که احساس ترس و عدم امنیت می‌کند، شنیدن صدای آژیر ماشین پلیس و یا دیدن هر تابلویی که به نهاد‌های انتظامی و قانونی مانند پلیس و دادگاه ربط دارد، می‌تواند احساس امنیت را القا کند، اما وقتی که یک قتل جلوی نهادی که وظیفه اصلی اش به نوعی حراست از امنیت است صورت می‌گیرد، ترس عمومی افزایش پیدا می‌کند.

برای کسانی که ویدیوی منتشر شده از این قتل را دیده اند، این پرسش ایجاد می‌شود، که چطور این فرد با خونسردی تمام می‌تواند مقابل دادگاه مرتکب قتل شود و بعد برای ناظران ـ که ظاهرا جز بهت زدگی کاری از دستشان ساخته نیست ـ سخنرانی کند؟ آیا این کار به منظور دهن کجی به قانون و مرجع قضایی است یا هیچ قصد و غرضی در میان نیست و صرفا برشی عادی از جامعه‌ای را شاهدیم که در آن قانون و مجازات هم بازدارندگی خاصی ندارد، چه برسد به دستگاه قضا و ضابط قضایی؟

این پرسشی کلیدی است که ظاهرا قرار نیست مورد توجه کسی قرار گیرد و حتی قدرت خارج شدن از صفحات حوادث روزنامه‌ها و سایت‌ها را هم ندارد که اگر داشت، به پرسشی کلیدی تبدیل می‌شد که مخاطبش مسئولان می‌بودند؛ همان مسئولانی که ظاهرا ندیده‌اند چند قدم آن طرف‌تر از محکمه یکی دیگری را سلاخی می‌کند و بعد بر سر پیکر بی جانش رجز می‌خواند؛ فردی که نهاد‌های متولی رسیدگی به حال و روز روانی جامعه هم ندیده بودندش و احتمالا به چشم خیلی‌های دیگر هم نیامده و نخواهد آمد!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۸
بسیاری از کشورهای غربی حمل سلاح گرم جرم است. چطور گفتید بر خلاف کشورهای غربی؟ امریکا سلاح آزاد است که آنهم اشتباهه ولی کانادا قوانین بسیار سختی داره، اروپا هم همینطور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
کاملا درست فرموده اید. در کانادا چاقوی ضامن دار، در آلمان نانچاکو و در دانمارک هر نوع باتوم ممنوع هستند. البته ما هم کلا قانون خوب زیاد داریم اما کو اجرای دقیق و منضبط؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
خدا رو شکر حداقل امنیت داریم!!!
عزیز دل اگه قرار به دهن کجی باشه همه گرانفروشان و رانتخواران و اختلاس گران در حال سپری زندگی عادی خود و البته بعضی وقت ها طلبکارانه هستند و اینا هم مصداق دهن کجیست ولی متاسفانه مسولین بیشتر در مسائل سند 20.30 فتنه 88 و امریکا سرشون گرمه تا اینجا
دو نکته
در کشورهای ما برخلاف کشورهای غربی سلاح گرم غیرقانونی است.
یعنی نویسنده این قدر دید دقیقی در مورد کشورهای غربی داره! در بسیاری از کشورهای غربی هم سلاح گرم غیرقانونی است، غرب فقط آمریکا نیست.
دوم
اگر فرد متخصص آگاهی صحبت‌های وزیر بهداشت در حوزه سلامت روان را دنبال کرده باشد به خوبی می‌تواند به شما نشان دهد که چه قدر تصورات شخص وزیر غیر اصولی و اشتباه است. آن قدر که گاهی به نظر میرسد ایشان تنها روانپزشکی را به عنوان حرفه مرتبط با این حوزه می‌شناسند و اصلا اطلاعی از روان‌شناسی و مشاوره و توانمندی‌های این دو بخش ندارند. نداشتن آگاهی درست البته که خودش را در سیاست‌گذاری‌ها نشان داده است. متاسفانه به نظر میرسد که همان نگرش پزشک محوری را ایشان دوست دارند در این حوزه نیز پیاده کنند بیخبر از اینکه روان‌پزشکان به صرف پزشک بودن توان انجام "همه" کار و خدماتی را ندارند
۲۳ درصد ایرانی ها مشکلات روحی دارند. !!!!!!

رفتارهای اجتماعی مردم محصول آموزه های مدیران است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
مشکلات روحی روانی مردم حاصل مشکلات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی کشور است. که در این بین نابسامانیهای اقتصادی بیشترین سهم را در بروز
مشکلات روحی روانی مردم را داراست.
در نروژ مجازات اعدام نیست، حداکثر حبس 21 سال است(البته در موارد خاصی تمدید میشه) ولی جرم و جنایت بسیار کم است. علتش سلامت روان مردم، تامین مالی و اقتصادی و رفاه اجتماعی، و آموزش مناسب در مقاطع تحصیلی مختلف .... مجازات سنگین به تنهایی بازدارنده نیست، وقتی فردی در جامعه احساس کنه چیزی برای از دست دادن نداره، از مجازات اعدام و حبس دیگه ترسی نداره. پس باید روی عوامل دیگر تمرکز داشت: اقتصاد و سلامت روان مردم و آموزش
باید اعدئام شود تا هم خودش راحت شود و هم امنیت بیشتری در جامعه ایجاد شود
نگاه میکنن.....نمیبینن!!!
۲۳ درصد رو از کجا آوردی وقتی پایش درست وجود نداره؟ به نظر من ۴۰ درصد حداقل مشکل روانی دارند البته همه مثل این بابا نیستند و علایم متفاوتی دارند
چرا می گوئید برنامه‌های مشاوره، روان درمانی و روانپزشکی در کشور ما به شدت ناکارآمد هستند ؟
متاسفانه هیچ بیمه ای هزینه رفتن به مشاوره را تقبل نمی کند و برای هر بیماری جسمی دفترچه بیمه معتبر است بجز بیماری های روحی و روانی
و این فاجعه است در این کشور که اساس و ریشه بیماری ها ، بیماری روحی و روانی است ولی وزارت بهداشت هیچ توجهی به آن ندارد
وقتی قوانین قطع انگشت و این چیز ها را اجرا نمی کنید و بعدش هم اینکه بعد از دستگیری دوباره بعد چند ماه ازاد می شوند ......
23درصد امار غلطی است متاسفانه 90درصد مردم ما از جمله خودم که توهین به کسی نشود دارای اختلالات روانی هستند و استانه تحمل پایینی دارند.
تمام اینها بر می گرده به قوانین

حجاب و کمبود شادی و جدا سازی پسر و دختر و ...
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
خخخخخ
ماشالله مملکت پر شده از کارشناس!!!
اخوی از کجا میگیری بگو ماهم بریم بگیریم
الان امریکا اصلا روانی نداره چون حجاب اجباری نداره!!!شادی تا دلت بخواد دارن!!! پسر ودختر تو هم میلولن!!! عرق و شراب و.... هم آزاد آزاد فقط به آمار خودکشی و قتل تو آمریکا توجه کن تا بفهمی آزادی دادن دلیل نمیشه کسی روانی نشه!!!
آخ گفتی همه جا به سلامت روان فرد در خانواده و همچنین جامعه اهمیت می دهند. مسئله ای که پیامدهای جبران ناپذیر و طولانی مدتی در زندگی خود فرد و اطرافیان می تونه داشته باشه. متاسفانه جامعه ما غرق در مشکلات و مادیات و ظواهرات شده است و این مسئله مهم که آنقدر اسلام و علم روز به اهمیتش تاکید کرده نادیده گرفته می شه.
متاسفانه جامعه ایرانی داره غنای فرهنگی خودش رو از دست می ده.
همه روانی شدیم واقعا این دولت با این همه ناکارامدی که داره بخورد مردم میده همه داریم مشکل پیدا می کنیم همه هر روز دعوا و درگیری داریم یا در منزل و یا خارج ان من خواهش می کنم اگر میشود یک فکری برای این دولت ناامیدی بشود
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
فقط دولت؟
ای کاش از کشورهای پیشرفته یاد بگیریم از علم جامع شناسی استفاده کنیم
مشاوره!!!!*
اکثرا لیسانسه هایی بی سوادند که خود مشکل دارند!!!!
جمعیت ایران 80 میلیون نفره و 23 درصد بیمار روانی حتی اگر درست هم باشه که احتمالا بیشتر باشن رقم وحشت ناک 18میلیون و 400 هزار نفر رو شامل میشه و ایران شامل 24 میلیون خانوار هست که به صورت میانگین هر خانوار سه عضو داره و به طور میانگین میشه نتیجه گرفت توی هر خانواده 1.3 نفر بیماری روانی داره . از طرفی این 23 درصد بیمار روانی یعنی وقتی از در خونه میریم بیرون 23 درصد احتمال داره توسط یک بیمار روانی کشته بشیم یا بهمون تعرض بشه . علاوه بر این 23 درصد احتمال مورد خشونت قرار گرفتن از سوی این بیماران احتمال مورد سرقت گرفتن از سوی سارقان نیز هست که احتمال این مورد تا 80 یا 90 درصد هم هست چون طی یک تحقیق که بنده انجام دادم از یک خانواده پنج نفره دو نفر مورد گوشی قاپی و دونفرشون مورد زورگیری و بردن همه وسایلشون و یک نفرشون مورد سرقت حساب بانکی دم عابر بانک قرار گرفته یعنی یک خانواده پنج نفره هر پنج نفر طی چند سال مورد سرقت قرار گرفتند که این امنیت صفر را نشان میدهد و آمار رو میکنه 100 درصد . علاوه بر بیمارای روانی و مورد سرقت قرار گرفتن احتمال تصادف با این وضعیت رانندگی راننده هامون و احتمال بیماری برای آلودگی هوا و چندین مورد دیگر وجود دارد
گویا ملت دیگر صبر و حوصله ندارد...ما باید کمی صبورانه تر به مشکلات نگاه کنیم و مشکلات را به دادگاه نکشانیم..
فقط قصاص
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی خشونت و فساد در جامعه است همین است‌
دوستان آمار درست است!
۲۳ درصد از ما یک مشکل روانی داریم
۷۷ درصد دیگر چندین مشکل روانی داریم
خوش بحال خودم وخانواده ام که بزودی به کانادامهاجرت خواهیم کرد
سوال اساسی این است چرا چنین بیماران روانی که مدتها هم بستری بوده اند آزادانه در اجتماع برای خود می چرخند و حتی مجوز ازدواج می گیرند! آیا دکتر و موسسه درمانی که این افراد را ترخیص کرده است در این جرم شریک نیستند؟!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار