بازدید 4626

گزيده سرمقاله‌ روزنامه‌هاي صبح امروز

کد خبر: ۸۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۸۸ - ۰۹:۵۵ 17 January 2010
رسالت
«اتاق فکر فرقه سبز در غرب» عنوان سرمقاله روزنامه رسالت به قلم محمدکاظم انبارلويي است كه در آن مي‌خوانيد:
افراطيون دوم خردادي در دو دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي پروژه سکولاريزاسيون را در دستور کار خود داشتند. آنها معتقد بودند شرط توسعه سياسي دموکراتيزاسيون است . شرط دموکراتيزاسيون مدرنيزاسيون است و شرط مدرنيزاسيون نيز سکولاريزاسيون مي باشد و چون اين فرايند به طور طبيعي رخ نمي دهد بايد از طريق فشار از پايين و چانه زني در بالا آن را محقق کرد.
افراطيون دوم خردادي در دو دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي پروژه سکولاريزاسيون را در دستور کار خود داشتند. آنها معتقد بودند شرط توسعه سياسي دموکراتيزاسيون است . شرط دموکراتيزاسيون مدرنيزاسيون است و شرط مدرنيزاسيون نيز سکولاريزاسيون مي باشد و چون اين فرايند به طور طبيعي رخ نمي دهد بايد از طريق فشار از پايين و چانه زني در بالا آن را محقق کرد.


مردم سالاري
«پارازيت و مرز سلامت با سياست» عنوان يادداشت روز روزنامه مردم سالاري به قلم دکتر عبد الحميد حسين نيا است كه در آن مي‌خوانيد:
وزير محترم بهداشت و درمان و آموزش پزشکي در بازديد از مرکز تحقيقات غدد و متابوليسم دانشگاه تهران در برابر اين پرسش خبرگزاري ايلنا که از آثار زيانبار پارازيت بر تندرستي شهروندان چيست پاسخ دادند که اثر سوئي از پارازيت در انسان ثابت نشده است.
اين اظهارنظر که در صفحه اول روزنامه مردم سالاري دوشنبه 88/10/21 و نيز در ساير رسانه‌ها بازتاب يافت خلاف اظهارنظري بود که پيش از اين رئيس کميسيون بهداشت مجلس درباره آثار سوء پارازيت بر سلامت شهروندان که خستگي، گيجي و اختلالات اعصاب و روان از جمله آنها بود ابراز داشته بود که آن نيز در رسانه‌ها به طور گسترده‌اي انعکاس يافت. همچنين پس از آن رئيس دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي نيز در پانزدهمين کنگره ساليانه باروري و ناباوري به صراحت اعلام کرد که ارسال امواج ماهواره‌اي، به افزايش مبتلايان به ناباروري منجر مي‌شود.


كيهان
«سه راهي تنقيح قوانين» يادداشت روز روزنامه كيهان به قلم حسام الدين برومند است كه در آن مي‌خوانيد:
ديروز رئيس مجلس شوراي اسلامي طي حكمي مسئول تنقيح قوانين مجلس را منصوب كرد. انتصاب حجت الاسلام موسي قرباني به اين سمت از سوي دكتر علي لاريجاني كه به پيشنهاد معاون قوانين مجلس (حجت الاسلام ابوترابي فرد) صورت گرفت نشان مي دهد مجلس و نمايندگان محترم فراتر از تأكيدات نظري و فارغ از شعار اراده كرده اند در ميدان عمل مقوله تنقيح و پالايش قوانين و مقررات را سر و سامان ببخشند.
بي شك حركت كشور در دهه چهارم انقلاب اسلامي كه دهه پيشرفت و عدالت نام گرفته در گرو اجراي قانون است؛ چرا كه قانون به مثابه تابلو راهنمايي است كه از بيراهه‌ها و انحراف به جاده خاكي جلوگيري مي نمايد و از همين روي ضرورت «تنقيح قوانين» بخاطر سوءاستفاده‌هاي احتمالي از قانون و برطرف شدن كندي حركت در مسير پيشرفت و عدالت بيش از پيش احساس مي شود.


ابتكار
«شبکه‌هاي اجتماعي چقدر به نفع سازمانهاي جاسوسي غرب بود؟» عنوان يادداشت روز روزنامه ابتكار به قلم وحيد حيدري است كه در ان مي‌خوانيد:
در جريان حوادث پس از انتخابات خبري در رسانه‌هاي خارجي منتشر شد مبني بر اين که وزارت خارجه آمريکا از گردانندگان شبکه‌هاي اجتماعي نظير فيس بوک و تويتر خواسته است تا فرآيند روزامد سازي فصلي خود را به تاخير بيندازد تا معترضين با استفاده از اين شبکه‌ها با يکديگر ارتباط برقرار کنند.

اما سوالي که در اينجا مطرح مي شود اينست که آيا واقعا علت اصلي درخواست دولت آمريکا از اين شبکه‌ها همين مورد بوده؟براي پاسخ به اين سوال پيش از هر چيز بايد به طرز تفکر و فلسفه روسا و اساسا سيستم اطلاعاتي غرب پي برد.براي اين کار ابتدا بايد نوع اطلاعات مورد نياز يک دستگاه اطلاعاتي را بشناشيم.


جمهوري اسلامي
«فضاسازي اشغالگران براي حاكميت بعثي‌ها در عراق» عنوان سرمقاله روزنامه جمهوري اسلامي است كه در آن مي‌خوانيد:
اعلام رد صلاحيت 500 نامزد انتخابات مجلس عراق تحولات اين كشور را وارد مرحله جديدي كرده است. منابع خبري ديروز اعلام كردند هيئت بازخواست و عدالت صلاحيت 500 نامزد فهرستهاي انتخاباتي براي شركت در انتخابات آينده مجلس عراق را رد و اسامي آنان را به كميسيون عالي مستقل انتخابات اين كشور تسليم كرده است . هيئت بازخواست و عدالت پيش از اين به عنوان هيئت پاكسازي بعثي‌ها فعاليت مي كرد و كساني را كه رويكرد و يا گرايش بعثي داشته و يا به نوعي با بعثي‌هاي صدامي در ارتباط هستند فاقد صلاحيت به عهده گرفتن مسئوليت در عراق جديد مي داند.
اين رويداد مي تواند در انتخابات مجلس عراق كه قرار است 16 اسفند ماه برگزار شود تاثيرات مثبتي بگذارد و تا حدودي از ورود بعثي‌ها به مراكز حكومتي جلوگيري كند. درست به همين دليل اشغالگران آمريكائي و همكاران انگليسي آنها تلاش گسترده اي براي تثبيت حاكميت بعثي‌ها در عراق بعمل مي آورند.


قدس
«الزامات مناظره‌هاي رسانه ملي» عنوان يادداشت روز روزنامه قدس به قلم سيامک باقري است كه در آن مي‌خوانيد:
برگزاري مناظره‌هاي سياسي درباره رخدادها و مفسده‌هاي پس از انتخابات اخير که چندي است در رسانه ملي آغاز شده، نه تنها يک اقدام مفيد و مؤثر بلکه يک ضرورت بود و جامعه به اين رخداد، نياز زيادي داشت.

مناظره‌هاي تلويزيوني از مؤثرترين و جذاب ترين روشها و ابزارها در تبيين ديدگاهها و آراي سياسي است که همواره با استقبال گسترده جامعه روبه رو مي شود، همچنان در انتخابات اخير نيز جذاب ترين و پرطرفدارترين بخش تبليغات و رقابتها همين مناظره‌ها بودند.


دنياي اقتصاد
«يارانه‌ها و 3 پرسش اصلي مردم» عنوان سرمقاله روزنامه دنياي اقتصاد به قلم محمد صادق جنان صفت است كه در آن مي‌خوانيد:
رئيس مجلس قانونگذاري ايران در روزي كه كار تصويب لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها در اين نهاد به پايان رسيد، تصريح كرد.
«اين لايحه در صورت اجراي دقيق موجب رونق و بهره‌وري در كشور مي‌شود و اگر در اجراي آن بي‌دقتي شود باعث فقر، قاچاق و تورم‌ خواهد شد.» شايد در پاسخ به اين تاكيد رييس مجلس بود كه رييس قوه مجريه نيز ضمن گلايه از مجلس كه يك لايحه ساده را به يك قانون پيچيده تبديل كرد، در اهواز گفت: «با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ تا 3 سال آينده هيچ فقيري در ايران نخواهيم داشت.»


جهان صنعت
«فاجعه در‌ هائيتي زنگ خطر براي تهران‌» عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت است كه در آن مي‌خوانيد:
زلزله ‌هائيتي بسيار ناراحتم کرد‌ اما بيشتر از آن مرا به فکر فرو برد. در دمي صد هزار نفر مردند. رييس‌جمهور هم آواره شد. از کاخش بيرون آمده بود. در خيابان‌ها بود. جايي را نداشت.
اگر اين صحنه‌ها را نمي‌ديدم دلم را خوش مي‌کردم که ‌هائيتي است، عقب مانده است، ساختمان‌هاي محکمي ندارد‌ اما حالا فکر مي‌کنم آيا خانه‌هاي عموم ما از کاخ رييس‌جمهور ‌هائيتي محکمتر است؟ فکر مي‌کنم اگر در تهران چنان زلزله‌اي رخ دهد چه فاجعه‌اي پيش مي‌آيد؟ آيا پس از سال‌ها شهر بم توانسته از فاجعه زلزله رهايي يابد؟ در شرايطي که تهران و کل کشور به حمايت از اين شهر ايستاده بودند.


گسترش
«آمايش صنعتي و معدني راهبردي براي توسعه پايدار» عنوان سرمقاله روزنامه گسترش است كه در آن مي‌خوانيد؛ استراتژي توسعه صنعتي بر مبناي طرح مطالعات جامع آمايش سرزمين در ايران، راهبرد جديدي است که از سوي وزارت صنايع و معادن در دولت نهم و دهم استارت خورده است. اين پروژه که از آن با عنوان آمايش صنعتي و معدني ياد مي‌شود بر اين مبنا شکل گرفته که ساختار صنعتي در کشور ما تمرکزگر است، يعني وجه غالب سرمايه‌گذاري‌ها طي 50تا60سال اخير در پيرامون پايتخت، (تهران) تمرکز يافته است.

توسعه بي‌رويه تهران و تمرکز همه امکانات در آن، تمثيلي کاملا گويا و رسا در باب وضعيت کنوني پراکنش بنگاه‌هاي صنعتي و خدماتي و حتي رفاهي در کشور ماست. تحول بنيادين اين وضعيت از تمرکزگرايي به تکثرگرايي با محوريت جلب و جذب سرمايه‌گذاري‌هاي بخش خصوصي صنعتي، رسالت اصلي پروژه «آمايش» است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی