حجم خوری شبانه اپراتورها!
اینترنت همراه ارائهشده توسط اپراتورهای تلفن همراه شامل حجم روزانه و شبانه میشود. یکی از علل ارائه نوع شبانه این بستهها که بعضا با اعتراضاتی هم مواجه است، کمتر مصرف شدن اینترنت در این ساعت از شبانهروز و تعداد کم کاربرانی است که خواهان این نوع بستهها هستند.
به گزارش روزنامه خراسان، کاربری در اعتراض به عرضه اینترنت شبانه ازسوی اپراتورها به خراسان می گوید : اپراتورهای تلفن همراه با ارائه اینترنت، مورد مصرف همه مشترکان نیست و درصد بالایی از مشترکان به ندرت از این سرویس استفاده می کنند بنابراین ما هزینه سرویسی را پرداخت می کنیم که مورد استفاده ای برایمان ندارد و به نظر می رسد این هم نوع دیگری از حجم خوری اینترنت است.

کاربردیگری در همین زمینه می گوید: هربار که بسته ای را خریداری می کنم عمدتا از حجم روزانه ام استفاده می کنم و در کمتر از 3 درصد موارد حجم شبانه ام مورد استفاده قرار می گیرد در حالی که بابت آن هزینه پرداخت کرده ام . باید فکری به حال این موضوع کرد . یعنی اپراتورها در کنار بسته های تلفیقی که حجم روزانه وشبانه ارائه می دهند بسته هایی را هم تنها برای حجم روزانه درنظر بگیرند تا مشترکان قدرت انتخاب داشته باشند .
به گزارش ایسنا، یکی از رسومی که در سالهای اخیر از سوی اپراتورها به راه افتاد، ارائه بستههای تشویقی صوت، دیتا و امتیازهای دیگر برای ساعاتی از شب است که به آن ساعات کممصرف اطلاق میشود. اگرچه ممکن است ارائه اینترنت در این ساعات،سبب اعتراض برخی کاربران شود، اما ساعات کممصرف توسط رگولاتوری تعیین میشود.
ساعات کممصرفی که در مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات آمده، از ساعت ۲۴ تا ۶ برای صوت و ۲ تا ۸ صبح برای دیتاست. همچنین در صورتی که اپراتور در طرح تشویقی مایل باشد خدمات را هم در ساعات کممصرف و هم در ساعات عادی ارائه دهد، باید خدمات قابل ارائه در ساعات عادی و کممصرف را به صورت تفکیکشده اعلام کند.
البته طرحهای شبانه اپراتورها و استفاده از اینترنت و صوت در ساعات کممصرف منتقدانی هم دارد. برخی ممکن است اظهار کنند عملا در این ساعات مصرفی ندارند؛ اما باید توجه داشت علت قرار دادن بستهها و شرایطی خاص در این ساعت از شبانهروز، همین کممصرف بودن آن است.اگرچه با توجه به سهولت دسترسی، استقبال مردم از اینترنت همراه نسبت به سایر شیوهها بیشتر بوده اما این شیوه دسترسی در موارد متعدد موجب شده است مشترکان هر سه اپراتور تلفن همراه (همراه اول، ایرانسل و رایتل) در مواردی از پایان زودهنگام بستههای اینترنت خود گلایه کنند.

از طرفی تمام شدن حجمهای اینترنت شبانهای که در کنار حجم روزانه اپراتور به کاربران عرضه میشود هم سبب اعتراضاتی میشود.کاربری در پاسخ به این که از سوی مسئولان وزارت ارتباطات گفته شد حجمخوری اینترنت وجود ندارد، اظهار کرده است: «بسته دو گیگ شده یک گیگ شبانه + یک گیگ روزانه... به نظر شما حجم خوری نیست؟» و کاربر دیگری گفته است: «من از بسته همراه اول شبانهام استفاده نکردم، خود به خود صفر شده! »در پاسخ به علت اتمام حجم اینترنت شبانه در اپراتور همراه اول، باید توجه داشت که همانطور که در وبسایت این اپراتور آمده، حجم بستههای ارائهشده شامل حجم روزانه و هدیه شبانه میشود و طبیعتا در صورتی که حجم روزانه پایان یافته باشد، هدیهای هم در کار نخواهد بود و بسته به تمدید اعتبار کاربر که خودکار باشد یا توسط کدهای دستوری و راههای دیگر تمدید شود، بسته جدید فعال خواهد شد.درباره بستههای شبانه ایرانسل اما شرایط طور دیگری است.
بدین ترتیب که اگر برای مثال بستهای را انتخاب کنید که دو گیگابایت اینترنت روزانه و چهار گیگابایت اینترنت شبانه دارد، درصورت تمام شدن حجم روزانه، اگر حجم شبانهتان باقی مانده باشد، باقیمانده حجم شبانه به بسته بعدی منتقل میشود تا زمانی که حجم پایان یابد یا زمانش به اتمام برسد.
صرف نظر از این که برخی از کاربران ممکن است به این نکته تاکید داشته باشند که به جای حجم شبانهای که اپراتورها ارائه میدهند، بهتر است به حجم روزانه بستههای خود اضافه کنند، باید توجه داشت در مقابل کاربران زیادی هم هستند که از این حجمهای شبانه استفاده میکنند و قرار دادن حجم شبانه در ساعات کممصرف به نوعی اقدامی رقابتی و در جهت جذب مخاطب است که مزایا و معایب خود را دارد.
اشتباه نکنم چندسال پیش تابناک مبلغ هزینه شده بابت اینترنت کشور رو طبق مدارک دولتی منتشر کرده بود
که حدود 500 میلیارد تومن میشد
ولی مبلغ فروش به مردم شده بود 5000 میلیارد تومن
دقیقا یادم نیست ولی چیزی حدود هزار برابر گرونتر به مردم میفروشن اونهم با حجم ومحدود در صورتی که اینترنت حجمی معنایی نداره و کاربر فقط باید هزینه اشتراک ماهیانه رو پرداخت کنه
نه اینکه 1 گیگ 1 گیگ با منت وهزار برابر گرونتر بخره
همچنان منتظر معجزه ای هستیم که بتونیم نفسی بکشیم از این همه بی قانونی
عزیزان طرفدار حقوق مصرف کننده هم که کلا به خواب رفتن شاید خواب ابدی باشه
چون اگر خواب زمستانی بود تاحالا باید بیدار میشدن بعداز این همه سال
در مورد حجم خوری مخابرات هم بارها به عزیزان تابناک توضیح دادم که سیستم مخابرات اشکال داره حالا عمدی یا غیر عمدی وحاظر بودم با مدرک ثابت کنم از طریق سیستم مخابرات
ولی متاسفانه دوستان سراغی نگرفتند
البته اگر با یکی از اپراتورهای پشتیبان مخابرات دوست باشید یا حقیقت رو بگه نیازی به مدرک نیست چون دقیقا مسولین شرکت به اپراتورها میگن حجمی که تمام شده رو گردن مشترک بیندازید اینکه ویندوز آپدیت شده یا از این جور دلایل
یک مورد جالب دیگه شما محاله بدون درگیری یا آشننا داشتن مخابرات خط شمارو تخلیه کنه بلکه اینقدر اذیت میکنه تا اینکه مجبور بشید دوباره از خودشون خرید کنید
اینها همه اتفاقاتی هست که برای خودم افتاده بعنوان اپراتور 2020 مخابرات
همه جای کشور چنین مشکلی هست فقط کافیه از چند نفر از مشترکین مخابرات سوال کنید قطعا 99 درصد این مشکل رو دارن اونهایی هم که فکر میکنن اینطور نیست قطعا به حجم مصرفی خودشون توجه ندارن
اسم اینها بسته هست که بعضی ها شبانه دارند و بعضی ها ندارند شما خودت خیلی عصبانی نکن خب بسته ای بخر که بتونی استفاده بکنی من اصلا از قسمت روزانه اش استفاده نمی کنم فقط چون باید فایل هایی با حجم بالا دانلود کنم از قسمت شبانه استفاده می کنم حالا باید اعتراضکنم که حجم روزانه اش بدردم نمی خورهیا اینکه الکی انرا هدر بدم مثل این میمونه که بری پیتزا بخری بعد معترض باشی که من سس احتیاج ندارم چرا پولش می گیرن. و .....
جالب تر از همه اینه که هر ساله این دو اوپراتور، خود را به عنوان رتبه ی یک بهترین معرفی می کنند ( از بین دو تا) و حتی قبول ندارند که یکی اول است و دیگری دوم!!!!!
سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده هم که کاری نمی کنه






