بازدید 4490
رحمت‌الله حافظی، عضو هیأت مدیره نظام پزشکی تهران:

وزارت بهداشت رأی خود درباره دستیاران پزشکی را تعدیل کند

انتظار داریم به دستیارانی که سال گذشته به‌واسطه پیگیری مطالبات صنفی خود از شرکت در امتحان ارتقا محروم شدند، اجازه امتحان همزمان برای 2سال داده شود.
کد خبر: ۸۱۵۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸ 12 July 2018
عضو هیأت مدیره سازمان نظام‌پزشکی تهران در توییتی از وزیر بهداشت خواست: «انتظار داریم به دستیارانی که سال گذشته به‌واسطه پیگیری مطالبات صنفی خود از شرکت در امتحان ارتقا محروم شدند، اجازه امتحان همزمان برای 2سال داده شود.»
 
به گزارش «تابناک»، رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با همشهری درباره جزئیات این توییت خود گفت: « وزارت بهداشت سال گذشته،  طی اقدامی به استناد مصوبه‌ مجلس در ابتدای دهه ۶۰،  به PHDهای تک‌رشته‌ای آزمایشگاه،  مجوز فعالیت به‌عنوان مسئول آزمایشگاه را داد. در آن مقطع زمانی بنا به اقتضائات موجود و کمبود‌ها چنین تصمیمی گرفته شده بود. الان حدود ۳۵ سال از آن زمان گذشته است و ما در رشته‌های مختلف متخصصان کافی داریم و کمبودی وجود ندارد که از PHDهای تک رشته‌ای مانند ویروس‌شناسی و میکروب‌شناسی برای مسئولیت فنی آزمایشگاه استفاده کنیم. سال گذشته وزارت بهداشت با اصرار خارج از معمولی چنین تصمیمی را اتخاذ کرد. به‌طور معمول متخصصان پاتولوژی می‌توانند مسئول فنی آزمایشگاه شوند. در واقع تعداد این متخصصان به اندازه‌ای است که نیاز مبرم ایجاد نشود.» 

او افزود: «سال گذشته چنین تصمیمی مورد اعتراض دستیاران پاتولوژی قرار گرفت که در حال گذراندن دوره بودند. وزارت بهداشت در تقابل با این اعتراض آنها را از شرکت در امتحان ارتقای سنواتی و سالانه محروم کرد و آنها نتوانستند در امتحان‌های سال گذشته شرکت کنند. در واقع وزارت بهداشت با تحکم حرف خود را به کرسی نشاند. 250نفر از دانشجویان تهران،  مشهد و شیراز در رشته پاتولوژی از امتحان محروم شدند. چند روز دیگر آزمون سالانه ارتقای سنواتی برگزار خواهد شد. انتظاری که از وزیر بهداشت داریم این است که کمی در مورد آنها اغماض کند و اجازه دهد امتحان امسال این دستیاران به‌عنوان امتحان 2سال اخیرشان محسوب شود. این افراد در کلاس‌ّهای سال جدید حضور یافته و آموزش‌های لازم را دیده‌اند. اگر دستیار نمره قبولی هر دو سال را بیاورد،  انتظار داریم وزارت بهداشت حکم قبلی خود را تعدیل کند. اگر این اتفاق نیفتد،  یک‌سال به دوره آنها اضافه خواهد شد و خانواده‌ آنها گرفتار خواهند شد؛ ضمن اینکه فارغ‌التحصیل در رشته پاتولوژی در سال‌جاری نخواهیم داشت و نیاز دانشگاه‌ها به متخصصان برقرار خواهد ماند.» 

حافظی تأکید کرد: «من به‌عنوان عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی از وزارت بهداشت می‌خواهم که اجازه ندهند چنین ضربه‌ای به این افراد و خانواده‌های آنها وارد شود. وزیر بهداشت همیشه به مسائل مردم نگاه ویژه داشته‌اند و این گروه هم اقشاری از جامعه ما هستند و امیدواریم با عطوفت مورد توجه قرار گیرند.»

سال گذشته در اعتراض حدود ۱۰۰ نفر از این دستیاران،  آنها با در دست داشتن پلاکاردهایی با مضمون «حوزه سلامت جای غیرپزشکان نیست» و «با فعالیت رشته‌های علوم پایه در آزمایشگاه‌ها مخالفیم» مقابل سازمان نظام پزشکی حضور یافتند. دبیرخانه شورای آموزش پزشکی در پاسخ به آنها طی اطلاعیه‌ای بر لزوم طی‌کردن دوره تکمیلی تخصصی برای توانمندسازی متخصصان رشته‌های علوم آزمایشگاهی تأکید و اعلام کرد که براساس تبصره 2ماده 4قانون نحوه اداره آزمایشگاه‌ها مصوب مجلس،  وزارت بهداشت ملزم به ارتقای توانمندی دانش‌آموختگان دوره‌های تخصصی رشته‌های تحصیلی علوم آزمایشگاهی،  با برگزاری دوره‌های تکمیلی تخصصی بوده و چارچوب نحوه برگزاری این دوره‌ها توسط وزارت بهداشت تدوین شده است. افرادی که در یکی از رشته‌های علوم آزمایشگاهی بالینی شامل ایمنی‌شناسی، انگل‌شناسی پزشکی، باکتری‌شناسی پزشکی، بیوشیمی بالینی،  ژنتیک پزشکی،  میکروب‌شناسی پزشکی،  قارچ‌شناسی پزشکی، ویروس‌شناسی پزشکی، هماتولوژی آزمایشگاهی و بانک خون دارای دکترای تخصصی (PHD)  یا تخصص بوده و پس از فراغت از تحصیل دارای حداقل 4سال سابقه کار در رشته تخصصی خود باشند،  مجاز خواهند بود درصورت قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه وارد دوره تکمیلی شوند.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان