بازدید 16144
نمایندگان در گفت وگو با «تابناک»؛

نحوه اداره جدید صدا و سیما به چه صورت خواهد بود/ آیا صدا و سیما هیأت امنایی اداره می شود؟

اصل 175 قانون اساسی با تأکید بر اینکه «عزل‏ رئیس‏ سازمان‏ صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ با مقام‏ رهبری‏ است»،‏ تصریح دارد: «خط مشی‏ و ترتیب‏ اداره‏ سازمان‏ و نظارت‏ بر آن‏ را قانون‏ معین‏ می‌کند.» اما از زمان بازنگری در قانون اساسی تا امروز، هنوز قانونی برای «تعیین نحوه اداره سازمان صدا و سیما» وجود ندارد.
کد خبر: ۸۱۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ 13 July 2018

اصل 175 قانون اساسی با تأکید بر اینکه «عزل‏ رئیس‏ سازمان‏ صدا و سیمای‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ با مقام‏ رهبری‏ است»،‏ تصریح دارد: «خط مشی‏ و ترتیب‏ اداره‏ سازمان‏ و نظارت‏ بر آن‏ را قانون‏ معین‏ می‌کند.» اما از زمان بازنگری در قانون اساسی تا امروز، هنوز قانونی برای «تعیین نحوه اداره سازمان صدا و سیما» وجود ندارد.

اکنون طرحی در مجلس در دست بررسی است که این نقص را برطرف و اداره صدا و سیما را هیأت امنایی کند. این خلأ قانونی از مدت ها پیش توسط برخی صاحبنظران و اداره صدا وسیما مطرح شده بود، چون به باور بسیاری از سیاسیون، صدا و سیما در حال حاضر به جای اینکه ملی اداره شود، کارکرد میلی پیدا کرده است.

احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: طرح اداره و نظارت بر صداوسیما در دی ماه گذشته توسط کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصویب شده است،

این نماینده مجلس گفت: قانون اساسی، نظارت بر صداوسیما را در اصل ۱۷۵ تعریف کرده که براساس آن نمایندگان سه قوه، ازجمله مجلس شورای اسلامی بر این سازمان نظارت می‌کنند. از مجلس هم کمیسیون فرهنگی افراد پیشنهادی را به صحن معرفی کرده و طبق آیین‌نامه این افراد دو سال در کمیته نظارت بر صداوسیما حضور خواهند داشت.

وی افزود: طرح اداره و نظارت بر صداوسیما، موضوع نظارت بر صدا و سیما را تقویت می‌کند و به نوعی مدیریت و نحوه اداره و نظارت بر صداوسیما را زیر پوشش قرار می‌دهد.

وی گفت: قانون اداره و نظارت بر صداوسیما در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه مجلس شورای اسلامی تهیه شده است. از سال ۱۳۶۸ که قانون اساسی بازنگری شد و در تمام این ۲۸ سال، نظارت بر صدا و سیما قانون نداشت و طبق‌‌ همان قانون اساسی قبلی و اذنی که از مقام معظم رهبری گرفته می‌شد، اداره می‌شد، در حالی که طبق قانون اساسی بازنگری شده، باید قانون اداره و نظارت بر صداوسیما در مجلس تصویب شود.

طرح مذکور در واقع پیگیری برای محقق شدن این قانون است که در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه نهایی شده و باید به صحن بیاید تا در اختیار کمیسیون فرهنگی قرار بگیرد و تصویب شود.

وی همچنین در بیان سه ویژگی نظارتی مهم طرح مذکور اظهار داشت: از جمله ویژگی‌های این طرح، پیش‌بینی یک هیأت‌امنای منصوب رهبری برای کمک به اداره صدا و سیما، تقویت هیأت نظارت فعلی یعنی همین هیأت نظارت سه قوه و فراهم کردن امکان صدور مجوز برای تولید و پخش بخش خصوصی از سوی سازمان صدا و سیما در حدودی که قانون اساسی اجازه می‌دهد، است. جزئیات بیشتر، هنگامی که طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون فرهنگی و صحن محلس آمد، در اختیاز رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

همچنین سیده فاطمه ذوالقدر، دیگر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: این طرح ترکیب هیأت امنای سازمان صدا و سیما، پخش فراگیر داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی سازمان، وظایف هیأت امنا و نحوه نظارت هیأت امنا بر عملکرد سازمان، تصویب راهبردها و سیاست های فرهنگی سازمان، ضوابط اجرایی و مالی سازمان، تعیین ترکیب، وظایف و چگونگی عملکرد شورای نظارت، درآمدها و هزینه‌های سازمان، نحوه واگذاری‌های اموال منقول و غیرمنقول سازمان، تملک اراضی و املاک و شرایط بازنشستگی کارکنان سازمان را مشخص خواهد کرد.

احد آزادیخواه دیگر نماینده عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص تصویب جزئیات این طرح گفت: تا کنون مواد ۲، ۵ و ۶ طرح اداره و نظارت بر سازمان صدا و سیما به تصویب رسیده است.

ماده ۲ طرح مذکور به شکلی تعریفی از صوت و تصویر فراگیر را ارائه کرد. براساس مصوبه امروز کمیسیون فرهنگی صوت و تصویر فراگیر عبارت است از محتوای صوتی و تصویری که به صورت گسترده، یک سویه و بدون الزام به شناسایی مخاطب از طریق فرستنده‌های امواج رادیویی یا شکبه‎های کابلی ماهواره‌ای و اینترنتی پخش شده یا قابلیت توزیع دارد و محتوای مربوطه زنده و دارای جدول پخش زمانی است.

نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به محتویات مواد ۵ و ۶ این طرح گفت:‌ ماده ۵ که ارکان سازمان صدا و سیما اعم از هیأت امنا، رئیس سازمان و ترکیب شورای نظارت بود را شامل می شود؛ اما بنا بر ماده ۶ طرح مذکور، اعضای هیأت امنای سازمان پنج تن از افراد حقیقی و حقوقی خواهند بود که برای پنج سال از سوی رهبری انتخاب می‌شوند.

گفتنی است، این طرح علاوه بر اینکه در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بررسی شده، در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب اعضای این کمیسیون رسیده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴۷
صدا و سیما تحت مدیریت رهبری است و بس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
باید هم باشد و ایشان رهبر و ولی فقیه با قدرت مطلقه هستند و هر کاری را طبق اسلام بدانند باید بشود. اسلام باید در کشور اسلامی مو به مو اجرا گردد .
صدا وسیما سال هاست از ملی بودن خارج ورسانه میلی وفرمایشی وبی اعتبارترین رسانه گردید و90درصد ملت به ماهواره ورسانه های خارجی پناه بردند وتازمانیکه دردست جناح ورشکسته سیاسی وشکستخوردگان دوم خرداد76 تا 29اردیبهشت 96 است فاقد اعتبارمیباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
خیلی چیزها از ملی شدن خارج شده
نگاهی به برنامه های صدا سیما که داشته باشی از تعجب شاخ درمیاری ، انگار که نه انگار مردم دارند زیر بار مشکلات اقتصادی خورد و نابود می شوند ، طوری رفتار می کنند که انگار اصلا مشکلی نیست ، بترسید از خشم مردم ، تابناک تا کی می خواهی لاپوشانی کنی ؟ کارد هنوز به اسخوان نرسیده ، بترسید از روزی که کارد به اسخوان برسه ، برجام چه کرد برای مردم ؟ پولهای آزاد شده بعد از برجام چه شد ؟ چرا صدا سیما یقه دولت را نمی گیرد ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
من که شاخ در نمی آورم من سالها پیش شاخ دراوردم بعدش شاخم افتاد نمیدونم چی شد یا کجا افتاد ولی افتاد
اصلاح طلبان انتظار دارند صدا و سیما ،مثل بی بی سی ۲۴ ساعته تریبون یکطرفه در اختیارشان قرار دهد !!
۵ ساله که صدا و سیما در بست در اختیار برجامی هاست .. به جای پاسخگویی ،ژست منتقد گرفتن !!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
برای اکثریت مردم اصلاح طلب و اصولگرا فرقی نمیکینه. مردم دنبال خواسته هاشون هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
فعلا که 24 ساغته دست اصولگرایان با ذر برگیری 15 درصد چامعه ایرانی است
کل دغدغه اصلاح طلبان شده خانم اینستاکرامی
این جریان در همه زمینه ها به بن بست رسیده و تبدیل شده به « مکتب رقص»..خخخ
"" اما از زمان بازنگری در قانون اساسی تا امروز، هنوز قانونی برای «تعیین نحوه اداره سازمان صدا و سیما» وجود ندارد ! ""
یعنی جایی که از نظر اهمیت استراتژیکی ، فرهنگی ، اجتماعی ، گردش مالی بزرگترین مجموعه کشور است سی سال دلبخواه اداره که چه عرض کنم چرخانده شده است ! نمایندکان مجلس کلاهشان را بالاتر بگذارند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
زیر نظر و مدیریت ولی امر مسلمین جهان اداره میگردد و همین کاملا درست است
حال که بیش از90درصد ملت صدا وسیما راتحریم نموده واین رسانه کوچکترین اعتبارخبری در بین ملت ندارد برای جلوگیری ازهزینه های اضافی بهتراست تا بوجودآمدن صدا وسیمای مورد نظر ملت وملی واقعی این رسانه تعطیل شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
احسنت
تعطیلی صدا وسیمای منفور دربین اکثریت ملت ایران بهترین روش ممکن است
باید در مملکت ۸۰ میلیونی حداقل بیست شبکه تلویزیونی خصوصی وجود داشته باشد. بروید افغانستان را ببینید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
ذر کشوری که بر مبنای قانون عمل می شود و قانون اساسی تصریج می کند می بایست فعلا به همین صورت باشد مگر اینکه قاون دیگری جایگزین شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
فقط ما اسلامی هستیم در دنیا و بقیه دروغ است .
فقط ما اسلام ناب محمدی را بر پا داشتیم و بس
محبوبیت صدا سیما از گرایش مردم به کانالهای ماهواره ای معلومه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
کسی در کشور اسلامی ماهواره نمی بیند و فقط ده هزار نفر منافقین و منحرفین ماهواره و اینترنت حرام امریکایی اسراییلی میبینند و بقیه فقط تلویزیون ملی می بینند
تا این هجویات اجرا نشه باور نمیکنیم
اسم صدا و سیما که می آید حال انسان بهم میخورد و عزراییل را مقابل خودش می بیند .حیف از یه قرون که خرج این بلند گوی تبلیغاتی هدر رود .
وقتی می گم هر بلایی سرمون میاد سر منشا اون بی کفایتی نماینده های مجلسه ، شما می گین نه . دیدم که می گم .
یه مشت جمع شدن زیر کولر و با هم تلگرام بازی می کنند . نه بازبینی قوانینی ، نه پیگیری وعده ای ، نه سوالی ، نه استیضاحی نه اعتراضی
گاهی هم که یک فیلم بازی می کنند و مثلا اعتراض می کنند نمایشیه و برا روز مباداست .
از اولین روزی که پاشون رو میزارن مجلس ، به فکر تائید صلاحیت شدن دور بعدی هستن . به خاطر همین جلو هزار نفر دولا و راست می شن . امکانات تفریحی هم که زیر همون سقف برا خودشون درست کردن ، تو هیچ مجلسی در دنیا پیدا نمی شه . مردم اگر می خوان تغییر به وجود بیاورند باید از مجلس و نماینده ها شروع کنند.....
هیئت امنای با اذن رهبری؟!!!!خب این چه فرقی میکنه با وضعیت الانشون؟!
صدا و سیما الان بیشتر عملکردش به زیان مسئولانه. چون بیننده ای که نداره و مردم هم چندان تحت تاثیرش قرار نمیگیرن. از اونور هر مدت یک جنجالی درست میکنه که خودش ضربه میزنه و باعث نارضایتی میشه. اینهمه بودجه صدا و سیما هم یک عامل نارضایتی دیگه است. چون مردمی که نمیبینند این شبکه رو میگن چرا باید اینهمه پول مردم صرف این سازمان بشه؟
صدا و سیما هیات امنایی اداره می شود!
خدارو شکر
صدا وسیمایی که دایم بر طبل تفرقه و نفاق می کوبد باید درش را گل گرفت
مطمئنا 28سال دیگر هم قانونی برایش تعریف نخواهد شد.چون اصولا اراده ای از طرف نمایندگان برای اینکار وجود نداشته و ندارد.اگر حرفی زده میشود برای انحراف اذهان است وبس.
این هم آخر و عاقبت صدا و سیما هیچ مرجعی حاضر نیست مدیریت آن را به عهده بگیرد
هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد شد .وقتی یک تفکر انتخاب نفرات را برعهده دارد چه یکنفرانتخاب کند چه ده نفر . همه مشابه خواهند بود و موجب تضارب آرا نخواهد شد . حالا خواهید دید.
باسلام به نظر من در دوره ریاست ضرغامی بقدری در فیلما
وبرنامه ها هرکه هرچی دلش خواست گفت و به مردم بخصوص به روستاییان وطبقه ضعیف جامعه که توان اعتراض نداشتند، توهین شد وتحقیرشدند که جبرانش مشکل هست وگاهی هم صداو سیما ناچار است ازآنهااستفاده کند
امیدوارم ودعا میکنم موفق بشوند گذشته ها را جبران کنند.
اجازه نمیدهند میخواهند مثلِ کمیته امداد و بنیاد مستضعفان و صد امام و ...دستِ خودشان بماند و هر موقع دلشان خواست رئیس جمهور را با اینها له کنند و منافع را بالا بکشند
چه علی خالو و چه خالو علی چه فرقی می کند؟ رئیس صدا و سیما فردی یا هیات امنای منصوب هر دو یکی است با این تفاوت که وفتی هیات امنایی باشد همه از خود سلب مسئولیت می کنند.
نه فقط صدا و سیما، در بسیاری از امورات کشور ضابطه وجود ندارد و بر اساس سلیقه و میل افراد امور اداره می شوند.
درشو‌ببندید مثل کشورهای پیشرفته یکی دو ‌کانال دولتی داشته باشین بقیه رو‌بدین‌بخش خصوصی
مردم را چی فرض کردید
چه یکنفر را کسی انتخاب کنه چه پنج نفر را هم شخص انتخاب بکنه
چه فرقی می کنه باید ساختار نظارت طوری تغییر کنه که مردم در تصمیم گیری شریک باشن وگرنه چیزی درست نمیشه
البته اتاق فکر ها و هسته های که به صدا و سیما خط می دهند را باید یرچید، چون به هنگام اشتباه مسولیت نمی پذیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Denmark |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
اینها تا من و تو را نکشند هیج جا نمیرن
باید هیئت مدیره ای تشکیل شود و اعضای ان به طور مساوی ازهر قوه انتخاب شوند و این هیئت مدیره یک مدیر عامل برای سازمان صدا وسیما انتخاب کند، انتخاب انتصابی ک جوابگو کسی هم نیست اشتباه وغلط است
نماینده ها زیاد حرف می زنند اما چون نه فکری قبل از صحبت شده است و نه برای بعد از صحبت برنامه ریزی نشده است بنابراین اصلا به جایی نخواهد رسید
اتفاقا مشکل صدا وسیما همین مدیریت های دستوری است خودتان را خسته نکنید تنها با خصوصی سازی شبکه هاست که می توان صدا و سیما را نجات داد...
با سلام.
اغلب کامنت ها مدیریت سازمان را نشانه گرفته اند. در صورتیکه معاونت سازمان تغییر و تحولات و افرادی ناشایسته در رده های مدیریتی را حکم داده اند که مجری برنامه ها و اهداف آنان باشند. و این نتیجه تلخی برای سازمان و برای کشورمان می تواند در پی داشته باشد. نمایندگان می باید با اطلاعات کامل بسوی تصمیم گیری حرکت کنند. اطلاعات ناقص، نتیجه گیری ناقص را به همراه دارد.
دوباره جمعی بیرونی و کم آشنا می خواهند برای صداو سیما تعیین. تکلیف کنند.
اما بهترین روش آزاد سازی شبکه ها و محدود شدن حد اکثر سه شبکه( خبری، معارفی و اجتماعی دولتی) و بقیه آزاد ولی با نظارت محتوایی است تا هم صدا و سیما چابک یازی شده و هزینه ها به شدت کاهش یافته و هم مخاطب بر طبق سلیقه خود برنامه ها را دنبال کند.
مشکل صدا و سیما نظارت های شدید مختلف است و بس.
صدا وسیمایی که جر دروغپراکنی ونفرت پراکنی رسالت دیگری ندارد تعطیل شود بهتراست
این آزادی بیان در ایران کی به وجود میاد ؟ ۱۳ تا غیر قابل انتشار ؟ آخه چرا ؟
نگران نباشید .الان شبکه ها و سایت های مجازی جای تلویزیون خصوصی را گرفته است و مردم مجبور نیستند تلویزیون میلی ببینند . فقط حیف پول ملت که خرج این رسانه میشود .
اداره صدا و سیما به سادگی و با مکانیسم زیر امکان پذیر است.
ارز 4200 تومان را می گیرد؛ با آن خودرود و موبایل و غیره وارد می کند و به نرخ آزاد می فروشد و سود ان را مدیران بر می دارند و بودجه دولتی را هم می گیرند و در اختیار کارکنان قرار می دهند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان