بازدید 26678

حجاب اختياري براي گردشگران خارجي

کد خبر: ۸۱۵۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱ 10 July 2018

دوباره بحث حجاب گردشگران خارجي در ايران در رسانه‌ها و از زبان چهره‌هاي سياسي و مذهبي داغ شده است. در جديدترين اظهارنظر دراين‌باره، حجت‌الاسلام‌والمسلمين محسن غرويان، روحاني شناخته‌شده عضو هيئت علمي جامعه‌المصطفي كه سال‌ها شاگرد آيت‌الله مصباح يزدي بود، گفته است: «توريست‌ها از نظر شرعي و فقهي جبري در اجراي موازين ديني ما ندارند، آنها مي‌توانند خودشان حجاب را اختيار کنند و از نظر مذهبي اجباري براي آنها وجود ندارد».

به گزارش شرق، بر اساس خبري که ايلنا منتشر کرده است، غرويان در واکنش به اينکه برخي اخيرا مطرح مي‌کنند قانون حجاب اجباري براي توريست‌هايي که به ايران مي‌آيند در مناطق آزاد ملغي شود، اين‌طور گفت: «به نظر من اگر اين مسئله فرهنگ‌سازي شود که مردم بتوانند اين مسئله را هضم کنند، قابل انجام است، همان‌طور که ما به کشورهاي ديگر مي‌رويم و طبق قوانين خودمان عمل مي‌کنيم، بايد به توريست‌ها هم اجازه داده شود در کشور ما طبق قوانين خودشان عمل کنند».

به نظر، اشاره آقاي غرويان به اين گفته ابراهيم انصاري‌لاري، مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره سازمان منطقه آزاد کيش، است که فروردين‌ماه امسال در توييتر خود چنين موضوعي را مطرح کرد و نوشت: «ميليون‌ها ايراني در سال ۹۶ با قصد خريد و تفريح، راهي ترکيه و امارات شدند. آيا وقت بازنگري در سياست‌ها براي مواجهه با گردشگران مناطق آزاد نرسيده است؟ همچنان‌كه در حوزه اقتصادي قائل به تسامح در مناطق آزاد هستيم و معافيت ۲۰ساله داريم، در حوزه فرهنگي و اجتماعي نيز بايد قائل به تسامح باشيم. با اندکي تسامح و همدلي داخلي مي‌توانيم سهم خود را از بازار گردشگري پس بگيريم. روا نيست ثروت ملي ما در پس‌کوچه‌هاي غربت جاري شود».

همان‌موقع قابل پيش‌بيني بود که طرح اين موضوع حتي در حد يک اظهارنظر صرف مي‌تواند گشايشي پيرامون شکل‌گرفتن بحث و گفت‌وگوي جدي‌تر دراين‌باره باشد.

واکنش غرويان به‌نوعي ورود به همين بحث بود. او با بيان اينکه بايد به توريست‌ها گفته شود فرهنگ ايران مذهبي است، اما اجباري در اجراي آن براي شما نيست، اظهار كرد: «توريست‌ها از نظر شرعي و فقهي جبري در اجراي موازين ديني ما ندارند، آنها مي‌توانند خودشان حجاب را اختيار کنند و از نظر مذهبي اجباري براي آنها وجود ندارد. فقه ما با مسيحيان در مواردي مانند معاملات، مغايرت‌هايي با يکديگر دارند، اما احکام فقه و حتي ازدواج آنها براي ما محترم است».

غرويان همچنين در پاسخ به اين سؤال که آيا اين قانون درخصوص توريست‌هاي کشورهاي مسلماني مثل ترکيه که حجاب در آنها اجباري نيست، هم قابل‌اجراست يا خير، گفت: اين مباحث جنجالي است که بايد به مجلس برود و بايد صاحب‌نظران هم درخصوص آن نظر بدهند، اما به نظر من بهتر است، اين مسئله را به اختيار خود توريست‌ها بگذاريم. براي عملي‌کردن اين مباحث بايد همواره آنها را در جامعه مطرح کنيم. بايد بدانيم که نمي‌توانيم احکام فقهي خود را بر توريست‌ها الزام کنيم. صاحب‌نظران بايد در اين خصوص به صورت منطقي سخن بگويند تا به مرحله تصميم و قانون برسد».

به غير از اين، چند روز پيش ناهيد خداکرمي، عضو شوراي شهر تهران، نيز در توييتر خود چنين مطلبي را نوشت: «در حاشيه بازديد از شهر فرودگاهى امام خمينى، رفع موانعى مانند حجاب اجبارى در بخش ترانزيت و مناطق آزاد، به‌عنوان راهى براى گسترش صنعت توريسم و عدم خروج سرمايه و ارز از کشور مطرح شد. در شرايط فعلى توجه به اين پيشنهاد مى‌تواند تحول بسيار مثبتى باشد». اين عضو شوراي اسلامي شهر تهران در همين رابطه و در گفت‌وگويي با فارس گفت: «توريستي که به ايران مي‌آيد براي استفاده از جاذبه‌هاي گردشگري و بعضا ترانزيت به ايران مي‌آيد، بنابراين برخي محدوديت‌هاي مغاير با فرهنگ او مي‌تواند به جذب گردشگر ضربه بزند».
خداکرمي با بيان اينکه اين موضوع فقط به‌عنوان «طرح يک مسئله» مطرح شده است تا درباره آن بحث شود، گفت: توريستي که به ايران مي‌آيد براي استفاده از جاذبه‌هاي گردشگري و آفتاب و بعضا ترانزيت به ايران مي‌آيد، بنابراين برخي محدوديت‌هاي مغاير با فرهنگ او مي‌تواند به جذب گردشگر ضربه بزند. خداکرمي معتقد است مي‌توان با تغيير برخي قوانين در حوزه پوشش، به جذب گردشگر و رونق صنعت توريسم کمک کرد.

اين عضو شوراي شهر در پاسخ به اين سؤال که چگونه مي‌توان در حوزه پوشش بين گردشگران خارجي و داخلي تفکيک قائل شد، گفت:‌ مي‌توان انعطافي به قانون داد و همه مي‌توانند با هر عقيده‌اي در کشور باشند.

خداکرمي همچنين تأکيد کرد اين موضوع، صرفا فقط در حد طرح بحث عنوان شده و ممکن است کارشناسان بگويند اين موضوع در جذب توريسم و ممانعت از خروج ارز تأثيري ندارد. او معتقد است تجربه کشورهايي مانند ترکيه و امارات و ممانعت از حجاب اجباري در جذب گردشگر بسيار موفقيت‌آميز بوده است.

البته در همين روزها يک اظهارنظر ديگر هم دراین‌باره از يک روحاني فعال سياسي و نماينده مجلس منتشر شد که به‌نوعي مخالف اين ديدگاه بود.

حجت‌الاسلام احمد مازني درباره بحث آزادي پوشش گردشگران در مناطق آزاد و شهرهاي فرودگاهي گفت: «معتقد هستم ما در صنعت گردشگري دچار اشتباهات راهبردي هستيم، يکي از اين اشتباهات طرز نگاهي است که تصور مي‌کند گردشگري زماني موفق است که ما فضا را براي رفتارهاي غيرشرعي باز کنيم و با دورشدن از هنجارهاي فرهنگي بومي و ديني خودمان مي‌توانيم گردشگري را محقق کنيم».

وي افزود: «بارها گفته‌ام هم درمورد کساني که مي‌خواهند به ايران سفر کنند اين تصور وجود دارد که آنها مي‌آيند تا فرصتي براي تفريحات غيرشرعي و نامشروع پيدا کنند و هم درمورد هم‌وطناني که مي‌خواهند به خارج از کشور سفر کنند اين نگاه منفي وجود دارد و اين تصور غلطي است. کساني که قصد سفر به ايران را دارند، ايران را به‌عنوان کشوري با قدمت تاريخي و فرهنگ و تمدن چندهزارساله مي‌شناسند و آثاري که در ايران وجود دارد و ميراث فرهنگي‌ای که وجود دارد، برايشان داراي جاذبه است، چه ميراث مربوط به دوران اسلام و چه ميراث پيش از اسلام و ساير اديان و همچنين رفتار مردم ايران برايشان مهم است».

وي ادامه داد: «پوشش و لباس مردم يک کشور هم از جمله مواردي است که براي گردشگر خارجي جذاب است. ما انسان‌هاي بسياري در دنيا داريم که مشتاق ديدن ايران هستند و به‌هيچ‌وجه مسائلي مثل پوشش که در قالب قانون تعريف شده و براي گردشگر پوششي کاملا حداقلي است، نمي‌تواند مانع حضور آنها در کشورمان شود. چه درصدي از ملت‌ها به جهت پوشش اسلامي نمي‌خواهند به ايران سفر کنند؟ آيا تحقيقي دراين‌‌باره انجام شده که ما اعلام مي‌کنيم اگر در مناطق آزاد تجاري، آزادي پوشش را فراهم کنيم مي‌تواند تأثير قابل توجهي در جذب گردشگر داشته باشد. من اين نگاه را نگاه انحرافي مي‌دانم».

رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي گفت: «ما نزديک به يک ميليارد مسلمان در دنيا داريم که مسلماني را مي‌شناسند و با فرهنگ و پوشش اسلامي آشنايي دارند. ما حداقل زمينه جذب اين افراد به کشور را داريم و بسياري از انسان‌ها هم هستند که مسلمان نيستند، اما ايران را دوست دارند يا کنجکاو هستند بدانند ايران کجاست و چه آثار و چه ميراثي دارد. پس موافق نيستم با نظرياتي از‌اين‌دست و معتقدم ساده‌سازي صورت مسئله و انحراف از موضوع اصلي است».

شکل‌گرفتن بحث و گفت‌وگو پيرامون موضوعي که هميشه خط قرمز بوده و به‌ندرت در اظهارنظرهاي مسئولان رسمي و رسانه‌اي داخل کشور به آن پرداخته شده مي‌تواند باب گفت‌وگويي جدي‌تر و تخصصي‌تر را دراين‌باره باز کند. چراکه اين گمانه به‌صورتي جدي مطرح است که نقش مسائلي مانند حجاب در رونق صنعت گردشگري کشور که اين روزها و در شرايط اقتصادي خطير کنوني بيشتر از هميشه مي‌توان پي به اهميتش برد، بسيار تعيين‌کننده و مهم است. بسياري معتقدند کمي تساهل و تسامح در اين زمينه مي‌تواند گره‌هاي زيادي از صنعت گردشگري کشور و ورود گردشگران خارجي به کشور را باز کند. تجربه‌اي که مشابه آن را کشورهاي مسلماني مانند ترکيه و مالزي آزمودند و تا حد بسياري هم موفق شدند و به رتبه‌هاي بالايي در اين صنعت پول‌ساز در جهان دست یافتند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۵۰
فرافکنیهای نخ نما مشکلات مردم آنقدر عمیق و جدیه که دیگه حواس کسی با این اظهار نظرها پرت نمیشه.
اجبار در هرچیزی تبعات بسیار بدی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
حتما راهنمایی و رانندگی یا مبارزه با قاچاق و یا مفاسد هم تبعات بدی دارد از نظر افکار شما ها
شماتقصیری نداری وقتی تبلیغات امروزه در جهان در بی حیایی و لخت بودن است
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
با سلام
و با احترام به لباس ایشان
متاسفانه قبل ایام انتخابات از ایشان نظرات شاذی میشنویم...!
به نظرم حدود حجاب و اجباری یا اجباری نبودن آن برای مردم و توریستها را باید به شورای هر شهر یا روستا واگذار نمایند تا ایشان در مورد شهر و روستای خود تصمیم بگیرند. با این روش خیلی از مشکلات حل می شود. ممکن است شهرهایی مثل شیراز تصمیمی بگیرند که اصلا برای عامه اعم از ایرانی و خارجی حجاب اجباری نباشد اما در شهری مثل مشهد و قم برای همه اعم از ایرانی و غیرایرانی حجاب اجباری باشد.
جدی حالا فهمیدین چنین قوانینی به اقتصاد ضربه میزنه؟ شما خیلی حاذق هستینh.... حالا وقت بود بفهمین عجله ای در کار نبودا !!!
حتما از نامیبیا و اوگاندا و اروگوئه توریستهایی خاهند امد که حتا بدون حجابشان ادم را میترساند.....
به نظرم درست نیست چون خودی ها به عنوان گردشگر هم پوششون را در میارن بعد اونوقت ....
یا رومی رومی یا زنگی زنگی
مگه چیه؟!! باید به قانون مملکت ما هم احترام بزارن
اول تاثیر گردشگر خارجی، پیامدها و میزان علاقمندی آنها برای کردشگری در کشور را حساب کنید بعد راجع به طرز حضور آنها اظهار نظر شود.
اگر خیلی میخواهید دنباله روی انها باشید با این تفکر خوردن گوشت خوک و شراب و این چیزها هم برای انها چون که مسلمان نیستند در کشور براشون ازاد کنید
عالیجنابان!!!!!
بهتر است شماها به جای فکر این چیزها به فکر زیر ساخت گردشگری و تبلیغات حهانی باشید که فکر هم نکنم با تبلیغات مسموم انها راهی به جایی ببرید در جذب بیشتر گردشگر
بسیار هم عالی
صدا و سیما موقع پخش فوتبال حتی اگر یه خانم خوشحالی کنه سانسور میکنه. حالا با این افکار متحجرانه میخوان حجاب را ولو برای توریست ها آزاد کنند!!!
بنده مخالف حجاب اجباری مردم ایران هستم
منتهی این طرح که گردشگرهای خراجی بتونن بدون حجاب رفت آمد کنند بحث فرعی هست در حوزه ی گردشگری ، توریست های خارجی اگه برای عشق و حال میخوان بیان که تو کل دنیا براشون هزار برابر باحال تر هستش و ما اصن به گرد پای اونا نمیرسیم
ولی توریستهای خارجی میان که طبیعت، فرهنگ و تاریخ این مملکت رو ببینن !!
شاید اگر جناب انصاری لاری نیز بجای آنکه مديرعامل و رئيس هيئت‌مديره سازمان منطقه آزاد کيش باشند ؛ رئيس کميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي میبودند ؛ کلامشان مشابه جناب مازنی میشد .

این مشکل کوچکی نیست که افراد نه مطابق واقع که مطابق پست خود اظهارنظر میکنند.
اقای مازنی همانهایی که مشتاق دیدن ایران هستند چرا تا کنون نیامدند که صنعت گردشکری ما رونق بگیرد ایا زمان ان نرسیده که به فکر اینده خودمان باشیم . اگر ما معتقدیم که قدمت فر هنگی داریم پس باید فرهنک سازی کنیم
واسه همه مادر
واسه خودمون ژنرال
مشکل اصلی صنعت گردشگری، در حجاب و اینگونه مسایل نیست و ترکیه و مالزی هم با آزادی حجاب به درآمدهای هنگفت دست نیافتند
اشکال اصلی در برخورد غیر حرفه ای با این صنعت هم از حیث زیرساختها و هم از حیث بازاریابی و تبلیغات و هم از حیث ارائه خدمات است
یک اشکال اساسی دیگر هم قیمت بالای تورهای ایرانی در مقایسه با همان تورهای ترکیه است
رجوع به بحث حجاب در این مقولع قطعا فرافکنی است
کدوم توریست غیر از چندتا پیرو پاتال که پول هم خرج نمی کنند به این جا پا میذارن ؟ بهتره همین قوانین همچنان برقرار باشد
یکی از بهترین و راحت ترین روش عدالت اقتصادی توریست پذیری است زیرا عواید آن به صورت مویرگی در جامعه تقسیم می شود. پول نفت باید مراحل زیادی را بگذراند تا به دست مردم برسد.. خوب توریست وقی می آید که راحت باشد توریست برای استراحت و تمدد اعصاب می آید. برای موعظه و درک قوانین ما که نمی آید.
سلام تابی جان
من چند هفته پیش دقیقا" همین پیشنهاد رو دادم !
به من ثابت شد که مسئولان سایت تابناک رو می خونند!
دوباره تکرار می کنم تا بسترهای لازم رو برای حضور گردشگران و سرمایه گذاران خارجی مهیا نکنیم بعید است که انها در ایران سرمایه گذاری کنند!
البته با وجود درامدهای نفتی بعید می دانم مسئولان فکری به حال گردشگران خارجی هم بکنند
باید منتظر بمانیم تا نفتمان تمام شود وان موقع می فهمیم که درامد از توریسم یعنی چه؟
ترکیه الکی داره برای خودش تاریخ می سازه و ما تاریخ خودمان را کتمان می کنیم
حجاب قانون جمهوری اسلامی است و برای همه لازم الاجرا می باشد ، خارجی یا ایرانی.
کاملا موافقم.
آگه این گردشگری رو رونق میدانن الان محتاج و التماس فروش نفت نبودیم
چه عجب
خوب همجنسگرایی هم در قوانین اونور مرزیها هست پس اون رو هم برای خارجیها ازاد کنیم
اين چه اشتباهي هست
آقاي غرويان مگه مرجع تقليد هست
قوانين بايد توسط شوراي نگهبان تصويب شود
امثال آقاي غرويان در حد يك پزشك عمومي هستند
مردم مگه از مریخ اومدن هضمش کنن
ای کاشک منظور از پوشش حجاب توریستها فقط روسری بود ولیکن اگر همین حداقل توسط آنان رعایت نشود بی شک آنان دوست دارند همانند دیگر نقاظ جهان بصورت نیمه برهنه در انظار حضور پیدا کنند !
اکر زنان خودمان موهاشان را رنگ کردند و انگلیسی صحبت کردند هم می توانند بی حجاب باشتد؟
به به ماشالله چشم ماروشن!!!
...کشور اسلامی قوانین خود را دارد لازم هم نیست ما مثل یهود و نصاری شویم.لن ترضی عنکم الیهود ولا النصاری حتی تتبع ملتهم ....
اینم یک حاشیه دیگه برای انحراف افکار عمومی از وضعیت اقتصادی و مشکلات موجود در کشور
رعایت حجاب رعایت یک امر فقهی و رساله ای نیست.رعایت قانونه...با این استدلال باید اجزه بدید خوردن مشروبات سایر محرماتشون هم آزاد باشه چون فرهنگ اوناست.ما نون نداریم بخوریم شما شنگ حجاب توریستها را به سینه میزنید؟
یکی از بهترین گشایش ها برای جذب تورسیت همین حذف حجاب اجباری است
تا مسئله حجاب تو ایران از بین نره مشکل توریسم هم حل نمیشه
شما با حجاب میتونی به کشورهای غربی بری اما اونا بدون حجاب نمیتونن به کشور ما بیان. حالا کلاه خود را قاضی کنید که ما آزادی داریم یا اونا؟ ما به انتخاب های شخصی انسان ها احترام میگذاریم یا اونها؟
مشکل توریسم ایران حجاب نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
حجاب یکی از مشکلات مهم است
این چه مسخره بازیه تو این مملکت باید برای همه چه ایرانی و چه غیر ایرانی اختیاری باشد..
حجاب اجباری توهین به حجاب و افراد محجبه است
باز جای شکرش باقی است که برخی آقایان در این وضعیت اسف بار و عجیب کشور، همچنان شوخ طبعی خود را حفظ کرده اند!!! آیا در کشوری که بسیاری از مسئولینش تحمل حضور خانمها در استادیومها را ندارند، در کشوری که دختر نوجوانی به جرم پخش تصاویر رقصش در اینستاگرام مجبور به اعتراف در مقابل دوربینهای تلویزیون میشود، در کشوری که در برخی شهرهایش از برگزاری همین کنسرتهای ساده و پاستوریزه و از صدها فیلتر رد شده به بهانه اختلاط نامناسب دختران و پسران جلوگیری میشود، در کشوری که تصاویر دختران تماشاچی در مسابقات جام جهانی که در حال زمزمه کردن سرود ملی همین کشور هستند سانسور میشود و... میتوان انتظار داشت که به توریستهای خارجی اجازه داده شود که بدون حجاب در اماکن عمومی تردد کنند؟!!!
لباس برای حفظ آسیب به بدن و برای حفاظت از سرما و گرما و پوشاندن زشتی هاست.

بقیش مثل اینکه چقدر خودمان را بپوشانیم قرارداد خود جامعه است. زن و مرد هم تفاوتی ندارند مگر اینکه زن طبیعتا دوست دارد خودش را از آسیب ها و آزارهای احتمالی حفظ کند اونهم به تشخیص خودش.
کاملا هم دینی گفتم.
گردشگری ایران یک بحث مختومه هست.خیلی اگر هنر دارید گردشگران مسلمان را جذب کنید
خیلی زشته غریبه ها اختیار انتخاب دارن بانوان و دختران ما نه.... تا چه حد تحقیر.... مگه حجاب قانون نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سلام.
خب،
اولا، سئوال اصلی آنوقت اینجاست که آنها (خارجیها) در خیلی چیزها قوانینی متفاوت با ما دارند، در چه چیزهایی و تا چه باید در کشور ما ازمزایای قانون خودشان بهره مند باشند؟!!

ثانیا، انتخاب حجاب به عنوان یک حکم اسلامی بر انها واجب نیست چون اصلا مسلمون نیستند، اما رعایت حجاب به عنوان یک قانون در کشور ما امری لازم است مثل رعایت همه قوانین دیگر. مگر ما قوانینشون رو در کشورشون میتونیم زیر پا بگذاریم؟!!!!!
همه چیز دیر به فکر بعضی ها میرسد. حجاب که یکیشه.
ولی ایران چه چیز برای توریست دارد؟ زاینده رود؟ دریاچه ارومیه؟ کارون؟ جنگلهای از بین رفته مازندران؟ تخت جمشید؟
کجای ایران رو حفظ کردید برای توریست؟
خداييش سورپرايز شدم از اين خبر دم روحاني محترم گرم...................................
تابناک ننگ بر تو که گزینشی پیام ها را میگذاری مدیر این بخش کیه که دلبخواهی میگذارد و مطالب را هم کم و زیاد می کند
حجت الاسلام غرويان از مطرح كردن اين بحث چه هدفي دارند؟ به نظر من ،مطرح كردن اين بحث نكته انحرافي است براي منحرف كردن اذهان عمومي از يك مسئله مهم تر.
مسئله دیگه اینه که اگر یک توریست میتونه در ایران بیحجاب بگرده، چرا اقلیتهای دینی ما نتوانند؟!!!
نیز، اگه توجیه اقتصادی جذب گردشگر، توجیهی برای بیحجابیمیتواند باشد، چرا توجیه چیزهای دیگه نشود؟!!!

از همه جالبتر اینکه، وقتی کسی نخواهد به ایران بیاید، خب، نمیاید؛ کسی مجبورش نمیکنه بیاد‌. و یک توریست که می آید، هیچ وقت مجبور نیست به ایران بیاید و وقتی هم که می آید، به اختیار خودش میاید و به اختیار خودش رعایت قانون حجاب میکند؛ اونوقت کجا اجباری هست که ما بخواهیم با تغییر قانون اونرو از سر یک توریست برداریم؟!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار