بازدید 3205
۱

سالک در کمین مردم مناطق زلزله‌زده

کد خبر: ۸۱۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۲ 09 July 2018

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با بیان اینکه ابتلا به سالک مردم مناطق زلزله‌زده را تهدید می‌کند، بیان کرد: به افراد در معرض خطر توصیه می‌شود تا حد امکان از تماس پشه‌های خاکی با سطح پوست جلوگیری کنند.

به گزارش آنا، مسعود مردانی درباره شیوع بیماری سالک در مناطق زلزله‌زده، گفت: سالک بیماری است که بر اثر تغییر اکوسیستم شیوع می‌یابد. در واقع به دنبال شهرسازی، نوسازی، ساخت‌و‌سازهای گسترده، زلزله و ... اکوسیستم دچار تغییر و سالک شیوع می‌یابد.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: سالک توسط گزش برخی گونه‌های پشه خاکی آلوده به افراد منتقل می‌شود که ابتدا موجب التهاب پوستی و سپس باعث ایجاد زخم‌ روی پوست می‌شود. زخم‌هایی که بر اثر بیماری سالک ایجاد می‌شود در طولانی مدت بهبود می‌یابد به گونه‌ای که گاه تا یکسال بیمار باید تحت درمان باشد.

به گفته وی؛ تعداد ضایعات معمولا یکی است اما گاهی ممکن است متعدد نیز باشد.

مردانی یادآور شد: بر اساس اینکه گزش در کدام ناحیه از صورت اتفاق بیفتد شدت زخم ایجاد شده متفاوت خواهد بود و مدت زمان بهبودی نیز به طول می‌انجامد. گاه ممکن است زخم‌ها روی بینی و یا پلک ایجاد شود که به دنبال تاخیر در درمان مشکلات پوستی و زیبایی نیز برای بیماران ایجاد کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هنگام غروب آفتاب و شب فعالیت پشه خاکی افزایش می‌یابد، افزود: به افرادی که در مناطق در معرض خطر زندگی می‌کنند توصیه می‌شود در این زمان‌ها از تردد غیرضروری در معابر خودداری کنند.

وی افزود: هم‌چنین افراد باید تا حد امکان از ورود پشه‌ها به داخل منزل با نصب توری خودداری کنند که متاسفانه به دلیل کوچک بودن اندازه پشه‌ها این امر به میزان چشم‌گیری موفقیت‌آمیز نیست.

مردانی تصریح کرد: هم‌چنین افراد در معرض خطر باید هنگام خواب از پشه بند استفاده کنند و تا حد امکان مانع تماس پشه با پوست شوند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری خاطرنشان کرد: هم‌‌چنین مسئولان ساخت‌و‌ساز نیز باید توجه داشته باشند نخاله‌های ساختمانی را با دقت جمع‌آوری کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
در مناطقی که بیماری بصورت اندمیک وجود دارد پس از حوادث غیر مترقبه وزارت بهداشت فورا اقدامات لازم را انجام می دهد( همانطور که در زلزله کرمانشاه انجام شد و نتایج خوبی داشت )نباید از این بابت نگرانی برای مردم ایجاد کرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان