بازدید 88312
۱

دلایل افزایش تعداد تنفس در افراد مختلف

کد خبر: ۸۱۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 09 July 2018

یک فوق تخصص بیماری‌های ریه و تنفسی در کودکان با بیان اینکه عوامل متعددی موجب بروز تاکی پنه یا افزایش تعداد تنفس می‌شود، خاطرنشان کرد: افراد به هنگام مشاهده افزایش تعداد تنفس به صورت غیرطبیعی، نیازی به مراجعه فوری به پزشک یا دریافت خودسرانه اکسیژن ندارند.

به گزارش آنا، سید احمد طباطبایی درباره تاکی پنه یا تندی نفس، گفت: تعداد طبیعی تنفس در سنین مختلف متفاوت است اگر تعداد تنفس فردی بیش از حد طبیعی باشد بیان می‌شود که فرد دچار تاکی پنه یا تندی تنفس شده است.

تعداد تنفس با افزایش سن کاهش می‌یابد

وی افزود: برای مثال زمانیکه نوزادان متولد می‌شوند به دلیل کم بودن حجم ریه ممکن است دچار تندی تنفس شوند به گونه‌ای که نوزادان به طور طبیعی باید در هر دقیقه 20 الی 25 تنفس داشته باشند اما اگر این تعداد به 50 برسد نیز طبیعی محسوب می‌شود. البته باید به خاطر داشت افزایش تعداد تنفس زمانی در کودکان طبیعی محسوب می‌شود که افزایش تعداد تنفس بدون علامت باشد یعنی نوزاد دچار سرفه، کبودی و ... نشود و بتواند شیر مادر را مصرف و رشد طبیعی خود را داشته باشد.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه و تنفسی در کودکان با بیان اینکه با افزایش سن تعداد تنفس به صورت طبیعی کاهش می‌یابد، تصریح کرد: به گونه‌ای تعداد تنفس در افراد بالغ 18 الی 20 تنفس است که کودکان با افزایش سن به این عدد می‌رسند.

طباطبایی با تاکید براینکه هر عاملی که باعث افزایش نیاز انسان به مصرف اکسیژن شود موجب افزایش تعداد تنفس خواهد شد، خاطرنشان کرد: افزایش میزان مصرف اکسیژن موجب افزایش دفع دی‌اکسیدکربن می‌شود و در نهایت تعداد تنفس‌های فرد افزایش می‌یابد.

افزایش تعداد تنفس بدون داشتن سابقه بیماری زمینه‌ای

وی یادآور شد: برخی افراد به دنبال برخی عوامل از جمله اضطراب، بیقراری، نگرانی، استرس و ... و بدون سابقه بیماری زمینه‌ای دچار افزایش تعداد تنفس می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مصرف برخی داروها از جمله آسپرین، پرکاری تیروئید، ابتلا به برخی بیماری‌های کلیوی، بروز کتواسیدوز دیابتی، ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی و ... از دیگر عوامل افزایش تعداد تنفس در افراد است.

عفونت ریوی شایع‌ترین علت بروز تاکی پنه

طباطبایی با بیان اینکه ابتلا به برخی بیماری‌های ریوی نیز موجب افزایش تعداد تنفس یا وقوع تاکی پنه می‌شود، بیان کرد: ابتلا به عفونت ریوی از جمله شایع‌ترین بیماری‌های ریوی است که موجب افزایش تعداد تنفس می‌شود.

وی افزود: عفونت بخشی از حجم ریه را اشغال می‌کند و فرد به دنبال کاهش حجم ریه برای پاسخگویی به نیاز طبیعی بدن ناچار به افزایش تعداد تنفس است که این امر در نهایت موجب بروز مشکلات تنفسی در فرد می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه و تنفسی در کودکان ادامه داد: ابتلا به بیماری‌های دیگری از جمله آسم و تنگی راه‌های تنفسی به علت آسم از جمله دیگر بیماری‌های ریوی است که موجب بروز تنگی نفس و افزایش مصرف اکسیژن در فرد می‌شود. در این بیماری‌ها فرد به صورت ناخودآگاه دچار افزایش تنفس می‌شود.

طباطبایی خروسک را از دیگر عوامل بروز افزایش تعداد تنفس دانست و خاطرنشان کرد: اگر خروسک با التهاب ناحیه حنجره همراه باشد موجب بروز مشکلات تنفسی و در نهایت تاکی پنه می‌شود.

وی تصرح کرد: فتق دیافراگم هنگام تولد، ریفلاکس و ... از دیگر عوامل بروز تاکی پنه است.

ارتباط نوع زایمان با بروز تاکی پنه در نوزادان

این فوق تخصص بیماری‌های ریه و تنفسی در کودکان در ادامه با توجه به نقش نوع زایمان در بروز تاکی پنه در نوزادان، گفت: نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند بیشتر از سایر کودکان که به روش زایمان طبیعی متولد می‌شوند دچار افزایش تعداد تنفس هنگام تولد می‌شوند زیرا سزارین مانع خروج مایع زیاد درون ریه می‌شود اما این در حالی است که در زایمان طبیعی هنگام خروج نوزاد از کانال زایمان این مایع خارج و تنفس طبیعی می‌شود.

طباطبایی خاطرنشان کرد: ابتلا به برخی تومورهای دستگاه ریوی، نفخ شدید، بیماری‌های مادرزادی و توده‌ها نیز از دیگر عوامل افزایش تعداد تنفس می‌شود.

وی افزود: البته برخی افراد به دنبال افزایش فعالیت مانند ورزش، استنشاق مواد شیمیایی، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و... نیز دچار افزایش تعداد تنفس می‌شوند. افراد باید به خاطر داشته باشند که هنگام افزایش تنفس سریعا نسبت به دریافت اکسیژن در مراکز درمانی اقدام نکنند.

افزایش تعداد تنفس علامتی که باید جدی گرفته شود

وی با بیان اینکه با توجه به عوامل مختلف بروز تاکی پنه افراد به محض افزایش غیرطبیعی تعداد تنفس باید به پزشک مراجعه کنند، تصریح کرد: افزایش تعداد تنفس نگران کننده است اما علامتی است که باید به آن توجه شود و مورد معاینه و بررسی دقیق پزشک قرار بگیرد.

این عضو هیان علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: اگر پزشک پس از معاینه و انجام آزمایشات لازم به بیماری خاصی مشکوک شد اقدامات درمانی مختص هر فرد را آغاز می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ممنون خیلی مطالب خوب بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی