بازدید 9712

یارانه ۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومانی واردکنندگان خودرو

کد خبر: ۸۱۳۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ 04 July 2018

بررسی لیست منتشره از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد که با توجه به تفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد، حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه در قالب ارز دولتی به واردکنندگان خودرو پرداخت شده است.

به گزارش ایسنا، ماجرا از حدود سه ماه پیش شروع شد. جایی که دولت برای کنترل نرخ ارز، رو به ارز تک نرخی آورده و اعلام کرد که ارز ۴۲۰۰ تومانی به تمام واردکنندگان کالا تعلق می‌گیرد.

این رویکرد اما از همان ابتدا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، کارشناسانی که معتقد بودند ارز ارزان دولتی نباید صرف واردات کالاهای لوکس و غیرضروری همچون خودرو شود.

این انتقادات ادامه داشت و ارز ارزان صرف واردات کالاهای نه چندان اساسی و ضروری می‌شد تا اینکه سرانجام صدای منتقدان شنیده شد و دولت از ابتدای تیر ماه، ثبت سفارش و واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو را ممنوع کرد.

اگرچه با ممنوع شدن واردات کالاهای غیرضروری، پرداخت ارز ارزان دولتی به واردکنندگان این کالاها متوقف شد اما اتفاقی که افتاد این بود که دیده شد واردکنندگانی که با ارز ارزان دولتی اقدام به واردات کالا کرده‌اند، این کالاها را با قیمت دو برابری و نرخ ارز آزاد به بازار عرضه می‌کنند.

این موضوع نیز مورد انتقاد شدید کارشناسان قرار گرفته و باعث شد سرانجام رییس‌جمهوری شخصا وارد عمل شده و از مسوولان مربوطه بخواهد لیست شرکت‌ها و کالاهای دریافت کننده ارز ارزان ۴۲۰۰ تومانی را به صورت عمومی منتشر کنند تا با آگاهی مردم، از گران‌فروشی این کالاها جلوگیری شود.

در این میان روز گذشته بانک مرکزی لیست شرکت‌های واردکننده خودروی دریافت کننده ارز ارزان دولتی را منتشر کرد که نشان می‌دهد در چند ماه اخیر مجموعا ۱۲۱ میلیون یورو ارز دولتی در اختیار ۲۱ شرکت واردکننده خودرو قرار گرفته است.

در این شرایط محاسبه تفاوت نرخ ارز دولتی (یورو حدودا ۵۰۰۰ تومانی) با نرخ آزاد این ارز (حدود ۱۰ هزار تومان) نشان می‌دهد که با توجه به پرداخت ۱۲۱ میلیون یورو ارز ارزان به واردکنندگان خودرو، در حقیقت یارانه حدودا ۶۰۰ میلیارد تومانی به واردکنندگان خودرو پرداخت شده است.

اما این تمام ماجرا نیست. نکته دردناک‌تر این است که کارشناسان هشدار می‌دهند با توجه به سوابق بد واردکنندگان خودرو، این شرکت‌ها احتمال دارد خودروهای وارد شده با ارز ارزان دولتی را با نرخ ارز آزاد به مصرف‌کنندگان بفروشند، در آن صورت باید گفت که متاسفانه ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت، از جیب مردم به جیب سرمایه‌داران رفته است.

بنابراین حال که آب ریخته از دست رفته و دیگر قابل بازگشت نیست حداقل انتظار از وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر سازمان‌های نظارتی به‌ویژه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان این است که با نظارت شدید بر شرکت‌های استفاده کننده از ارز دولتی برای واردات خودرو، از گران‌فروشی این شرکت‌ها و فروش خودروهای وارد شده با نرخ ارز دولتی به نرخ ارز آزاد، جلوگیری کنند.

براساس لیست منتشره از سوی بانک مرکزی گذشته از وزارت بهداشت که از ارزان ارزان دولتی برای واردات آمبولانس استفاده کرده، شرکت‌های رامک خودرو، بهمن موتور، یاران خودروی الوند، ابراهیمی شادمان محمد، ایران خودرو دیزل، جهان نوین آریا، ایرتویا، نادران کار موتور، کوشا خودرو نگین، آرین موتور پویا، نگین خودرو، نوشه تجارت سپهر، پاکرو سبز قشم، ماموت خودرو، ایمن تجارت جام جم، آرین موتور تابان، آپام خودروی الوند، نگین خودرو، آژمان نگین کارا، ملینا تجارت آرکا و کرمان موتور دریافت‌کننده ارز دولتی برای واردات خودرو هستند.

طبق اعلام رییس انجمن واردکنندگان خودرو، برند خودروهای وارد شده با ارز دولتی نیز شامل برندهای نیسان، میتسوبیشی، رنو، سانگ‌یانگ، دی‌اس، هیوندای، تویوتا، هاوال و فولکس‌واگن بوده است.

البته برند خودروهایی که از سوی شرکت‌های واردکننده غیرنمایندگی وارد شده‌اند از روی لیست منتشره بانک مرکزی مشخص نیست که در این زمینه سازمان‌های نظارتی می‌توانند با مراجعه و بررسی دفاتر این شرکتها، لیست خودروهای وارد شده از سوی این شرکت‌ها با ارز ارزان دولتی را استخراج و بر فرایند فروش آنها نظارت و از گران‌فروشی احتمالی جلوگیری کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۳
اینا همش سیاه بازی هست و دولت هم می دونست داره این رانت هارو میده پس لطفا مردم رو ...فرض نکنید.
البته همچینم یارانه نیست. تعرفه رو که نگاه کنید می بینید که دولت سهم خودش رو برداشته.
غیر از آمبولانس که محل شک می باشد کلیه خودروهای وترداتی قیمتی بالا دارند که قشر ضعیف و متوسط جامعه قادر به خرید آن نمی باشند. و جزء رویا هاشان می باشد با این شرایط دولت از بیت المال برای جیب ثروتمندان و آقازاده ها خرج می کند.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
گفتی رویا و کردی کبابم
فقط اعدام
دولت پاسخگو باشد
با سود جویان و اخلال گران باید برخورد قاطع کرد
دلار ۴۲۰۰= رانت و‌فساد
فدای سر همه از ما بهترون
اينکه ليستشان را منتشر کنيد تا از گرانفروشيشان جلوگيري شود رد گم کردن است. ليست را منتشر کنيد منتهي سازمان تعزيرات هم منتشر کند که چند نفر را و چقدر در اين زمينه جريمه کرده است. آنها مي توانند از گرانفروشي جلوگيري کنند. مردم چکار مي توانند بکنند. ضمن اينکه مردم از پس خودروسازان داخلي هم بر نمي ايند چه رسد به خودروهاي لوکس خارجي. بنابراين طبق معمول يک بازي است براي کلاه گذاشتن سر مردم بدبخت. تنها راه براي نجات مردم اين است که آنها هم کاسب تحريم شوند. من که اگر بتوانم دريغ نمي کنم چون به هيچ چيز و هيچ کس براي مبارزه با رانت و فساد اميدي نيست
صاحب هر دو نمایندگی .... بیشترین سهم خودروهای خارجی بازار داخل را دارند.
این ارز که حق بچه های خوزستان و بلوچستان است طبق کدوم معیار قانونی و عرفی باید تحویل این ها بشه و آنها هم با نرخ آزاد در اختیار مشتری بدن.
ملت ایران چه بدهکاری به این نورچشمی ها دارند تا کی باید حساب پس بدیم، بدون حب و بغض یکی این مساله را توضیح بده شاید من اشتباه میکنم.
باید تمام اسامی این خیانتکاران افشا و وجوه متعلقه به بیت المال برگشت داده شود مدیران باج بده و بی لیاقت استفاء وکنار گذاشته بشن .
متاسفانه ۶۰۰ میلیارد تومان یارانه پرداختی دولت، از جیب مردم به جیب سرمایه‌داران رفته است.
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
بخاطر یک خونه 36 متری تو سرسبیل یارانه من رو همون ماه اول قطع کردن
ششصد میلیارد تومن پول رفت ؟؟؟؟؟؟؟؟
[جالبه كه در خبر عنوان شده: با آگاهی مردم، از گران‌فروشی این کالاها جلوگیری شود.
پس دستگاه نظارتي و تعزيراتي وظيفش چيه؟ مگه تا حالا با آگاهي مردم از گرانفروشي جلوگيري شده؟ نمونه سادش هندوانه است!!!
اگر شرکت های وارد کننده خودرو محصولشان را به قیمت مناسب دولتی به بازار عرضه کنند (که نمی کنند یا کمتر می کنند) توقع بازار از قیمت محصول مبلغ بالاتری است. خریدار اول از شرکت هر که باشد، محصول خود را در بازار با قیمت توقعی می فروشد. گواه این مطلب اختلاف نرخ مصوب محصولات خودروسازهای دولتی و نرخ بازار می باشد.حال پول آن یا در جیب وارد کننده می رود و یا مصرف کننده و یا دلال. اصلا فرض کنیم تمامی شرکت های وارد کننده خودرو خود را هم به نرخ دولتی بفروشند و خریداران هم به همین صورت. گناه آنکس که پول خرید خودرو ندارد چیست؟ چرا باید پولدارها از رانت بیشتری استفاده کنند؟ مشکل اقتصاد سوبسیدی است. هر کی بیستر بنزین بخرد، هر کی بیشتر گوشت بخرد، هر کی بیشتر برق مصرف کند، هر کی بیشتر هرچه بخرد بیشتر رانت نصیبش شده. مثل داستان توزیع سکه! خود دولت سکه پیش فروش کرد که مثلا قیمت بازار رو کنترل کنه حالا بگیر و ببند راه انداخته.
فرغون سازای ایرانی هم از توبره میخورند هم از آخور هم محصولات سلاخیشون رو به چند برابر قیمت به ملت بدبخت میفروشند و هم ارز دولتی میگیرند و باز به نرخ آزاد خون مردمو میمکند .
آفرين به آقاي رئيس جمهور كه با اين كار جلوي سوء‌استفاده كنندگان و ايجاد كنندگان تورم كاذب را گرفت. بنده به سهم خود سپاسگزارم. :)
روش كار وتصميم گيري در پرداخت أرز و نحوه كنترول در گمرك و فروش در بازار آزاد همه وهمه مايه شرم ما است بعنوان يك ايراني شرمسارم
امتياز واردات خودرو را به من و شماي عادي كه نمي دهند .
اين افراد از خودشان هستند
مردم گول اين حرفها و سياه بازي ها را نمي خورند.
علی برکت الله
واقعاااااً اقتصاد و مملکت جالبی داریم!!!
خودرو وارداتی یارانه میگیره و یارانه 45000 تومانی هر روز و هر روز تهدید به قطع شدن میشه!!!
خدایا خودت به دادمون برس.
ارز به دانشجويان خارج از كشور نمي دهند ولي به اين رانت خواران مي دهند. چطور انتظار دارن نخبه هاي تحصيل كرده به كشور برگردن.
خوب مردم رو اسکول فرض کردید.
چرا از لفظ ارز آزاد استفاده می کنید وقتی که بانک مرکزی اعلام می کند کسی حق خرید ارز در کوچه ها را ندارد و مجرم است پس چرا رسانه ها سعی در بیان نرخ ارز قاچاق بعنوان نرخ مرجع را دارند
مردم عادی که نمی تونن ماشین خارجی بخرن .یارانه به چه منطقی به پولدارها می رسه
تنها راه اینه که خود شرکت های خودرو ساز بطور مستقیم اقدام به فروش کنند و شرکت واسطه ای این بین نباشه ،که البته این هم نیازمند رفع تحریم و ارتباط مسالمت آمیز با دنیاست. وپرنه با این روال باید آشغال چینی رو به قیمت لوکس ژاپنی بخریم!!
برای درک بهتر این عدد باید ببینیم چه کارهایی با 121میلیون یورو یا 600میلیارد تومان مابه التفاوت ارز می شد انجام داد.
- 85 کیلومتر راه آهن می شد ساخت براساس هر کیلو متر 7میلیارد تومان
- 15 دستگاه قطار مترو (هرکدام 7الی 8 واگن)می شد خرید
- 300000متر مربع فضای آموزشی استاندارد می شد ساخت.یعنی فضای آموزشی استاندارد حدود 90هزار نفر دانش آموز
- 100 دبیرستان استاندارد هر کدام دارای 25 کلاس با همه فضاهای لازم از قبیل اتاق مدیران معلمین سالن تیاتر و ورزش، فضای های خدماتی و سرایداری و نماز خانه و...
- براساس هر شغل پایدار 250میلیون تومان میشد برای 3000نفر شغل پایدار ایجاد کرد(البته در حوزه فناوری اطلاعات یا گردشگری یا کشاورزی این رقم کمتر است ودر حوزه نفت وگاز بیشتر )
-10 واحد صنعتی (هر کدام 60 میلیارد تومان )احداث کرد
- 100هزار هکتار را مجهز به آبیاری قطر ه ای مجهز کرد (هر هکتار 6میلیون تومان)
- 1 نیروگاه 100مگاواتی خورشیدی ساخت (هر کیلو وات 1.2 یورو)
- برای 6000خانواده منزل مسکونی 70متری استاندارد ساخت
- 750 هزار گوسفند خرید وبه خانواده های روستایی (صرفا به فقیران مطلق)نیازمند علاقه مند به گله داری به هر خانواده 5 الی 10 تا هدیه داد(75000الی 150000 خانواده را پوشش می دهد)
- به 60هزار جوان وام 10میلیون تومانی ازدواج داد
-
-
این لیست در حوزه های مختلف قابل تکمیل است.لطفا عزیزان تکمیل بفرمایند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
خدا خیرت بده این فقط قطره ای دریاست!
علی برکت الله
فقط به استحضار جناب آقای رئیس جمهور کلید دار شهر تدبیر و امید میرساند که اینقدر به خود فشار نیارند و داد و بیداد پشت تریبون های مختلف راه نیاندازند ، یک وقت خدای نکرده فشار خون شان بالا میرود
بنابراین حال که آب ریخته از دست رفته و دیگر قابل بازگشت نیست

یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
سوال اساسی اینه چرا باید برای خودرو وارداتی که برای قشر پر درامد هست یارانه تعلق بگیره؟!!!
رانت رانت رانت
سلام. ما از شرکت ... برای مصرف شخصی یکدستگاه کیاسراتو تولید داخل پیش خرید کردیم که یکماهه تحویل دهند ولی موقع تحویل، شرکت عنوان کرد ماشین گرون شده و نه ماشین داریم و ازهمه مهم‌ترین پول هم نداریم بدهیم.
و به همین راحتی کلاهبرداری اتفاق افتاد و ما شدیم مالباخته.
پیگیرشدیم فهمیدیم که طبق گفته خود شرکت، ثبت سفارش خودرو خارجی می‌کرد. البته بنظر در همان زمان ممنوعیت ثبت سفارش. که تخلف اول صورت گرفته
شرکت برای جلوگیری از ضرر و زیان به سمت ثبت نام اتومبیل‌های داخلی روی آورده که نتوانسته به تعهدات داخلیش هم عمل کند که تخلف دوم صورت گرفته.
جالب‌تر اینکه اسم این شرکت در لیست شرکت‌های اعلامی نبوده این تخلف سوم اصلی بود.
کلاهبرداری هم مربوط می‌شود به تخلف‌های بخش دوم که پی در پی اتفاق میافتاد و .. .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل