بازدید 20610

رقص میلیاردرها با آهنگ گرسنگی!

بعضی اوقات یک رفتار اجتماعی ساده که چندان به چشم نمی آید، زمینه ساز جرم و جنایت های فجیعی می‌شود، گاه پسر به پدر پولدار رحم نمی کند و گاه مادر از سر گرسنگی سر فرزندان معصوم خود را می بُرد! آن چه در پی می آید پشت صحنه هایی از مشاهدات خبرنگار حوادث خراسان است که نشان می دهد چگونه یک رفتار نابهنجار اجتماعی می‌تواند عوارض خطرناکی برای جامعه داشته باشد.
کد خبر: ۸۱۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 03 July 2018

سید خلیل سجادپور در گزارشی درباره  تاثیرات «مانور اشرافیت» در بروز جرایم در جامعه در روزنامه خراسان نوشت:

اشاره:پشت صحنه بسیاری از حوادث گاه چنان پیچیده و چند وجهی است که درک درست آن برای افراد اندکی میسر است و گاه تکان دهنده. بعضی اوقات یک رفتار اجتماعی ساده که چندان به چشم نمی آید، زمینه ساز جرم و جنایت های فجیعی می‌شود، گاه پسر به پدر پولدار رحم نمی کند و گاه مادر از سر گرسنگی سر فرزندان معصوم خود را می بُرد! آن چه در پی می آید پشت صحنه هایی از مشاهدات خبرنگار حوادث خراسان است که نشان می دهد چگونه یک رفتار نابهنجار اجتماعی می‌تواند عوارض خطرناکی برای جامعه داشته باشد.

پرده اول

گویی نمایشگاه رخ نمایی خودروهای گران قیمت بود، رژه خودروهای رنگارنگ میلیاردی که رانندگانی جوان و حتی نوجوان پشت فرمان آن ها سرتکان می دادند، چشم های بسیاری را خیره کرده بود. توقف این خودروها در انتهای یکی از بولوارهای مشهد، شروع «دور دور» را نوید می داد. دقایقی بعد انتهای بولوار بسته شد، گویی کسی حق اعتراض به بچه پولدارهای مزاحم را نداشت. زوزه لاستیک‌هایی که به کف آسفالت خیابان کشیده می‌شد در حالی به هوا برخاست که با کشیدن ترمز دستی و چرخیدن 180 درجه‌ای خودرو بوی لاستیک مشام رهگذران را نیز آزار می داد. خودروهای میلیاردی یکی پس از دیگری در اطراف میله ای که در وسط بولوار نصب کرده بودند، به چرخیدن با ترمز دستی ادامه می‌دادند.

آهنگ ها و موسیقی های مختلفی که از بلندگوهای خودروها برمی خاست ناخودآگاه رانندگان و برخی از سرنشینان را به رقص وا می داشت به طوری که گاهی با توقف خودرو در وسط خیابان به پایکوبی می‌پرداختند. ساعتی بعد «دور دور» خودروهای میلیاردی به مسابقه سرعت انجامید و رانندگان آن هابدون توجه به قوانین یا نگاه های حیرت انگیز شهروندان به مسابقه سرعت پرداختند. این رفتارهای خطرناک زمانی هولناک می شد که برخی از رانندگان با ترمزهای ناگهانی کنار خودروهایی که دخترانی در حال رانندگی بودند، سعی داشتند شماره تلفن آن ها را بگیرند غافل ازاین که هر ترمز ناگهانی می توانست به سانحه ای وحشتناک تبدیل شود.

هرچه چشمانم را به اطراف می چرخاندم، فقط خودروهای رنگی با رانندگانی که شاید حال طبیعی نیز نداشتند خودنمایی می کرد و رانندگان دیگر از ترس وقوع تصادف به گوشه بولوار کشیده می شدند. این در حالی بود که چراغ گردان خودروهای پلیس نیز در آن ساعت از شب دیده نمی شد. وقتی این افراد از چرخ زدن های بیهوده در شهر خسته شدند، راه تفریحگاه های طرقبه وشاندیز را در پیش گرفتند گویی قرار آن ها برای شام آخر شب و تفریح و خوش گذرانی نهایی در یکی از هتل های معروف بود. وقتی به مقصد رسیدند ده ها خودروی میلیاردی در پارکینگ هتل خودنمایی می کرد و رانندگانی که سن برخی از آن ها شاید به 17 سال هم نمی رسید مشغول خوش گذرانی شدند. با پایان یافتن ساعات تفریح، آن ها در حالی با سرعت های وحشتناک به سوی شهر حرکت کردند که رقص میلیاردرها با آهنگ گرسنگی همچنان شهروندان را عذاب می داد.

یکی از روان شناسان مطرح کشور درباره این گونه تفریحات بچه پولدارها که موجب ایجاد مزاحمت برای شهروندان می شود، می گوید: هیچ کسی مخالف شادی و نشاط یا پولداری و ثروت برخی از افراد جامعه نیست اما نباید این رفتارها هنجار شکنانه باشد و عده زیادی از مردم بااقدامات خلاف عرف یا خودنمایی عده بسیار اندکی از ثروتمندان در تنگناهای مزاحمت یا ایجاد مشکلات روحی و روانی قرار گیرند. این کارشناس ارشد روان شناسی می‌افزاید: بارها مسئولان نظام برای برخورد با هنجارشکنی های برخی ثروتمندان و مانور اشرافیت آن ها تذکر داده اند تا نیروهای انتظامی و دستگاه قضایی با قدرت با این گونه رفتارهای ضد اجتماعی برخورد کنند که موجب دلسردی بسیاری از افراد جامعه می شود.ایوبی تاکید می کند: در بسیاری از موارد شنیده یا دیده ایم که وقتی پلیس قصد اعمال قانون برای این گونه رانندگان را دارد، آن ها مست غرور و ثروت حتی به پلیس هم به نوعی توهین می کنند و مدعی می شوند که خودروی شان ساعتی هم در توقیف نخواهد ماند چرا که آن ها به واسطه ثروت به منابع قدرت نیز دسترسی دارند بنابراین مسئولان جامعه اسلامی ضمن حمایت از ثروت های حلال، بااین گونه تظاهر کسانی که ثروت های باد آورده شان با پایمال شدن حق عده زیادی از افراد فقیر جامعه به دست آمده است با شدت و قدرت برخورد کنند تا این رفتارها در اجتماع تداوم نیابد و عده ای هر چند اندک سوار بر خودروهای آن چنانی ثروت خود را به رخ نیازمندانی نکشند که به نان شب خود محتاج هستند چرا که همین فاصله شدید طبقاتی باعث ایجاد یأس و ناامیدی در جامعه می شود.

پرده دوم
یخچال خالی از مواد غذایی

اواخر بهمن سال 1395 بود که از جنایت هولناک زن جوانی در خیابان امام هادی (ع) مشهد مطلع شدم. آن زن دختر 8 ساله و پسر 4 ساله اش را در یک جنایت بی رحمانه به قتل رسانده و خودش نیز با تیغ دست چپش را زخمی کرده بود تا خودکشی کند اما جرئت بریدن کامل رگ دستش را نیافته بود.این زن 33 ساله که بعد از طلاق از شوهر 67 ساله اش، در تنگنای مشکلات اقتصادی قرار داشت، به قاضی احمدی نژاد (قاضی ویژه قتل عمد مشهد) گفت: دخترم یک ساله بود که از شوهر معتادم طلاق گرفتم و دو سال بعد با مرد 62 ساله ای ازدواج کردم اما به دلیل مخالفت فرزندان آن مرد و در حالی که فرزند 4 ساله ای هم از او داشتم، دوباره مجبور به طلاق شدم. هیچ کدام از مراکز خیریه و امدادی کمکی به من نکردند. چرخ خیاطی کهنه ام را به راه انداختم اما سرمایه ای برای دوخت و دوز نداشتم. گرسنگی فرزندانم را می دیدم و زجر می کشیدم، هر کجا برای کار می رفتم یا کاری برایم نداشتند یا با چشمانی هوس آلود روبه رو می شدم تا این که تصمیم احمقانه ای گرفتم تا خودم را از این زندگی راحت کنم و ... در این لحظه وقتی قاضی ویژه قتل عمد در یخچال منزل قاتل بی رحم را گشود، تنها یک بطری آب خودنمایی می کرد و دیگر هیچ! با خودم گفتم: «آی آدم ها! این ها در همسایگی من و تو زندگی می کنند...!»

پرده سوم
آرزوی یک شبه پولدار شدن

در ماجرای دیگری که آبان سال 94 به قتل طلافروش مشهدی در کوی طلاب مشهد انجامید، جوان بی گناه طلافروش به دست دزدان مسلحی به قتل رسید که می‌خواستند یک شبه ره صد ساله را بپیمایند. سارق قاتل بعد از دستگیری در بازجویی ها مدعی شد: از این که می‌دیدم عده ای پولدار هستند و من برای رهن منزل اجاره ای باید به هر کسی رو بزنم، در عذاب بودم و می خواستم یک بار برای همیشه پولدار شوم. این بود که تصمیم به سرقت مسلحانه طلا گرفتم. همسرم باردار بود و من در آرزوی داشتن خانه و خودرو، آرزوهایم را تکرار می‌کردم تا این که ماجرای «پولدارشدن» را با دوستم در میان گذاشتم. او هم که دلش می خواست زودتر به سرمایه ای برسد قبول کرد و بدین ترتیب نقشه سرقت مسلحانه را طراحی کردیم.

آن روز خودروی همسایه را به امانت گرفتیم و بعد از بررسی طلافروشی ها، به این نتیجه رسیدیم که طلافروشی خیابان مفتح در منطقه خلوتی قرار دارد و کسی متوجه سرقت نمی شود. با این وجود اشتباه کردیم و مسیر پولدار شدن را نیافتیم، هنگام انجام سرقت مسلحانه قصد داشتم با چاقو طلافروش را بترسانم اما چاقو را به سینه اش زدم و از محل گریختیم و ...گزارش خبرنگار خراسان حاکی است: اگرچه متهمان این پرونده بعداز چند روز با صدور دستورات ویژه قضایی دستگیر شدند و متهم ردیف اول در ملاء عام اعدام شد اما آیا نباید به بررسی زمینه های ارتکاب چنین جرایمی پرداخت؟ آیا این گونه جرایم از همین رخ نمایی های اشرافیتی سرچشمه نمی گیرد؟

مانور اشرافیت زمینه ساز جرم

پدیده ها و رفتارهای اجتماعی جلوه های تک بعدی ندارند بلکه از عوامل گوناگونی تاثیر می پذیرند. عواملی که گاه تاثیر مستقیم و عیان دارد و گاه به طور غیرقابل فهمی زمینه ساز رفتارهای بزهکارانه در جامعه می شود. فاصله طبقاتی فاحش و تظاهرهای طبقات فرادست جامعه و نمایش این فاصله گاه این نقش را بازی می کند.

مانور اشرافیت یک عارضه جدی دیگر نیز در جامعه دارد، بسیاری از افراد و جوانان طبقات پایین وقتی در شرایط نامناسب اقتصادی قرار می گیرند با مشاهده این جلوه های اشرافیت به نوعی به سمت سرخوردگی اجتماعی و چه بسا جرم و بزه سوق پیدا می‌کنند. رویای یک شبه پولدار شدن که با سرقت های مسلحانه و بعضا جنایت و آدم کشی گره خورده است و در بسیاری از پرونده های موجود در دادگستری ها قابل مشاهده است چه بسا ریشه در همین سرخوردگی های اجتماعی داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳۰
مقصر اصلی کسانی هستند که خودروی میلیونی را میلیاردی کردند.
همه این آقا زاده هستند
(من که کلی درس خوندم از صبح تا شبم میدوام
با شانس زیاد نسبت به همسالانو هم رشته ای یام
یه پراید تصادفی دارم که بعد کارم میرم اسنپ باهاش)
بایدم هر کاری دلشون می خوتد بکنن
لذتش رو اون میلیاردرها می‌‌برن که با کاراشون جون خیلی‌‌ها رو به خطر میندازن و قصاصش رو فقرایی میدن که طرح دزدی از یک طلافروشی رو پیاده میکنن. راستی از دکل نفتی چه خبر؟
از ایت ا.. علم الهدی انتظار نداشتم در استانشان از این اتفاقات شاهد باشیم؟!
اگه نهادهای نظارتی و بازرسی و گمرک و بعدش وزارت دارایی کارشون رو سریع و دقیق انجام بدن اونوقت پول مفتی تو دست و جیب برخی نمیمونه
هنوزم دیر نشده کافیه که صاحبای این ماشینا شناسایی و به ادارات مربوطه بیارنشون و در باره پول بادآوردشون ازشون مدارک مستند بخوان
آقای علم الهدی فقط کنسرت ها را دیدند و دیگر هیچ ..............
این است فرهنگ بالای مردم ایران!!!
بقول یکی از دوستان من در مشهد پدر برخی از این افراد هتل هایی در مشهد دارند که مسافرین آنها رائرین می باشند. یعنی یک زائر متوسط تا فقیر موجبات پولدار شدن عده ای را می دهند. و آنها پولشان را به رخ آن زائر می کشند. مشهد را این مردم فقیر و بیچاره پول دار کرده این افراد باید منتدار فقرا باشند.
مشهد و این همه تخلف !!!!!!!! حاشا و کلا!!!!!!!!!! پس کجان اقای علم الهدی و اقای رئیسی که فریاد وااسلاما سر بدن
وقتی مسئولین از سرمایه داران باشن توقع دیگه ای نمیشه داشت. از قدیم گفتن سواره از پیاده خبر نداره!!1
وقتی به وزیر میگن خونه میلیاردی داری و برمیگرده میگه خونه من میلیاردی نیست و نهایتا 5 میلیارد می ارزه!!! خب کف اونها چند برابر سقف 90 درصد مردم هست و اینا عمرا بدونن مردم در چه فشاری هستن
خیلی ها احمدی نزاد رو میکوبن ولی هرچی بود چون ساده می زیست فشار رو درک میکرد و تا اونجایی که تونست تلاششو کرد تا با مسکن مهر و یارانه و سهام عدالت دست مردم ضعیف رو بگیره البته الان احمدی نزاد هم فرق کرده و اون احمدی قبل نیست
همش حرف
بی عدالتی تبعیض فرار مالیاتی رانت فساد ..........
یک حقیقت:
متاسفانه نظام اقتصادی ایران برخلاف آن چیزی که گفته میشود «اقتصاد اسلامی»، یک اقتصاد سرمایه داری لیبرال خشن و برگرفته از رانت و توسعه فاصله طبقاتی جهت استفاده حداکثری از منابع کشور به نفع عده خاص میباشد.
اینا همون آقا زاده هایی هستند که دلار 4200 به عنوان واردات دارو گرفتن رفتن چای ساز وارد کردن با دلار 8200 فروختن به ملتی که هر روز فقیر تر می شوند
این انقلاب رو و این مسئولین رو مردم پا برهنه سر کار آوردن ، اون وقت اینا کارهاشون به گونه ای یه که 100 درصد مدافع میلیاردرها هستند.

هر روز اونارو پولدار تر می کنن و مردمی رو که براشون انقلاب کردن ، جنگیدن ، تحریم هارو تحمل کردن و هزار تا بدبختی دیگه رو تحمل کردن ، زیر پای میلیاردرها ( که اکثرشون بچه های خودشون هستند) له می کنن.

جالب هم اینه که همین پولدارا از اینا متنفرن و چون پول زیادی دارن و همه جور عشق و حال رو کردن ، براشون سخته که مجبور باشن بعضی کاراشونو یواشکی انجام بدن.

نتیجه اینکه اینا هوای کسانی رو دارن که اونا نمی خوان سر به تنشون باشه.
تابی جون همه مردم این صحنه ها و دیدن و همشون هم این حرف ها و از حفظ هستن.بگردین دنبال راه حل تا دیر نشده. شما به عنوان یک رسانه پر مخاطب مسئولیت سنگینی به دوش داری.
وای به شما که این وضعیت رو به راه انداختین
الکی چرت نزارین تابناک از تو بعیده ما رو در حد گاگول فرض کنی مردم از اختلاس بی دردی عدم عدل و برابری ایران نخواهی تا دیروز امریکا و انگلیس امروز عراق و سوریه، مردم از شکاف طبقاتی از دور زدن عناصر قدرت از چاپیدن و تاراج این مرز و بوم خشمگین و عصبی ان نه بچه پولدارای الکی خوش... تابناک .... دیگه برای این ملت آی رای بدین فلانی بیاد یا نیاد هم اصلا مهم نیست... ازین سیاستای دست بردارین. از ملتی که از خشم به سمت خودکشی ملی داره میره باید ترسید ... از مردم جهان سوم باید ترسید برای همین اروپا و امریکا سالهاست مردمشون رو از جهان سومی دراوردن. تابناک اوضاع خیلی خیلی خیلی خیلی خرابه و حال مردم خیلی خیلی خیلی خیلی خطرناکه از حال بد ملت جهان سومی باید ترسید... از مردمی که حتی اینده ای برای فرزندانشون متصور نیستن باید ترسید(الکی امید به اینده ندین دیگه این ملت خر نمی شن) چه رسه به خودشون... به این نتیجه رسیدن اینده و این مملکت فقط برای خودتونه و بچه هاتون و ملت رعیت بدبخت و اسیر... خدایا از رعیت بودن خسته شدم رعیت بودن فرزندانم رو نمی تونم ببینم خدایا به پیشگاه تو که به نام تو و برای تو این ملت انقلاب کردن پناه می بریم. بچه ات شب و روز درس بخونه از همه چی بزنه بره جلسه کنکور شوک بشه با اون سوالات فضایی با اون سهیمه ها و با اون سوالات لو رفته... بچه هایی که نه آرزوی دور دور زدن و علافی که دکتر دارو ساز شدن دارن و به جاشون یه سری روی صندلی هاشون میشینن و اونا حسرت به دل از اینده تاریک و مبهمشون با دل شکسته چشم می بندن. ازین دلها باید ترسید...دختری که قبل از چشیدن غم رعیت بودن غم پدر نداشتن رو چشیده و همه امیدش به همین کنکورش بوده..
دارندگی و برازندگی. به سرمایه داران و پولداران جامعه کاری نداشته باشید. گرسنگی مردم بخاطر پولدارها نیست، بخاطر غارت پول نفت و ثروت کشور است.
دنبال دليل نباش پدرجان و اين همه صغري كبري نكن
اينها يك دليل دارد


کشور داری ناكارآمد
مانور نه شماها دارید آدرس غلط می دهید پولی که از راه دزدی به دست بیاید بقیه را وسوسه می کند اما پولی که از راه درست و قانونی بدست بیاید اصلا صاحبش دلش نمی آید باهاش وسط خیابان بچرخد و پز بدهد
متاسفانه در هر زمان يك عده زياده خواه بوده و هستند.
بدتر از تاراج بیت المال و دزدی و اختلاس از آن، ضایع کردن اعتقادات و فرهنگ ملت است که متاسفانه اتفاق افتاده است.
عدالت اجتماعي الان درك ميكنم
این بود آرمانهای انقلاب
باید همه میلیاردرها را به همراه همه اعضا خانواده هایشان را قتل عام کرد ...
...

ممنونم
وقتی درکشوری برخی مسئولینی نالایق برسرکارباشند نتیجه بهترازاین نمیشود!
به نظر من اینها چه کسانی هستند اگر بپرسی پدرم بازاری است یا کار خانه دار ولی چه جوری از کجا بازاری یعنی آبرو دار قدیمی یعنی زن مومن و پسر صالح لااقل در انظار این کارها را نمی کند اینها 4 درصدی هستند اگر امروز چیزی بخرند فردا 100 برابر می شود اقتصا ما بیمار نیست اقتصاد ما یک زنجیر کوتاه است با دانه های طلایی بین خودشان چه کسی دستور صدور پلاک ایرانی برای ماشین 7 میلیاردی با موتور 4500 سی سی میدهد همه تو راهور کورند افسر برگه سند و پلاک را امضا نمی کند مزاحم اشرافیت نمی شویم ما ساده و پا ک هستیم کلاه فقط به سر ما می رود
نصف بیشتر بچه پولدارها یا وارد کننده هستند یا بچه پزشک و دندان پزشک
قابل توجه آقای علم الهدی.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل