بازدید 22165
پیمانه اقتصادی؛

از «تورم ۴۰ هزار درصدی در ونزوئلا» تا «واکنش رئیس کل بانک مرکزی به افزایش نرخ سود بانکی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۲۸۳۴ واحدی شاخص کل بورس، سکه عقب نشینی روز قبل را جبران کرد، سنجش کف جدید «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، کویت تولید نفت را از امروز 85 هزار بشکه افزایش داد، تولید نفت لیبی به شدت کاهش یافت، کاخ سفید: عربستان گفت تولید خود را ۲ میلیون بشکه افزایش می‌دهد، واردات بیش از ۶۳ تن انواع ماهی زینتی به کشور، مسئول فرانسوی: پژو خواستار حضور در ایران است و کره هم دلار گرفت هم ۵۰ درصد گران شد را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۲۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 02 July 2018

از «تورم ۴۰ هزار درصدی در ونزوئلا» تا «واکنش رییس کل بانک مرکزی به افزایش نرخ سود بانکی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد ۲۸۳۴ واحدی شاخص کل بورس، سکه عقب نشینی روز قبل را جبران کرد، سنجش کف جدید «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، کویت تولید نفت را از امروز 85 هزار بشکه افزایش داد، تولید نفت لیبی به شدت کاهش یافت، کاخ سفید: عربستان گفت تولید خود را ۲ میلیون بشکه افزایش می‌دهد، واردات بیش از ۶۳ تن انواع ماهی زینتی به کشور، مسئول فرانسوی: پژو خواستار حضور در ایران است و کره هم دلار گرفت هم ۵۰ درصد گران شد را در بر دارد.

 

عقب‌گرد ۲۸۳۴ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه دهم تیرماه 97، با کاهش 2834 واحدی معادل 2.54 درصد به رقم 108 هزار و 694 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته، بر خلاف روز شنبه، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 864 واحدی معادل 2.54 درصد به رقم 33 هزار و 172 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با افت 185 واحدی معادل 0.99 درصد، عدد 18 هزار و 561 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 134 واحدی معادل 0.99 درصد به رقم 13 هزار و 404 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 3180 واحد کاهش معادل 2.60 درصد را رقم زد و به سطح 119 هزار و 342 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2209 واحد کاهش معادل 2.71 درصد به رقم 79 هزار و 447 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 5014 واحد کاهش معادل 2.23 درصد همراه بود و عدد 219 هزار و 527 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «تورم ۴۰ هزار درصدی در ونزوئلا» تا «واکنش رییس کل بانک مرکزی به افزایش نرخ سود بانکی»

سکه عقب نشینی روز قبل را جبران کرد

روز گذشته، هر سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۰ هزار تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت ۲,۷۳۵,۰۰۰ تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید، ۲,۹۶۳,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز شنبه، ۱۰۰ هزار و ۵۰۰ تومان گران‌تر شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در معاملات امروز، با افت ۱۵ هزار تومانی همراه شد و به قیمت ۱,۴۱۵,۰۰۰ تومان فروخته شد.  همچنین هر ربع سکه بهار آزادی در دومین روز هفته، ۷۵۳ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، ۳ هزار تومان گران‌تر شده است. هر سکه یک گرمی نیز با افت ۵ هزار تومانی به رقم ۴۱۹ هزار تومان رسید.

تورم ۴۰ هزار درصدی در ونزوئلا

در هفته‌ای که گذشت، تورم ونزوئلا از مرز جدید ۴۰ هزار درصد گذشت. این خبر از تحقیقی دانشگاهی درز کرده است. بر این اساس، قیمت‌های مصرف‌کننده در این کشور بحران‌زده برای نخستین بار در تاریخ از رشد سالانه ۴۰ هزار درصدی عبور کرد. استیو هانکه، استاد رشته اقتصاد کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز، روز جمعه به نشریه بیزینس اینسایدر گفت که نرخ تورم سالانه ونزوئلا به ۴۱ هزار و ۸۳۸ درصد رسیده است. هانکه که خودش محاسبه این نرخ تورم را انجام داده است، به‌مدت بیش از دو دهه قیمت‌ها در این کشور را مورد بررسی قرار داده است. به نقل از دنیای اقتصاد، دولت ونزوئلا به‌ طور گسترده از گزارش داده‌های اقتصادی این کشور امتناع کرده است، داده‌هایی که به‌عنوان معیارهای داخلی نرخ تورم محسوب می‌شوند. بانک مرکزی ونزوئلا که به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده، طی یک سال گذشته ارقام مربوط به تورم را به‌طور مستقل منتشر نکرده است. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، تقصیر اقتصاد نابود شده کشورش را به گردن دیگران می‌اندازد و فعالان اپوزیسیون و مقامات واشنگتن را مسوول این وضعیت می‌داند. وی در کمپین ماه می «مافیای جنایتکار» را مقصر ابرتورم کشورش معرفی کرد.
 
سنجش کف جدید «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۳/ ۱درصدی به قیمت ۶۶ هزار و ۹۹۴ تومان معامله شدند. از ابتدای تیر شاهد تشدید نوسانات «تسه»ها و حرکت در بازه ۶۵ تا ۷۰ هزار تومانی بودیم. پیش‌تر از ابتدای فروردین تا هفته سوم خرداد، کم‌نوسانی «تسه»ها در بازه ۶۰ تا ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان را شاهد بودیم. اما به نظر می‌رسد با افزایش تدریجی تقاضا در فصل اوج تقاضای مسکن، به تدریج حمایت کف ۶۷ هزار تومانی از «تسه»ها تقویت شود. همچنان با وجود جهش ۳۶ درصدی حجم معاملات «تسه»ها از ابتدای سال جاری تا کنون، اما افزایش عرضه «تسه»ها کاهش قیمت «تسه»ها و رشد تنها ۲۰ درصدی ارزش معاملات اوراق را رقم زده است؛ به این ترتیب میانگین سه ماه اول سال جاری ۶۵ هزار و ۴۰۰ تومان در مقابل ۷۴ هزار تومان سال گذشته است.

کویت تولید نفت را از امروز 85 هزار بشکه افزایش داد

بخیت الرشیدی، وزیر انرژی کویت گفت: کویت از امروز روزانه 85 هزار بشکه بر تولید نفت خود می‌افزاید. وی به روزنامه عرب زبان الرای گفت: «کویت بر اساس توافق هفته گذشته اوپک، از امروز تولید نفت خود را به 2.785 میلیون بشکه افزایش خواهد داد که نسبت به ماه می از افزایش 85 هزار بشکه‌ای برخوردار شده است.» اوپک با روسیه و دیگر هم‌پیمانان تولیدکننده نفت توافق کرد تا میزان تولید خود را از ماه جولای افزایش دهد. عربستان در نظر دارد تا تولید خود را در ماه جولای 11 میلیون بشکه در روز افزایش دهد و روسیه نیز اعلام کرده است که روزانه 200 هزار بشکه بر تولید خود بیفزاید.

تولید نفت لیبی به شدت کاهش یافت

دو منبع لیبیایی اعلام کردند به دلیل این که مسئولان مناطق شرقی لیبی از صادرات نفت این کشور جلوگیری کرده و مخازن دو پایانه نفتی الحریقه و الزویتنیه پر شده است، تولید نفت لیبی اکنون به ۳۱۵ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. با توجه به جلوگیری از بارگیری کشتی‌ها در دو پایانه یاد شده از روز پنج‌شنبه (هفتم تیر ماه)، کاهش تولید نفت لیبی تدریجی بوده است. به گفته یکی از منابع یاد شده، حدود دو سوم از ظرفیت ذخیره‌سازی دو پایانه نفتی مذکور غیر قابل استفاده است و ظرفیت باقی‌مانده این پایانه‌ها، پر شده است.

کاخ سفید: عربستان گفت تولید خود را ۲ میلیون بشکه افزایش می‌دهد

کاخ سفید روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که پادشاه عربستان سعودی به رئیس‌جمهور ترامپ قول داده است که می‌تواند در صورت لزوم تولید نفت خود را افزایش دهد و این کشور ۲ میلیون بشکه در روز ظرفیت ذخیره دارد. بیانیه کاخ سفید می‌گوید: ملک سلمان تأیید کرده است که عربستان ۲ میلیون بشکه ظرفیت تولید ذخیره دارد که در موقع لزوم می‌تواند به صورت هوشمندانه برای متوازن کردن بازار از آن استفاده کند. /رویترز

واردات بیش از ۶۳ تن انواع ماهی زینتی به کشور
 
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت بیش از ۶۳ تن انواع ماهی‌های زنده زینتی آب شور و آب شیرین به کشور وارد شد. این حجم از ماهی‌های زینتی به کشور به ارزش ۶ میلیارد و ۳۸۴ میلیون و ۸۰۸ هزار و ۹۳ تومان یا به عبارتی باعث خروج ۱ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۶۱۲ دلار شده است. بنا بر آمار این حجم از ماهی‌های زنده زینتی آب شور و آب شیرین از ۴ کشور اندونزی، تایلند، چین و مالزی وارد ایران شده است. به نقل از میزان، از میان کشور‌ها اندونزی به حجم بیش از ۳۷ تن و به ارزش ۹۱۴ هزار و ۳۱۶ دلار بیشترین واردات ماهی زینتی را به کشور ما داشته است.
 
کره هم دلار گرفت هم ۵۰ درصد گران شد!

بر اساس لیست منتشر شده از سوی بانک مرکزی از دریافت کنندگان ارز رسمی به نرخ ۴۲۰۰ تومانی، ۱۶ شرکت از ارز دولتی برای واردات کره استفاده کرده‌اند که مجموعا به ۶۵ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۱۱ یورو می‌رسد که همه این میزان از بانک دریافت شده است. حال آنکه بر اساس آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی قیمت هر کیلوگرم کره پاستوریزه در هفته جاری در شهر تهران ۴۳ هزار و ۲۶۹ تومان ارزیابی شده است که نسبت به هفته قبل ۲.۸ درصد نسبت به هفته مشابه سال قبل، ۱۹.۴ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۴۹.۲ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است و مشخص نیست چرا و بر اساس کدام قانون و مصوبه قیمت کره با این میزان افزایش قیمت مواجه شده است؟ جزئیات بیشتر

مسئول فرانسوی: پژو خواستار حضور در ایران است
 
به گزارش روز یکشنبه رادیو بین المللی فرانسه، پس از اقدام یکجانبه دولت ترامپ مبنی بر خروج از توافق سال 2015 با ایران و تهدید وی علیه شرکت های اروپایی، شرکت خودروسازی پژو در ابتدای ماه ژوئن اعلام کرد که در نظر دارد از بازار ایران خارج و به ادامه همکاری با شرکت های ایرانی پایان دهد. این در حالی است که یک مقام آگاه فرانسوی که نامش فاش نشده، به خبرگزاری فرانسه گفت که این شرکت در انتظار دوران پس از ترامپ یا احتمال تغییر ناگهانی نظر رئیس جمهوری آمریکا، تلاش خواهد کرد تا به عنوان یک شریک خاموش در ایران باقی بماند. در همین ارتباط، خبرگزاری فرانسه روز (شنبه) در گزارشی به تلاش‌های دو شرکت مهم خودروسازی این کشور، یعنی رنو و پژو برای باقی ماندن در بازار ایران، که یک بازار حیاتی برای این دو شرکت محسوب می‌شود، پرداخت. کارلوس غصن مدیرعامل شرکت رنو چندی پیش تأکید کرده بود که این شرکت، با وجود برقراری مجدد تحریم‌های اقتصادی آمریکا، ایران را ترک نخواهد کرد، هر چند که میزان تولید خودروهای خود در ایران را کاهش خواهد داد. رنو در سال گذشته میلادی، فقط یکصد و 60 هزار خودرو خود را در ایران به فروش رساند، اما پژو توانست با فروش 444 هزار و 600 خودرو در ایران، بازار خودرو این کشور را تا حدود زیادی قرق کند. از این روی، منافع شرکت خودروساز پژو قابل مقایسه با منافع شرکت رنو در ایران نیست. /ایرنا
 
خودروسازی بی‌ام‌و ترامپ را تهدید کرد
 
شرکت خودروسازی بی‌ام‌و تهدید کرد در‌صورتی‌که ترامپ تعرفه مضاعفی بر واردات خودرو و قطعات آن اعمال کند، روند سرمایه‌گذاری در آمریکا را متوقف خواهد کرد. به گزاش رویترز این خودروساز آلمانی اعلام کرد در صورت تصویب تعرفه‌های جدید میزان تولید خود در آمریکا را کاهش خواهد داد. بی‌ام‌و در نامه‌ای خطاب به ویلبر راس، وزیر بازرگانی ایالات‌متحده نوشت: «تولید داخلی خودرو هیچ ارتباطی با مسائل امنیت ملی آمریکا ندارد.» در این نامه آمده است چنین اقدامی موجب بهبود رشد و رقابت‌پذیری آمریکا نخواهد شد.
 
واکنش رئیس کل بانک مرکزی به افزایش نرخ سود بانکی
 
ولی الله سیف روز یکشنبه به مجلس شورای اسلامی رفت تا در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شرکت کند. در این نشست مشترک گزارشی از عملکرد و تصمیم های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به نمایندگان مردم ارایه شد. به گزارش خانه ملت، سیف در پایان این نشست گفت: بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود بانکی تصمیمی ندارد و بخش نظارتی با بانک هایی که نرخ سود را به صورت غیرمتعارف تغییر دهند، برخورد می کند. وی یادآوری کرد: چهار گروه کالایی برای تامین ارز در نظر گرفته شده است که بر این اساس ارز کالاهای اساسی و مهم با استفاده از ارز حاصل از فروش نفت تامین می شود. سیف اضافه کرد: ارز مورد نیاز کالاهای ضروری و مواد اولیه کارخانه ها از منابع ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی مانند صادرات محصولات پتروشیمی و فولادی از طریق سامانه ارزی نیما تامین می شود. سیف بیان کرد: همچنین مقرر شد ارز گروه سوم کالایی از طریق منابع ارزی حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی به صورت توافقی از طریق بازار الکترونیکی و تحت نظارت تامین شود که پیش بینی می شود تا چهار روز آینده این مهم عملی شود. به گفته وی، گروه چهارم کالایی نیز مربوط به کالاهای ممنوعه است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۳۵
حتی اگر بانکها نرخ بهره را 50 درصد بکنند باز هم سپرده گذاران در حال ضرردهی هستند.....
همین امروز هم اگر بخواهند سیف رامحاکمه ومجازات کنند ، دیرهست
چقدر حرفای این اقای رییس جمهور ونزویلا اشناست.اونجا هم جمشید بسم الله داره حتما.
پاسخ ها
سهراب
| France |
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
اونجام دشمن همه کارست
کسانی که نوک پیکان اخلال بازار ارز و سکه را مردم میدانستند، اخلالگران واقعی را بشناسند. کسانی که میلیون ها دلار ارز 4200 گرفته اند و در بازار آزاد فروخته اند اخلالگر هستند.
همه عمر تلاش کنی و یک عده با دلالی، ارزش دارایی جمع شده شما در یک عمرتان را یک شبه به یک سوم کاهش دهند. چه کسی پاسخ خواهد داد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
هیچ کس پاسخگونیست.مطالبات مردم آحر به کف خیابانها کشیده خواهدشد.مسولین هشدار
دیروزیکشنبه ده تیر سومین سقوط آزادبورس بابیش از۲۸۰۰ واحدکاهش رقم خورد درمدت کمترازیک هفته شاخص کل از۱۱۵ هزار واحدبه ۱۰۸ هزارپرتاب شد! حباب بزرگ بورس همچنان درحال تخلیه است
افزایش نرخ سودبانکی یعنی اعتراف اشکاربه غلط بودن تصمیم به کاهش نرخ سودتویط دولت
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
جلو ضرر رو از هر جا بگیری سوده
چطوری حساب می کنین که تورم ونزوئلا 40000درصدی است و تورم کشور ما تک رقمی؟!
تازه با همه تبلیغات غربی ها مردم ونزوئلا تاکنون از رییس جمهورشان بسیار بیشتر حمایت می کنند
وقتی یک ژن خوب و یا شخص پارتی داری میخواهد وام و کلا از بیت المال پول یامفت بگیرد همه کسانی که در این رابطه هستند درصدی برای خود در نظر میگیرند
نتیجه دوستی با احمدی نژاد تازه این آقا می خواد راهکار برای بهبود امور ارایه بده.
اقای سیف تشریف بردن مجلس که اینا رو بفرمایند؟
یعنی نمایندگان محترم این اندازه رو نمیدونستن؟ البته بعیدهم نیست که بعضی هاشون برای اولین بار این مطالب به گوشششون بخوره.
از اینا گذشته کاش اقای سیف در این واپسین روزهای ریاستشون کمتر اظهار نظر کنند و بیشتر پاسخگوی سیاست های اعمال شدشون و نتایج حاصلش باشند.
یک حرف حسابی زدن و یک هشدار بموقع دادن اون اینکه " دلار نخرید ضرر میکنید" و این اتفاق هم افتاد و حق با ایشون بود.
انتقاد که میکنیم و از ضعف مسئولین میگیم میگن شما دلواپسی، نگرانی، بی سوادی، اخلال گری، ....
یکی مثل آقای زیباکلام میگن دولت اختیارات نداره و قدرت دسته بخش انتصابیه ...
ولی آقایان مسئول دولت این دلارهای بی زبون 4200 تومنی رو چه کسی بین دلال جماعت پخش و پلا کرده، یا طلاهای بانک مرکزی توسط کی سکه شد پخش شد بین دلال های ....
قرار بود سيف بره پس چى شد ؟
درست است که افزایش سود بانکی چندان مطلوب اقتصاد کشور نبوده و حجم نقدینگی را افزایش میدهد
اما
مردم نیز دیوانه نیستند که با نرخ سود 15 درصد پول خود را در بانک بگذارند و زیان بدهند
پس مطمئن باشید به زودی پول ها در سررسید از بانک ها خارج شده و دنبال خرید مسکن و ارز و طلا و خودرو و ... خواهند رفت.
پاسخ ها
شادمهر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
کاملا درسته
فقط یادتون باشه دوران سرمایه بودن مسکن و زمین در ایران گذشته و بازار به سمت نقد پیش میره و سرمایه گذاری در طلا و ارز
ما بايد مسو لين و اقتصادي وبانك مركزي ونزولا را دعوت كنيم واز تجربيات انها درس بگيرم كه سريعتر را سقوط بما ياد بدن كه زياد زجر نكسيم
یه جوری از واردات ماهی زینتی انتقاد کردین من فک کردم چه هزینه ای داره به مملکت تحمیل میشه!! در حالی که دقیقا پست بعدی رانت واردات کره بود که 65 برابره ارز ماهی بود!! کره ای که روزانه مصرف میشه وبه هفته نکشیده تمومه ولی ماهی چند سال باعث آرامش روح و اعصاب میشه!
تا وقتی اختلاسگرا و رانتخوارها تو کار باشند وظعیت از این بهتر نمیشه
از الان منتظرم ببینم افزایش حقوق سال بعد چند درصده تا دست از کار بکشم برم دلالی!!
تمام مشکلات فعلی ایران در زمینه گران شدن بی رویه ارز و طلا حاصل تصمیمات نادرست ولی الله سیف و همکاران رده اول او در یکسال گذشته در بانک مرکزی بوده است. به خاطر این تصمیمات نادرست باید محاکمه شود.
از قدیم گفتند هرکسی رو میشه از دوستاش شناخت
من نمیدانم همه راه حل ها را دارند میگویند بجز راه حل اصلی
راه حل اصلی اصلاح ساختار نظام مالیاتی است و این نه یکی از راه ها، بلکه تنها راه موجود است.
فرضا در مورد همین دلار های دولتی، فرض کنید یک قاعده ساده وجود داشت و آن این بود که هر شرکتی با توجه به متوسط پرداخت مالیاتی مثلا 5 سال گذشته ارز دولتی دریافت میکند. همین قاعده ساده چقدر خوب بود!!
حیف که چشم ها بسته و گوشها گرفته است و زبان و فریاد ها به خود را به خواب زده ها نمیرسد
افزایش نرخ سود بانکی برای جذب نقدینگی در جامعه اجتناب ناپذیر است
با سود ۱۵ و ۲۰ درصد کی پولشو تو بانک میزاره هر چه به زمان تحریمها نزدیک تر میشویم مردم بیشتر سکه و دلار خواهند خرید
افزایش نرخ سودبانکی یعنی تیرخلاص برپیکرروبه احتضاربورس
استکبار ستیزی به سبک ونزوئلا با تورم کهکشانی.
قانون جرایم اقتصادی اعلام و اجرایی گردد مانند اعدام ، قطع عضو ، شلاق ، تبعید ، کار اجباری و .... . در آنصورت عمده مشکلات اقتصادی کشور برطرف می شود .
آن قصر که جمشید در او جام گرفت

آهو بچه کرد و روبه آرام گرفت

بهرام که گور می‌گرفتی همه عمر

دیدی که چگونه گور بهرام گرفت
ایران الان از ونزوئلا بدتر شده
سیف برو سیف بروووو سیف بروووووووووووووو
به تورم ونزوئلا هم میرسیم
ما رکورد میزنیم
ونزوئلا ونزوئلا ما داريم مياييم .
برادر این اقای هانکه تحلیلهاش به درد خودش میخوره. فقط قیمت ارز رو ملاک قرار میده نه هیچ چیز دیگه‌ای رو.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار