بازدید 3524

تولید امسال سبزی و صیفی 25 میلیون تن برآورد شد

برنامه افزایش سطح زیرکشت گلخانه های کشور به بیش از 60 هزار هکتار تا سال 1404 در حالی دنبال می شود که به گفته مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری زراعی تولید 25 میلیون تن سبزی و صیفی در دستور است.
کد خبر: ۸۰۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۹ 10 June 2018

برنامه افزایش سطح زیرکشت گلخانه های کشور به بیش از 60 هزار هکتار تا سال 1404 در حالی دنبال می شود که به گفته مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی برای سال جاری زراعی تولید 25 میلیون تن سبزی و صیفی در دستور است.

به گزارش ایرنا، براساس آمارها، تولید سالیانه بخش کشاورزی بیش از 120 میلیون تن است.
سبزی و صیفی یکی از محصولات «آب بر» به شمار می رود که وزارت جهاد کشاورزی به دلیل بحران های آبی سالهای اخیر، تولید این محصولات در فضای گلخانه ای را در دستور کار دارد.

نهم خردادماه وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: دولت برای حمایت از تولیدکنندگان، خرید تضمینی گوجه فرنگی و سیب زمینی را در دستور کار دارد و تاکنون هشت هزارتن سیب زمینی طرح استمرار در خارج از فصل تولید خریداری شده است. 

امروز مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی معاونت امور زراعت پیش بینی کرد در سال جاری زراعی بیش از 25 میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید شود. 
به گزارش یکشنبه وزارت جهاد کشاورزی، حسین اصغری یادآوری کرد: بر اساس برآورد از نیاز صادراتی، صنایع فرآوری و تازه خوری، سطح زیرکشت سبزی و صیفی در زمستان، بهار، تابستان و پاییز مشخص و به تفکیک به استان های کشور ابلاغ شده است.

وی گفت: اگر کشاورزان، این سطح ابلاغی را رعایت نکنند، دچار مازاد تولید می شویم که ضرر آن نیز متوجه خود آنها می شود.

** جزییات تولید زمستانه و بهاره

طرح استمرار زمستانه و بهاره در استان های جنوب کشور مانند خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمانشاه، هرمزگان، جنوب کرمان، بوشهر و ایلام اجرا می شود که شرایط تولید در فصول سرد را دارند.
به گفته اصغری، در سال زراعی جاری در قالب طرح استمرار، برنامه کشت سیب زمینی در سطح 6730 هکتار با

پیش بینی تولید 207 هزار تن و برای تولید بهاره در سطح 13 هزار و 700 هکتار با پیش بینی تولید 390 هزار تن تعیین شد.

کشت پیاز برای تولید زمستانه در 10 هزار و 600 هکتار با پیش بینی 364 هزار تن تولید و برای تولید بهاره در 12 هزار و 900 هکتار با پیش بینی 478 هزار تن تولید از دیگر برنامه های ابلاغ شده به استان های کشور است.
در مورد تولید پاییزه و زمستانه گوجه فرنگی نیز برنامه کشت 32 هزار و 290 هکتار با پیش بینی یک میلیون و 300 هزار تن تولید در نظر گرفته شد.
برای تولید بهاره این محصول که اکنون در حال عرضه به بازار است، برداشت یک میلیون و 100 هزار تن محصول از 29 هزار و 200 هکتار پیش بینی شده است.

** تولید تابستانه و پاییزه 
از سوی دیگر، حدود 25 استان کشور در تولید محصولات تابستانه و پاییزه مشارکت دارند. به گفته اصغری، تولید تابستانه 814 هزار تن سیب زمینی در 20 هزار و 300 هکتار پیش بینی و برای تولید پاییزه کشت 103 هزار و 350 هکتار با پیش بینی تولید سه میلیون و 590 هزار تن برنامه ریزی شده است.
بر پایه دستورالعمل تولید تابستانه پیاز، از 5275 هکتار 209 هزار تن محصول به دست می آید.

برای دوره پاییزه، سطح کشت این محصول 23 هزار و 440 هکتار و تولید یک میلیون و 120 هزار تن پیش بینی شد.

برای تولید تابستانه و پاییزه گوجه فرنگی، کشت 69 هزار و 145 هکتار در 27 استان کشور با پیش بینی سه میلیون و 310 هزار تن برداشت محصول در نظر گرفته شده است.

** میانگین عملکرد تولید 

بر پایه آمارهای مدیرکل دفتر محصولات علوفه ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی، در سال زراعی 91-1390 میانگین عملکرد تولید سیب زمینی 29 هزار و 800 کیلوگرم در هکتار بود که در سال زراعی 95-1394 به 31 هزار و 400 کیلوگرم رسید.
بر اساس برآوردها این میزان در سال 96-1395 به حدود 34 تن در هکتار می رسد.
میانگین عملکرد تولید پیاز در سال زراعی 91-1390، 36 تن در هکتار بود که در سال 96-1395 به 38 هزار و 500 کیلوگرک در هکتار رسید.

برآورد می شود این میزان در سال 96-1395 به 42 تن در هکتار افزایش می یابد.

اصغری، توسعه سیستم های نوین آبیاری به ویژه تیپ، نظارت بر تولید و توزیع کودهای باکیفیت و استفاده از ارقام متنوع و پربازده سبزی و صیفی را در افزایش میانگین عملکرد تولید در واحد سطح موثر دانست.

وی گفت: بسیاری از تنش ها در بخش سبزی و صیفی به علت نبود مشتری نیست، بلکه به ساختار بازار مربوط می شود. از این رو، تشکیل زنجیره تولید از ابتدا تا انتها (یعنی عرضه و صادرات) از مهمترین برنامه هاست.

به گفته وی، ارتقای بهره وری آب در تولید محصولات سبزی و صیفی در فضای باز و توسعه ساختارهایی برای بازار این محصولات از برنامه های امسال خواهد بود.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی چندی پیش اعلام کرد: توسعه کشت گلخانه ای و انتقال برخی محصولات از جمله سبزی و صیفی از فضای آزاد به گلخانه به طور جدی در دستور کار قرار دارد.

غلامرضا تقوی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: در سال های اخیر مجموع سطح زیرکشت گلخانه های کشور به 12 هزار و 400 هکتار رسیده است که تا سال 1404 خورشیدی، 48 هزار و 350 هکتار به کشت گلخانه ای کشور اضافه می شود.

«قرار بود تا پایان پارسال 2200 هکتار توسعه کشت گلخانه ای داشته باشیم که نزدیک 1610 هکتار آن یعنی معادل 78 درصد برنامه محقق شد».

تقوی تصریح کرد: با توسعه کشت گلخانه ای بهره وری آب نسبت به فضای باز 10 تا 12 برابر افزایش می یابد.
به گزارش ایرنا، طبق سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، واردات همه نوع میوه بجز نارگیل، آناناس، انبه و موز از سال 1390 ممنوع است.

گمرک جمهوری اسلامی ایران سیزدهم اسفندماه پارسال در بخشنامه ای، میوه های «منگوستین» و «پاپایا» را از فهرست ممنوعیت خارج کرد اما چند روز بعد دوباره ممنوعیت واردات آنها برقرار شد. 

امروز نیز قیمت فروش گندم برای نانوایی‌های یارانه‌ای به ازای هر کیلوگرم 6 هزار و 650 ریال و برای سایر متقاضیان از قرار هر کیلوگرم 9 هزار ریال (قیمت پایه عرضه در بورس کالا) تعیین شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان