بازدید 2950

بلاتکلیفی علمی کاربردی‌ها بخاطر بازنگری دروس

درحالی که رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور از بازنگری بیش از ۲۰ درصد سرفصل‌های دروس این دانشگاه طی دو سال اخیر خبر داده است، نارضایتی دانشجویان مراکز مختلف جامع علمی کاربردی طی سال‌های اخیر درباره نامرتبط بودن سرفصل‌های ارائه شده با رشته تحصیلی، حکایت از کم کاری این دانشگاه در این زمینه دارد.
کد خبر: ۸۰۶۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹ 11 June 2018
بلاتکلیفی علمی کاربردی‌ها بخاطر بازنگری دروسدرحالی که رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی کشور از بازنگری بیش از ۲۰ درصد سرفصل‌های دروس این دانشگاه طی دو سال اخیر خبر داده است، نارضایتی دانشجویان مراکز مختلف جامع علمی کاربردی طی سال‌های اخیر درباره نامرتبط بودن سرفصل‌های ارائه شده با رشته تحصیلی، حکایت از کم کاری این دانشگاه در این زمینه دارد.

به گزارش «تابناک»، دراین میان نگاهی به وضعیت دروس ارائه شده به دانشجویان رشته‌های مختلف درحال تحصیل در مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی به خوبی بر صحت اعتراضات دانشجویان این دانشگاه درباره عدم ارتباط برخی دروس ارائه شده با رشته تحصیلی را دارد.

یکی از اساتیدی که دریکی از مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی تدریس می‌کند درباره محتوی دروس ارائه شده به دانشجویان این مرکز می‌گوید: دانشجویان رشته چاپ در این مرکز دروسی مانند اندازه گیری نور و حرارت را سپری می‌کنند که شاید در نگاه اول مرتبط با رشته چاپ باشد، اما نگاهی به سرفصل‌های این درس نشان می‌دهد که اغلب مفاهیم مربوط به فیزیک پایه در این واحد درسی گنجانده شده است.

او ادامه می‌دهد: اغلب دانشجویان از وجود چنین واحدی برای رشته چاپ ابراز نارضایتی می‌کنند و می‌گویند که مطالب ارائه شده در این واحد کمکی به مهارت آموزی آن‌ها و ارتقای دانش آن‌ها نمی‌شود، نزدیک ۷۰ درصد دانشجویان این رشته درصحافی‌ها و انتشاراتی‌ها فعالیت می‌کنند و همواره اعتراض می‌کنند که هیچ کدام از این مباحث تاکنون مورد استفاده آن‌ها قرار نگرفته است.

به گفته این استاد دانشگاه جامع علمی کاربردی، ارائه واحدی درباره حرارت و نور به دانشجویان این رشته لازم و ضروری است و اگر محتوی دروس ارائه شده به دانشجویان مرتبط با مفاهیم حرارت و نور باشد می‌تواند به دانشجویان کمک کند و در ارتقای علمی و مهارتی آن‌ها موثر باشد، اما موضوع این است که اغلب مفاهیم ارائه شده ربطی به نور و حرارت ندارند و تمرکز واحد ارائه شده بر مطالبی، چون سرعت، شتاب و ... است.

او می‌گوید: متاسفانه درحالی این واحد برای دانشجویان این رشته درنظر گرفته شده است که اغلب دانشجویان با اصول اولیه فیزیک آشنایی ندارند.

این استاد باسابقه دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه می‌دهد: ابراز نارضایتی دانشجویان درباره عدم ارتباط میان مفاهیم ارائه شده در واحد نور وحرارت با رشته تحصیلی و مهارتشان فقط دراین واحد خلاصه نمی‌شود و اساتید دیگر هم به این نارضایتی و همچنین عدم ارتباط اشاره می‌کنند.

گفته‌های این استاد دانشگاه مبنی بر عدم ارتباط مفاهیم گنجانده شده در یک واحد با نام واحد ارائه شده درحالی است که دانشگاه جامع علمی کاربردی در سال ۱۳۷۰ و با هدف افزایش سطح مهارت شاغلان بخش‌های مختلف اقتصادی و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای دانش‌آموختگان فاقد تجربه اجرایی، آغاز به کار کرد، اما نگاهی به کارنامه این دانشگاه و دروس ارائه شده به دانشجویان نشانگر آن است که برخی از دروس اجباری دانشجویان نه تنها کمکی به ارتقای مهارت‌های آن‌ها نمی‌شود بلکه حتی در محتوی هم با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کند.

ناگفته نماند که محمد حسین امید، رییس این دانشگاه که خبر از بازنگری در ۲۰ درصد سرفصل‌های دروس این دانشگاه اعلام کرد، تاکید دارد که یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های دانشگاه جامع علمی-کاربردی، بازنگری ۸۰۰ رشته تحصیلی است که مراکز می‌توانند پیشنهاد‌های خود را درباره بازنگری سرفصل‌ها و رشته‌ها ارائه کنند.‌

می‌توان امیدوار بود که اعلام این خبر و درخواست همراهی و همکاری با مراکز مختلف دانشگاه جامع علمی کاربردی نشان از تلنگر مسئولان این دانشگاه با توجه به اعتراضات دانشجویان و اساتید درباره محتوی واحد‌های ارائه شده را دارد و دراین شرایط تلاش مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی برای بهبود وضعیت کنونی محتوی دروس ارائه شده به مراکز این دانشگاه و کاهش نارضایتی دانشجویان از ارائه واحد‌های نامرتبط با رشته تحصیلی می‌تواند اقدام قابل ستایشی است، اما بهره گیری از نظرات دانشجویان درحال تحصیل و همچنین کارشناسان و اساتید رشته‌های ارائه شده دراین دانشگاه می‌تواند به ارتقای وضعیت فعلی علمی ومهارتی دانشجویان این دانشگاه و تحقق اهداف اصلی این دانشگاه مفید باشد.

درواقع مسئولان دانشگاه جامع علمی کاربردی و به ویژه رییس این دانشگاه باید به این موضوع توجه داشته باشند که دانشجویان به عنوان کسانی که به صورت مستقیم درگیر واحد‌های ارائه شده هستند می‌توانند بیشترین کمک را در بازنگری محتوی دروس ارائه شده داشته باشند و درگام نخست باید خواسته دانشجویان درباره مرتبط سازی دروس ارائه شده با رسته تحصیلی و همچنین ارتباط درست میان دروس ارائه شده و مفاهیم گنجانده شده در آن محقق شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها