بازدید 8693
۱

اعتراض به سهمیه شاهد، جدیدترین حاشیه آزمون ارشد

داوطبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ از ابتدای اعلام نتایج با اخبار متنوع و هیجانی روبرو شده اند. غافلگیری آن‌ها طی روز‌های کمی که از اعلام نتایج گذشته است روز به روز صدای اعتراضشان را بالاتر برده است. از حذف برخی رشته‌ها و عدم اطلاع رسانی قبل از آن گرفته تا آخرین خبر که مبنی بر درنظر گرفتن ۳۰ درصد از فضای دانشگاه‌ها ویژه دانشجویان جانباز و ایثارگر بوده است.
کد خبر: ۸۰۶۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰ 09 June 2018
اعتراض به سهمیه شاهد، جدیدترین حاشیه آزمون ارشدداوطبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷ از ابتدای اعلام نتایج با اخبار متنوع و هیجانی روبرو شده اند. غافلگیری آن‌ها طی روز‌های کمی که از اعلام نتایج گذشته است روز به روز صدای اعتراضشان را بالاتر برده است. از حذف برخی رشته‌ها و عدم اطلاع رسانی قبل از آن گرفته تا آخرین خبر که مبنی بر درنظر گرفتن ۳۰ درصد از فضای دانشگاه‌ها ویژه دانشجویان جانباز و ایثارگر بوده است.
 
گویا در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور ارشد ۹۷ برای خانواده‌های جانباز و ایثارگر ظرفیتی ۳۰ درصدی در نظر گرفته شده است که این مورد بیش از پیش خاطر داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد امسال راکه فاقد سهمیه هستند مکدر کرده است. زیرا این درصد‌های در نظر گرفته شده تا آزمون سال ۹۶ کمتر از این عدد بوده است.
 
به طوریکه ۲۵ درصد سهمیه برای ایثارگران مدنظر قرار داده شده بود و شرط بهره مندی از آن این بود که فرد متقاضی باید تا ۸۰ درصد نمره آخرین فرد قبول شده را کسب میکرد و درصورت عدم کسب این نمره ظرفیت درنظر گرفته شده میتوانست مورد استفاده سایر دانشجویان فاقد سهمیه قرار بگیرد.

براساس آنچه که در دفترچه انتخاب رشته آزمون ارشد آمده است: «با توجه به تصویب «قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۱۳۹۶- ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی، ماده ۹۰ این قانون علاوه بر ماده ۷۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن در ماده ۴۷قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) در این آزمون اجرا و گزینش داوطلبان بر اساس این قوانین صورت می‌گیرد.

بر اساس این قوانین، ۲۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل به «همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر»، «آزادگان و همسر و فرزندان آنها»، «جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنها» و رزمندگان اختصاص دارد. علاوه بر این ۵ درصد ظرفیت هر کد رشته محل نیز به «جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنها» و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه» اختصاص دارد.»

تصویب قانون درنظر گرفتن سهمیه، دی ماه سال ۹۵ در مجلس شورای اسلامی انجام شد که به موجب آن ۵% سهمیه جدید به فرزندان رزمندگان دارای سابقه‌ی ۶ ماه جبهه و افراد دارای زیر ٢٥٪‏ جانبازی اختصاص یافته و اجرا شد. زیرا این اعتراضات در آزمون دستیاری پیرامون درنظر گرفته شدن سهمیه‌ای ۵ درصدی برای فرزندان رزمندگان هم به چشم میخورد که در پی آن جمعی از پزشکان، دندان پزشکان دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی و داوطلبین کارشناسی ارشد علوم پزشکی سراسر کشور در نامه‌ای به علی لاریجانی، ریی مجلس شورای اسلامی نوشتند: تبصره اضافه شده به این قانون بر عمق این فاجعه می‌افزاید، چون تا کنون آن میزان از سهمیه ٢٥درصدی شاهد و ایثارگر که خالی میماند به سهمیه‌ی آزاد اضافه میشد، ولی متاسفانه طبق این تبصره سهمیه ۵% با استفاده از تعداد خالی مانده سهمیه شاهد و ایثارگر تا ۳۰% قابل افزایش است.

لازم به ذکر است رزمندگان این مرزوبوم دارای ارزش خاصی بوده و همواره قدردان رشادت‌های آنان خواهیم بود.

در ادامه این نامه آمده است: با تصویب دوباره‌ی قانون افزایش سهمیه که طبیعتا ظرفیت پذیرش افراد فاقد سهمیه را به میزان چشمگیری کاهش میدهد، بار دیگر امیدمان برای به دست آوردن ثمره‌ی تلاشهایمان کاهش یافته و این حجم از نابرابری، سبب موجی از ناامیدی و سرخوردگی بین نخبگان کشور شده و آنان را ناگزیر به مهاجرت به کشور‌های دیگر نموده تا بتوانند به جایگاهی که شایسته آن هستند دست یابند.

گویا آزمون‌های برگزار شده در کشور هرسال جنجال‌های جدید و مختص به خود را برای داوطلبان نمایان میکنند که از جمله آن‌ها می‌توان به اعتراض داوطلبان کنکور ارشد در رشته «ام بی ای» به نحوه برگزاری کنکور، اعتراض داوطلبان آزمون دستیاری پزشکی به شائبه تقلب در این آزمون، اعتراض داوطلبان کنکور دکترا به نحوه برگزاری مصاحبه‌های شفاهی اشاره کرد.

اما دانشجویان معترض میگویند: درخواست ما این است که این سهمیه را یا مازاد حساب کنند یا مثل گذشته اگر ظرفیت ۲۵ درصد خالی بماند به داوطلبین بدون سهمیه بدهند.

با وجود این اعتراضات و ارزش و احترامی که شهدا، ایثارگران و جانبازان برای تمامی مردم کشور دارند شاید شایسته‌تر بود تا حقوق این عزیزان از راه‌های محترمانه‌تر و ارزشمندتر دیگری جبران شود. زیرا برخی از داوطلبان اینگونه ادای احترام را به قیمت زیرپا ماندن حقوقشان تلقی کرده و تمام مدتی که برای قبول شدن در رشته مورد علاقه شان در حال درس خواندن بوده اند را تلف شده می‌دانند.

با تمام این‌ها امیدواریم شرایطی در کشور ایجاد شود که بین داوطلبان آزمون‌های متعدد نه تنها فاصله‌ای نیفتد بلکه با حاکم شدن یک جو استاندارد و سالم شاهد پیشرفت‌های علمی در کشور باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۱
سهمیه ها در رشته پیراپزشکی خیانت به بیماران است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
وب گردی