بازدید 5136
دستور هسته ای رهبر انقلاب در آیینه رسانه‌های جهان

بازتاب جهانی‌گام تازه ایران

پس از سخن صریح رهبری مبنی بر تهیه مقدمات برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن گزارش‌های منتشر شده در مورد تصمیم ایران برای افزایش توان غنی سازی را زیر نظر دارد.
کد خبر: ۸۰۶۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۳ 09 June 2018

آرمان امروز نوشت: تحمل نکردن تحریم و حبس هسته‌ای همزمان و موظف کردن مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای در فراهم کردن سریع آمادگی‌های لازم برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو (البته فعلا در چارچوب برجام) مهم‌ترین بخش‌های مورد توجه رسانه‌های بیگانه در بیانات رهبر معظم انقلاب بود. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع پرشکوه، بیست‌ونهمین سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره) با بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای همراه شد. سه عبارت کلید واژه‌ای که رسانه‌های بیگانه ترجیح دادند بیش از همه موارد بر آن تاکید کنند، تصریح رهبر انقلاب بر پاسخ محکم و قاطع موشکی ایران در صورت تجاوز بیگانگان، از سرگیری فعالیت‌های گسترده هسته‌ای در چارچوب برجام و تحمل نکردن تحریم و حبس هسته‌ای همزمان بود.

افزایش غنی‌سازی

پس از سخن صریح رهبری مبنی بر تهیه مقدمات برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا ۱۹۰ هزار سو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن گزارش‌های منتشر شده در مورد تصمیم ایران برای افزایش توان غنی سازی را زیر نظر دارد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: گزارش‌ها در مورد برنامه ایران برای افزایش توان غنی‌سازی را زیر نظر داریم و اجازه نخواهیم داد تا سلاح هسته‌ای بسازد. ایران از عزم ما آگاه است. مقامات ایران همواره با رد ادعا‌های بی‌اساس غرب بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای کشورمان تاکید کرده‌اند. همچنین یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس گفت: همانطور که من در آخرین گزارش خود به شورای حکام اشاره کردم، آژانس طبق پروتکل الحقاقی از دسترسی مکمل برخوردار بوده و آژانس به تمام سایت‌ها و مکان‌ها که نیازمند بازرسی بوده، دسترسی داشته است. همکاری به موقع و فعالانه ایران در ارائه این دسترسی، اجرای پروتکل الحقاقی را تسهیل کرده و اعتماد را افزایش خواهد داد. از همین رو علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز گفت: ما در فاصله زمانی کوتاهی می‌توانیم به این میزان سو برسیم. اگر سانتریفیوژ‌های نسل ۶ را نصب کنیم و حدود ۶۰ هزار ماشین اینجا قرار گیرد، می‌توانیم ظرف ۱۰ ماه به ۱۸۰ هزار سو برسیم. اما این برای زمانی است که ما بخواهیم سانتریفیوژ پیشرفته تولید کنیم. صالحی ادامه داد: در حال حاضر در حدی که برجام اجازه می‌دهد برای تحقیق و توسعه کار می‌کنیم. وی با بیان این‌که ما اگر امروز ۱۸۰ هزار سو هم می‌داشتیم همه شرایط برای کار آماده نبود، چراکه به مواد اولیه برای ۱۸۰ هزار سو نیاز داریم، افزود: ما توانستیم بعد از برجام ۴۰۰ تن کیک زرد خریداری کنیم که به ۵۵۰ تن قبلی‌مان اضافه شد. ولی برای تولید ۱۹۰ هزار سو سالانه به ۳۰۰ تن اورانیوم نیاز داریم. ما به‌شدت در بخش استخراج و اکتشاف اورانیوم مشغول کار هستیم و در چند سال آینده امیدواریم از حیث تولید مواد اولیه بتوانیم در حد ۳۰۰ تن اورانیوم تولید کنیم.

توقع اروپایی‌ها!

شبکه یورونیوز به نقل از سخنرانی رهبر معظم انقلاب گزارش داد: ایران به حمایت از نیرو‌های مقاومت در منطقه ادامه خواهد داد. خبرگزاری رویترز نوشت: ایران برای افزایش غنی‌سازی اورانیوم در صورت فروپاشی توافق هسته‌ای آمادگی دارد. این خبرگزاری افزود: رهبر ایران به هیچ عنوان، قید و بندی علیه برنامه موشکی بالستیک ایران نمی‌پذیرد. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به برخی حرف‌های بعضی مسئولان اروپایی گفتند: به نظر می‌آید این دولت‌ها توقع دارند ملت ایران هم تحریم‌ها را تحمل کند، هم از فعالیت‌های هسته‌ای که نیاز قطعی آینده ایران است دست بردارد و هم محدودیت‌های تحمیل شده بر ایران را ادامه دهد، اما آن‌ها بدانند که این خواب آشفته تعبیر نخواهد شد.

حمایت از مظلومان

رادیو بین‌المللی مونت کارلو در گزارشی روی پایگاه اینترنتی خود با نقل بخشی از سخنان رهبر انقلاب آورده است: محدودیت برنامه موشکی ایران خوابی است که هرگز تعبیر نخواهد شد. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه بخش دیگری از سخنان مقام معظم رهبری را برای تیتر گزارش خود برگزید و نوشت: ایران به حمایت از کشور‌های مظلوم و نیرو‌های مقاومت در منطقه ادامه خواهد داد. در ادامه این گزارش آمده است: رهبر انقلاب افزود که دشمن می‌داند اگر یک موشک بزند، با ده موشک پاسخ خواهد گرفت. بخش عربی اسپوتنیک همچنین بر قسمت دیگری از بیانات رهبر انقلاب خطاب به جوانان عرب به زبان عربی متمرکز شد. رهبر انقلاب اسلامی در سخنانشان به زبان عربی و خطاب به جوانان غیرتمند عرب منطقه گفتند: امروز روز عمل و اقدام شما است و باید خود را برای پیشرفت و استقلال و آزادی کشورهایتان آماده کنید. ایشان با اشاره به خضوع و ذلت برخی دولت‌های عربی در مقابل آمریکا و عدم اتخاذ موضع قوی برابر دشمن صهیونیستی، افزودند: برخی دولت‌های عربی، اکنون دشمن ملت‌های خود شده‌اند و در چنین شرایطی مسئولیت جوانان غیور عرب، بر هم زدن این معادله باطل است.

خواب بی‌تعبیر

شبکه سعودی العربیه این عبارت را برگرفته از سخنرانی رهبر انقلاب برای تیتر خود انتخاب کرد: توقف برنامه موشکی ایران خوابی است که مطلقا تعبیر نخواهد شد. پایگاه ایلاف وابسته به عربستان سعودی با این عبارت به پوشش گزارش سخنرانی رهبر معظم انقلاب وارد شد: توقف هسته‌ای و ماندن تحت تحریم‌ها مردود است. روزنامه عکاظ عربستان نیز گزارش خود را با تاکید رهبر انقلاب بر افزایش غنی سازی در صورت فروپاشی برجام آغاز کرد و افزود: رهبر ایران تصریح می‌کند که هرگز محدودیت‌ها بر برنامه موشک‌های بالستیک را نمی‌پذیرد. روزنامه الشرق الاوسط وابسته به عربستان سعودی چاپ لندن نیز نوشت: رهبر ایران خواستار آمادگی برای غنی‌سازی دوباره اورانیوم شد.

فعلا در چارچوب برجام

روزنامه الشروق مصر از عبارت «افزایش توان ایران در رسیدن به ۱۹۰ هزار سو» استفاده کرد و نوشت: رهبر انقلاب اسلامی ایران مسئولان سازمان انرژی هسته‌ای را موظف کردند به سرعت آمادگی‌های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو در چارچوب برجام از همین فردا فراهم آورند. روزنامه رای الیوم چاپ لندن نیز گزارش خود را بر محور «اعلام آمادگی‌ها برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو و افزایش توان هسته‌ای ایران فعلا در چارچوب برجام» استوار کرد. روزنامه الغد اردن نوشت رهبر انقلاب ایران درباره واکنش شدید ایران با ده موشک در برابر یک موشک در صورت تجاوز بیگانگان هشدار داد. شبکه فلسطین الیوم نیز همین بخش از سخنرانی رهبر انقلاب را در تیتر و لید گزارش خود قرار داد. العربی الیوم اردن نیز نوشت: ایران به قدرت اول موشکی منطقه تبدیل شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر