بازدید 9620
۸
سکه هنوز هم قربانی می‌گیرد

زندانی مهریه زیر ده سکه!

کد خبر: ۸۰۵۶۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۴ 06 June 2018

آمارها حاکی است ۸۶ درصد زندانیان جرائم غیرعمد مالی متاهل هستند که ازاین تعداد۸۲درصددارای فرزندبوده،بااین حساب بیش از دوبرابرکل زندانیان، افراددرگیرجرائم مالی هستند.

به گزارش مهر، «زندان دانشگاه جرم و جنایت است». این جمله تنها بخشی از انتقادات معاون فرهنگی قوه قضائیه است، هرچند در چند سال اخیر قوه قضائیه سیاست کاهش جمعیت کیفری را در پیش گرفته اما هنوز زندان راهکار اولیه برای اعمال مجازات است. اگر چه موضوع مجازات های جایگزین زندان هم چند سالی است که داغ شده است اما این مسئله بسته به نظر شخصی قضات و نوع جرم دارد.

ترک تحصیل ۳هزار فرزند زندانی 

طبق یک نظر سنجی در بین زندانیان کشور، ۷۳ درصد زندانیان فقر و تنگدستی را عامل زندانی شدن خود عنوان کرده اند، عددی قابل تامل که بیانگر این است که این درصد از زندانیان از خانواده های فقیر روانه زندان شدند که با زندانی شدن آنها، مشکلات خانواده آنها چندین برابر شده است. ۸۶ درصد جمعیت کیفری مرتبط با جرائم غیر عمد متاهل  و ۸۲ درصد صاحب فرزند هستند که آنها نیز مشکلات خاص خود را دارند  بطوریکه طبق گفته های اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان ها، بیش از سه هزار نفر از فرزندان زندانیان ترک تحصیل کرده بودند که شناسایی شده و به مدرسه بازگشتند.

 

تعداد کل زندانیان (تاسال ۹۶) ۲۵۰هزار نفر
درصد مردان زندانی  ۹۸درصد
درصد زنان زندانی ۲درصد( ۴۰درصد بدون ملاقات کننده)
میزان تاهل  ۶۴درصد متاهل
جرم اول زندانی شدن مواد مخدر
علل تاثیر گذار زندانی شدن ۷۳درصد به علت فقر
علل تاثیر گذارزندانی شدن ۵۳درصد دوست ناباب
علل تاثیر گذار زندانی شدن ۴۳درصد کم سوادی
علل تاثیر گذار زندانی شدن ۱۷درصد رفتارهای پرخطر
تعداد زندانیان جرائم مالی ۲۹هزار نفر
تعداد زندانیان جرائم مالی غیر عمدمالی ۱۸هزار نفر
تعداد زندانی دیات ۲هزار نفر
تعداد زنان زندانی جرائم غیرعمد مالی ۳۶۰نفر
درصد تاهل در زندانیان جرائم مالی ۸۶درصد
تعداد زندانیان مهریه بیش از ۳هزار نفر
بیشترین استان های دارای زندانیان جرائم غیرعمد فارس، تهران، اصفهان

هر چند که موضوع کاهش جمعیت کیفری در دستور کار است اما هنوز بسیاری از افراد به دلیل جهل به قانون، بر حسب یک اتفاق، نوسانات بازار، اعتماد نابه جا و عدم تجربه کافی مرتکب جرائم مالی می شوند و به دلیل شاکی خصوصی تا زمان ابراز رضایت او نمی توان عملا کاری از پیش برد. طبق آمار جدول فوق،  ۲۹هزار ایرانی به دلیل ارتکاب جرائم غیرعمد مالی در زندان تحمل کیفر می کنند. با احتساب یک نفر وابسته به هر زندانی ،تعداد افراد درگیر جرائم مالی در کشور به بیش از ۵۸هزار نفر می رسد و متعاقب آن نیز مشکلات این افراد بزرگتر و نیاز به توجه بیشتر دارد. از تعداد کل زندانیان جرائم  مالی،  ۱۸ هزار نفر جرایم غیرعمد دارند که ۲ هزار نفر در رابطه با دیات غیر عمد هستند و ۱۶ هزار نفرشان محکومیت مالی و حقوقی اند و امروز بیشترین جرایم مالی غیرعمد محکومیت‌های مالی حقوقی هستند و ۶۴ درصد امار را تشکیل می‌دهند.

زندانی مهریه کمتر از ۱۰ سکه هم داریم

نکته قابل تامل وتلخ در رابطه با تعداد زندانیان جرائم غیرعمد مالی، مربوط به زندانیان مهریه است که هنوز متاسفانه این موضوع فرهنگ سازی نشده و قربانی می گیرد بطوریکه اکنون بیش از ۳هزار نفر زندانی مهریه در کشور داریم که  ۷۹۸ نفر از زندانیان بخاطر بدهی مهریه بالاتر از ۲۰۰ سکه در زندان هستند  با این حال هنوز زندانیانی داریم که به خاطر کمتر از ده سکه در زندان هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۸
بيش از دوبرابر كل زندانيان ؟؟
مقدار مهریه باید محدود باشد و در عوض حق طلاق به زن داده شود ترس از اینکه مردی ممکن است با یک ازدواج تا اخر عمرش به علت بدهکاری مهریه زندانی شود و یا زنی باید بعلت نداشتن حق طلاق تا اخر عمر با یک مرد بسوزد و بسازد باعث افزایش سن ازدواج خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
بعد مرد اجازه نده زن کار کنه و بعد از چهل سال یهو پرتش کنه تو خیابون و زن بره از صفر زندگیشو بسازه؟
بله بله...خیلی منصفانه اس. حق طلاقش رو با نون می خوره شبا.
اخر سکه که بیش از دومیلیون است وخیلی ها ازدواج به خاطر همین شراکت پر سود سکه راه انداختن وزن ها نفوذ زیادی هم دارند به راحتی مرد بدبخت را روانه زندان می نمایند و هیچ کسی هم به فکر این مصیبت نیست راه کاری ویا قانونی در مورد سکه که لحظه ای اوج می گیرد و قربانی های خود را روانه زندان می کند وجود ندارد. قیمت ثابتی برای مهریه در نظرگرفت واین سکه برای همیشه برای مهریه خذف کرد.تا بدانید باز هم امار طلاق بالا می رود. خیر به شدت امار طلاق افت پیدا می کند وبازار خیلی ها کساد می نماید.
آنکه بخاطر مهریه زیر ده سکه در زندان است باید شاکی وی را پیدا کرد و اونو حبس ابد زندانی کرد تا جامعه از شر اون در امان باشد
اگر مهریه نوعی هدیه است به خاطر هدیه نباید کسی را زندانی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۷
نخیر از این خبرا نیست. مهریه تنها پشتوانه ی مالی زنه!
بعضی خانمها با مهریه کاسبی راه انداخته اند فرزند همکار من قبل از ازدواج مجبور به پرداخت مهریه شده چیه که خانم ایشان را قبل از ازدواج فریب داده و وقتی کار تمام شد درخواست مهیریه کرده و دادگاه به نفع خانم رای داده و الان با زن و بچه باید مهریه شخصی را بدهد که اصلا زیر یک سقف هم نرفته اند بخاطر کاسبکار بودن خانم. این معضل به جهت حمایت بیش از حد از زنان است که مردان اسیر شده اند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار