بازدید 21967
بی‌توجهی دولت به نظریات کارشناسان پیرامون آینده یک قرارداد بین‌المللی؛

چه کسانی آینده «برجام» را پیش‌بینی کرده بودند؟

با یک جست و جوی ساده می توان به اظهاراتی از این دست، قبل، حین و پس از انعقاد برجام رسید و دید کسانی در کشور بوده اند که آینده و سرنوشت برجام را پیش بینی کرده و به دولت هشدارهای لازم را داده بودند که در عین جلوگیری از شتابزدگی، تضمین های لازم را متناسب با عرف حقوق بین الملل برای پایبندی به این قرارداد بین المللی بگیرد؛ موضوعی که در صورت تحقق، می توانست جلوی برهم خوردن این قرارداد بین المللی را بگیرد.
کد خبر: ۸۰۵۵۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 06 June 2018

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، بهانه گیری ها پیرامون انعقاد قرارداد بین المللی، اقدام جامع مشترک (برجام) بین ایران و 1+5 آغاز شد و سرانجام «دونالد ترامپ» و جمهوری خواهان، آنقدر پیرامون این مسأله بهانه جویی کردند تا در نهایت بی توجه به حضور سایر قدرت های جهان در این قرارداد و مصوبات شورای امنیت و سازمان ملل متحد در این خصوص، یکجانبه تصمیم به ترک (برجام) و بازگرداندن تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران گرفتند.

به گزارش «تابناک»؛ البته رئیس جمهور آمریکا که همراهی های زیادی با لابی صهیونیستی و اقدامات خبیثانه برخی کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و از این رهاورد، برخی کشورهای عرب منطقه را وادار به پرداخت میلیاردها دلار پول به آمریکا کرده است، از ابتدا تلاش داشت تا دستاوردهای دولت قبل از خود را کنار گذاشته و یا زیر سؤال ببرد، از ابتدا انعقاد برجام را منجر به افزایش توان جمهوری اسلامی و علیه منافع آمریکایی ها ذکر کرده بود.

او در پایان بی توجه به حضور کشورهایی نظیر روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان در قرداد بین المللی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین بی اعتنا به پشتوانه نهادهای بین المللی نظیر شورای امنیت، سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص این قرارداد به بهانه های واهی تصمیم به ترک و برهم زدن آن گرفت تا نشان بدهد شاید در جاهایی احتمالا شتابزدگی باعث شده که تضمین های لازم برای پایبندی به این قرارداد اخذ نشده باشد.

در همین خصوص «دکتر محسن رضایی» در سال ۹۵ و در جمع بسیجیان و خانواده های شهدا در مسجد امام صادق(ع) به صراحت از دولت پرسیده بود: «چرا دولتمردان به متعهد کردن آمریکا فکر نمی کنند؟ چرا پیش بینی نمی کنند که ممکن است بازی بازها و کبوترها در آمریکا به روی کار آمدن دولت جمهوری خواه منجر شود؟ آن وقت دولت جدید آمریکا با زبان مخصوص خود و با قلدری، بازی را به هم می ریزد!

به گواه جست و جو در آرشیو اظهارات «دکتر محسن رضایی»، وی و برخی دیگر از سیاستمداران و کارشناسان دلسوز، در تمام مراحل پیش و پس از تصویب برجام، فقط و فقط، برجام مشروطی را که مورد پذیرش رهبر انقلاب قرار گرفته بود و اتفاقا به شرط عدم شتابزدگی، ورود تیم قوی اقتصادی در مذاکرات و اخذ تضمین های منطقی و متعارف در حقوق بین الملل، ظرفیت اجرا نیز داشت، قابل دفاع و حمایت می دانستند.

با یک جست و جوی ساده می توان به اظهاراتی از این دست، قبل، حین و پس از انعقاد برجام رسید و دید کسانی در کشور بوده اند که آینده و سرنوشت برجام را پیش بینی کرده و به دولت هشدارهای لازم را داده بودند که در عین جلوگیری از شتابزدگی، تضمین های لازم را متناسب با عرف حقوق بین الملل برای پایبندی به این قرارداد بین المللی اخذ کند؛ موضوعی که در صورت تحقق می توانست جلوی برهم خوردن این قرارداد بین المللی را بگیرد.

حال که آمریکایی های تصمیم به برهم زدن یکجانبه برجام گرفته اند و خود را نه تنها مقصر امر نمی دانند، بلکه خواستار ارائه تعهدات بیشتر از سوی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به قرارداد جدیدی هستند، باید این را پرسید که چرا اصولا دولت نباید به نظر و هشدارهای صاحب‌نظران توجه داشته باشد که اگر داشت، شاید امروز آمریکایی ها در صورت ترک این قرارداد بین المللی در ظاهر طلبکار خود را نشان نمی دادند، بلکه خساراتی را هم در صورت در پیش گرفتن چنین رویه ای متحمل می شدند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۱۲۵
انتشار یافته: ۱۰۶
روحاني همون احمدي نژاده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
شما چطور احمدی نزاد رو با این اقا مقایسه میکنی؟ احمدی نژاد محبوب دله مردم مستضعف جامعه هست
ایراندوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
برجامی که حسین فریدون و ... عضو تیمش بودند بهتر از این نمیشد!!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
از اونم بدتره. یکی اومده و داره به مردم ثابت می کنه احمدی نژاد خیلی هم بد نبوده ملت بدتر از احمدی نژاد تا اون موقع ندیده بودند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
طرح تحول جیب پزشکان هم همون طرح مسکن مهره.
هر وقت که مذاکره می شود عده ای می‌گویند که ما می‌لرزیم
چه تضمینی بالاتر ثبت توافق در سازمان ملل ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
تضمین نداشته که ترامپ راحت خارج شده دیگه
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
واقعا همینطوره چرا کسی به این سوال مهم جواب نمیده در عرف روابط بین الملل چه تضمینی بالاتر از ثبت و تایید سازمان ملل هست هر چند سازمان ملل هم ابزاری در دست غربیهاست
خوبه که تابناک این تضمینها رو اگر وجود داره و مذاکره کنندگان ایران از اونها استفاده نکردن مطرح و بررسی کنه تا واقعیت هر چی که هست معلوم بشه این نمیشه که همش بگیم چرا تضمنهای لازم رو نگرفتید ترامپ از توافقات زیادی که با متحدانشون داشتن خارج شد و از برجام رو با تاخیر و هزینه زیاد خارج شد
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
کسی که تجربه توافقات سازمان ملل رو در طول تاریخ دیده باشه و مطالعه کرده باشه این حرف رو نمی زنه. معلومه تیم مذاکره کننده سواد درست حسابی نداشته.
اگر ایران نمی تونست تضمین بگیره نباید در چند دقیقه همه چیز رو مطالعه نشده تصویب می کرد.
به دیگران هم فحش می داد که بی سوادید.
نباید می گفت هر روز اجرا نکردن فلان قدر میلیارد دلار خسارت داره.
نباید یک باره همه ی تعهدات خودش رو اجرا می کرد و صبر می کرد ببینه طرف مقابل چه کار می کنه...
شما خودت با یکی معامله می کنی و بهش شک داری و ازش نتونی تضمین بگیری چطور رفتار می کنی؟
ضمنا رهبر بارها و بارها به صورت روشن و شفاف گفت چطور رفتار کنید، گفت قرار رو بذارید که همون روز اجرا اونها هم تحریم ها رو یک باره لغو کنند، خیلی چیزها رو گفت.
متاسفانه دوستان بلند گوی فحاشی دست گرفتند،‌ آنقدر بلند بلند داد زدند که صدای هیچ کسی به هیچ جا نرسد. چاره ای جز تجربه کردن باقی نمانده بود.
متاسفانه حالا هم هنوز طلبکارند.
عاقلان دانند
چرا خودتان را بخواب می زنید ؟!!! تفاوت بین توافقنامه و عهد نامه را می دانید ؟!!! آیا می دانید وضعیت اقتصاد ایران و تحریم ها در آنزمان در چه حدی بوده ؟!!! آیا می دانید قدرت اقتصادی امریکا و پنج کشور بعلاوه چین چقدر بوده و هست و نظام مالی جهان در اختیار چه کسانی هست ؟!! آیا در اینمدت به شدت سقوط اقتصاد ما اضافه شده یا کاسته شده ؟!!! آیا رفتار بعضی از نهادها در زمان مذاکرات عقلانی بود ؟!! چقدر در این مدت توانستیم مردم خودمان را بسوی ارامش و تلاش بیشتر و ماندن در ایران تشویق کنیم یا هر روز یک غایله راه انداختیم تا بستن کنسرت تا دخالت در کارهای دولت منتخب تا حمله به سینما و هنر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
اشتباه منفی دادم. کاملا درسته
سیاستمداران تو این مملکت این جوری ان که هر حرفی را بزنند تا نهایتا بعدا بشه چه با جور شدن چه نشدن بهش استناد کرد!
توان ایران در تحریم همانقدر بود. الان هم باز ایران تحریم بشه باید به برجامی بدتر از برجام قبلی کنار بیاییم.
در صورت خروج اروپا از برجام و یا ناتوانی از دادن تضمین های عملی برای کله پا کردن دولت ترامپ تنها راه غنی سازی ۸۰ تا ۹۰ درصد است. آنها دو گزینه دارند جنگ یا تسلیم و هر دو گزینه برای دولت آمریکا یک انتحار و خودکشی سیاسی است و بسیار بعید است که آنها توان ورود به جنگ را به رغم ارتش قویشان داشته باشند و تهدیدات شان چیزی بیشتر از پارس کردن نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
نمیدونم دشمن دانایی و یا دوست نادان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
میشود بفرمایید ما چه چیزی بیشتر از عراق داریم؟با توجه به اینکه لشکر نخبگان بین المللی انها از بیست سال قبل تا به امروز سلاحهای مخربتر وقویتری نسبت به جنگ عراق تولید کرده اند.بنظر میرسد شما مربوط به نسلی هستید که سرعت تحولات دوران جدید را درک نمیکنید.امروز دورانیست که تکنولوژی چه در صنعت چه امور نظامی نسبت به روز قبل وحتی ساعتی پیش تغییر شگرف دارد.نمونه اش تلگرام که هر روز یک اپدیت جدید ویک ورژن تازه ارائه میکند. البته اقای دوروف وتیمش در
مقابل ارتش دانشمندان پنتاگون بیشتر به قطره مقابل دریا میمانند.اینکه نباید مقابل انها وا داد با شما موافقم.اما خوش خیالی شما در اطمینان از عدم وقوع جنگ را نمیتوانم درک کنم انهم در شرایطی که اطلاعات اسراییل با پول عربستان وتوان نظامی امریکا در مقابل ما قرار دارد.من فکر میکنم باید مدارا کرد واطمینان دارم ترامپ بخاطر اینکه بیش از حد به منافع امریکا می اندیشد از سوی رقبای جهانی بعنوان خطر تلقی شده ودور بعد چیزی برای زمین زدن وی رو میکنند تا انتخابات را ببازد لذا مدارا فعلا بهترین عکس العمل ممکن است تا ببینیم دولت بعدی امریکا چه خواهد کرد.
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
آمریکا هیچوقت به ایران حمله نمیکنه چون ابزارها و امکانات زیادی برای فشار به ایران داره سوال اینجاست که غنی سازی 90 درصد چه دردی رو از کشور و ملت حل میکنه کشورهای عقب مانده در 40 سال پیش الان از ایران جلوتر هستند و اقتصادشون در دنیا حرف برای گفتن داره و نیازی به غنی سازی هم ندارند اگر اقتصاد ایران پویا بشود این ایزان خواهد بود که برای حداقل کشورهای منطقه تعیین تکلیف میکند
علت اینکه آمریکا با ابزار اقتصاد دنیا رو بازی میده همینه که با اقتصاد بزرگی که داره دنیا رو به خودش وابسته کرده ایران پتانسل بسیار بالای داره برای تبدیل شدن به اقتصاد بزرگ جهانی ما زمانی میتونیم اسراییل رو شکست بدیم که اقتصادی قوی داشته باشیم
ببینید یک احبار اقتصادی مربوط به سود بانکی آمریکا اقتصاد دنیا رو تکون میده باید با واقعیات روبرو بشیم تا بتونیم به مسیرمون ادامه بدیم اقتصاد آمریکا اونقدر بزرگه که هر چقدر هم ایران به کشورهای دیگه باج بده باز هم بازار آمریکا براشون ارزشمند تره
بدترین بند موجود در برجام که قطعا با زیرکی وهوشیاری آمریکا گنچانده شد این مکانیسم ماشه بود .که میگفت تحریمهای شورای امنیت حتی اگر طرف مقابل ایران هم از برجام خارج بشه(مثل همین الان که آمریکا خارج شده) بازهم تحریمهای شورای امنیت بر میگرده..در واقع لغو تمام تحریمهای شورای امنیت در برجام بعد از سالهای 2025 پیش بینی شده وطرف ایرانی انگار این پیش بینی رو نکرده بودند که ممکنه طرف آمریکایی رییس جمهور جدید تندرویی بعد از اوباما بیاد سر کار و بخواد برجام رو بهم بزنه چرا ایران باید دوباره به قبل برجام وتحت همه آن قطعنامه های شورای امنیت قرار بگیره؟؟چون ایران که پایبند به تعهداتش بوده؟؟!!

این خسارت بار ترین بند برجام هست ..اگه این پیش بینی میشد شاید آمریکا هرگز جرات خروج نداشت و یا اصلا ایران میتونست با روسیه وچین وهند وچند کشور دیگه تحریمها رو دور بزنه چون ملاک این کشورها رای سازمان ملل هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
بله برخلاف چیزی که ترامپ میگه برجام برای آمریکا بد نبوده ولی وقتی میشه بیشتر امتیاز گرفت، چرا به کم قانع باشند؟!
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
الان مگه با خروج آمریکا تحریمهای سازمان ملل برگشته تحریمهای یک جانبه آمریکا بر میگرده نه سازمان ملل
در هر صورت غربی ها برجام را برهم می زدند چرا که همه منافع و انتظارات آنها برجام بصورت کنونی نبود آنها غیر از برجام دنبال کنترل قدرت ایران در منطقه بودند دولت را مقصر نکنید آنها که روابط با همسایگان بخصوص عربستان را برهم زدند و .... در برهم خوردن برجام بسیار نقش داشتند قطعا برجام بهم خواهد خورد و مردم با مشکلات فراوانی روبرو خواهند شد آن موقع مردم قضاوت خواهند کرد از اید نمد کلاهی برای هیچ گروهی درست نخواهد شد آنها که پرچم آمریکا و برجام را در مجلس آتش زدند باید پاسخگو باشند یک طرفه قضاوت نکنیم ما از موضع قدرت وارد مذاکرات نشدیم که بتوانیم همه خواستهایمان را به آنها دیکته کنیم برجام بهترین کاری بود که می شد کرد برجام را باید در ظرف زمانی خودش تحلیل کرد
بنده به چند دلیل با این بحثی که شما چند روزی است شروع کرده اید و اسمش را :
""‍
بی‌توجهی دولت به نظرات کارشناسان پیرامون آینده یک قرارداد بین‌المللی؛کسانی در کشور بوده اند که آینده و سرنوشت برجام را پیش بینی کرده بودند !"" گذاشته اید ، مخالفم ، اینکه کسانی در کشور بوده اند که آینده و سرنوشت برجام را پیش بینی کرده بودند یک حقیقت محض نیست چرا که شما نمی توانید ادله و اسناد این پیش بینی ها را ارائه کنید ، اسم و اظهارت حداقل پنج نفر را اعلام بفرمایید !
اینکه عده ای دایم میفرمایند : تضمین های لازم را متناسب با عرف حقوق بین الملل برای پایبندی به این قرارداد بین المللی اخذ کند؛ واقعاً یعنی چه ؟ چه تضمینی بالاتر از مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد ؟ مثلاً بر فرض از آمریکا تعهد میگرفتیم که در صورت عدم پایبندی به این قرارداد چه و چه ! مگر در قراردادهای دو و چندجانبه ای که آمریکاییها با دیگران داشتند و ترامپ همه آنها را به هم زده است این موارد لحاظ نشده بود یا اینکه اروپا و چین و . . . هم شتابزده با آمریکایی ها قرارداد امضاء نموده اند ؟ مشکل اساسی نه در دل قرارداد برجام بلکه در دل سیاستمداران داخلی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
درود بر شما.تا جایی که یادم هست بلندگو داران معرکه گرفته بودند که این قرار داد را امضا نکنید وبرجام کلاه گشادیست که غرب میخواهد سر ما بگذارد وهیچکس نمیگفت برای تضمین وعملی شدن این کلاه گشاد امضای کنگره یا فلان جا را بگیرید.حداقل حافظه من اینطور میگوید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
خلی بی اطلاعا هستید برو سخنرانی دکتر عباسی بخون پسر جون که داخلش میگه ما یه کتاب به دولت مداران ارسال کردیم برای همین قضه ماشه و بهشون گفتیم زیر بار ماشه نیرید در جلسات خصوصی گفتند ولی کو گوش شنوا بنظرت حسن اصلا به حرف کسی گوش میده یک دنده تر از این دولت ندیدم
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
یه ضرب المثله که میگه
مسِئله چون حل شود آسان شود
شده حکایت اینروز مخالفان برجام
خاطرم هست در حمله آمریکا به عراق بعضی ها پیش بینی میکردند که هنوز آمریکایی ها به گارد ویژه صدام حسین برخورد نکردند و پیش بینی روزهای سخت مقاومت بعثی هارو میکردند که یک دفعه بغدادسقوط کرد!
بنظر شما یا ظرفیف نمی خواست تعهد بگیرد! چرا بسیار م می خواست ولی طرف مقابل با توجه به عدم در اختیار داشتن گنگره و سنا چنین توانی را داشت و نمی توانست آن را تصویب کند؟ چرا غیر ممکن را طلب می کنید و فکر می کنید خیلی می دانید!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
همین امروز فیلمی از ظریف منتشر شده در اینستاگرام سایت فارس. برو ببین بلکه عقلت بیاد سر جاش و دیگه این حرفا رو نزنی. خواهشا برو ببین.
مطمئنم که از کامنتی که گذاشتی شرمنده میشی.
پیش بینی با اماده کردن شرایط برای رسیدن به اهداف مورد نطر فرق داره. شرایط رو یه چیز مهیا کردن که برجام به اینجا برسه.
محمود احمدی نژاد در روز امضای توافق در یکی از مراسمات تحریم وقتی خبرنگار ازش در مورد برجام و توافق سوال میکنه جواب میده

شما فاتحه خوندی

خخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
هوش محمود را هیپکدوم‌ندارن متاسفانه
کسانی مثل جلیلی، رسایی و نمایندگانی که شما بهشون دلواپس می گفتید و مسخره شون می کردید آینده برجام رو پیش بینی کرده بودند اون هم پیش بینی درست
کسانی مثل جلیلی، رسایی و نمایندگانی که شما بهشون دلواپس می گفتید و مسخره شون می کردید آینده برجام رو پیش بینی کرده بودند اون هم پیش بینی درست
نشستن برخی بيرون گود و لنگ كردن بسيار ساده هست اگر وسط گود ميبودند و اينگونه تصميم ميگرفتند شرط بود.
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
ایران از اول برجام نمی خواست
آینده برجام بلحاظ ماهیت انقلاب اسلامی و تجربه گرانقدر آحاد ملت ایران در این مسیر توسط تک تک مردم ایران پبش بینی شده بود و نیازی به سواد خاصی در این زمینه نبود
مدیریت فشل کنونی نیاز به خرید زمان داشت و دارد و الا خودشان هم میدانستند عاقبت برجام همین است و بی فرجام
یک سوال ایران چه تضمینی می تونست بگیره؟؟؟سیاست ترامپ همینه که با همه به هم زده و این فقط برای ایران نیست.هدف کنار کشیدن امریکا از جهانی شدنه و اینکه درهای امریکا به روی دیگران بسته بشه.البته شاید باید چک و سفته می گرفتن
تمام اونایی که می گویند آینده برجام را اینگونه پیش بینی کرده بودند همونایی هستند که برجام را به این شرایط هل دادند و در آینده باید به تاریخ پاسخگو باشند.
همین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
احسنت .
اولین هشدار را رهبری فرمودند
امان از دست سیاست بازان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
امان از خوش خیالی
کسانی که جلوی برجام 2 و 3 رو گرفتند ، برجام رو به شکست کشوندند
ماشین آمریکایی قبل برجام وارد مناطق آزاد می شد بعد برجام " آن دیگری " جلوش رو گرفت
وفکر کرد که میتونه به فقط مزایای برجام و به اروپایی ها بده و ژست ضد آمریکایی بگیره و آمریکایی ها بدون هیچ نفعی از برجام گوشه ای می شینند و نظاره گر می شند !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
تو دیگه چقدر بی فکری.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
خوانندگان تابناک مثل نویسندگان سایت اکسرا بی فکرن
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
اتفاقا اصل و اساس کناره گیری آمریکا از برجام خروج ایران از تجارت با آمریکا بود و آمریکایی که برام براش اسفاده و منفعتی نداشت از اون خارج شد
عالیجنابان کارشناس پیشگو بهتر از همه میدونن که در اون زمان مملکت چه وضعی داشت فروش نفت رو داشتن به صفر می رسوندن دارو بخصوص داروها خاص وجود نداشت بدبختیش مال کی بود ؟ مردم عادی .بنابر این با توجه به اون شرایطی که همین عالیجنابان پیش آورده بودن چاره‌ای نداشتن جز این کار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
چرا بقیه اش رو نمی نویسی؟
حالا بعد از برجام، رکود کل کشور رو فراگرفته. پول نفت برنمی گرده. به جای نفت جنس بنجل چینی میاریم. درست مثل قبل از برجام.
دلار که قرار بود بشه 1000 تومن شده 7000 تومن. بیکاری بیداد می کنه. هر روز یه عدی اعتصاب می کنند. قیمت برنج و مرغ و گوشت سر به فلک کشیده. دارو گرون شده.
دوباره با پژو و توتال قرارداد بدون تضمین بستند. اونا هم ول کردند و رفتند.
از همه مهمتر چند سال وقت کشور و ملت و ما جوانان سر این به هدر رفت. کشور به 10 سال قبل برگشت. دیگه همون هسته ای رو هم نداریم که بر سرش با غرب چانه زنی کنیم.
یعنی شمل باور کرده بودید توافق را یا دارید بازی میکنید راهبرد اوباما بی نظیر بود او شخصا از تیمش خود عنیق تر تر بود واقعا بع عنوان یک بی طرف معتقدم دموکراتها عمیقا به پیروزی های انان کمک کردند و کسانی مثل بوش و ترامپ به نابودی انها کمک کردند اگر این را بهامریکایی ها بگویید میگویند تقسیم کار است این طرف فتح میکند ان طرف تثبیت میکند نه نه نه ابدا اگر این بود چین این طور امریکا را عمیقا بازی نمیداد و روئین تن نشده بود روسیه برای همیشه دسته دوم شده بود و قلمرو درونی خود را از دست میداد و اسرائیل این طور هزینه سنگین به امریکا تحمیل نمیکرد پس خوب نگاه کنید همانطور که میتوان با نفت و گرما یخچال نفتی ساخت والله والله امریکا بخصوص مثل ترامپ دارند دارند به هسته ای شدن ایران با روشی بسیار متفاوت و کم هزینه کمک میکنند برجام برای انها بسیار خوب بود تا 10 سال مهار میکردند بعد هم که فناوری غنی سازی بشدت کنترل شده را باز میگذاشتند که عملا برای ایران پر هزینه و بی ارزش بود و ما از هر نظر باخته بودیم طمع بی حد غرور مرضی و فساد ذهنی ناشی از اسرائیل انها را به دام های عمیق میکشد مثالش خاورمیانه است بر جام را انها جر میدهند نه شما راهبرد این است ایران با یک ابهام متمایل به یقین صد بمب هسته ای خواهد داشت اورامیوم غنی شده لن تقسیم شده و اماده در اعماق یک چاه اب خشک شده از بین ده ها هزار چاه اماده است که برای ان صد ها نقطه را خودتان با مقدار بسیار کم رادیو اکتیو الوده کنید مثل مرکز نظامی ووو و نقاطی که جاسوسان انها را به مناطق صعب العبور بکشانید ت دیوانه شوند من سرم امده دو سه بار در مزرعه اشیایی را در عمق خاک پنهان کردم خودم نتوانستمان را پیدا کنم از ان طرف بقیه اجزا بمب را خیلی پرانده و مبهم به مرز های علمی خود رسانده و اماده نگه دارید این بهترین روش هسته ای شدن ایران است بمب نداریم اما همه میدانند اگر نابدمام کنند قطعا نابود میشوند به جای صرف میلیارد ها دلار برای ساخت نگهداری وووو یک دانشمند عمیق میتواند به ده هزار دلار در ان در جا بمب را جمع کرده و با یک خودرو ساده با یک قایق ساده قلب دشمن را نابود کند این ابر راهبرد ایران است لذا در پیش برد فن اوری های عمیق بدون اینکه بهانه به انها بدهید ارا م عمیق در دانشگاه ها شفاف کار کنید یک نکته را تمنا میکنم به سازمان انزی اتمی برسانید اینقدر فقط روی سانتریفوز کار نکنید قطعا بدانید هر مولکولی یک موج پیچیده است واحد است منحصر به فرد است ترکیبات شمیایی محال اورانیوم را کار کنید مانند یو اف 5 با عناصر دیگر کار کنید قطع بدانید ترکیبات متفاوت 235 و 238 در مقابل میدان های مغناطیسی ئ الکتریکی قطعا مفوت میشوند در مقابل پالس ها حرکاتشان قطعا متفاوت است کافیاست نقطه تبخیر میعان وووان در یکشرایط نیم در جه متفاوت باشد ان موقع تفکیک یک سانتریفوز را میتوانید چند برابر کنید یقین داشته باشید انها به صد سو رسیده اند این را از یکی از دوستانم که در گیریش با گروه راه کارگر عمیق بود و اخر 60 فرار کرد گرفته ام همه دشمن هستند باید خیلی دقیق و بی اشتباه کار کنید
تابناک تو خودت از اون دسته ای بودی که بابت حصول برجام بشکن و بالا می انداختی:)) حالا می گی کی بود کی بود من نبودم!!!‌ اگه صداقت داری این کامنت را منتشر کن هر چند که می دونم....
سلام
حالا دیگه همه به تقلا افتادند که کی بود کی بود من نبودم نخیر آقایون شماها همتون مسوول هستید ... حالا به هر قیمتی تنها دستاورد این توافق شناختن سره از ناسره هست هیچ کس نباید دم ازین بزند که من میدونستم فقط اونایی که از اول به قول شماها دلواپس بودن و بعد تصویب بیست دقیقه ای تو مجلس اشک از چشماشون جاری بود سربلندند والسلام.
دولت آقای روحانی برای گرفتن رای مردم در دور دوم تن به این قرارداد ناقص داد . شکی نیست ، امروز همه متوجه شدند
تنها تضمین ممکن میزان قدرت طرف صاحب حق است وگرنه اگر بنا زدن زیر توافق نامه باشد هرچه هم توافق شود قابل نقض کردن است
کاش به جای پیش بینی، جلوی بعضی از کارها گرفته می شد تا اینقدر اسراییل از انها استفاده نکند.
معما چو حل گشت آسان شود
هیچ کس در جمهوری اسلامی پیش بینی چنین حرکتی را نمی کرد که امریکا بطور یک جانبه از قرار داد خارج شود و به دنبال آن کشور های اروپایی، و کشور های روسیه و چین هم با یک قرار داد به هم خورده روبرو باشند ، وکاری هم نتوانند بکنند.

امضا چنین قرار دادی نشان می دهد هسته مذاکره کننده شناختی از امپیریالیسم و اقمار آن ندارند .
شاید بهتر میشود وزارت امور خارجه در یک فراخوان عمومی نظرات آحاد مردم ایران را از طریق یک سایت در مورد برجام خواستار می‌شد.
به هر حال از میان کسانی که علاقه مند بودن مطالبی که در راستای برجام بود را اعلام می کردند که همین مطالب می توانست خط و خطوط مذاکرات را دقیق تر پیش ببرد.

برای تمام مردم ایران حتی خود مذاکره کننده گان بسیار تعجب آور بود که امریکا بدون در نظر گرفتن توافق نامه، کشور های اروپایی ، چین و روسیه و تمام مردم دنیا از برجام خارج شد ، و پایه برجام را حتی سست کرد، آقایان مذاکره کننده هم هیچ پیش بینی نکرده بودند، به نظر من چنین به نظر می رسد که امریکا و اروپا قبل از امضا قرار داد چنین سناریویی را در دستور کار داشته اند .
بعد از امضا قرار داد در یک دوره زمانی مشخص ایران تمام تعهدات خود را انجام داد، بحث موشک های دور برد پیش امد ، که طرف مذاکره ایران می گفتند موشک های دور برد جز توافقات نیست.
و بقیه قضایا را آقایان بهتر از من میدانند.
بهتر در چنین مذاکرات حساسی تمام آحاد مردم ایران، خصوصا از میان ایرانیان مهاجر و تحصیل کرده گان غربی که در غرب متولد شده و فرهنگ و نحوه مذاکره و نوشتار غربی را میدانند استفاده بهتری کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
پس اونایی که شماها بهشون می گفتید دلواپس چه پیش بینی ای کرده بودند؟ دقیقا همین رو پیش بینی کرده بودند دیگه. برو مصاحبه رشیدپور و رسایی رو ببین. دیگه از اون واضح تر وجود نداره.
سلام
دوست گرامی آقای روحانی و تیم مذاکره کننده سر خود مذاکره نکرد بلکه تحت کنترل رهبری مشاوران عزیزش این کار را کرد. همان مشاورانی که الان در مقام منتقد حضور دارند. اگر خیلی هنرمند و باهوش بودند در زمان خودشان وضع را بدتر نمی کردند. دوست عزیز برجام هیچ مشکلی نداشت و تنها مشکل این بود که با کشور قدرتمند که بیش از 30 درصد تجارت و اقتصاد جهان در کنترلش است طرف بودیم. بهتر از این هم نمی شد. برید خدا را شکر کنید که ظریف و تیمش را داشتید. در ضمن یکی دیگر از عوامل فروپاشی برجام همین تندروهای داخلی بودند ولاغیر
حتی قبل از اینکه ترامپ برجام را زیر پا بذاره،برجام اجرا نمی شد و تحریمها برطرف نشد و مشکلات بانکی هم سر جاش بود و حتی خود صالحی گفت که آمریکاییها دبه کردن .اما دولت حالا که برجام لغو شده ادعا میکنه تا قبل از لغو برجام همه چیز خوب بود و تحریمها لغو شده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
سیف رئیس بانک مرکزی هم در سالگرد اول برجام گفته بود : almost nothing
متهم کردن دولت به بی توجهی به نظرات دیگران خیلی بی انصافی است. در واقع کلمه به کلمه برجام با مشورت بالاترین مقامات تنظیم شد و گرنه به آن سرعت تصویب نمی شد. این چه اخلاقی است که به جای تلاش برای دفع بدعهدی قدرتهای بین المللی، علیه دولت که با خون دل سایه تهدید های بنیان کن را دور کرد ، موضع گیری می شود؟ هر چند این اخلاق تاریخی در سیاست ایران از دوران های دور است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
اشتباهی مثبت دادم حرفت کاملا نسنجیده هست وقتی خط قرمزها رو مراعات نکردن و نظر دلواپسها رو اهمیت ندادن ... دیگه کجاش زیر سوال بردن دولت بی انصافیه... این مطلب تو بی انصافیه
متاسفانه رئیس جمهور یه فرد بدون اختیار هست و تمام اختیارت دست کسانی دیگر هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
اصلا معلوم نیست به روحانی رای دادی و کلی براش تبلیغ کردی. خخخ.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
بس کن دیگه
همه میدونن قبل از لغو برجام از سوی آمریکا هم اصلا برجام فایده ای برای ما نداشت و حالا که برجام پاره شده با قبلا که برجام فقط روی کاغذ بود هیچ چیز تغییری نکرده
خیلی دورو هستی تابناک
لعنت بر جام همین الان ایران باید از ن پ ت خارج بشه ببینیم آمریکا چه غلطی میکنه
هيچوقت چهره مملوازغرور وحس پيروزمندانه اقاي ظريف ازذهنم پاك نميشه كه روزامضاي برجام سخنراني خودرابااين جمله اغازكرد:
امروزيك روزتاريخي است ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
امروز یک روز تاریخی است که اشکالی نداره. سیب و گلابی برجام، آفتاب تابان، اگه نمی بینید عینک بزنید. کاسبان تحریم می خواید تحریم برگردانید؟! دیوار تحریم ترک خورد. هیچ بندزنی نمی تواند کاسه تحریم را به هم بچسباند و....
به قول میرسلیم اینا رو چی میگی؟
البته بودند کسانی که می فرمودند برجام به نفع آمریکاست و دیدیم که نبود . الان همه کارشناس شده اند . با سوادی که نماینده های ما دارند که حتی اسم یک قرارداد را نمی توانند درست تلفظ کنند می خواستید چه کسانی اظهار نظر کنند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
دیدیم که نبود؟! همه تحریم ها برگشته هسته ای ما هدر رفته. بلاتکلیفی های سه
ماهه کشور یادت رفته؟ بیکاری و گرانی و ... را نمی بینی؟!
الان دیگه همه کارشناس برجام شده اند .
خسته نباشی تابناک دکتر عسکرخانی، فواد ایزدی و ... قبل از ایشان بودند.
دکتر عسکرخانی استاد بزرگوار دانشگاه تهران تمام این اتفاقات را با جزئیات پیش بینی کرده بود. حیف از این شخصیت بی نظیر که همیشه نظرات ایشان توسط مسئولین مغفول مانده. بی نظیرترین شخصیت علمی و دانشگاهی در حوزه سیاست خارجی که هیچگاه هم وارد بازی های سیاسی نمی شوند.
وقتی ایشان جنگ آمریکا علیه عراق را در زمان بوش پسر پیش بینی کرد همه تقریبا همه کارشناسان می گفتند محال است آمریکا به عراق حمله کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
جلیلی هم بود. در مجلس گفت که تحریم ها حفظ می شود ولی ظریف گفت قصد جواب دادن به آقای جلیلی را ندارم.
حسین فریدون برادر رئیس جمهور که ظاهرا همه کاره بوده در مذاکرات اما امروز هیچ اسمی ازش نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
شاید جالب باشه که بدانیم، در مذاکرات سال 83 هم که سر ایران کلاه رفته بود، تیم مذاکره کننده حسن روحانی، جواد ظریف علی اکبر صالحی و حسین فریدون بودند. فیلماش هست برید ببینید.
من هم ورشکست که شدم ، همه اطرافیانم برام کارشناس شده بودند .
تابی جان خواهشمندم با سعه صدر و بدون سیاسی کاری مطلب زیر را انتشار بده
۱) اولین کسانی که هشدار دادند و دشنام شنیدند امثال رسایی وزاکانی و کوثری و .... نمایندگان اصولگرایی بودن که با برچسب تند روی نه تنها صدایشان را کسی نشنید که منزوی هم شدند
۲) درصدر اینها شخص رهبری بودند که به کرات گفتند که خوشبین نیستند ،اما حضرات دولتی با اصرار کار خود را کردند
۳) علاوه بر اشخاص بودند روزنامه ها وسایتهای خبری که اونها هم حلق خودشون رو. جر دادند و از نامردی امریکا گفتند مثل کیهان شریعتمداری یا فارس یا جهان نیوز و رجانیوز و....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
یک نماینده دیگه هم بود که اسمش یادم رفته. بعد از تصویب برجام، گریه می کرد و زاکانی و رسایی بهش دلداری می دادند. لطفا اون فیلمها رو پخش کنید تا مردم ببینند.
مجلس هم کمتر از دولت مقصر نیست. مجلس شده جزیی از دولت
دنیای سیاست دنیای بسیار بیچیده و بیشمار متلاطم است که سیاستمداران باید آمادگی تحلیل هر اتفاقی را در شرایط خاص آن اتخاذ نمایند بعصی از دوستان فکر می‌کنند که کوشش و تلاش در جمع کردن تمام قدرت های بین المللی در بای میز مذاکره و مچنین همراه نمودن مجامع بین الملل مانند سازمان ملل متحد و شورای امنیت کار آسانی است از همه مهمتر همراه ساختن افکار عمومی دنیا به دنبال خود که نشان داد جامعه ایران و سیاستمداران آن و مردمش با خواست خود در تمامی اجلاس برنامه جامع اقدام مشترک با 1+5 حاصل گردید و حاصل شد در همراهی با افکار صلح طلب مردم آزادی خواه دنیا ودولت ها از حقوق مسلم خود صرف نطر نماید حالا هم ما چه جیزی را از دست داده‌ایم جز اینکه حتی در خود آمریکا اختلافات عمیقی در مقابل تصمیم ریس دولت شان ایجاد شده و در بین تمام افکار عمومی دنیا و دولت های اروپایی و سیاست آمریکا تصاد بوجود آمده این دولت ایران است که موفق بوده و به همه نشان داد تا حتی رهبری کشور ایران آماده همراهی با مجامع بین‌المللی بوده و این دولت شناخته شده جمهوری خواه آمریکاست که با معامله خود با کشور های مر تجع خلیج فارس زیر تمام قرار داد های بین المللی زده و با ابرو ارزش های خود مردم آمریکا را هم نادیده می‌انگارد خواهشن اینقدر سیاست مداران خود را محکوم نکنید و نگوید چرا چنین نکرده یا چنان نکردند از آنها خیلی هم ممنون باشید حالا بفرمایید هر چقدر می توانید با خیال راحت غنی سازی کنید اما در کنار آن سرمایه کشور را به بحران های بی آبی ََ بیکاری ََ رکود ََ کاهش تولید ََ گرانی و تورم لجام گسیخته،و... باقی بگذارید.
بله . برجام را به خوبی پیش بینی کرده بودند و برای رسیدن برجام به این نقطه از هیچ تلاشی فروگذار نکردند . مبارکتان باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
منم اگه مثه شما ضایع شده بودم همین رو می گفتم. هواپیماهای برجامی و دلار هزار تومنی کجان؟
در آیندهٔ نه چندان دور كتاب پيشگويي هاي احمدي نژاد هم به بازار خواهد امد!!
برجام ، بزرگترین کلاهبرداری تاریخ معاصر بود..
این ناکارامدی تخصصی مسولان که کاملا هم مشهود هست ، و هیچ دفاعی از آن متصور نیست . آنان که دیگر به رای مردم نیازی ندارند ، به انتساب نزدیکان و قوم و خویش خود در پست های نان و آب دار بیشتر اهمیت میدهند تا به سیاست های کلان کشور و درد آورتر آنکه این کار را بنا به اظهار جناب آقای دکتر نوبخت در راستای دور زدن تحریمها و خدمت به نظام قلمداد میکنند !! و لابد مردم هم باید قدر دان باشند و سپاسگوی این خدمت . اما سخن آنجاست که این تعجیل در برچام و آن نامحرم دانستن مردم و حتی نمایندگان مجلس که انصافا در خواب ماندن کمتر از دولت ندارند که بیشتر هم دارند ، دلیلش را باید در سالهای بسیار قبل جستجو کرد . فشار افکار عمومی داخلی تحت تاثیر نا بسامانی اقتصادی حاکم بر کشور و القای رسانه های پر فدرت کشورهای متخاصم مبنی بر حل معضلات کشور با مذاکرات هسته ای ! و در مقابل آن انفعال رسانه های داخلی و کوچک کردن میدان عمل در حد چارقد بانوان کار را به جایی کشید که دولت تدبیر و امید !!!!! در آن شرایط بهتر از آن نمی توانست عمل کند .
با سلام.لازم است اضافه نمایم از همان ابتدای مذاکرات نمایندگان جمهوری خواهان امریکا مخالف برجام بودند و ترامپ نیز در تمام نطقهای انتخاباتی خواهان تغییر و یا معلق کردن و یا پاره کردن قرارداد برجام بوده حال پرسشی پیش میاید چرا سیاستمداران ما در مذاکرات به این نکته که اگر کاندیدای جمهوریخواهان به قدذت برسد چه اتفاقی برای برجام خواهد افتاد که متاسفانه این فکر را نکرده بودند اگرکرده بودند میبایستی ماده ای در قرارداد بگنجانند که بیرون امدن یکی از طرفین چه عواقبی در بر خواهد داشت زیرا در متن انکلیسی ان هیچگونه اشاره ای به این امر نشده که هیچ بلکه خط و نشانهایی برای ایران کشیده اند . بهر حال امید است که در اینده چنین اتفاقاتی در سیاست قراردادی دولت با کشورهای خارجی نیافتد
من از اول می دونستم که نمیشه ...
چرا در حین و بعد از این قرارداد نفعی برای آمریکا در نظر گرفته نشد و همه منافع متوجه فرانسه شد؟و حتی بعد از برجام کالاهای آمریکا تحریم شد و خودرو های ساخت آمریکا عودت داده شد؟چرا یکجانبه قضاوت می کنید؟ منصف باشید .
شما داری میگی قدرت های بزرگ و شورای امنیت و سازمان ملل را به حساب نیاورده اونوقت چطور انتظار داشتی دولت مرد های ما از اون تضمین قطعی و غیرقابل نقض بگیرند. شاید فکر میکنید مذاکره کنندگان ایران از همه اون قدرت ها قوی ترند و منتقدین هم از بقیه دولت مردهای ایران قوی ترند؟ ی در واقع هیئت حاکمه وقت امریکا خودش پیشنهاد مذاکره را داد و خودش با بسته پیشنهادی وارد شد و با کمی بالا و پایین کردن به توافقی با ایران دست یافت. حالا هیئت حاکمه جدید میگوید آن بسته و توافق را قبول ندارد و بسته قبلی را پس گرفته و میگوید با بسته جدید میخواهد مذاکره کند. یعنی باز این امریکا است که میخواهد مذاکره کند. و لابد میگوید چرا با هیئت حاکمه قبلی نشستی و مذاکره کردی؟ حالا بیا با ما هم مذاکره کن. حالا جمهوری اسلامی هم با تجربه مذاکره و توافق قبلی میتواند تصمیم بگیرد که یا بگوید نه چون شما با تغییر دولت ها هر روز حرف جدیدی میزنی من دیگر مذاکره نمیکنم. یا نه تو با اسلاف قبلی فرقی نداری پس با تو هم مذاکره میکنم. دست ایران هم شکر خدا خالی نیست چه مذاکره بکند چه مذاکره نکند. درک این نکته ضروری است که در توافق قبلی علیرغم تلاش شبانه روزی و همه هوش و حواس مذاکره کنندگان ایرانی چیزی بیش از این که شده قابل دسترس نبوده و تضمین عدم خروج معنی ندارد.
چرا تابناک همیشه یک طرفه به قاضی می رود و همواره مطالب خود را به گونه ای می نویسد که آقای روحانی را مقصر جلوه دهد. دستور بر ایجاد ۱۹۰ هزار سو و تاکیدات آقای رییس جمهور بر استفاده از ظرفیت های خالی برجام در توسعه هسته ای کشور، سیاست با پنبه نرم سر بریدن امریکا و دولتهای اروپایی و چین و روسیه است. این سیاست ناشی ااز تفکرات مدیریت آقای دکتر ظریف و تیم کارشناسی ایشان در کنار صاحنظران می باشد. ضمن اینکه ایران کماکان از برخی مزایای برجام هنوز استفاده می کند. در ضمن مطالب کسانی که نظر می دهند چاپ کنید.
کسانی اینده برجام را پیشبینی کرده بودند که برجام را به این مسیر کشاندند حساب کتاب کنید روی کدام تعهدتان پایبند ماندید که انتظار داشتید طرف مقابل پایبند بماند
آمریکا زیربار تضمینی نمیرفت که بخواد درصورت لغو خسارت زیادی پرداخت کنه مگر امتیازات خیلی زیادی میگرفت که دلیلی برای خروج پیدا نمیکرد.
اگر پولهایی که توسط برخی ها اختلاص شده به مردم برگرده اونوقت حتی اگه همه دنیا هم ما را تحریم کنند باز هم نمیتونند ضزبه ای به ایران بزنند.مردم را دریابید تا از شما حمایت بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
این حرف که درسته، ولی به این مطلب ارتباطی نداره.
بحث برجام هسته ای،برجام موشکی و مانند آن یک هدف نهایی بزرگ را دنبال می کند و آن نابودی و تجزیه ایران است.نظام سلطه جهانی دنبال این هدف است و الا ایران دنبال انرژی صلح آمیز هسته ای بود و ناظران آژانس بین المللی هسته ای در ایران حضور داشتند.
دکتر احمدی نژاد روز تصویب برجام :
شما فاتحه خواندی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
ببین کی بوده دکتر ما که دو سال پیش فاتحه برجامتون راخواند
دولت همان بهتر است از نظریات آقای صادق زیبا کلام این نظریه پرداز ناکارامد که در واحد علوم تحقیقات سم پراکنی و تدریس میکند استفاده نماید ..............!!!!!!
هنوز نفهمیدی داره زور میگه امضائ چهار کشور دارای حق وتو وسازمان ملل کافی نبوده
انصاف داشته باشین یک راه داشت انهم تائید کنگره که علنا مخالف بود .شما بفرمائید دقیقا باید چکار می کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
باید قدم قدم برجام اجرا میشد یعنی ما یه تن اورانیوم میدادیم اونا مثلا تحریم بانک بر میداشتن الان دیدی رهبر کره میگه قدم قدم نه اینکه ما همه اقدامات انجام بدیم طرف مقابل اگه خواست انجام بده فکر کنم هیچ وقت شماها روشن نشید
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
اولین بارش بود زور می گفت؟
این عاقلانه است؟
چرا دولت به دیگران فحش می داد پس؟
تابی جان چرا نظرات بنده رو منتشر نمی کنی؟!
اگر صداقت و غیرت دارید نظرات بنده را منتشر کنید تا حالا ببش از 20 نظر گذاشته ام بدون کلمه ای توهین و افترا که کتر از 5 تا رو منتشر کردید؟
این است شعار آزادی بیان
حکایت برجام و دوستانی که ازش حمایت کردن و باهاش رقصیدن حکایت عاشقی را می ماندکه هرچه از معشوق می بیند خوبی و زیباییست و بدیهای ان را نمی بیند و برای رسیدن به وصالش لحظه شماری میگند و در برابر منتقدان و ناصحان خشمگین میشود و انها را دشمن او و معشوق میداند اما بعد که به وصال او رسید کم کم چشمانش باز میشود و زشتی های او را که قبلا بقیه می گفتن به عینه مبیند و متوجه میگردد چقدر عجله کرده و چه کلاهی سرش رفته او میماند و طرفی بد اخلاق و ایراد گیر که همه چیز را برای خود می خواهد و تنها سواری از طرفش می خواهد و حاضر به هیچ کاری برایش نیست در اشکار و نهان به طرفش خیانت هم میکند اما چه سود که عاشق دلخسته دیروز خود باعث و بانی این فرجام بوده است و دوستانش را دلواپس و بد بین می نامید
والله شما و حامیان سایت شما با تحلیل هایتان قبل از انعقاد توافق از برجام دفاع می کردید‌
بعضیها یا نمیفهمند یا خودشان را به نفهمی زده اند و یا حافظه ضعیفی دارند . اقایان مملکت تحریم همه جانبه شده بود و روحانی راهی نداشت تا با حمایت رهبری مملکت را از زیر بند 7 شورای امنیت بیرون بیاورد و با زحمات زیاد برجام را به امضاء رساند .....اگر اقایون یادشون باشه بدون توجه به شرایط مملکت از یمین و یسار به دولت حمله کردند که امریکا سر ایران کلاه گذاشته است و از هیچ حجمه ای علیه برجام دریغ نکردند و این در حالی بود که عامل تحریمها خود همین اقایون طلبکار منتقد بودند .... الان که امریکا مدعی است که سرش با برجام کلاه رفته شما ناراحتید که چرا برجام پابرجا نماند ؟؟؟!!!! عامل برهم زدن برجام عوامل و عناصر خودسر و کاسبان تحریم داخلی هستند مطمئن باشند که از چشم مردم دور نمونده .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار