صفحه خبر لوگوبالا تابناک
مفید صفحه خبر نسخه موبایل
بی‌توجهی دولت به نظریات کارشناسان پیرامون آینده یک قرارداد بین‌المللی؛

چه کسانی آینده «برجام» را پیش‌بینی کرده بودند؟

با یک جست و جوی ساده می توان به اظهاراتی از این دست، قبل، حین و پس از انعقاد برجام رسید و دید کسانی در کشور بوده اند که آینده و سرنوشت برجام را پیش بینی کرده و به دولت هشدارهای لازم را داده بودند که در عین جلوگیری از شتابزدگی، تضمین های لازم را متناسب با عرف حقوق بین الملل برای پایبندی به این قرارداد بین المللی بگیرد؛ موضوعی که در صورت تحقق، می توانست جلوی برهم خوردن این قرارداد بین المللی را بگیرد.
کد خبر: ۸۰۵۵۵۷
| |
22569 بازدید
|

با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا، بهانه گیری ها پیرامون انعقاد قرارداد بین المللی، اقدام جامع مشترک (برجام) بین ایران و 1+5 آغاز شد و سرانجام «دونالد ترامپ» و جمهوری خواهان، آنقدر پیرامون این مسأله بهانه جویی کردند تا در نهایت بی توجه به حضور سایر قدرت های جهان در این قرارداد و مصوبات شورای امنیت و سازمان ملل متحد در این خصوص، یکجانبه تصمیم به ترک (برجام) و بازگرداندن تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران گرفتند.

به گزارش «تابناک»؛ البته رئیس جمهور آمریکا که همراهی های زیادی با لابی صهیونیستی و اقدامات خبیثانه برخی کشورهای عربی علیه جمهوری اسلامی ایران داشته و از این رهاورد، برخی کشورهای عرب منطقه را وادار به پرداخت میلیاردها دلار پول به آمریکا کرده است، از ابتدا تلاش داشت تا دستاوردهای دولت قبل از خود را کنار گذاشته و یا زیر سؤال ببرد، از ابتدا انعقاد برجام را منجر به افزایش توان جمهوری اسلامی و علیه منافع آمریکایی ها ذکر کرده بود.

او در پایان بی توجه به حضور کشورهایی نظیر روسیه، چین، فرانسه، انگلستان و آلمان در قرداد بین المللی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و همچنین بی اعتنا به پشتوانه نهادهای بین المللی نظیر شورای امنیت، سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص این قرارداد به بهانه های واهی تصمیم به ترک و برهم زدن آن گرفت تا نشان بدهد شاید در جاهایی احتمالا شتابزدگی باعث شده که تضمین های لازم برای پایبندی به این قرارداد اخذ نشده باشد.

در همین خصوص «دکتر محسن رضایی» در سال ۹۵ و در جمع بسیجیان و خانواده های شهدا در مسجد امام صادق(ع) به صراحت از دولت پرسیده بود: «چرا دولتمردان به متعهد کردن آمریکا فکر نمی کنند؟ چرا پیش بینی نمی کنند که ممکن است بازی بازها و کبوترها در آمریکا به روی کار آمدن دولت جمهوری خواه منجر شود؟ آن وقت دولت جدید آمریکا با زبان مخصوص خود و با قلدری، بازی را به هم می ریزد!

به گواه جست و جو در آرشیو اظهارات «دکتر محسن رضایی»، وی و برخی دیگر از سیاستمداران و کارشناسان دلسوز، در تمام مراحل پیش و پس از تصویب برجام، فقط و فقط، برجام مشروطی را که مورد پذیرش رهبر انقلاب قرار گرفته بود و اتفاقا به شرط عدم شتابزدگی، ورود تیم قوی اقتصادی در مذاکرات و اخذ تضمین های منطقی و متعارف در حقوق بین الملل، ظرفیت اجرا نیز داشت، قابل دفاع و حمایت می دانستند.

با یک جست و جوی ساده می توان به اظهاراتی از این دست، قبل، حین و پس از انعقاد برجام رسید و دید کسانی در کشور بوده اند که آینده و سرنوشت برجام را پیش بینی کرده و به دولت هشدارهای لازم را داده بودند که در عین جلوگیری از شتابزدگی، تضمین های لازم را متناسب با عرف حقوق بین الملل برای پایبندی به این قرارداد بین المللی اخذ کند؛ موضوعی که در صورت تحقق می توانست جلوی برهم خوردن این قرارداد بین المللی را بگیرد.

حال که آمریکایی های تصمیم به برهم زدن یکجانبه برجام گرفته اند و خود را نه تنها مقصر امر نمی دانند، بلکه خواستار ارائه تعهدات بیشتر از سوی جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به قرارداد جدیدی هستند، باید این را پرسید که چرا اصولا دولت نباید به نظر و هشدارهای صاحب‌نظران توجه داشته باشد که اگر داشت، شاید امروز آمریکایی ها در صورت ترک این قرارداد بین المللی در ظاهر طلبکار خود را نشان نمی دادند، بلکه خساراتی را هم در صورت در پیش گرفتن چنین رویه ای متحمل می شدند.

مفید صفحه خبر نسخه موبایل
اشتراک گذاری
سفرمارکت
گزارش خطا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۴
در انتظار بررسی: ۱۲۵
انتشار یافته: ۱۰۶
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
روحاني همون احمدي نژاده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
شما چطور احمدی نزاد رو با این اقا مقایسه میکنی؟ احمدی نژاد محبوب دله مردم مستضعف جامعه هست
ایراندوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
برجامی که حسین فریدون و ... عضو تیمش بودند بهتر از این نمیشد!!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
از اونم بدتره. یکی اومده و داره به مردم ثابت می کنه احمدی نژاد خیلی هم بد نبوده ملت بدتر از احمدی نژاد تا اون موقع ندیده بودند.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
طرح تحول جیب پزشکان هم همون طرح مسکن مهره.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
هر وقت که مذاکره می شود عده ای می‌گویند که ما می‌لرزیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
چه تضمینی بالاتر ثبت توافق در سازمان ملل ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
تضمین نداشته که ترامپ راحت خارج شده دیگه
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
واقعا همینطوره چرا کسی به این سوال مهم جواب نمیده در عرف روابط بین الملل چه تضمینی بالاتر از ثبت و تایید سازمان ملل هست هر چند سازمان ملل هم ابزاری در دست غربیهاست
خوبه که تابناک این تضمینها رو اگر وجود داره و مذاکره کنندگان ایران از اونها استفاده نکردن مطرح و بررسی کنه تا واقعیت هر چی که هست معلوم بشه این نمیشه که همش بگیم چرا تضمنهای لازم رو نگرفتید ترامپ از توافقات زیادی که با متحدانشون داشتن خارج شد و از برجام رو با تاخیر و هزینه زیاد خارج شد
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
کسی که تجربه توافقات سازمان ملل رو در طول تاریخ دیده باشه و مطالعه کرده باشه این حرف رو نمی زنه. معلومه تیم مذاکره کننده سواد درست حسابی نداشته.
اگر ایران نمی تونست تضمین بگیره نباید در چند دقیقه همه چیز رو مطالعه نشده تصویب می کرد.
به دیگران هم فحش می داد که بی سوادید.
نباید می گفت هر روز اجرا نکردن فلان قدر میلیارد دلار خسارت داره.
نباید یک باره همه ی تعهدات خودش رو اجرا می کرد و صبر می کرد ببینه طرف مقابل چه کار می کنه...
شما خودت با یکی معامله می کنی و بهش شک داری و ازش نتونی تضمین بگیری چطور رفتار می کنی؟
ضمنا رهبر بارها و بارها به صورت روشن و شفاف گفت چطور رفتار کنید، گفت قرار رو بذارید که همون روز اجرا اونها هم تحریم ها رو یک باره لغو کنند، خیلی چیزها رو گفت.
متاسفانه دوستان بلند گوی فحاشی دست گرفتند،‌ آنقدر بلند بلند داد زدند که صدای هیچ کسی به هیچ جا نرسد. چاره ای جز تجربه کردن باقی نمانده بود.
متاسفانه حالا هم هنوز طلبکارند.
ناشناس
|
Italy
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
عاقلان دانند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
چرا خودتان را بخواب می زنید ؟!!! تفاوت بین توافقنامه و عهد نامه را می دانید ؟!!! آیا می دانید وضعیت اقتصاد ایران و تحریم ها در آنزمان در چه حدی بوده ؟!!! آیا می دانید قدرت اقتصادی امریکا و پنج کشور بعلاوه چین چقدر بوده و هست و نظام مالی جهان در اختیار چه کسانی هست ؟!! آیا در اینمدت به شدت سقوط اقتصاد ما اضافه شده یا کاسته شده ؟!!! آیا رفتار بعضی از نهادها در زمان مذاکرات عقلانی بود ؟!! چقدر در این مدت توانستیم مردم خودمان را بسوی ارامش و تلاش بیشتر و ماندن در ایران تشویق کنیم یا هر روز یک غایله راه انداختیم تا بستن کنسرت تا دخالت در کارهای دولت منتخب تا حمله به سینما و هنر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
اشتباه منفی دادم. کاملا درسته
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
سیاستمداران تو این مملکت این جوری ان که هر حرفی را بزنند تا نهایتا بعدا بشه چه با جور شدن چه نشدن بهش استناد کرد!
توان ایران در تحریم همانقدر بود. الان هم باز ایران تحریم بشه باید به برجامی بدتر از برجام قبلی کنار بیاییم.
بی نشان
|
Norway
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
در صورت خروج اروپا از برجام و یا ناتوانی از دادن تضمین های عملی برای کله پا کردن دولت ترامپ تنها راه غنی سازی ۸۰ تا ۹۰ درصد است. آنها دو گزینه دارند جنگ یا تسلیم و هر دو گزینه برای دولت آمریکا یک انتحار و خودکشی سیاسی است و بسیار بعید است که آنها توان ورود به جنگ را به رغم ارتش قویشان داشته باشند و تهدیدات شان چیزی بیشتر از پارس کردن نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
نمیدونم دشمن دانایی و یا دوست نادان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
میشود بفرمایید ما چه چیزی بیشتر از عراق داریم؟با توجه به اینکه لشکر نخبگان بین المللی انها از بیست سال قبل تا به امروز سلاحهای مخربتر وقویتری نسبت به جنگ عراق تولید کرده اند.بنظر میرسد شما مربوط به نسلی هستید که سرعت تحولات دوران جدید را درک نمیکنید.امروز دورانیست که تکنولوژی چه در صنعت چه امور نظامی نسبت به روز قبل وحتی ساعتی پیش تغییر شگرف دارد.نمونه اش تلگرام که هر روز یک اپدیت جدید ویک ورژن تازه ارائه میکند. البته اقای دوروف وتیمش در
مقابل ارتش دانشمندان پنتاگون بیشتر به قطره مقابل دریا میمانند.اینکه نباید مقابل انها وا داد با شما موافقم.اما خوش خیالی شما در اطمینان از عدم وقوع جنگ را نمیتوانم درک کنم انهم در شرایطی که اطلاعات اسراییل با پول عربستان وتوان نظامی امریکا در مقابل ما قرار دارد.من فکر میکنم باید مدارا کرد واطمینان دارم ترامپ بخاطر اینکه بیش از حد به منافع امریکا می اندیشد از سوی رقبای جهانی بعنوان خطر تلقی شده ودور بعد چیزی برای زمین زدن وی رو میکنند تا انتخابات را ببازد لذا مدارا فعلا بهترین عکس العمل ممکن است تا ببینیم دولت بعدی امریکا چه خواهد کرد.
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
آمریکا هیچوقت به ایران حمله نمیکنه چون ابزارها و امکانات زیادی برای فشار به ایران داره سوال اینجاست که غنی سازی 90 درصد چه دردی رو از کشور و ملت حل میکنه کشورهای عقب مانده در 40 سال پیش الان از ایران جلوتر هستند و اقتصادشون در دنیا حرف برای گفتن داره و نیازی به غنی سازی هم ندارند اگر اقتصاد ایران پویا بشود این ایزان خواهد بود که برای حداقل کشورهای منطقه تعیین تکلیف میکند
علت اینکه آمریکا با ابزار اقتصاد دنیا رو بازی میده همینه که با اقتصاد بزرگی که داره دنیا رو به خودش وابسته کرده ایران پتانسل بسیار بالای داره برای تبدیل شدن به اقتصاد بزرگ جهانی ما زمانی میتونیم اسراییل رو شکست بدیم که اقتصادی قوی داشته باشیم
ببینید یک احبار اقتصادی مربوط به سود بانکی آمریکا اقتصاد دنیا رو تکون میده باید با واقعیات روبرو بشیم تا بتونیم به مسیرمون ادامه بدیم اقتصاد آمریکا اونقدر بزرگه که هر چقدر هم ایران به کشورهای دیگه باج بده باز هم بازار آمریکا براشون ارزشمند تره
ناشناس
|
United States
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
بدترین بند موجود در برجام که قطعا با زیرکی وهوشیاری آمریکا گنچانده شد این مکانیسم ماشه بود .که میگفت تحریمهای شورای امنیت حتی اگر طرف مقابل ایران هم از برجام خارج بشه(مثل همین الان که آمریکا خارج شده) بازهم تحریمهای شورای امنیت بر میگرده..در واقع لغو تمام تحریمهای شورای امنیت در برجام بعد از سالهای 2025 پیش بینی شده وطرف ایرانی انگار این پیش بینی رو نکرده بودند که ممکنه طرف آمریکایی رییس جمهور جدید تندرویی بعد از اوباما بیاد سر کار و بخواد برجام رو بهم بزنه چرا ایران باید دوباره به قبل برجام وتحت همه آن قطعنامه های شورای امنیت قرار بگیره؟؟چون ایران که پایبند به تعهداتش بوده؟؟!!

این خسارت بار ترین بند برجام هست ..اگه این پیش بینی میشد شاید آمریکا هرگز جرات خروج نداشت و یا اصلا ایران میتونست با روسیه وچین وهند وچند کشور دیگه تحریمها رو دور بزنه چون ملاک این کشورها رای سازمان ملل هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
بله برخلاف چیزی که ترامپ میگه برجام برای آمریکا بد نبوده ولی وقتی میشه بیشتر امتیاز گرفت، چرا به کم قانع باشند؟!
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
الان مگه با خروج آمریکا تحریمهای سازمان ملل برگشته تحریمهای یک جانبه آمریکا بر میگرده نه سازمان ملل
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
در هر صورت غربی ها برجام را برهم می زدند چرا که همه منافع و انتظارات آنها برجام بصورت کنونی نبود آنها غیر از برجام دنبال کنترل قدرت ایران در منطقه بودند دولت را مقصر نکنید آنها که روابط با همسایگان بخصوص عربستان را برهم زدند و .... در برهم خوردن برجام بسیار نقش داشتند قطعا برجام بهم خواهد خورد و مردم با مشکلات فراوانی روبرو خواهند شد آن موقع مردم قضاوت خواهند کرد از اید نمد کلاهی برای هیچ گروهی درست نخواهد شد آنها که پرچم آمریکا و برجام را در مجلس آتش زدند باید پاسخگو باشند یک طرفه قضاوت نکنیم ما از موضع قدرت وارد مذاکرات نشدیم که بتوانیم همه خواستهایمان را به آنها دیکته کنیم برجام بهترین کاری بود که می شد کرد برجام را باید در ظرف زمانی خودش تحلیل کرد
امین بدیعی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
بنده به چند دلیل با این بحثی که شما چند روزی است شروع کرده اید و اسمش را :
""‍
بی‌توجهی دولت به نظرات کارشناسان پیرامون آینده یک قرارداد بین‌المللی؛کسانی در کشور بوده اند که آینده و سرنوشت برجام را پیش بینی کرده بودند !"" گذاشته اید ، مخالفم ، اینکه کسانی در کشور بوده اند که آینده و سرنوشت برجام را پیش بینی کرده بودند یک حقیقت محض نیست چرا که شما نمی توانید ادله و اسناد این پیش بینی ها را ارائه کنید ، اسم و اظهارت حداقل پنج نفر را اعلام بفرمایید !
اینکه عده ای دایم میفرمایند : تضمین های لازم را متناسب با عرف حقوق بین الملل برای پایبندی به این قرارداد بین المللی اخذ کند؛ واقعاً یعنی چه ؟ چه تضمینی بالاتر از مصوبه شورای امنیت سازمان ملل متحد ؟ مثلاً بر فرض از آمریکا تعهد میگرفتیم که در صورت عدم پایبندی به این قرارداد چه و چه ! مگر در قراردادهای دو و چندجانبه ای که آمریکاییها با دیگران داشتند و ترامپ همه آنها را به هم زده است این موارد لحاظ نشده بود یا اینکه اروپا و چین و . . . هم شتابزده با آمریکایی ها قرارداد امضاء نموده اند ؟ مشکل اساسی نه در دل قرارداد برجام بلکه در دل سیاستمداران داخلی است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
درود بر شما.تا جایی که یادم هست بلندگو داران معرکه گرفته بودند که این قرار داد را امضا نکنید وبرجام کلاه گشادیست که غرب میخواهد سر ما بگذارد وهیچکس نمیگفت برای تضمین وعملی شدن این کلاه گشاد امضای کنگره یا فلان جا را بگیرید.حداقل حافظه من اینطور میگوید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
خلی بی اطلاعا هستید برو سخنرانی دکتر عباسی بخون پسر جون که داخلش میگه ما یه کتاب به دولت مداران ارسال کردیم برای همین قضه ماشه و بهشون گفتیم زیر بار ماشه نیرید در جلسات خصوصی گفتند ولی کو گوش شنوا بنظرت حسن اصلا به حرف کسی گوش میده یک دنده تر از این دولت ندیدم
امیر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
یه ضرب المثله که میگه
مسِئله چون حل شود آسان شود
شده حکایت اینروز مخالفان برجام
خاطرم هست در حمله آمریکا به عراق بعضی ها پیش بینی میکردند که هنوز آمریکایی ها به گارد ویژه صدام حسین برخورد نکردند و پیش بینی روزهای سخت مقاومت بعثی هارو میکردند که یک دفعه بغدادسقوط کرد!
برچسب منتخب
# آیت الله سید مجتبی خامنه ای # عملیات وعده صادق 4 # جنگ منطقه ای # جنگ ایران و اسرائیل # جنگ ایران و آمریکا # شهادت رهبر انقلاب # مذاکرات ایران و آمریکا
نظرسنجی
پیش بینی شما از نتیجه مذاکرات و توافق چیست؟