بازدید 3434

دانشگاه تهران،دانشگاه عاری از دخانیات می‌شود

کد خبر: ۸۰۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶ 31 May 2018

معاون دانشجویی دانشگاه تهران اعلام کرد:‌ دانشگاه تهران به علت وظیفه ذاتی خود برای اولین بار در کشور طرح دانشگاه بدون دخانیات را مطرح کرده است.

به گزارش آنا، دکتر حسن به‌نژاد، اظهار کرد: بر اساس برنامه سوم توسعه دانشگاه تهران، از مهم‌ترین اهداف دانشگاه، ایجاد محیط سالم، حفظ محیط زیست و حرکت به سوی دانشگاه سبز است و دانشگاه بدون دخانیات در رسیدن به این اهداف کمک شایانی خواهد کرد.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به تاریخچه نامگذاری روز بدون دخانیات، افزود: از سال ۱۹۸۷ سازمان بهداشت جهانی روز ۳۱ ماه می مصادف با ۱۰ خرداد را به عنوان روز دنیای بدون دخانیات در سراسر دنیا نامگذاری کرده است. به تبعیت این روز هفته‌ای نیز به آن اختصاص یافته است. در جوامع امروزی دخانیات، بین افراد کم سن و سال و زنان شیوع زیادی دارد. در دنیا ۶ میلیون نفر در سال به دلیل مصرف مستقیم مواد دخانی فوت می‌شوند و حدود ۶۰۰ هزار نفر نیز اگر چه مصرف‌کننده مستقیم مواد دخانی نیستند ولی به علت اینکه در معرض این مواد قرار می‌گیرند، دچار مرگ می‌شوند.

وی تصریح کرد: شعار روز جهانی بدون دخانیات در سال ۲۰۱۷، «مواد دخانی و ارتباط آن با توسعه پایدار» بود. بر اساس تحقیقات انجام شده، بین مصرف مواد مخدر و توسعه پایدار در جوامع انسانی رابطه معناداری وجود دارد. دانشگاه تهران به همراه دانشگاه علوم پزشکی تهران به تاسی از جامعه بین‌الملل طرح دنیای عاری از دخانیات را مطرح و روز عاری از دخانیات را به جهت تشویق افراد برای ترک سیگار حداقل در یک بازه زمانی ۲۴ ساعته برنامه‌ریزی کردند.

به‌نژاد ادامه داد: در این هفته در تمام دنیا فعالیت‌هایی راجع به کاهش مصرف دخانیات انجام می‌شود به همین دلیل در سطح جهانی فعالیت‌های ضددخانیات در جهت کاهش مصرف دخانیات توسط سازمان بهداشت جهانی انجام و تمام فعالیت‌های مربوط به دنیای عاری از دخانیات در آن سازمان ارائه و راهبری می‌شود.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به برنامه‌های دانشگاه تهران گفت: امروزه، خیلی از دانشگاه‌های دنیا اعم از دانشگاه‌های جوامع پیشرفته و جهان سوم، در جهت دنیای بدون دخانیات گام برداشته‌اند. براساس مطالعات تطبیقی ما خیلی از دانشگاه‌های دنیا امروزه دانشگاه بدون دخانیات هستند. از این رو دانشگاه تهران به علت وظیفه ذاتی خود برای اولین بار در کشور طرح دانشگاه بدون دخانیات را مطرح کرد. وزرات علوم تحقیقات و فناوری نیز این طرح را پذیرفته و حامی این طرح است و به تمام سطح کشور این طرح را ابلاغ کرده تا تمام دانشگاه‌ها آن را اجرا کنند.

به‌نژاد درباره روند شکل‌گیری این طرح اظهار کرد: در دانشگاه تهران ابتدا با مطالعه خط‌مشی‌های بدون دخانیات در دنیا و با بازبینی و بومی‌سازی آن و افزودن موارد مورد نظر، پیش‌نویس این طرح تهیه و در شورای فرهنگی دانشگاه مطرح شد. در آن شورا مقرر شد کمیته‌ای به عنوان کمیته دانشگاه بدون دخانیات دانشگاه تهران تشکیل دهیم که در آن کمیته افراد مختلف شامل اعضای هیات علمی، کارکنان، مدیران دانشگاه و دانشجویان عضو تشکل‌های دانشجویی، علمی و صنفی عضو باشند. سپس طرح موجود در زیر کمیته دانشجویی حک و اصلاح شد تا خود دانشجویان در تصویب خط‌مشی‌های دانشگاه بدون دخانیات به ما کمک کنند.

وی گفت: در حال حاضر خط‌مشی‌های دانشگاه تهران برای رسیدن به دانشگاه بدون دخانیات با کمک دانشجویان تدوین شده و منتظر تصویب در کمیته اصلی و نیز تصویب در شورای فرهنگی دانشگاه است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران در تشریح این خط‌مشی‌ها افزود: دیدگاه کلی این‌خط‌مشی‌ها به تشویق بر ترک دخانیات برمی‌گردد و هیچ‌گونه رویکرد انضباطی در آنها وجود ندارد. در این خط‌مشی جامعه هدف تمامی دانشگاهیان اعم از دانشجو، کارکنان، اعضای هیات علمی و مدیران در نظر گرفته شده است. محیط تحت پوشش این طرح را تمام فضاهای دانشگاه شامل پردیس‌ها، خوابگاه‌ها و فضاهای ورزشی در نظر گرفته‌ایم.

وی اضافه کرد:‌ در این طرح پیش‌بینی شده سه ماه قبل از اجرای طرح اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد و بسته‌های فرهنگی را در این زمینه توزیع کنیم. از سازمان سنجش هم خواهیم خواست که در دفترچه انتخاب رشته دانشجویان، دانشگاه تهران را به عنوان دانشگاه عاری از دخانیات اعلام کند تا اگر فردی مایل به حضور در چنین دانشگاهی نباشد، دانشگاه دیگری را برای تحصیل انتخاب کند. پیش‌بینی می‌شود که با اجرای این طرح نه تنها دانشگاه تهران بلکه سایر دانشگاه‌های کشور نیز به این طرح خواهند پیوست.

به‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۱۸ شعار روز و هفته جهانی بدون دخانیات «دخانیات و عارضه قلبی» است که نشان دهنده عواقب زیان‌آور دخانیات بر سلامت و زندگی بشر است. لذا ما اولویت اصلی خود را در این طرح تشویق افرادی قرارداده‌ایم که دخانیات را ترک می‌کنند. امیدواریم در راستای رسیدن به دانشگاه سبز و دانشگاه بدون دخانیات گام‌های خوبی را برداریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر